För/Nackdelar med torv

Jag har just flyttat till ett stall där man endast strör med torv. Kan säga att jag hittills inte hittat ngt negativt med torven! :bow:
Skulle väl möjligtvis vara att det blir lite mörkare i boxen om man vill sköta hästen därinne, men det gör jag ändå knappast aldrig.

Trodde hästen skulle bli "smutsigare" då min häst ofta tex rullar i boxen när han är blöt. Kan säga att spånet han förut stått på var mkt värre att få bort! Torven verkar inte fastna alls! :bow:

Ingen av boxarna i stallet där min häst nu står har ngn hård bädd. Jag trodde också att det skulle bli så med torv, men jag hade fel.
Det enda som händer är att torven blir lite mer packad, vilket gör att tex liggsår inte existerar, för torven glider inte undan så det blir bara fläckar på golvet.

Hade jag vetat att torv var så här bra strömedel hade jag "kastat ut" både spånet och halmen för längesedan! :bow:

Hur mkt det går åt i balar vet jag däremot inte, stallet där min häst står köper torv i container.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 210
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 807
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 325
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp