Bukefalos 28 år!

För mycket protein

Minelli

Trådstartare
Antagligen en dum fråga men VAD händer om hästen får för mycket protein ? Mer än protein knölar då...
Min häst vill bara inte hålla hullet. Innan jag fick analysen och hade annat hö åt hästen 1.5kg groov, 1kg korn, 0.5kg rehab, 0.5kg betfor och 0,5kg lusern +9 kg hö. Då var hon fin i hullet. Men nu när hon fått en ganska ok och uträknad foderstat så börjar hon blir uppdragen igen... *suck* och då ligger hon ändå på en kvot på nästa 8...
 
Om det är hullet som du vill öka på så är det energi och inte protein som ska till.
 
Hästen kan få proteinförgiftning.. vilket inte är speciellt kul, :crazy:, du borde kunna konsultera din vet ang. hur mycket protein du bör kunna ge din häst
 
Kvoten mellan energi/protein ska ligga på 6 för att vara optimal. Ju högre betyder inte dessto bättre. Försök sänka kvoten till 6 istället så kanske hästen kan använda energin bättre och sätta hull.

Annars är det mer mat som gäller..
 
Får hästen lika mycket MJ (strax över 100) på den här foderstaten som på den gamla?

mvh Jessica
 
Kvoten 6 är optimal för "idealhästen". Vilken kvot som passar bäst beror på hästen, precis som allting annat.
 
I flera år försökte jag fodra upp min kantiga häst. Lydde alla goda råd och proppade i honom protein "hästen lyser ju proteinbrist". När jag sedan läste mig till att för mycket protein faktiskt i extremfallen kan ge magrare hästar, började jag plugga foderlära. Och se! med lägre kvot (6,2) la han äntligen på sig hull. För att inte tala om muskler.
 
Hästen måste ju få i sig tillräckligt med energi för att kunna använda proteinet också. Till hästar som behöver banta brukar jag rekommendera lite högre kvot...

Faktiskt påminde AlexandraW mig om när jag hjälpte henne med foderstat åt sin smala arab att jag DROG NER rejält på fodret och justerade kvoten till runt 6, och då började han ta sig!
 
Jo, du var en stor hjälp i arbetet med min förra häst, Magdalena. Och faktiskt har jag gjort samma sak med två hårt tränande travhästar nu - snacka om resultat! Veterinärer, massörer, tränare - alla är helt förbluffade över hur väl de har utvecklats. TROTS att de äter mindre kraftfoder, kostar mindre i drift och får mindre tillskott... Jag brukar säga PÅ GRUND AV :)

Men visst är det roligt när det går att spara pengar och få bättre resultat! :D
 
det är energi som den behöver mer av då. jag hade samma problem med min häst. nu får hon kraft sport, lusern, havre/kornkross samt kraft energi oil. det funkar bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 752
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp