Föräldraengagemang

M

Moppe

Hur får ni i andra klubbar hjälp av föräldrar. Här tycks vara nästan omöjligt att få hit dem. Vi behöver all hjälp vi kan få med tex tävlingar och att hålla lite ordning på anläggningen. Det krävs så väldigt lite av varje förälder men ändå så går det inte. Har ni några bra tips. Vi är ingen stor förening men det borde gå ändå.
 
Har tyvärr inga råd att ge, utan sitter i samma sits själv... Eller rättare sagt lyckas vi inte få några medlemmar alls att engagera sig, däremot blir det ett jädrans gnäll när det inte anordnas aktiviteter som passar :crazy:
Vi har haft årsmöte idag, bara styrelsen kom...
 
Ja precis som här, ca fem utöver styrelsen. Halva styrelsen avgick och nästan alla extra som kom valdes in. Spännande årsmöte :(
 
Tyvärr har vi samma problem. Det är alltid samma personer, några få och lätträknade, som alltid ställer upp. Det känns som om vi har försökt med allt, nu återstår snart bara tvång... Och det känns ju inte helt rätt heller...
Det jag inte riktigt förstår är att man VILL bara släppa av sitt barn i ett stall där det finns levande djur och vad som helst kan hända. Har själv haft hand om "ridlekis" under några år på vår klubb. Det var varierande åldrar, från 5-9, och vi hade som krav att föräldrarna skulle följa med. Tror ni föräldrarna dök upp? Nä... Några få ställde upp och följde med sina barn varje gång, men endel bara släppte av dem och stack.
Tyvärr har vi även problem med att få de "aktiva mer aktiva". Oftast så kommer folk och rider sin lektion, sen ser man inte av dem mer på hela veckan. Det verkar som om det inte finns nåt riktigt intresse... Alla tror att det sköts av sig själv... Vad gör man!! När folk har jouren på helgerna och ska sköta stallet så ringer de inte ens och säger att de inte kan komma, utan bara struntar i om hästarna får mat/komma ut osv.

*stön* Vad gör man!! :( :confused:
 
Vi har fått ihop en föräldragrupp som kommer att organisera omkringjobbet på arrangemangen. Hur det kommer att fungera vet jag inte men vi hoppas mycket på dem. Det är minst en förälder från varje dag som representerar föräldragruppen och dessa kommer också få jobba för att engagera andra föräldrar på deras "dag". Får väl återkomma hur det kommer att fungera nu verkar det ljust i alla fall.

Andra föreningar "tvingar" föräldrarna att göra ett visst antal arbete för klubben. Alltså i tex fotbolls föreningar mm.. och så är det bara och faktikst ställer många upp kanske inte med ett leeande på läpparna men ändå. Försök pejla med medlemmar och föräldrar hur ni ska slippa nöta på samma frivilliga.
 
Ni kanske kan ordna en lära-känna-varandra kväll med fika och visning av anläggningen. Och info om hur allt funkar och kanske lite om risker och ansvarsfrågor.

Då kanske fler får upp ögonen för vad som eg händer på klubben och kanske inser att mer arbete krävs för att hålla nere kostnaderna för lektioner.

En morot av något slag för de som ställer upp, prova-på lektion el nåt annat. Det bör nog gälla alla, även dem som alltid ställer upp.
 
Detta är ju ett evigt problem.. och jag tycker tyvärr att det verkar förekomma så gott som överallt :(

Jag är i och för sig inte förälder, utan själv tillhör jag de som inte längre orkar/hinner engagera mig. Jag var tidigare mycket engagerad i ridklubben, var med i tävlingssektionen, ställde upp vid tävlingar även när jag själv skulle starta.. :crazy:

Men numer hinner jag bara inte på samma sätt... och sedan tröttnar man på att alltid vara en av de få som engagerar sig! Jag vet inte hur många gånger jag tog upp det vid möten, och försökte finna sätt för att något skulle hända. Föräldra engagemanget var lika med i stort sett noll :crazy: och styrelse och ridskolepersonal verkade bry föga om detta :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 544
Senast: Buongusto
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 776
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 652
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp