Bukefalos 28 år!

Förändring i domarkåren

Kan berätta att förbundet håller på med ett projekt där de samkör fortbildning för domare och tränare! Vi små låtsasdomare på LA--nivå får dock inte vara med🙄. Det är Bo Jenå, Elisabeth Lundholm, Kerstin André och Lars Andersson som håller i det.
 
Kan berätta att förbundet håller på med ett projekt där de samkör fortbildning för domare och tränare! Vi små låtsasdomare på LA--nivå får dock inte vara med🙄. Det är Bo Jenå, Elisabeth Lundholm, Kerstin André och Lars Andersson som håller i det.
Ytterligare ett uttryck för "klubben för inbördes beundran", man måste vara "någon" och fullföljande vissa kriterier för att räknas. Elitismen inom svrf är en av grejerna de skulle behöva ta tag i.
 
Kan berätta att förbundet håller på med ett projekt där de samkör fortbildning för domare och tränare! Vi små låtsasdomare på LA--nivå får dock inte vara med🙄. Det är Bo Jenå, Elisabeth Lundholm, Kerstin André och Lars Andersson som håller i det.
Men det har varit sådana tillfällen förut så detta är inget unikt mer än tillfällena är väldigt sällan typ decennium och då ändras ju givet de som håller i det .
 
Kan berätta att förbundet håller på med ett projekt där de samkör fortbildning för domare och tränare! Vi små låtsasdomare på LA--nivå får dock inte vara med🙄. Det är Bo Jenå, Elisabeth Lundholm, Kerstin André och Lars Andersson som håller i det.
Inte heller GP domare. Om man inte är tränare samtidigt då.
 
Men det har varit sådana tillfällen förut så detta är inget unikt mer än tillfällena är väldigt sällan typ decennium och då ändras ju givet de som håller i det .
De kör detta på fyra olika platser under 23/24. Jag hoppas att alla domare skulle bjudas in på fortbildningarna för tränare och vice versa. Det behövs verkligen för att komma överens om vad dressyr egentligen är...
 
Läste det öppna brevet från dressyrdomargruppen. Det säger ju ingenting. De menar att man inte ska döma på gångarter som "producerats fram", men det är ju det som görs hela tiden.

”Flashiga” gångarter i betydelsen av sprättande framben i trav som ”producerats fram” är inget som ska premieras, det bygger inte på korrekt utbildning och främjar inte utvecklingen av de fria, naturliga gångarter som till exempel unghästar och lättklasshästar ska visa.

Framgår inte hur de tänker att detta inte ska ske.

Goda gångarter ska aldrig kompensera en oharmonisk, mindre väl genomförd ritt. Det som alltid ska premieras är mjukhet, lösgjordhet, harmoni och god ridning samt noggrannhet och kvalité på utförandet av de olika momenten enligt dressyrens grundprinciper

Tyvärr ser det ju ut på annat sätt många gånger där sprättiga stora gångarter ofta i spänning premieras framför mindre gångarter i harmoni.
 
Läste det öppna brevet från dressyrdomargruppen. Det säger ju ingenting. De menar att man inte ska döma på gångarter som "producerats fram", men det är ju det som görs hela tiden.

”Flashiga” gångarter i betydelsen av sprättande framben i trav som ”producerats fram” är inget som ska premieras, det bygger inte på korrekt utbildning och främjar inte utvecklingen av de fria, naturliga gångarter som till exempel unghästar och lättklasshästar ska visa.

Framgår inte hur de tänker att detta inte ska ske.

Goda gångarter ska aldrig kompensera en oharmonisk, mindre väl genomförd ritt. Det som alltid ska premieras är mjukhet, lösgjordhet, harmoni och god ridning samt noggrannhet och kvalité på utförandet av de olika momenten enligt dressyrens grundprinciper

Tyvärr ser det ju ut på annat sätt många gånger där sprättiga stora gångarter ofta i spänning premieras framför mindre gångarter i harmoni.
Tänkte exakt samma sak. Inget alls kring hur de behöver förändra saker.
 
Jag tycker att det är lite ledsamt att 1. Domarna känner att de måste försvara sig. 2. Att ryttarna som tar åt sig sällan är de som behöver göra det och 3. Tävlingsarrangörerna kanske inte pratar ihop sig om vilka domare som är bra ur hästvälfärdsaspekten. Eller så görs det sistnämnda på tävlingskonferensen. Jag har domarkurs de två första helgerna i februari och jag ser fram emot diskussionen.

Har också skrivit ett inlägg på FB för att få igång diskussionen nu när den tystnat igen. Vi får väl se om det leder någonstans.
 
Känns som att det där med att tävla en nivå lägre än man tränar har försvunnit lite? Iaf i vissa grupper?
Eller minns jag fel när jag tycker det var en självklarhet förr, men att folk nu gärna ska ut i så höga klasser som möjligt?

Jag känner folk som tex gjort MÅNGA försök i MSVB1 för att klara kvalgränsen och sedan en dag har de typ tur och saker funkar bra. Vips ska de ut och rida MSVB5. När jag frågat varför de inte bara går ner till LA eller MSVC för att ge sig själva och hästen lite enklare förutsättningar och en positiv känsla på banan så får jag oftast svaret att de tycker att de högre klasserna är roligare (alltså att programmen är roligare). Har en kompis som typ uttryckt att hon är bättre på att rida "tekniskt" än att rida långa transportsträckor, längningar osv mm. Jag känner bara att om du inte ens kan få bra betyg på att rida en långsida i arbetstrav kanske du ska träna lite mer på det?O_o

Har också varit med om att folk tyckt att jag ska starta LA på tävling bara för att min häst inte bryter av till trav i den förvända. Men eh, vi klarar inte ens av att rida LB på tävling utan att tappa all bjudning pga spänning. Hur sjutton skulle vi ta oss igenom LA på ett bra sätt?
Finns det ngt svårare än en lång raksträcka i trav? ;) Gör hellre skolor alla dagar i veckan... :D

Lite skämt, lite på riktigt, och jag är väl egentligen fel person att svara eftersom jag inte tävlat på typ 15 år och sannolikt aldrig kommer tävla igen, men på stenåldern när jag tävlade på en bussig, mjuk och taktmässig häst som hade lätt för rörelser men inte utmärkte sig "rakt fram" så blev våra poäng generellt sett högre när vi red klasser där tekniska svårigheter premierades jämfört med att vara långbenta och slanka (vilket ingen av oss var :D) och sportiga. Dessutom fick vi båda uppgifter att koncentrera oss på, vilket gjorde livet på banan lite lättare att klara med nerver, spänning osv som dyker upp när man får startsignal och som jag personligen aldrig kom förbi riktigt. Betydligt lättare att få en 8 på en öppna än på en transportsträcka i trav i LB:2 på den tiden (men då pratar vi runt 2010 typ)... Förhoppningsvis är det väl det som kommer att ändras över tid tänker jag, att det inte ska att casha hem över 70 % på spända flashiga unghästar där ryttaren kopplar ett Lottie Fry-grepp med bred hand och liksom seglar runt banan som en finlandsfärja på speed tänker jag.
 
Finns det ngt svårare än en lång raksträcka i trav? ;) Gör hellre skolor alla dagar i veckan... :D

Lite skämt, lite på riktigt, och jag är väl egentligen fel person att svara eftersom jag inte tävlat på typ 15 år och sannolikt aldrig kommer tävla igen, men på stenåldern när jag tävlade på en bussig, mjuk och taktmässig häst som hade lätt för rörelser men inte utmärkte sig "rakt fram" så blev våra poäng generellt sett högre när vi red klasser där tekniska svårigheter premierades jämfört med att vara långbenta och slanka (vilket ingen av oss var :D) och sportiga. Dessutom fick vi båda uppgifter att koncentrera oss på, vilket gjorde livet på banan lite lättare att klara med nerver, spänning osv som dyker upp när man får startsignal och som jag personligen aldrig kom förbi riktigt. Betydligt lättare att få en 8 på en öppna än på en transportsträcka i trav i LB:2 på den tiden (men då pratar vi runt 2010 typ)... Förhoppningsvis är det väl det som kommer att ändras över tid tänker jag, att det inte ska att casha hem över 70 % på spända flashiga unghästar där ryttaren kopplar ett Lottie Fry-grepp med bred hand och liksom seglar runt banan som en finlandsfärja på speed tänker jag.
Klart det är svårt, men jag tycker faktiskt att man bör kunna rida rakt fram om man ska tävla MSV 😉
 
  • Gilla
Reactions: AW
Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen?

Undrar även om ni tävlar själva? Har ni någonsin provat skuggdöma en tävling?

Som domare tror jag att alla tävlingsryttare i dressyr skulle provat skuggdöma. Det skulle tex kunna ingå i grönt kort att åtminstone få testa. Jag tror det skulle öka förståelsen för vad domare ser, hur fort ett program går och hur snabba beslut som krävs.

Blev lite flummigt det här🙈. Men mest vill jag veta HUR och VAD ni tycker att vi borde ta upp på våra domarutbildningar? Vill själv se en tydligare diskussion om form och dressyrens framtid.
Den här kommer upp i Horse and Hound nu (ännu inte låst?)

Concern as study found dressage horses behind the vertical earned higher scores​


https://www.horseandhound.co.uk/new...VYmltaDePE4jp841pYbNoERqBNyI5uGczsB2gcSlAa74M

Dressage horses competing at the top of the sport were more likely to be marked higher if they were behind the vertical, a study has found, which “implies that there might be concerns related to animal welfare and rule compliance”.

Dr Kienapfel told H&H: “I think this points to the need for change. If we look at the median values, we can see that most of the horses are ridden, especially in the warm-up, with their nose line behind the vertical. And the horses show a high amount of conflict behaviour; I didn’t expect to see that much.”

Tror det var en annan artikel om samma sak i samma tidning för ngn vecka sedan där det verkade stå att det gällde högre klasser, inte lägre. Men hittar inte igen den.
 
Ja, det krävs verkligen STORA förändringar i domarkåren nu, PRONTO, för snart blir det förbjudet att rida med bett och kandar helt och hållet . Förmodligen förbud mot tävling med hästar också.

Nu får dom sluta hålla eliten bakom ryggen och blunda för plågeriet. Antingen kan man rida eller så ska man hålla sig helt ifrån det helt enkelt. Och domarna måste börja SE vad som pågår mitt framför ögonen.

Bra där aftonbladet som visar fram detta. Antagligen var det pga detta som var på väg att uppdagas som FEI införde filmförbud på tävlingsplatser. Fy sjutton vilka fula fiskar det finns.

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.

På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.

– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.

– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet



https://www.aftonbladet.se/sportbla...ittels-hastar-tappade-syret-i-tungan-ridsport
 
Ja, det krävs verkligen STORA förändringar i domarkåren nu, PRONTO, för snart blir det förbjudet att rida med bett och kandar helt och hållet . Förmodligen förbud mot tävling med hästar också.

Nu får dom sluta hålla eliten bakom ryggen och blunda för plågeriet. Antingen kan man rida eller så ska man hålla sig helt ifrån det helt enkelt. Och domarna måste börja SE vad som pågår mitt framför ögonen.

Bra där aftonbladet som visar fram detta. Antagligen var det pga detta som var på väg att uppdagas som FEI införde filmförbud på tävlingsplatser. Fy sjutton vilka fula fiskar det finns.

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.

På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.

– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.

– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet



https://www.aftonbladet.se/sportbla...ittels-hastar-tappade-syret-i-tungan-ridsport
Fast foto/filmförbudet påverkar inte fotografer/publik. Enbart ryttare/hästägare/hästskötare.
 
@Fiador Jag undrar mer om ens det är möjligt att se färgnyans på en tunga från håll? Försvarar inte vare sig färgen, ridningen, och håller med om att det stasat men hur nära måste man vara för att se säkert? Måste ju vara en bra vinkel från den gapande munnen till en domares öga , men syns det verkligen ?
 
@Fiador Jag undrar mer om ens det är möjligt att se färgnyans på en tunga från håll? Försvarar inte vare sig färgen, ridningen, och håller med om att det stasat men hur nära måste man vara för att se säkert? Måste ju vara en bra vinkel från den gapande munnen till en domares öga , men syns det verkligen ?
Färgen på tungan är ett symptom. Det man ser om man vill (från domarbåsen) är dom hårt hållna tyglarna, stångskänkeln i botten, gapande och stressade hästar.

En av bilderna var dessutom tagna mitt framför domaren som åtminstone DÅ borde ha sett.

Från tävlingen i Nuemünster finns bilder när Kittel och hans häst Forever Young HRH är mitt framför domaren. Hästen gapar och tungan syns tydligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 774
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 369
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp