Bukefalos 28 år!

För mycket protein till unghäst leder till Artros?

S

Sananvalinta

Förra veckan hade jag en liten disskusion med en tjej i stallet,

jag sa att jag kanske skulle pröva med att ge lusern till min tunna trearing och se om det hjalper,

hon hävdade da att jag ska passa mig för att ge för mycket protein till en unghäst för dom kan inte bryta ned det pa samma sätt som en gammal häst och ger man för mycket kan det lida till Artros och andra ledproblem.

jag blev lite stum och hann inte argumentera vidare..tankte ta upp detta med henne igen i morgon men vill höra lite vad ni menar?

För mig känns det vettigare att en unghäst lättare kan ta mycket protein än en gammal häst da unghästen växer och bygger muskler etc etc..
 
Sv: För mycket protein till unghäst leder till Artros?

Jag ger min 4åring lusern och har gjort det i ett tag, (år). De behöver protein för att kunna bygga sina muskler och växa. Sen beror det väl på hur bra ert hö är om den behöver det. Prata med en agronom som kan räkna ut en foderstat!
 
Sv: För mycket protein till unghäst leder till Artros?

Din kompis pratar strunt. Om växande hästar inte får tillräckligt med protein kan de däremot få skelettproblem. Men man ska inte driva tillväxten för fort med för mkt energi särkilt inte i form av stärkelse. Det kan öka risken för ledproblem. Mina nyavvanda lever på enbart lusern tills gräset kommer. Just för att de ska få i sig tillräckligt med aminosyror. HH
 
Sv: För mycket protein till unghäst leder till Artros?

Det låter väldigt konstigt.

En unghäst SKA ha mycket protein. Foderstatens proteinvärde för en växande höst ska ligga på 12 g smb rp/MJ, vilket är ganksa mycket.

Om höet/hösilaget är för fattigt på protein så måste du ju givetvis tillsätta något slags proteinfodermedel, och lusern är ett alldeles utmärkt sådant! Dessutom är ju faktiskt lusern ett grovfoder + att det håller hästen sysselsatt längre än "'vanligt" kraftfoder.

Dessutom är det inte skadligt med ett proteinöverskott. Kanske om det vore ett extremt överskott men det har jag svårt att tro att du lyckas ge till en unghäst som får lusern.

Så ge du din häst lusern, men se till att räkna på foderstaten så du inte her onödigt mycket, lusern är tyvärr rätt dyrt.

Och glöm inte bort att ett bra försommar-bete är oslagbart som proteinkälla!
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 703
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Inglorion
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Spunkgrodan
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 794
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Hovelände
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp