Föräldrar till barn som rider

Idag har dottern ridit sin alldeles egna ponny för första gången! Ponnyn har fått vila en månad för att smälta allt och vila kroppen. Har äntligen fått tag i en sadel så idag blev det uppsittning för att prova hur den passade. Några varv i skritt runt ridbanan och ett halvt varv i trav. Det var för dåligt underlag på vår ridbana nu när snön håller på att smälta bort för att rida mer. Ponnyn skötte sig super!
I morgon kommer en av dotterns kompisar så då ska vi ut efter grusvägen tillsammans med ponnysarna 😊
Den där ponnyn är så himla söt! :love:
Men alltså, ert väder? :o Hur långt norrut är ni?

Här i Göteborg är det är det 10 grader plus och strålande sol. S fick tillfälle att låna en ponny i vårt nya stall (:love:) så vi tog en promenad runt sommargräsbanan.
XJU-VtsMBicxlGp55r_WlrF81e9KjW0Wh4ixjJeEbfPxIShrTa9DvE27nScTESauCGS819a77MAZLKfaOCWAAmt0S5e1H2NuHWfgr30kIC-YwJBVhFxMeMYFcBZYI1dSBcWzQoSFsNzYyWGET1JrbHVcdbbAiOPcPmV3t0CWtMN8m8W2nDUY1YGq1WorxosQ9Q5YGxhXVt7MibRL1eim-39HkDWHnr9dDIuiVThk2TU_s3a7y2Rfdfhctn4J3x7yUce5xtm7-XQcwq1h_aJoogkObqtA-NkaDxhfc2wKQULrq5Du65EK4ztTjAG5uwoVHMLTmXkaP-BCn3PE9r7XvW5MmpHVDhVlAUo-PgEyrAISYWIx8csGph3QoF6jPt1VY8ULM89kouFSzcCuR9fUQOZ9WS6fJR2h-HpC4uiqAxU7xxtPN95J3lOXpRyhrhAjNfums4K7klxN3YmefMfg1IymmiubQj4oMNBHNiGLJ9JSjlx2BN2oxZj7Ndj-LUMEQ7BZd6urKsUYaBuUhnkPTbBRxgzgUP2N1wv1iGlW42aN9A4GrojI-8rJLLetKw0eYean9I8Vp3zcQco1Gx26zCqDtL_0oocZe6K4XA2vhP3QvIGOtK2zK20nVOU0oB53m6xCrF7vSGWB7Lx9WVoE_P-55vdrhO4uODAgDjO3T374Y0kXAxy6Xtvt8bLdznE=w727-h969-no
 
Den där ponnyn är så himla söt! :love:
Men alltså, ert väder? :o Hur långt norrut är ni?

Här i Göteborg är det är det 10 grader plus och strålande sol. S fick tillfälle att låna en ponny i vårt nya stall (:love:) så vi tog en promenad runt sommargräsbanan.
XJU-VtsMBicxlGp55r_WlrF81e9KjW0Wh4ixjJeEbfPxIShrTa9DvE27nScTESauCGS819a77MAZLKfaOCWAAmt0S5e1H2NuHWfgr30kIC-YwJBVhFxMeMYFcBZYI1dSBcWzQoSFsNzYyWGET1JrbHVcdbbAiOPcPmV3t0CWtMN8m8W2nDUY1YGq1WorxosQ9Q5YGxhXVt7MibRL1eim-39HkDWHnr9dDIuiVThk2TU_s3a7y2Rfdfhctn4J3x7yUce5xtm7-XQcwq1h_aJoogkObqtA-NkaDxhfc2wKQULrq5Du65EK4ztTjAG5uwoVHMLTmXkaP-BCn3PE9r7XvW5MmpHVDhVlAUo-PgEyrAISYWIx8csGph3QoF6jPt1VY8ULM89kouFSzcCuR9fUQOZ9WS6fJR2h-HpC4uiqAxU7xxtPN95J3lOXpRyhrhAjNfums4K7klxN3YmefMfg1IymmiubQj4oMNBHNiGLJ9JSjlx2BN2oxZj7Ndj-LUMEQ7BZd6urKsUYaBuUhnkPTbBRxgzgUP2N1wv1iGlW42aN9A4GrojI-8rJLLetKw0eYean9I8Vp3zcQco1Gx26zCqDtL_0oocZe6K4XA2vhP3QvIGOtK2zK20nVOU0oB53m6xCrF7vSGWB7Lx9WVoE_P-55vdrhO4uODAgDjO3T374Y0kXAxy6Xtvt8bLdznE=w727-h969-no
Ja ponnyn gör själ för sitt namn, Polka 🍭 😉 Söt som socker! Vi får väl se om vi fortfarande tycker det när dottern ridit henne mer 😅

Vi bor i norra Västerbotten, 4 mil in från kusten. Har haft ca 70 cm snö i vinter och här har vi alltid snö kvar fram till början av maj. Och de stora snöhögarna kan vara kvar mot slutet av maj beroende på temperatur. Vi har kring 7 plusgrader på dagarna men fortfarande minus på nätterna så det tar tid innan snön försvinner även om det försvinner mer och mer för varje dag 😊
 
Igår tog vi en lite längre skrittrunda med ungponnyn då vi fick sällskap av en av dotterns kompisar som red russet vi lånar (men snart ska lämna tillbaka). Ponnyn skötte sig som en stjärna. Skrittade glatt först med spetsade öron hela vägen utan minsta bus eller andra påhitt. Blev även två korta bitar i trav utan problem trotts en månads vila helt och inte riden sedan hon åkte från förra ägarna i mitten på februari.
Dottern är supernöjd och längtar efter att få trava och galoppera 😄.
Ska börja vänja henne vid att gå bredvid fyrhjulingen nu medan russet fortfarande är kvar så är det lättare för mig att hänga med när det väl är dags för mer trav och galopp sedan 😉
 

Bifogade filer

  • 2D8779CD-8C57-4BE6-AD15-04B8331204ED.jpeg
    2D8779CD-8C57-4BE6-AD15-04B8331204ED.jpeg
    330,6 KB · Visningar: 108
Jag släppte ut sonen på D-ponnyn på en äng. Han var nog 100m bort när han var som längst bort. De skrittade och travade. Just nu kör vi på självförtroende höjande ridturer och skötsel. Ponnyn ser lite rufsig ut och anledningen är att sonen sprejade mönster med glanssprejen under tiden jag mockade hage :cautious::D:love:

Hyfsat nöjd son efter ängen :love:

466567B4-2013-4066-A372-8848052752A9.jpeg


Mvh Miks
 
Så, det är Coronatider. Öppningen av Liseberg har skjutits på obestämd tid, man vet inte riktigt var man kan åka och det är lite oklart vilka av sommaraktiviteterna som kommer att se ut som vanligt. Hur ser man till att man ändå har något roligt att se fram mot?

Enkelt - man ordnar så att man i några månader får låna hem en shetlandsponny såklart! På fredag hämtar vi barnets sommarponny, och det är oklart vem i familjen som egentligen är mest exalterad för detta 😍
 
Idag fick ponnyn prova på att gå själv ute efter grusvägen utan hästkompisen. Plus att hon fick prova på att ha fyrhjulingen med sig. Sambon körde den och jag gick bakom och ledde ponnyn med dottern på. Var inga som helst problem. Hon hade lite bråttom och ville försöka hinna i kapp fyrhjulingen men lyssnade fint på förhållningar och vi kunde även trava små korta bitar.
Det läskigaste var när det på ett ställe porlade vatten i diket 😄💕
Hon vill gärna vara i min famn när vi är ute och går så dottern får träna på att gå på ena sidan vägen medan jag går på den andra. Ponnyn blir lite frustrerad över det i början men sedan när hon slappnar av lite mer så går det bättre att styra henne ifrån mig 😊
Vi har dåligt underlag på ridbanan nu innan det torkat upp och vår väg in till gården är bara lervälling så det går inte att komma ut med hästtransporten. Skjuts nu får vi nöja oss med promenader efter grusvägen. Men det är egentligen alldeles lagom just nu då hon inte har någon vidare styrka ännu.
 

Bifogade filer

  • B9C3FCAE-9F81-4ED5-BAD6-B051BC8510FF.png
    B9C3FCAE-9F81-4ED5-BAD6-B051BC8510FF.png
    285,4 KB · Visningar: 109
Igår hämtade vi hem vår låneponny! Känns redan som att det här kommer att bli hur bra som helst. Hon har ju inte blivit riden på sex veckor och behöver sättas igång, så vi började igår kväll med en skrittrunda till skogen.

Både hon och ryttaren skötte sig exemplariskt 😍
IMG_20200501_190909.jpg
 
Den här äldre farbrorn alltså 🤩 Han är så himla go. Underbart snäll att sköta, lydig både i ridhus och ute. Än så länge har sonen inte vågat galoppera. Han var nära igår men då blev det packat i ridhuset så då vågade han inte.

Är sugen på att ha hästen en månad i sommar men maken är typiskt opepp 😂 Hur rider era barn i sommar?

Mvh Miks
C82CD9F7-B689-49BC-A299-443D83412EE5.jpeg
 
Den här äldre farbrorn alltså 🤩 Han är så himla go. Underbart snäll att sköta, lydig både i ridhus och ute. Än så länge har sonen inte vågat galoppera. Han var nära igår men då blev det packat i ridhuset så då vågade han inte.

Är sugen på att ha hästen en månad i sommar men maken är typiskt opepp 😂 Hur rider era barn i sommar?

Mvh Miks Visa bifogad fil 50055
Man ska inte alltid lyssna på makar, dom brukar inse i efterhand att dom hade fel. ;):D Om ni får chans att låna en sån bra ponny så är det ju bara att passa på.

Sonen kommer att rida nästan hela sommaren. Vår ponny får nog någon veckas semester och så har vi medryttare 3 dagar i veckan, så det blir lite lagom mycket häst på sommarlovet. Emellanåt ”hatar” han hästar och emellanåt vill han ta hem ponnyn till sin säng, så vi tar dagarna som lite som dom kommer, det är inte alltid så lätt att vara en liten ridkille. :)
 
Man ska inte alltid lyssna på makar, dom brukar inse i efterhand att dom hade fel. ;):D Om ni får chans att låna en sån bra ponny så är det ju bara att passa på.

Sonen kommer att rida nästan hela sommaren. Vår ponny får nog någon veckas semester och så har vi medryttare 3 dagar i veckan, så det blir lite lagom mycket häst på sommarlovet. Emellanåt ”hatar” han hästar och emellanåt vill han ta hem ponnyn till sin säng, så vi tar dagarna som lite som dom kommer, det är inte alltid så lätt att vara en liten ridkille. :)
Jo jag vet! Men det känns som att det kan bli lite för intensivt med stall varje dag.

Det låter ju lagom att köra stall 4 dagar i veckan på sommaren. Lite så hade jag också kunna tänkt mig. Tyvärr har vi ingen att dela ponnyn med. De vi känner som rider är antingen mycket yngre eller har föräldrar som inte klarar att ”äga” häst.
Mvh Miks
 
5 åringen fick rida barbacka på lektionen idag. Ponnyn är en minishettis och typ 8cm hög. Barnet är typ 107cm. Och hon väger bara 16kg så ganska lagom.

Lite skumpigt i traven men annars tyckte jag hon fick bra sits barbacka. Lite balansövningar med trav på långsidan och slalom på andra långsidan. Sen ut en tur i skogen med skritt i både uppförs- och nedförsbacke. En liten tjej trillade av, gjorde inte illa sig men ändå ett litet stopp i skogen.

jag hade en väldigt nöjd 5åring i bilen hem!

Mvh Miks
872897A3-88A2-4310-A652-D02BFA41147A.jpeg
 
Inte mina egna barn eller barnbarn men väl min häst.
Han är magiskt bäst på att ta hand om människor- Idag ett tvillingpar på snart 3 år som fick borsta, rida och hjälpa till att bädda
 

Bifogade filer

  • crilleocholivia.jpg
    crilleocholivia.jpg
    144 KB · Visningar: 49

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 355
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 923
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp