Att välja avelsmål: korsningsavel eller renrasigt

Ja, om hon stannar där. Jag vill egentligen inte att hon går över ponnymåttet.

Hade jag varit du hade jag valt en liten Connemara-hingst om jag ville ha en ponny. Annars finns det ju några riktigt stora om du vill få upp storleken ännu mer, men det är ju ändå en Connemara och det är synd att lägga någonting annat på henne. En Connemara är ju ändå en ponnyras.

Fast having said that så har jag ridit några riktigt fina Connemara X i storhäststorlek som varit riktigt trevliga. Men det blir ändå lite ponny över dem, de blir ju aldrig några halvblod liksom.
Nej, något halvblod blir det inte. Jag erkänner att jag bara har sentimentala skäl till en fölunge, men det ska kunna vara en hobbyhäst även för någon annan än mig den dag jag av någon anledning behöver sälja.

Inslag av fullblod vore intressant, bara för att få upp typen.

Men du har rätt, en fin connemara är aldrig fel. Men då ska det bli en ponny, och det ville ju inte jag ha...

Vi håller tummarna för ponnymåttet på din! 🙂
 
Senast ändrad:
Ja, om hon stannar där. Jag vill egentligen inte att hon går över ponnymåttet.

Hade jag varit du hade jag valt en liten Connemara-hingst om jag ville ha en ponny. Annars finns det ju några riktigt stora om du vill få upp storleken ännu mer, men det är ju ändå en Connemara och det är synd att lägga någonting annat på henne. En Connemara är ju ändå en ponnyras.

Fast having said that så har jag ridit några riktigt fina Connemara X i storhäststorlek som varit riktigt trevliga. Men det blir ändå lite ponny över dem, de blir ju aldrig några halvblod liksom.

Hittade den här gamla tråden, och passar på att uppdatera.

Om ca 47 dagar vet vi!

Fadern blev en swb med omkring 80 proc fullblod.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 159
Senast: tuaphua
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 008
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 197
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp