Förberedande övning för bakdelsvändningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle egentligen inte ridit i torsdags, kände att jag inte mådde riktigt hundra. Det straffade sig senare med migrän, feber och UVI hela helgen.
Men jag red inte veckan innan och inte den här veckan (ska på middag) så jag ville inte missa.

Var uppsatt på Svarte Petter, kul. Han är mysig och kanska gungig vilket passar min låsta ländrygg kanska bra. Nu kändes inte min rygg så himla låst så att gå, stå och springa i trappor i fyra dagar är väldigt bra för mig :idea:

Övningen bestod i att rida bakdelsvändningar runt koner på ett "serpentin-spår".
Petter var VÄLDIGT pigg och framåt, så det var mycket halvhalter för att fånga upp energin. Galoppfattningarna var....sådär.... men inga problem få tillbaka en lugn galopp efter ett-två steg. Avbrotten gick super även om han blev lite stressad efter galoppen.

Övningen gick också bra till slut när jag fick tag i bakdelen och vi kunda trava i en kort samlad trav på långsidan.
Vår instruktör tyckte alla skötte sig så bra så vi fick börja redan den här lektionen med bakdelsvändningarna.
DET gick inte alls, vi snurrade mest runt på mitten som någon konstig baksframdelsvändning :rofl: men samlad blev han.

Det är kanska häftigt när man känner hur hästen blir kortare och högre under sig och börjar jobba med bakdelen under sig, men samtidigt lite läskigt för jag trodde han skulle ge mig en flygtur så laddad som han blev :D
Min instruktör tyckte det såg jättebra ut och att jag verkligen hittade var bakdelen var någonstans i övningen.

Nästa vecka är det markarbetem vilket jag då missar
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Första veckan på nya jobbet är avklarad, men det kändes lite konstigt att gå hem redan klockan ett igår. Nästa vecka blir också en kort...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 255
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår red jag min första ridlektion på ridskolan och jag undrar vad jag har gett mig in på. Hästen jag fick var en liten ponny. Han var...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 814
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag red lektion idag igen. Det har hunnit bli några nu i juli. Idag övade vi på tempoväxlingar. I traven gick det väl si så där, men i...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp