Lobelia

Trådstartare
Man får ju höra en fördomar lite då och då om våra kära töltmoppar/klimakteriemoppar/lovikavantar/marsvin.... Kan vi inte göra en lista ( och kanske nåla) med vad Islandshästar är/kan/inte kan på grund av rasen så kanske vi slipper det i andra tråder, åtminstone lite. Det är bara att fylla på.

Islandshästar
Kan inte hoppa
Kan inte stå still
Behöver inte protein
Klarar sig nästan utan mat
Alla kan rida dem helt utan problem
De är så lugna så det är inga problem att ha ett fyrverkeri nära deras hage
 
Sv: Fördomar

De kan inte galoppera på volt heller
Alla islandshästar kan, vill och bör alltid gå på lösdrift (läs i en lerig hage med ett skevt vindskydd)
De är inte "riktiga hästar"
Det är bara fega tanter som rider islandshästar, och så en och annan yngre skogsmulleryttare
Det är mycket lättare att rida islandshäst än att rida "riktiga hästar"
 
Sv: Fördomar

Islandshästar kan inte gå med andra raser (och ägarna kan inte umgås med ägare till andra raser).
De flesta islandshästar har eksem.
Islandshästar kan inte trava rent.
 
Sv: Fördomar

Jag tycker ju att det pinsamma med många av de fördomar som tagits upp, är sådant som ägarna ivrigt har sett till att odla fram.

Det är knappast någon annan än islandsfolk som "hittat på" att islandshästar inte kan trivas tillsammans med hästar av andra raser.

Att många har en dålig hoppteknik är dessvärre sant, liksom att det - framför allt för femgångare - kan vara svårt att galoppera på en lite mindre volt.

Jag inser att jag är rätt tråkig, men vore det inte konstruktivt att fundera på varför fördomarna uppkommit, och rannsaka sig själv i att försöka ändra opinionen?

Jag har en kompis som rider islandshäst. Hennes häst är en av de där hetsporrarna, som man ibland träffar på, så hon har lite att kämpa med. Dessvärre har hon tagit intryck av en del "proffs" som hänger ganska hårt i tygeln på hästen och som hävdar att man måste vara (fysiskt) stark för att rida ihop en sådan häst. Och kompisen menar alltså på fullt allvar att man måste rida en islandshäst på ganska tung tygelkontakt - för så rider man islandshäst.
*I mina ögon en trist missuppfattning som någon av de kända namnen slängt ur sig när hon ridit kurs för personen.

Att "islandshästar inte kan stå stilla" beror förstås på att ett antal av ryttarna inte brytt sig om att uppfostra hästen i den frågan - och så vidare.

Fördomarna som florerar är ju en ganska god illustration av vad vi som islandshästägare visar upp för annat hästfolk - på gott och ont.
 
Sv: Fördomar

Det är för att många har upplevt liknande scenarion.
Sen har det inte med att det är en annan ras att göra, utan det är oftast hur den andra hästen kan kommunicera. Många "vanliga hästar" är inte flockuppfödda och kan därmed inte kommunicera lika bra, då blir det ofta missförstånd.
 
Sv: Fördomar

Fast det där med islandshästkamraters förträfflighet är vi många som sett.
Därmed inte sagt att de inte Kan men finns det alternstiv i form av en artfrände så nog håller de ihop.
Har sett det flera gånger. :)
De är rasister de kräken. ;-)
 
Sv: Fördomar

Ja, jag är medveten om detta, men fördomar är ju inte bara förbehållet "andra".
Detta var exempel på kommentarer jag hört från personer både inom islandshästvärlden och från andra inriktningar.

Det är väl bra med en tråd som kan få folk att vakna till och tänka efter lite.
 
Sv: Fördomar

Därmed inte sagt att de inte Kan men finns det alternstiv i form av en artfrände så nog håller de ihop.
Fast att islandshästar om de kan välja alltid väljer andra islandshästar är ju lika mycket bull som motsatsen. Min travarmärr har gått i två renodlade islandshästflockar (därtill övervägande del islandsfödda) med henne som enda rasminoritet, och nog fick hon trots det bästisar i båda flockarna som hängde ihop med henne och bara henne som ler- och långhalm, i det ena fallet ledarvalacken.

Sen har det inte med att det är en annan ras att göra, utan det är oftast hur den andra hästen kan kommunicera. Många "vanliga hästar" är inte flockuppfödda och kan därmed inte kommunicera lika bra, då blir det ofta missförstånd.
+1

Mvh inte islandshästmänniska som sprang på tråden av en slump och smyger ut igen.
 
Sv: Fördomar

Fast det där med islandshästkamraters förträfflighet är vi många som sett.
Därmed inte sagt att de inte Kan men finns det alternstiv i form av en artfrände så nog håller de ihop.
Har sett det flera gånger. :)
De är rasister de kräken. ;-)

Ja riktiga rasister är de, var med om att rädda en förlupen shettis som höll på att bli ihjälsprungen av en flock islandshästar. Stackaren fick löpa gatlopp inringad av ett femtontal islänningar, som inte tänkte släppa ut den förrän den hade stupat. Som väl var kunde flocken skingras så pass att shettisen kunde komma undan.
 
Sv: Fördomar

Den fördomen tycker jag oftast ägare till islandshästar står för. ;)

Det finns en gnutta sanning. Visst kan islandshästar gå med andra hästar, hitta kompisar och trivas ypperligt, dett finns det massor av exempel på. Chansen att det funkar bra och att hästarna trivs är bättre om man håller sig till islandshästar. Andra bonusar är liknade behov, att man i större utstäckning hittar tränings och tävlingskompisar och att hästarna är hyfsat jämnstora vilket minskar risken för alvarliga skador (en stor häst är större och starkare än en liten, det går inte att komma undan).

Så visst är det en myt men jag väljer alla gånger ett islandsstall om det är praktiskt möjligt även om hästen förmodligen klarar att gå med lite av vargje i hästväg.
 
Sv: Fördomar

Inte riktat bara till dig utan lite mer allmänt också.
Jag kan förstå att man inte vill ha (flockuppfödda) islandshästar med icke flockuppfödda hästar, oavsett ras. Just för att det kan bli krångel i kommunikationen.
Men de här argumenten som dyker upp här och där om liknande behov och jämnstora, det finns ju massor av ponnyraser i liknande storlek och med liknande behov. Bara här i skandinavien har vi ju russ och fjordingar som väl lär ses som ganska jämlika med islandshästarna. Och så många brittiska och irländska ponnyraser till exempel. Så det behöver ju inte vara "islandshästar eller stora hästar".
Jag har inte islandshäst själv, utan en annan ponny, men jag skulle inte vilja ha honom med stora hästar. Hästar i hans egen storlek, däremot, får han gärna gå med. Han har gått med islandshästar också och trivts bra med det.
 
Sv: Fördomar

Så visst är det en myt men jag väljer alla gånger ett islandsstall om det är praktiskt möjligt även om hästen förmodligen klarar att gå med lite av vargje i hästväg.

Fast det är ju inte unikt för "islandsgrenen" :) man dras ju ofta till "likasinnade", jag själv står ju helst i stall med samma inriktning som mig -för att det är enklast så :)
 
Sv: Fördomar

Min gamle islandsfödde har gått med flera olika raser och blivit lätt utstött eller valt att inte bråka med större hästar i hagen. När han har egen islandsflock av ston så kan man ge sig 17 på att han vaktar de gentemot andra raser och svenskfödda isisar som inte haft bra kroppsspråk.
Så nog fan är han rasist alltid.
 
Sv: Fördomar

Min gamle islandsfödde har gått med flera olika raser och blivit lätt utstött eller valt att inte bråka med större hästar i hagen. När han har egen islandsflock av ston så kan man ge sig 17 på att han vaktar de gentemot andra raser och svenskfödda isisar som inte haft bra kroppsspråk.
Så nog fan är han rasist alltid.

...occh jag har i min pojk-flock tre islandshästar, tre fjordingar, en kbl-travare, en frieser och en connemara. En av islandshästarna väljer kbl-travaren, en går med connemaran och den yngste går helst med friesern eller den yngste fjordingen. Så mina tre islandspojkar söker sig inte till varandra i flocken.
 
Sv: Fördomar

Första gången min dotter tävlade i dressyr på sin islandshäst fick hon höra hur några viskade att det där måste ju vara en hafflinger men den liknar ju en islandshäst! Men dom kan man ju inte rida dressyr med!
Tilläggas kan att hon kom tvåa!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 942
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 808
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 591
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 861
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp