För tung för att rida?

Sv: För tung för att rida?

Jag har ridit hela mitt liv och efter 2 gradiviteter gått upp mycket i vikt, alltså över 100kg väger jag nu (tyvärr).
Jag skulle aldrig sätta mig på en ridskolehäst som går flera gånger per dag.
Jag har haft förtroendet att ta hand om en häst 75%fullblod (dressyrhäst). Jag hade själv hand om den här hästen i 1,5år och han blev aldrig halt eller fick ont i ryggen. Jag tex skrittade sällan på långa tyglar, hoppade av istället och ledde hästen hem sista 30minutrarna man kan inte sitta och åka när man är tung. Jag har också varit medryttare på flera hästar (lite grövre modeller), och ägarna har varit mycket nöjda med min ridning. Man kommer åt hästen att arbeta med rätt muskler, jag tycker det är lättare nu än när jag vägde 70kg. Självklart vill jag gå ner i vikt men det är inte lätt, och jag skulle dö inombords ifall jag var tvungen att sluta helt med ridning och tro mig jag skulle gå av direkt ifall hästen visade tecken på att det var tungt.
 
Sv: För tung för att rida?

Där jag rider så går hästarna ca 5 dagar i veckan men inte alltid och max 3x45 min om dagen och det är många som säkert väger över 90kg. Inte lider dom för det! Var tredje vecka är det hoppning och då är alla med.
Jag tycker att det är löjligt att inte ta emot folk som väger över en viss gräns. Har man välmusklade hästar och hästarna får vila 2-3 dagar i veckan så ska det inte vara nå problem tycker jag..

Alla hästar har det inte så väl ställt som hästarna du nämner.
Det finns hästar som går minst 3 ggr. / dag och har en vilodag. Ibland inte ens det om det blir ont om hästar till lektionerna.
 
Sv: För tung för att rida?

När jag gick i ridklass fick vi en dag till uppgift att "mäta" alla hästar för att räkna ut deras vikt o på det sättet veta hur tunga ryttarna fick avra till respektive häst. Det fanns stroa hästar också, så de lite större eleverna blev inte avvisade, men de hade såklart färre hästar att välja mellan.
 
Sv: För tung för att rida?

Jag tycker att det är utmärkt med en viktgräns på en ridskola. 90 kg är dessutom en rätt hög gräns. Jag känner inte många som väger mer än så. Då känner jag ändå en hel del långa män.

Och ja, det är skillnad mellan att vara vältränad och en duktig ryttare och väga 90 kg och att vara en nybörjare utan särskilt mycket muskler och väga 90 kg. Jämför själv, springer du helst ett löppass med en ryggsäck med 30 kg extra på ryggen fyllt med en anatomisk gel eller med dunsande äpplen?
 
Sv: För tung för att rida?

Jag håller med dig.

Jag blir väl halshuggen för vad jag skriver men jag bryr mig om hästarna. Är man såpass överviktig så ska man inte rida alls.
Det är skillnad på att vara vältränad och väga mycket än att vara som en skumpande Jello på hästryggen. :mad:

Det spelar ingen roll om en häst KAN bära vikten, klart den kan. Hur påverkar det den i framtiden?
Är det rätt? Ska man utsätta dom för mer än nödvändigt? Jag tycker inte det. Det är själviskt att vara riktigt överviktig och rida.
Skaffa ett samvete liksom. Man kan promenera, köra osv tills man gått ner i vikt.

Och vem säger att arbetshästar kan bära me egentligen?
De är inte avlade för ridning, dock avlas de inte lika hårt som hbl så nog är de hållbara alltid. Men jag skulle inte sätta en så stor ryttare på min nordsvensk. Min långa vältränade kompis(ca 90kg) kan få skritta lite, men det är allt.
Jag bryr mig om mina hästar.


:bow: :bow:

Håller med. Det är bara att ta en titt vad ridskolehästarnas förslitningskador sitter... rygg och framben.
 
Sv: För tung för att rida?

Hallå!

Vad tror ni en riddare i rustning väger?
Eller en kravallpolis.
Eller en boskapsdrivare i Montana

90 kg är inte särskilt mycket för en fullvuxen man.

Det finns hästar som vunnit stora hinderlopp med 80 kg på ryggen. 10 kg mer kan inte spela i vanlig ridning

Läs här om ett 800,000:- lopp över sådär 4 km.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9A00EEDC1639F93AA2575BC0A962958260


Fy fan va bra skrivet!! heder åt dig!!
 
Sv: För tung för att rida?

Jag har ridit hela mitt liv och efter 2 gradiviteter gått upp mycket i vikt, alltså över 100kg väger jag nu (tyvärr).
Jag skulle aldrig sätta mig på en ridskolehäst som går flera gånger per dag.
Jag har haft förtroendet att ta hand om en häst 75%fullblod (dressyrhäst). Jag hade själv hand om den här hästen i 1,5år och han blev aldrig halt eller fick ont i ryggen. Jag tex skrittade sällan på långa tyglar, hoppade av istället och ledde hästen hem sista 30minutrarna man kan inte sitta och åka när man är tung. Jag har också varit medryttare på flera hästar (lite grövre modeller), och ägarna har varit mycket nöjda med min ridning. Man kommer åt hästen att arbeta med rätt muskler, jag tycker det är lättare nu än när jag vägde 70kg. Självklart vill jag gå ner i vikt men det är inte lätt, och jag skulle dö inombords ifall jag var tvungen att sluta helt med ridning och tro mig jag skulle gå av direkt ifall hästen visade tecken på att det var tungt.


Håller med dig. Tror att en tyngre ryttare kan rida minst lika bra som flugviktarna på 45 kg...
 
Sv: För tung för att rida?

Hallå!

Vad tror ni en riddare i rustning väger?
Eller en kravallpolis.
Eller en boskapsdrivare i Montana

90 kg är inte särskilt mycket för en fullvuxen man.

Det finns hästar som vunnit stora hinderlopp med 80 kg på ryggen. 10 kg mer kan inte spela i vanlig ridning

Läs här om ett 800,000:- lopp över sådär 4 km.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9A00EEDC1639F93AA2575BC0A962958260
Vad har det med saken att göra egentligen?
Tex riddarna på sin tid, hur mycket kunskaper hade de om vad en häst orkar eller inte orkar bära? Avlades hästarna lika hårt på den tiden? Fanns det lika mycket skador då? Reds de på samma påfrestande sätt som många gör idag? Det går inte att jämföra.
Ska vi prata vikingar på ponnyer också eller? :p

Kravallpoliser har ofta kunskap, hur många hobbyryttare har det?
Ryttarna inom polis osv får utbildning och kunskap. Pallar inte en häst byts den ut. Men ja, de lär få en del skador i högre ålder de också.

Och boskapsdrivarna rider väl inte heller som vi gör? Visst finns det hästar där också som bär mycket och blir påfrestade i knän osv.
Det är svårt att jämföra våran hästhållning med deras.

Och som jag skrivit, klart hästar KAN. En shettis KAN bära 80 kg också, men hur blir det i framtiden? Särskilt om dessa 80 kg rider regelbundet.

:bow: :bow:

Håller med. Det är bara att ta en titt vad ridskolehästarnas förslitningskador sitter... rygg och framben.
Ja, huuuga mig. :crazy:
 
Sv: För tung för att rida?

tornespel utförs fortfarande... Eller är riddarna i vår tid utrustade med rustning av mjukplast?:rofl:
 
Sv: För tung för att rida?

Hej,detta med vikt är en känslig fråga. Min personliga åsikt är att det beror lite på hurvida ryttaren är rutinerd eller nybörjare. Men ett sunt förnuft brukar räcka!!!!!!!!!! Jag själv är 160cm o väger 52kg. Jag tränar ett par b-ponnysar men då känns jag stor. Kanske inte är det men det känns rätt fånigt. Men ägarinnan är glad då det är ont om små kunniga ryttare. Mvh silvette
 
Sv: För tung för att rida?

Jodå, det utförs än idag.

Jag (tillsammans med ett par andra) har riddarförening, tex.
Jag väljer häst avsedd för ändamålet. Välmusklad och i kondition.
Tyvärr rider många "riddare" runt på tunna travhästar (för att nämna ett vanligt exempel) och det håller inte i längden.

Min rustning är såpass tunn (mycket välgjord och specialbeställd) så den väger inte så mycket. Man kan inte hänga på dom vad somhelst, som tyvärr många gör.
Till riddarspelen har jag min nordsvensk och snart en lippizzaner.



och på tornerspel har man inte rustningar, snarare såna där täcken.
Jag har dock specielbeställt mig en svart rustning till både mig och nordis som vi har till filmproduktion. (har filmföretag), samt en lättare mindre till andra hästen.
 
Sv: För tung för att rida?

Där jag rider så går hästarna ca 5 dagar i veckan men inte alltid och max 3x45 min om dagen och det är många som säkert väger över 90kg. Inte lider dom för det! Var tredje vecka är det hoppning och då är alla med.
Jag tycker att det är löjligt att inte ta emot folk som väger över en viss gräns. Har man välmusklade hästar och hästarna får vila 2-3 dagar i veckan så ska det inte vara nå problem tycker jag..

och på hur många ridskolor får hästarna 2-3 vilodagar??:confused:
 
Sv: För tung för att rida?

Jag håller med!
Tycker dock att man inte ska rida alls om man väger så mycket.

Det där tycker jag är helt fel, bara för att någon väger ex. 120 kg så bör dom ju få rida , däremot bör man rida en häst som håller för det, och kanske ev. rida på ett annorlunda sätt.. Och det är ju viktigt att man rider på rätt sätt och har balans för det, men det finns ju övningar som man kan göra utan att sitta på hästryggen för att träna upp balansen osv.. sen kan man ju börja med att rida kortare stunder tills man har en bra sits och balans...

Jag anser att det är så fan mycket bättre att sätta en tyngre ryttare på min häst rygg som rider korrekt och har en god balans, än att kasta upp en lättare ryttare som rider fel osv..för då tar hästen bara mer stryk utav det.
 
Sv: För tung för att rida?

Det är ditt val.

Jag sätter INTE upp någon av dom på min häst :smirk:


Det är ju svårt att säga "jag sätter hellre upp ett fetto på min häst än en oblanaserad vandrande pinne". Hur många gånger kommer man till ett sånt val? Och då skulle jag ändå ta den lätta personen och instruera hur denne ska göra.
Men jag bryry mig iaf om min häst, hennes rygg och ben.
 
Sv: För tung för att rida?

Nu får ni ge er en häst klarar av att bära 90kg så vida den är stor där jag rider så är det många som väger över 90kg och det är ingen som har kommit på tanken att avfärda dom. Det gäller att ha vältränade och rätt byggda hästar då är det inga problem.
Ok, man kan ju inte ha många som väger runt 90kg och ha bara en el två hästar som klarar av stt bära dom.
SE det så här att om dessa ryttare vill rida låt de göra det då kanske de går ner i vikt och alla är glada och nöjda;)
 
Sv: För tung för att rida?

Häst som häst, tycker jag. Det är en hästrygg vi pratar om!

Hej alla!

Kände mig lite manad att svara på detta, jag är en stor ryttare jag väger ca90kg, har inte alltid varit såhär stor o tung men nu är jag det.
Jag äger två underbara varmblod, relativt normalbyggda och en mankhöjd på 167 o 174cm.
Dessa rider jag dagligen o ingen av dessa har några som helst problem att bära mig, dom blir regelbundet kollad av kotknackare då jag är noga med sådant. Vår kotknackare(en riktig, ingen klåpare!!) berömmer mig ofta för deras välmusklade kroppar/ryggar.

Att det är häst som häst håller jag alltså inte med om, ett fullblod av nättare modell skulle jag aldrig sitta upp på då det både känns och är fel, då dessa är vana vid jockeys på ca 50kg. Sen finns det alltid undantag på även fullblod.
En ardenner/nordis/shire däremot kan bära mer än vad jag väger. Detta är inget problem för dom, vi förmänskligar våra djur, kallbloden är ARBETSHÄSTAR, gjorda för att dra o bära tungt. Sen att det inte är det bästa för dessa tunga raser att hoppa eller ösa fram i full galopp har inte med ryttaren att göra utan att dessa inte är gjorda för annat än låga tempon o definitivt INTE hoppning. (undantag finns där med såklart)

Bra med ridskolor som har viktgränser MEN dessa borde vara från häst till häst, alla hästar är olika individer som klarar mer eller mindre vikt oavsett ras.

o sedan en liten kommentar till att en 18åring troligen väger mindre än 70kg, HELT FEL, jag jobbar inom vården och vi träffar på många ungdomar som väger mer, men inte för den skull är överviktiga. Sverige är en välvärdsland och det börjar märkas på våra matvanor/vikt m.m Bättre o fetare mat ger större "avkommor" alltså bebisar/barn..vi blir större o större men där menar jag inte bara övervikten som blir vanligare utan att våra kroppar blir grövre o längre, de nya generationerna som föds blir större än vad deras föräldrar är..

Kommentera gärna!
 
Sv: För tung för att rida?

SE det så här att om dessa ryttare vill rida låt de göra det då kanske de går ner i vikt och alla är glada och nöjda;)

Det handlar ju inte om ryttarens rättigheter som många tycks tro. Varför ska hästarna bära mer än de behöver? Banta bort överflödigt fett och rid med gott samvete, väger man 120 ska man inte rida tex. Det är sjukt egoistiskt och inget annat. Klart de KAN bära vikten, men ska de?

Jag ska nog ut och galoppera på grannens falabella en sväng :smirk:
 
Sv: För tung för att rida?

:bow: :bow:

Håller med. Det är bara att ta en titt vad ridskolehästarnas förslitningskador sitter... rygg och framben.

Fast dessa skador skulle uppkomma även om alla ryttare endast vägde 50 kg, förslitningsskador i ryggen och framben beror ju på felaktig ridning och inte en tung ryttare.
För hästen kvittar det om ryttaren är tung när den jobbar i rätt form, detta förutsätter förstås att hästen är musklad för att arbeta korrekt.

Så vad tror ni sliter mest, 50 kg som sitter rakt på hästens skelett/rygg, eller 95 kg som jobbar hästen i korrekt form.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 101
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Enköpings ridklubb har infört en gräns som säger att deltagare inte får väga över 90 kilo för att det inte ska blir för tungt för...
2
Svar
23
· Visningar
2 593
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp