Förändring i domarkåren

Färgen på tungan är ett symptom. Det man ser om man vill (från domarbåsen) är dom hårt hållna tyglarna, stångskänkeln i botten, gapande och stressade hästar.
Jo jag håller med med vidhåller fortfarande att domarna måste bli utbildade i hur de ska döma vid dessa tillfällen, det är domarutbildarnas topp som är flata och då blir alla andra det också.
 
Ja, det krävs verkligen STORA förändringar i domarkåren nu, PRONTO, för snart blir det förbjudet att rida med bett och kandar helt och hållet . Förmodligen förbud mot tävling med hästar också.

Nu får dom sluta hålla eliten bakom ryggen och blunda för plågeriet. Antingen kan man rida eller så ska man hålla sig helt ifrån det helt enkelt. Och domarna måste börja SE vad som pågår mitt framför ögonen.

Bra där aftonbladet som visar fram detta. Antagligen var det pga detta som var på väg att uppdagas som FEI införde filmförbud på tävlingsplatser. Fy sjutton vilka fula fiskar det finns.

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.

På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.

– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.

– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet



https://www.aftonbladet.se/sportbla...ittels-hastar-tappade-syret-i-tungan-ridsport
Ja att vara kontrollerad av domare och funktionärer känns lika seriöst som att säga att länsstyrelsen godkänt ens träningsmetoder..
Förlåt men jag litar inte en sekund på domare och funktionärer på de tävlingarna.
 
Jo jag håller med med vidhåller fortfarande att domarna måste bli utbildade i hur de ska döma vid dessa tillfällen, det är domarutbildarnas topp som är flata och då blir alla andra det också.
Det är ju illa om dom som ska döma världseliten inte är tillräckligt utbildade för det dom ska döma.

Jag tror det är värre än så, jag tror dom blundar medvetet.
 
Det är ju illa om dom som ska döma världseliten inte är tillräckligt utbildade för det dom ska döma.

Jag tror det är värre än så, jag tror dom blundar medvetet.
Men du det handlar inte om tillräckligt utbildade utan hur deras domarutbildare utbildar dem.
Ex visst här gapar hästen i den avslutande halten. Vad ger det? En ivrig domare med bra syn kanske säger :-En tvåa för att den gapar och tungan är blå.
Då får domaren bassning och utbildaren säger:- Lilla vännen tänk på att vara positiv, ser du inte att hästen står jättefint uppställd och stilla etc. Och så blir det en 7:a för tänk som så att om den inte gapat så hade det varit en 9:a.
 
Det tror jag med. Man har målat in sig i ett hörn och premierat den här typen av ridning ett tag nu och det skulle krävas oerhörda krafter för att vända skutan.
Om en enda domare skulle gå mot domarutbildarens "facit" och sätta mkt lägre poäng låt säga 2: or om det blir krokodilgap, så försvinner den snabbt .
Om vi då låtsas att en häst frekvent gapar så skulle det ge 20% mot de andra då som kanske skulle ge 70%.
 
Men du det handlar inte om tillräckligt utbildade utan hur deras domarutbildare utbildar dem.
Ex visst här gapar hästen i den avslutande halten. Vad ger det? En ivrig domare med bra syn kanske säger :-En tvåa för att den gapar och tungan är blå.
Då får domaren bassning och utbildaren säger:- Lilla vännen tänk på att vara positiv, ser du inte att hästen står jättefint uppställd och stilla etc. Och så blir det en 7:a för tänk som så att om den inte gapat så hade det varit en 9:a.
Fast tungan blir inte blå för att hästen gapar i två sekunder. Hästen har ridits med hårt tryck i munnen med skarpt bett under stora delar av passet. Blå tunga SKA diska ekipaget på stört, oavsett vad andra domare gett för poäng. Det får bli DERAS skam då när faktum är klargjort.

Förstår inte hur det INTE skulle framgå i domarutbildningen som en grund för diskning.
 
Om en enda domare skulle gå mot domarutbildarens "facit" och sätta mkt lägre poäng låt säga 2: or om det blir krokodilgap, så försvinner den snabbt .
Om vi då låtsas att en häst frekvent gapar så skulle det ge 20% mot de andra då som kanske skulle ge 70%.
Det handlar inte endast om att hästen gapar, tungan är blå av en anledning. DEN anledningen är (borde vara) grund för diskning.

Men jag förstår vad du menar med att grupptrycket och rädslan för att sticka ut hakan hindrar. Det är det jag menar när jag säger att dom blundar medvetet. Feghet och egen prestige går före hästens välfärd och tävlingsdressyrens verkliga mål.

Fotografen hade ett bra förslag på åtgärder. Filmning, i närbild och detaljrikt, som kontrolleras (av oberoende, mitt förslag) efteråt. Som i fotbollen.

Sen att man då kan bli diskad i efterhand om oegentligheter upptäcks. Så sker ju exempelvis med doping.

DET borde sätt press på både domare och ryttare.

Illa att det ska behövas, men nåt MÅSTE göras PRONTO.
 
Ja, det krävs verkligen STORA förändringar i domarkåren nu, PRONTO, för snart blir det förbjudet att rida med bett och kandar helt och hållet . Förmodligen förbud mot tävling med hästar också.

Nu får dom sluta hålla eliten bakom ryggen och blunda för plågeriet. Antingen kan man rida eller så ska man hålla sig helt ifrån det helt enkelt. Och domarna måste börja SE vad som pågår mitt framför ögonen.

Bra där aftonbladet som visar fram detta. Antagligen var det pga detta som var på väg att uppdagas som FEI införde filmförbud på tävlingsplatser. Fy sjutton vilka fula fiskar det finns.

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.

På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.

– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.

– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet



https://www.aftonbladet.se/sportbla...ittels-hastar-tappade-syret-i-tungan-ridsport
Artikeln är låst så jag kan inte läsa. Är det alltså nya bilder? Inte de gamla med blå tunga?
 
Även Charlotte Fry och Isabell Werths hästar har bilder med blåa tungor.
Fotografen säger också att ca hälften av ryttarna på dessa internationella tävlingar har blåa tungor på hans foton.

Det är illa med tävkingsdressyren nu. Mycket illa.

Han säger också att stewards på dessa tävlingar ställt sig i armkrok för att hindra honom och för att skydda ryttatna😡

Det är så normaliserat så man blir mörkrädd.
 
Det handlar inte endast om att hästen gapar, tungan är blå av en anledning. DEN anledningen är (borde vara) grund för diskning.

Men jag förstår vad du menar med att grupptrycket och rädslan för att sticka ut hakan hindrar. Det är det jag menar när jag säger att dom blundar medvetet. Feghet och egen prestige går före hästens välfärd och tävlingsdressyrens verkliga mål.

Fotografen hade ett bra förslag på åtgärder. Filmning, i närbild och detaljrikt, som kontrolleras (av oberoende, mitt förslag) efteråt. Som i fotbollen.

Sen att man då kan bli diskad i efterhand om oegentligheter upptäcks. Så sker ju exempelvis med doping.

DET borde sätt press på både domare och ryttare.

Illa att det ska behövas, men nåt MÅSTE göras PRONTO.

Jag tror också på detta förslag, att det finns en bedömning utifrån video och fotografier efter utförd ritt som kan utföras av veterinär eller etolog eller liknande, som kan ge gult kort till alla sådana här avarter.
Däremot tänker jag (för annars tror jag det blir svårt att få det infört) att det kan ge ett gult kort och efter två gula kort så medför det avstängning från allt tävlande en månad. Dvs det kanske inte påverkar precis den tävling där det utfördes (för att det kommer bli svårt som publik att inte veta hur resultatlistan faktiskt blir förrän veckan efter) men att det blir stor påverkan framåt. En månads tävlingsuppehåll för ryttare på denna nivå blir dyrt, och att missa WC final eller FAE tävlingar som man bjudits till mot stora pengar skulle nog göra att man aktar sig för att åka dit.

Det vore dessutom mycket enklare, precis som fotografen skrev, än att ändra en hel domarkår. Och också lättare för den som ska bedöma materialet, man kan hålla ett avstånd mellan den som bedöms och bedömaren.
 
Men jag förstår vad du menar med att grupptrycket och rädslan för att sticka ut hakan hindrar. Det är det jag menar när jag säger att dom blundar medvetet. Feghet och egen prestige går före hästens välfärd och tävlingsdressyrens verkliga mål.
Nu får du ge dig, ingenstans har jag skrivit något om grupptryck och rädsla, jag tar det igen: OM domarna på en utbildning blir tillsagda att sätta en två för gapande mun oavsett annat så kommer de göra det.
OM ingen på utbildningen säger något utan vidhåller att domarna ska titta på annat också så kommer de göra det och sätta poäng efter vad de utbildats att göra.

Jag är rätt säker på att om BJ på en landslagsträning skulle se en sekvens av en blå tunga så skulle han vända ryggen till, jag är ännu mer säker på att detta fenomen aldrig har diskuterats på en domarutbildning i Sverige, oavsett nivå, på så vis att någon förklarat behovet och visat vägen för en mkt tuff, låg poängsättning där och det kan vi nog delvis lasta både BJ för och LA.
 
Skulle man inte på större tävlingar kunna ha kameror, tänk pivo eller gopro, på domarbåsen?
Under nästa ekipages ritt gås filmerna igenom av oberoende domare/etolog/veterinär eller whatever och då kan man titta och förstora och köra slowmotion eller stillbilder på de ställen som kan vara problematiska? Och först efter det kommer det officiella resultatet.
 
Fotografen säger också att ca hälften av ryttarna på dessa internationella tävlingar har blåa tungor på hans foton.

Det är illa med tävkingsdressyren nu. Mycket illa.

Han säger också att stewards på dessa tävlingar ställt sig i armkrok för att hindra honom och för att skydda ryttatna😡

Det är så normaliserat så man blir mörkrädd.
detta har pågått sedan innan 2015 (iaf dokumenterat skarpt, men ändå ingen ändring)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 742
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 339
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp