Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

MiniLi

Trådstartare
Jag är lite småirriterad på mitt kök. Det är opraktiskt :mad:
Så jag tänkte slänga upp två bilder och hoppas på att någon har en del superbra förslag på vad jag kan göra för att köket ska kännas lite bättre..
DSCF3042.jpg

DSCF3044.jpg


Det är främst del delen jag visar på korten som jag inte är nöjd med. Matlagningshörnan.

Det jag skulle vilja få till på ett snyggt sätt är smart förvaring. Funderar på om man kan använda den tomma väggen och sätta upp lite hyllor osv?
Det jag vill förvara lätttillgängligt är:
-kryddor. Står idag i ett skåp men kan tänka mig någon slags kryddhylla på väggen.
-Kokböcker. Intryckta i ett trångt skåp.
-Vispar, saxar osv. Kan man på något bra sätt hänga en del grejer på väggen?
-Eventuellt en hylla för färska kryddor. Har ute i landet men vill ha tillgång även på vintern!

Jag tar väldigt gärna emot förslag på hur man kan lösa förvaringen, vart saker finnas att köpa och vad det kostar på ett ungefär.
Om du har ytterligare tips på vad man kan göra för att förenkla i köket så tar jag tacksamt emot även sånt!

Sen har jag ytterligare en fundering..
På bilderna ser ni mina svarta, skavda och nötta slåpsluckor. Inte roligt :crazy:
Någon som vet vad det kan tänkas kosta att lämna in för omlackering?
Det är ca 15 luckor + lådfronter.
Går det att lackera vitt när det varit svart innan?

Tack och hej :laugh:
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Jättesvårt med tips så här på rak arm. Men hur ser det ut mittemot den tomma väggen? Finns det plats för hyllor tänker jag.
Jag har köpt hem lite sådana hära från Ikea i mitt kök, bra att hänga upp saker med. Lackhyllorna från Ikea funkar ju med, och de är billiga. Skickar med lite bilder från mitt kök, kanske insperation?
Ang luckorna, du kanske kan måla om dem själv? Har fått för mig att det är ganska dyrt med att skicka iväg dem... Men om man grundmålar över det svarta borde det vara ok att byta till helt annan färg än svart.
dsc00767_57495916.jpg


dsc00769_57496047.jpg
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Här är en bild där mer av köket syns..


Det är alltså bara den tomma väggen som har plats för någon form av hyllor eller liknande. Annars är det skåp överallt.

Problemet med den tomma väggen tycker jag är att den är så pass bred.
Jag vill ju bara ha kökssaker på typ ena halvan, den mot spisen. Annars känns det som att det blir för mycket?
Undrar om det ser konstigt ut, med hyllor osv på halva väggen?

Borde väl tänkt på Ikea, de har väl allt :D
Är egentligen inte jätteförtjust i rostfritt bara.. Skulle hellre ha vitt.
Hyllplan lär ju gå att hitta i vitt men andra hänganordningar kanske blir svårare..

Jag har mest fått för mig att det skulle bli mycket snyggare och bättre om jag lämnade för sprutlackering..
Det är ju hemmamålt nu och det har inte alls hållt bra. (inte jag som gjort det visserligen, vet inte vad man har använt för färg eller så)
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Jag skulle inte ha satt upp hyllor på den tomma väggen vid spisen. Detta för att väggen går i linje med spisen. Sätter du upp hyllor där får du en extra lång väg till spisen om du kommer från kylskåpet. Jag vill, när jag arbetar i ett kök, ha fria vägar mellan kyl/spis/ och vatten och dessa vägar ska vara så korta som möjligt. Ett par hyllor där skulle lägga till ett par extra steg. För dig kanske det inte spelar någon roll men jag skulle irritera mig. Hade det enbart varit arbetsyta där hade det inte gjort lika mycket.

Vill du absolut ha något på väggen så skulle jag hellre sätta upp en tavellist där du kan förvara dina kokböker på vilken inte bygger på väggen så mycket.

Jag tror absolut att ditt kök skulle göra sig i vitt. Skåpens oregelbundenhet skulle inte framträda lika starkt som i dag och köket skulle se mer städat ut. (Kontrasterna mellan de svarta fronterna och de vita stommarna lyfter verkligen fram att över- och underskåp inte sitter i linje med varandra).
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Okej ja där har du en bra poäng. Det ska jag ha i åtanke.

Ja jag håller helt med dig om helheltsintrycket. Det ser jätterörigt ut nu..

Tack för ditt svar :)
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Det går att måla om luckorna, men pris får du bäst lokalt. Mina funderingar är nog lite annorlunda:
- Vad använder du utrymmet bredvid diskmaskinen till? Det går ju att sätta hyllor och få undan en del större saker från bänkar eller skåp, för att tjäna arbetsyta. Fint med ett snyggt tyg som täcker.
- Köksfönstret - varför inte ha kryddväxterna där? Bra med ljus, extrahylla i höjd med lägsta spröjsen dubblar utrymmet. Att göra en glashylla hos ett glasmästeri är inte dyrt.
- Bordet (som jag såg i pixboxen), är det köksbordet? Snyggare i så fall att ha några tavellister där på väggen (sök på RIBBA på Ikea) och visa upp läckra kokböcker.

Vis av erfarenhet rekommenderar jag också en inventering av skåp och lådor, förmodligen har du som alla oss andra väldigt mycket onödigt som du förvarar. Du har ju en bra lådserie vid spisen för knivar och sånt?
Annars har Ikea också fina lister att sätta under överskåpen, finns diskställ och allt möjligt att hänga = sparar plats och kan ofta fällas ihop när det inte används.
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Luckorna rollar du enkelt själv!

Häng av några luckor i taget, slipa och spackla. Måla, slipa och måla igen så blir de kanonfina.
Fråga för säkerhets skull på färgaffären vilken sorts roller du skall ha till den färg du använder.

Bäst brukar det vara med en liten rulle med korthårig, tät borst.


Måla inte luckorna vita -om du inte har för avsikt att måla även stommarna och till slut väggarna och taket....

Väl hellre en bruten vit. Eller varför inte en ljus-ljus grå som tar upp det gråa i anslutning till köket vilket skymtar på bilderna.

//Waern
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Tack!
Nej en kritvit färg är nog inte så roligt. Lite åt det cremefärgade skulle nog vara snyggt :)
 
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Vad använder du ytan till höger om diskbänken till? Jag tänker spontant en gedigen höganäskruka eller liknande att sätta saxar, vispar och vad du nu vill ha där i i är riktigt snyggt. Det går nog att hitta en bra höganäskruka på t.ex. antikaffär eller loppis om man har tur och finns i olika storlekar. Vi har sprutlackerade luckor i vårt kök nu som tidigare ägare gjort och det är verkligen jättesnyggt och hållbart. Vad som kan göra en del också är att byta handtag, vi gjorde det för ett par år sen och det gjorde mer än vi trodde, så målar du om i en annan färg kanske det är nåt att fundera på också. Du skrev att det är skåp överallt på de andra väggarna i köket, om inte allt är fasta skåp så fundera över om du kan byta ut nån möbel mot nåt som är mer funktionellt och rymmer även kokböckerna, t.ex. en högre och/eller bredare möbel nånstans.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förändringar för ett bättre och snyggare kök!

Jag skulle köpa en köks/serveringsvagn och ställa vid väggen. Där kan du ha skärbräda, kryddor, slevar och kokböcker.
Sen rullar du fram den närmare spisen där du vill ha den och sen bara tillbaka till väggen.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 454
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Tänker snygga till mitt kök lite. Det blir en budgetvariant, där jag gör jobbet själv. Ska måla luckorna vita, byta diskho och bänkar...
2
Svar
28
· Visningar
10 402
Senast: Sar
·
Hemmet Allt är nästan klart för köp av vårt drömhus, och givetvis har jag redan börjat tänka inredning. Och en hel del sådant tänkande blir...
Svar
5
· Visningar
3 280
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp