Förberedelse inför inkörning?

F

Francess

Jag ska lämna iväg min ungponny (sto, blir tre i maj) för inkörning den 1/5. Köpte henne den 9/11 2003 och hitintills har det mest blivit grundläggande hantering, ett par transporter (en gång till löshoppning och en gång till mätning/chippning). Ponnyn var i det närmaste ohanterad och ganska vild vid köpet. Men det går framåt och hon är så duktig!

I mitten av februari ska vi börja åka iväg och löshoppa lite regelbundet. Till sommaren är det visning (premiering) och till hösten treårstest för ponnyer.

Och så nu det jag undrar över: vad ska vi lägga ner tid och energi på inför inkörningen? Hon har tex aldrig haft träns på sig, så det tänker jag ju införa ganska snart. Och jag ska fortsätta med ledövningar och allmän hantering. Stå uppbunden, rykt, hovkratsning och verkning är inga problem. Har t.o.m. kunnat slänga på ett täcke en gång! Övar lite då och då på prassliga grejer (ikeas blå påsar som vi tar hö i tex) och att det händer saker runt omkring kroppen. Tex rör överallt med spöet eller grimskaftet och med händerna såklart.

Har funderat på om jag ska investera i en tömkörningsgjor och börja tömköra så smått (bara väldigt enkelt typ rakt fram, stanna och svänga) när vädret blir bättre (mars-april?). Kan det vara nåt?

Tjejen som ska ta hand om inkörningen har eget företag och kör in travare, så henne litar jag till 100% på! Och hon är positiv till att jag är med under inkörningen och lär mig mer själv + lär mig köra min egen ponny. Men jag vill gärna förbereda, både för plånbokens skull och för hennes skull.

Tacksam för tips och råd! :bow:
 
Mitt tips är att lägga ner tid på att öva på att hästen ska kunna stå stilla en stund lös. Att den lär sig att komma till ro och stå still när man håller på och fipplar med rep och utrustning.

Att tömköra är jättebra. Hästen får lära sig att gå först, och det är även bra social träning. Tömkör på promenader och låt ponnyn se trafik, villaträdgårdar, bondgårdar och annat så att den inte tycker att sånt är läskigt när den ska i vagn sedan.

En bra idé är att se ut ett par korta "rundor" som går att köra med vagn, och gå dem många, många gånger. Då kommer de att kännas trygga sen när du får hem hästen och ska köra där.
 
Bara en parentes men travare körs oftast på ett helt annat sätt än "vanliga" körhästar.
 
Om du bara ska ha en tömkörningsgjord, så köp en billig från Börjes i Tingsryd. De är väldigt långa, men eftersom de är i tyg är de lätta att korta av (man bara viker tyget dubbelt och syr en söm med maskin eller för hand tvärs över) och så kostar de inte särskilt mycket!
Ha alltid pisken med dig när du tömkör, så hästen vänjer sig vid det från början, och så hjälm och handskar.
Tänk på att du inte ska använda pisken på baken på en körhäst - det är ett bra sätt att få dem att slå bakut ...*hrrrm* Pisken används i stället som framåtdrivande hjälp längre fram vid däckeln/tömkörningsgjorden.

Vad gäller inkörning av travare respektive vanliga körhästar, så finns det ju fördelar med att lämna till en sån person också. Till exempel att de som kör in travare oftast har kört in väldigt många fler hästar än vanligt körfolk! ;) Och grunderna brukar ändå vara detsamma. Jättebra också att du får vara med och hjälpa till!

:)
 
Jag vet att travare körs på ett annat sätt! Nu ska hon ju inte bli travare, utan helt vanlig körhäst och det är jag helt övertygad om att h*n jag lämnar bort till klarar av. H*n har andra hästar med i sitt stall. :)

Och många saker är ju lika, som tömkörning och invänjning.
 
Tack för tipset ang pisken! Har en körpisk hemma så den kan jag ta med i ekvationen vid tömkörning. :)
 
ÅH! Precis vad jag var ute efter! Det hade jag nog inte tänkt på själv faktiskt. Men det är ju ett jättebra tips att hon ska kunna stå stilla en stund och ännu hellre kunna slappna av under tiden. :idea:

Jag ska även hålla de andra tipsen i tanken när vi kommer så långt fram. Tack! :bow:
 
Då vi kör in 2-3 ponnisar om året så skulle jag råda dig till att tömköra hemma först så hon är väl införstådd med var det innebär att bli tömkörd. Ibland kan det ta lång tid innan hästen är säker att tömköra så man kan börja lägga linor på den och det är onödiga pengar att lägga ut på en instruktör (tycker iallafall jag). Att gå rakt fram, stanna och göra långa halter på lång töm, svänga i skogen är det minsta jag begär innan jag lägger på linor. När linorna väl är på plats så vill man inte tramsa med en häst som inte vill svänga eller kan göra halt. På med tränset och ut och gå sedan ut och tömkör med ledare. Bra för den egna konditionen också :) Just nu tömkör vi vår sekt C sto (2 åringen) samt kör in 4 åriga sekt B stoet ( har dragit släde i veckan ) och om 2 veckor ska vi börja med nytillskottet sekt A stoet :)
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 220
Senast: Lynxsa
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 958
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 132
Senast: AmandaJ
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 183
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp