Förbannad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är bara förnamnet!


Jag är för tillfället förkyld, rejält förkyld. För er som inte känner mig så blir jag rejält nedsatt vid en förkylning. Får blodtrycksfall, kan inte köra bil eller vara aktiv på något sätt för då finns risk att jag tuppar av. Mitt allmänna AT blir enorm nedsatt.

Jag var i stallet och skulle mocka för att jag inte lyckades få någon annan att göra det. Jag mockar i godan ro (ja det går ju inte fort direkt) och så kommer någon och frågar om jag ska ta in mina hästar nu.

Jag svarar: Nej jag mår jättedåligt så jag ska bara mocka och sticka direkt.
Varpå hon säger att mina hästar är jättesvåra att ta in.

Jag har inte energi att ta någon diskussion alls, att ens vara i stallet var mer än jag egentligen orkade med. Så jag svarade helt enkelt ja men lämna dem ute då och återgick till mockningen.

Sedan kommer hon tillbaks med 2 av sina vänner, ställer sig för boxdörren så att jag blir fångad, och börjar härja på mig om att mina hästar är svåra att ta in? Ja, lämna dem ute då. Jag vet inte hur många ggr jag säger det, men minst 4. Jag upprepar flera ggr att jag är sjuk och orkar inte.

Helt plötsligt så börjar de hävda att fölungen skulle vara aggressiv mot folk :eek:

Här tröttnar jag rejält och ifrågasätter vad de egentligen har gjort med mina hästar?! Fölis är en superkänslig individ som backar ifrån en om man pekar på henne. Hon har aldrig satt sig upp mot någon. Går man upp i energi så springer hon hals över huvud.

Det slutar med att jag helt enkelt skriker till dem att hålla käften och låta mig vara ifred. (här får jag greppa tag i stallväggen för nu orkar kroppen verkligen inte mer).

Och nu så har stallägaren vräkt mig.

Det känns ju rimligt. Tydligen får man behandla folk precis hur som helst, så länge man inte höjer rösten. För det var det stora felet tydligen.

Fy fan så respektlöst inför andras hälsa. Jag hoppas att jag inte ser någon av dem innan jag är frisk igen.
 

Ja alltså vad fan, har de ens rättighet att säga upp en för en sådan sak är frågan.
I viss mån beror det nog på vad som står i ert avtal, även om jag håller med om att det låter helt orimligt.
Kanske skulle du vinna en rättslig tvist om det, men frågan är väl om du tycker att det är värt det? VIll du ens stå kvar i det stallet?
 
I viss mån beror det nog på vad som står i ert avtal, även om jag håller med om att det låter helt orimligt.
Kanske skulle du vinna en rättslig tvist om det, men frågan är väl om du tycker att det är värt det? VIll du ens stå kvar i det stallet?
Nej. Jag tänker mer om jag inte hittar annan stallplats i tid faktiskt. Kvar vill jag inte vara. Men att hitta ny stallplats kan ju ta tid om man har oflyt.
 
Vad var motiveringen från vederbörande ang vräkningen ? Vad står det i kontraktet gällande uppsägning?

Om det varit slitningar mellan dig och andra tidigare funderar jag på? ( Ingen kunde hjälpa dig mocka när du var sjuk trots att folk var där tex?)

Och om du svarade att lämna hästarna ute om de inte ville ta in dem åt dig, så möjligen kan man ju tolka det som att ägaren struntar i om hennes häst och fölunge går kvar ute i en hage över natten trots att de egentligen normalt kommer in på stall.
Ingen av oss vet ju hur det fungerar hos er men det är tankar jag får när jag läser din redogörelse.
 
Vad var motiveringen från vederbörande ang vräkningen ? Vad står det i kontraktet gällande uppsägning?

Om det varit slitningar mellan dig och andra tidigare funderar jag på? ( Ingen kunde hjälpa dig mocka när du var sjuk trots att folk var där tex?)

Och om du svarade att lämna hästarna ute om de inte ville ta in dem åt dig, så möjligen kan man ju tolka det som att ägaren struntar i om hennes häst och fölunge går kvar ute i en hage över natten trots att de egentligen normalt kommer in på stall.
Ingen av oss vet ju hur det fungerar hos er men det är tankar jag får när jag läser din redogörelse.

Jag var osams en gång tidigare med en person. Eller snarare, den personen var osams med mig.
Jag höjde rösten mot min häst när hon för typ 50e gången drog åt sig bakbenet när jag höll på att verka henne. Då fick jag en utskällning som hette duga, under den utskällningen så höll jag bara med dem som skällde på mig, att beteendet är oacceptabelt osv osv. Men hon var för uppe i stress för att förstå det.

Vi redde ut det, inga problem.

Motiveringen är väl egentligen att de tror att mitt humör inte är till gagn för stallet. Men när man är så sjuk att man knappt orkar stå på benen och folk kommer och trakasserar en så undrar jag hur mkt skit man egentligen ska ta? Helt ärligt? Finns det människor som aldrig, oavsett hur dåligt de mår, och oavsett hur taskiga folk runtikring är höjer rösten?
Och är det rimligt att kräva det av folk?



Och innebär det att det är ok att vara hur taskig som helst, så länge man är lågmäld?

Slitningar har det varit i övrigt med, exakt varför vet jag inte. Jag har hållt mig för mig själv väldigt mkt, pratat i telefon eller haft hörlurar på mig i stallet, för att jag vill vara ifred. Jag har bara känt mig i vägen redan från början.

En gång när några efterlyste sällskap att rida ut ett visst klockslag så var jag på, men det blev lite bråttom, men jag skulle försöka hinna. 5 min senare så fick jag ett meddelande om att de hade ändrat tiden till 30 min tidigare, så jag behövde inte stressa. Men i gruppen skrevs aldrig något om det. Det kan jag inte tolka på något annat sätt än att jag inte var välkommen.

Hästarna har gått ute på bete tills för en vecka sedan, de går kvar i en hage med bete på dagarna så jag har svårt att se problemet med att de skulle gå kvar ute? De har dessutom fri tillgång på lusern och vatten ute.


Just ja, jag frågar inte om hjälp med mockningen o den biten då jag inte vill stå i skuld till någon. Mina hästar tar i vanliga fall 3 min att mocka till. Jag har ingen lust att mocka åt någons häst där det tar 30 om jag inte absolut vill det. Jag måste konservera den lilla energi jag har.
 
@kimmis87 ok.
Det låter som de inte tycker du ”passar in” i stallet.
Det kan ju ingen här inkl mig själv öht säga ngt om , men sålänge du blivit uppsagd enligt avtal så kan en stallägare i princip säga upp vem som helst av vilken anledning/icke anledning som helst. Precis som att du själv äger rätt att säga upp din plats enligt samma premisser.

Att ”bli vräkt” hoppas jag du menar blivit uppsagd enligt avtal och inte uppsagd ”på dagen” att du måste vara ute inom någon dag, för då är vi ute på helt andra isar gällande vad man som stallägare har rätt och inte rätt att göra.
 
@kimmis87 ok.
Det låter som de inte tycker du ”passar in” i stallet.
Det kan ju ingen här inkl mig själv öht säga ngt om , men sålänge du blivit uppsagd enligt avtal så kan en stallägare i princip säga upp vem som helst av vilken anledning/icke anledning som helst. Precis som att du själv äger rätt att säga upp din plats enligt samma premisser.

Att ”bli vräkt” hoppas jag du menar blivit uppsagd enligt avtal och inte uppsagd ”på dagen” att du måste vara ute inom någon dag, för då är vi ute på helt andra isar gällande vad man som stallägare har rätt och inte rätt att göra.
Jag är fortfarande sjuk och hjärnkapaciteten är på typ 2%, jag kan inte avgöra om de enligt kontraktet har gjort rätt.

Men ja, det är väl där skon klämmer, att jag inte passar in. Men jag trodde inte jag var i stallet för att få fler kompisar. Jag har kompisar redan och har inte tid med fler :p
 
Jag är fortfarande sjuk och hjärnkapaciteten är på typ 2%, jag kan inte avgöra om de enligt kontraktet har gjort rätt.

Men ja, det är väl där skon klämmer, att jag inte passar in. Men jag trodde inte jag var i stallet för att få fler kompisar. Jag har kompisar redan och har inte tid med fler :p

Jag frågade bara i sammanhanget om du har ett avtal och om avtalet följts ang uppsägningstid du har enligt det.

Som sagt, så uppsagd kan man bli oavsett orsak och stallägaren behöver ingen orsak /kan vara vilken orsak som helst bara man följer avtalet gällande uppsägningstid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Frasen dök upp i mitt huvud medan jag var ute i trädgården och försökte fånga några strimmor sol. Det var ju så Mikael Rickfors sjöng i...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 409
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 949
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp