Bukefalos 28 år!

Förbannat LAT häst!

Skogstroll

Trådstartare
Började sitta på min unghäst redan vid två års ålder (bara sitta, det är en kallblodskorsning) skrittade henne lite vid precis tre års ålder,sen blev jag gravid när hon var tre och marktränade bara lite under den sommaren. Förra våren/sommaren satte jag igång igen (vid fyra år) och det var ett rent helvete att få henne att tänka framåt utan ledare (person som ledde) inte ens ledarhäst var intressant. Extremt envis häst helt enkelt. Det blev en ständig fight. I år är hon bättre helt klart, men det är fortfarande en extrem fight varje gång vi är ute själva, hon stannar hela tiden och testar. I paddocken är det näst intill lönlöst att få henne framåt..vad fan ska jag göra?? Jag är helt slut efter att ha gått fyra varv i paddocken liksom. Så tröttsamt! Hon har fått lång tid på sig att mogna, och nu borde det flyta, men det gör det inte.. Känner mig helt kass! Jag har ridit in säkert 30 ponnyer inna och aldrig stört på något sånt här. Hon är kärnfrisk kan jag tillägga. Har kollat det mesta!
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Promenera några kilometer bortåt, sitt upp o rid hem. Brukar vara enkelt för dem att förstå.
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Först så kolla att sadeln ligger bra. Även om den ser ut att ligga bra så prova ev andra sadlar också. Båda mina är väldigt petiga med vad de har på ryggen även om det SER bra ut har det inte varit en garanti för att de trivts. De svarar då med att inte ha ngn framåtbjudning alls.

Ha sen piskförare på maken som hjälp att du verkligen får igenom framåtdrivande hjälp utan att du sitter och bankar uppe på. Sen är det bara att rida skritt-travövergångar till gud och förbannalse och vara extremt nogrann med att hon tar skänkeln bättre och bättre hela tiden. Hjälp till med dressyrspö.

Men första är att kolla sadeln och rannsaka dig själv hur tydlig och konsekvent du är i din hjälpgivning. Ber du att hon ska gå framåt med din skänkel så måste hon göra det, acceptera aldrig att du lägger till skänkel och inget händer.
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Har gått bort och ridit hem länge, och visst går det, men när ska det gå in liksom? Sadeln ligger som en smäck! Helt klart inte den, det vet jag! Att trava i paddocken är bara ett skämt :) det går liksom inte.. Puh! Piskförare ska jag testa! Tömköra går precis lika segt och långsamt!
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Känner igen det, min fungerade mkt bättre med mkt beröm och mutor, så fort hästen hästen har gått fram bra, räcker bara några steg, stanna henne och beröm och ge henne en godis, gör likadant igen. Sedan utöka antal steg innan du ger belöning. Jag var helt emot att ge godis innan, men på min tjej fungerar det mkt bättre än allt annat jag provat, hade även med en kmpis på sin häst som draghjälp, fungerade inte alls, den andra hästen försvann bakom krök, men min lunkade bara på. Lycka till!
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Är hästen lika vid tömkörning? Jag har brukat jobba vid handen först och sen sitter jag upp och ber om samma sak och då brukar det gå hem ;) ...Så fort dom är med och gör mig till viljes bryter jag av och hittar på nåt annat för att det aldrig ska bli tråkigt och efter hand ökar jag kraven.
 
Sv: Förbannat LAT häst!

har du testat att samla ihop ett gäng och rida ut med? så ni får en liten flock att haka på och låta dem bestämma tempot. då får ni nog fart på unghästen ^_^.

på marken är nog piskförare och mycket små enkla hjälper bra, dvs en kramning med benen för att gå framåt och inget nötande. mycket beröm och mutor :p. få henne att förstå vad framåt betyder, få henne att vilja gå framåt. löshoppning var stor hjälp när jag red in en 7åring som var så otroligt trög att hon inte gick fram i longeringen även om man piskade henne :/. tygeltag hade hon ingen större koll på heller, så tömkörde mycket.
efter att konditionen och framåtbjudningen var på plats så var det nästan bara att åka med, hon pinnade på så fint och krävde inte mycket hjälper.
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Min kallbloding är också extremt stillsam av sig :p
Men godis kan varken kallblod eller ponnysar stå emot :D

Jag börjar med en mjuk fin hjälp framåt(typ spänna skinkorna/hålla om) håller den läääänge och kan smacka lite som hjälp(viktigt att verkligen tänka framåt själv också). Så snart han ens TÄNKER framåt så blir det beröm och godis. På bara några försök så fattar han att han ska gå fram för mina hjälper, och så snart han fattat det så håller jag på godiset så att han måste gå lite innan det blir beröm och godis igen.
Och sedan lossnar det bara.
Bra att fasa ut godiset ganska snabbt, så man inte blir beroende av det, men inte så snabbt att han tappar sugen.

Man kan också förbereda godisstationer runt ridbanan, så rider man emellan dem och låter hästen äta lite vid varje station. Samma här, ganska snart fattar pålle att det faktiskt finns en anledning att gå fram för skänkeln.
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Låter som att prio är att överhuvudtaget få fram hästen, så släpp allt annat och koncentrera dig på att hästen bara ska ha en uppgift - gå framåt. Lättast är det oftast i skog och mark, och framför allt på hemvägen. Se till att hon skrittar på i skritten och tänker framåt i traven oavsett om du rider eller tömkör eller leder. När hon har lärt sig att du vill ha henne i ett visst tempo så blir det lättare att få fram hästen även i situationer de tycker är aptråkiga (rida i paddock t ex )

Har också en häst som är bakåttänkande, och de här tendenserna var rätt tydliga redan från backen, långt innan vi ens satte oss på honom, så ofta var det hästen, jag och ett longerspö som var ute på promenad (detta för att få räckvidd att ge hjälper framåt när man leder, då hjälpen i början behöver komma bakifrån) då vi sällan hade någon som kunde gå bakom hästen och hjälpa till med framåtdrivningen. Löshoppning (där fokus till 95% varit att hästen ska galoppera friskt framåt, med eller UTAN hinder, har också hjälpt massvis!)

En del av "latheten" kommer säkerligen av det medfödda temperamentet.
En del kommer av brist på motivation för arbete, brist på förståelse för vad man vill att den ska göra, samt brist på styrka och balans att till fullo bära upp sin ryttare. Man får jobba på de fyra sistnämnda, påverkbara faktorerna, för att lära, och stötta hästen i att gå framåt.

Det som har hjälpt min femåring mycket med nämnda problem har varit galoppen - hitta bra galoppsträckor och låt hästen hitta styrka och bjudning. Men det har varit först nu som femåring som han känns stark och balanserad nog att bära på volten, och då har han ändå blivit riden regelbundet utan större avbrott sedan 3 års ålder.
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Svarar alla :)

När vi rider ut med vissa andra hästar, så kan hon vara riktigt pigg och glad i skogen absolut. Jag ser ju klara förbättringar helt klart, idag KAN jag ju få fram henne, även om hon är ensam, men det är ju som sagt en jävla kamp hela tiden. Hon är seg även vid tömkörning, men nu igår var det faktiskt bättre vid just tömmen, så kanske det hjälper lite!Hon skiter i pisken, men ger sig såklart till slut, jag känner mig elak bara.. jAG KÄMPAR PÅ..VÄRMEN JUST NU HJÄLPER INTE DIREKT KAN JAG SÄGA ;) OOPP..caps lock ;)
 
Sv: Förbannat LAT häst!

Spontant känns det som att du måste sätta framåtdrivningen avsuttet före det kommer att fungera uppsuttet. Det är tömkörning som gäller nu och när det fungerar där tar du drivhjälp av en medhjälpare tills hon fattat vad det handlar om.
Var otroligt konsekvent, håll helst till ute i naturen, använd gärna en annan häst som draghjälp i början. Beröm direkt hon kommer i tempo och var ytterst noga med att hon absolut inte får såsa. Hon får stå helt stilla om hon önskar alla andra timmar på dygnen men de minutrarna då hon faktiskt är satt i arbete så ska hon gå framåt.
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 252
Senast: Trissa
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 908
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 995
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp