Bukefalos 28 år!

för tung...

E

emily

Jag har tidigare (15 år sedan) ridit och älskat islandshästar :love:
Nu drömmer jag om att börja igen, men jag väger 95 kg...
Kommer de att skratta ut mig på turridningen :o
eller ännu värre - neka mig att rida :cool:

vad tror ni?
 
Om du rider en robust, stor och stark islänning så skulle det funka hur bra som helst...
 
Kul!
Tycker ni att jg bör nämna att jag är tung för turridningsfirman? :o :o :o
 
jag jobbar på en turridningsfirma och din vikt är helt ok och inte så ovanlig på turer!!! Ut och rid och njuuut :)

/Malin
 
Jag är 180 cm lång, en isis på runt 140 cm kanske?...
Jag behöver ju inte boka tretimmarsturen heller (för hästens skull)

:banana:
 
En lite större lite grövre islänning med något ok kondition klarar dig säkert utan problem :)
 
Som sagt, tala gärna om din storlek för firman redan då du beställer din tur - de gränser som finns är ju inte satta på pin kiv utan med hästarnas bästa i åtanke.
 
Många turridningsfirmor/ridskolor har viktgränser på 85 eller 90 kg. Men ring och hör efter och var ärlig om din storlek så att de har möjlighet att plocka fram en viktbärande häst åt dig.
 
På ett turridningsställe (STORT) här i Linköping, får man väga MAX 95 kg för att få rida. Om jag vore som du skulle jag nämna min vikt förs äkerhets skull, så att du inte blir nekad att följa med, eller så att de kan ta fram en lämplig häst!
 
Som tulla redan förklarat så har flertalet ställen eget satta viktgränser, och det var det jag menade med "de gränser som finns".

Tror dock att de flesta företag förutom att måna om hästarna även vill att du som kund skall ha en bra upplevelse, och därför tyckte jag du bör nämna din vikt vid bokning. Att vara för tung är ju inte bara vad vågen visar utan beror också på andra omständigheter; din följsamhet och balans liksom hästens byggnad, muskling och kondition.
 
Största anledningen, förutom ev. viktgränser företagen satt själva (och som alltså inte behöver gå i paritet med vad hästen egentligen klarar) att i förväg tala om både längd och vikt, är att alla företagets hästar kanske inte bär 95 kg lika bra. Är man då många med lite pondus på den turen kan det ställa till problem vid utdelningen av hästarna.

Men nog tror jag att de allra flesta turridningar har åtminstone några hästar som de kan sätta tunga ryttare på.

Alla våra 4 ridhästar är av lite robustare modell och bär den vikten lätt. Så gränserna turridningsföretagen ev. satt upp behöver ju inte betyda att alla deras hästar inte orkar bära tyngre ryttare, utan dessa vikter är satta med åtanke på slitaget från många tunga okunniga, skumpande, obalancerade ryttare.
 
*tack* för en mycket bättre formulering än vad jag kunde åstadkomma!! :bow:
 
Tack så mycket för alla fina svar! :bow:
Jag tar och slår en signal till turridningen och pratar med dem om vad de tror.
Det är främst hästarna jag tänker på...Men det vore så roligt att komma igång med islandsridningen igen :love:
En gång Islänning - alltid Islänning
 
Hoppas du får en trevlig tur (eller rättare sagt flera trevliga turer ;))
 
vet inte varför jag skriver det här, kanske för att ge dig lite bättre självförtroende?! ;-)

Jag är 182cm och väger runt 105 kg och har en isis som är 140cm, honom rider jag utan problem 4-5 dgr/v. Han är lika pigg och framåt oavsett vilken ryttare han har. Lyfter varken mer eller mindre med "tyngd" på ryggen. :)

Allt är en fråga om balans anser jag. Jag har dock förståelse för turridningsfirmorna som sätter "viktgränser" Detta gör de för att de alltid utgår ifrån att det är en total nybörjare, som kanske aldrig suttit på en häst som kommer med på turen (och att hästarna går flera timmar i sträck, ibland 2 turer om dagen). 10 obalanserade 100-kilos nybörjare tur efter tur sliter ju givetvis på hästen, däremot en ryttare på ex. 110 kg som ridit innan (som har koll på sin balans) sliter inte på samma sätt på hästen. :)

Det är som nämt alltid bra att nämna vid bokningen av turen hur lång man är och vad man väger när man är i "vår" storlek. Detta för att du ska få största möjliga behållning av turen också :) Man vill ju inte ha en häst där man släpar fötterna i marken :smirk:

Sätt fart, ut och "tura" nu! :bump: :bump: :banana:
 
Tack för din uppmuntran! :bow:

Människor som du lyser upp vardagen!

och ja, jag har lite dåligt självförtroende :o
efter tre barnafödslar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 114
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 443
Senast: WBanna
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 120
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 561
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp