Bukefalos 28 år!

Fördelarna med att fasta

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, fram med dem. Är ni vana fastare? Aldrig fastat? Vill fasta men pallar inte?

Ja, 5:2-dieten räknas också.
 
Har precis idag en fastedag enligt 5:2 - dieten. Morgindagen är nog trevligare på många sätt, men det går nog bra det här också. Har följt 5:2 i ca 2 månader nu.
 
Jag har aldrig fastat. Jag har svårt att se några som helst fördelar med det. En kollega som körde 5:2 innan jag hade hört talas om det påstod att det skulle vara så bra. Samtidigt beklagade han sig över att han hade huvudvärk och kände sig trög. No kidding!
 
Jag vill gå ner några kilo till (har tappat 10 på annat sätt sedan januari) eller åtminstone inte gå upp.
 
Jag mår ungefär som vanligt när jag inte äter. Jag fastar aldrig med flit annat inför operation och provtagning men jag glömmer ofta att äta när jag har mycket att göra (min figur till trots) och tja jag är ibland hungrig men oftast inte, hade jag varit hungrig hade jag ju kommit ihåg att äta...

Så länge jag dricker ordentligt med vatten (i form av te för det mesta) så får jag inte huvudvärk.
 
Kör för det mesta med 16:8 (dvs 16 timmar faste fönster, 8 timmar ät fönster) vardagar,
Passar mig utmärkt då jag inte är någon frukostmänniska och aldrig har varit.
Helger, om det inte är något speciellt, äter jag istället brunch vid 11 men då äter jag å andra sidan ingen lunch
 
@cewe
Nu blev jag lite nyfiken, menar du att du inte äter på 16 av dygnets timmer och sen äter som du vill resterande 8 timmar?
 
Jag har aldrig trott på det där att det är så viktigt med att äta frukost och jämt fördelade måltider över dagen-nu när info om 5:2 kom så passade det mig perfekt- har 2 snåldagar i veckan, är aldrig hungrig, får aldrig blodsockerfall och kan träna som vanligt även de dagarna.

Det finns en nackdel och det är att det är så j-a tråkigt.
 
Sedan Vetenskapens Värld hade ett program om fasta, där det bl a framkom att immunförsvaret förbättras, har jag kört 16:8 på vardagarna. D v s jag äter middag kl 19 på kvällen och sedan ingenting förrän tidigast kl 11 nästa dag (i praktiken brukar det oftast bli först 12.30, alltså egentligen 17:7). Fungerar mycket bra tycker jag. I o m att jag äter LCHF sedan 2005 har jag ändå aldrig blodsockerfall så från att tidigare ha varit "frukostberoende" har jag till min förvåning upptäckt att det går lika bra utan. Att frukosten, som så mycket annat, främst var en vana. Behöver aldrig gå hungrig och kan hålla igång som vanligt alla dagar.
 
Det bästa med den här fastedagen är att det snart är imorgon, och då får jag äta igen :) Längtar efter min frukost-kvarg!
 
Enda gången jag fastar är inför operationer och vissa röntgen/undersökningar, vilket det tenderat bli massor av senaste åren :p

Men ur aspekten 5:2 dieten så äter man väl något/några få mål även "fastedagarna"? Och kvittar det hur man lägger upp det, alltså tänker att om man äter ett mål spelar det någon roll då om det sker morgon, lunch eller kväll? Man får ju alltid höra att man inte ska äta alldeles för sent ur just syftet hålla vikt/tappa vikt. Men det skulle nog kännas lättare att dricka massor under dagen och spara målet till kvällen?
 
Enda gången jag fastar är inför operationer och vissa röntgen/undersökningar, vilket det tenderat bli massor av senaste åren :p

Men ur aspekten 5:2 dieten så äter man väl något/några få mål även "fastedagarna"? Och kvittar det hur man lägger upp det, alltså tänker att om man äter ett mål spelar det någon roll då om det sker morgon, lunch eller kväll? Man får ju alltid höra att man inte ska äta alldeles för sent ur just syftet hålla vikt/tappa vikt. Men det skulle nog kännas lättare att dricka massor under dagen och spara målet till kvällen?

Som kvinna har man 500 kalorier att fördela hur man vill under en fastedag. Jag väljer att inte äta frukost. Äter lunch, ett litet mellanmål och middag. Har jag några kalorier kvar på kvällen kan jag äta en liten bit knäckebröd eller liknande. Mycket vatten blir det.
Gäller att hitta livsmedel som är kalorisnåla men har mycket massa. Blomkål, broccoli, champinjoner bl.a äter jag ganska mycket av + räkor och tonfisk.
 
Varför kallas de där dagarna för fastedagar enligt 5:2, när man ändå inte fastar? Vanligtvis betyder väl fasta antingen att man bara dricker (eller för all del äter tex buljong med sked), eller att man varken äter eller dricker?

Att äta lite två dagar i veckan, är väl strikt sett en annan sak?
 
Att äta lite två dagar i veckan, är väl strikt sett en annan sak?

Fast det handlar inte om att äta eller inte BOKSTAVLIGT, det är periodisk fasta som är upplagd efter genomsnittlig ämnesomsättning och det ska påverka dygnsblodsockret genom 'omstart' de dagar man 'fastar' och det i sin tur leder till kolesterolsänkning. Du tittade väl också på Michael Mosley-programmet, har för mig att du var med och diskuterade programmet/dieten då?

Vinsten med dieten är väl ett sammantaget fokus på vad som stoppas i munnen OCH vad som inte stoppas i munnen. Viktnedgången är bonusen utöver hälsovinsten.
 
Den största fördelen är väl ändå den att om man äter många kalorier- vanligt intag- så förnyar sig kroppens celler genom delning, snålkost gör att de förnyar sig genom reparation vilket är hälsosammare.
 
Ja, fram med dem. Är ni vana fastare? Aldrig fastat? Vill fasta men pallar inte?

Ja, 5:2-dieten räknas också.

Jag har kört 5:2 i drygt ett år, för mig är det ett jättebra sätt att hålla vikten när jag inte kan träna som jag vill (vilket jag oftast inte kan pga kass kropp med mycket skador). Det är väl inte jätteroligt med "lågkaloridagarna", men å andra sidan är ju den där åtråvärda ostmackan aldrig längre bort än "imorgon".
 
5:2 intresserar mig för jag tror att vi är skapta för att äta så pass oregelbundet (stenåldern).

Tror jag ska prova vid något gynnsamt tillfälle, men ni som kör 5:2, vad äter ni faste respektive vanliga dagar?
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 964
Senast: Gunnar
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: julgrisen
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp