Sv: Fördomar

En udda "fördom"- alla Islandshäst-unghästar och föl- är otroligt lovande och har potential för VM- minst..... ;)
Liten iaktagelse efter att ha ögnat igenom hästnet en stund. :)
 
Sv: Fördomar

Fast vi har ett russ, som går med två islandshästar här.
Russet är ett litet monster och isisarna går tillsammans medan han går i ena änden själv.
Men det har nog mer med hans beteende att göra än rasen. Som jag sagt förut.
 
Sv: Fördomar

Bara för att man håller på med rasen man köper, betyder ju knappast det att mma kan se på ett föl/unghäst hur den blir som stor?
Jag köpte Erro som 3 åring, han grisepassade BARA under första 2 månaderna. Sen däremot visade det sig att han var helt fantastisk. Det kunde man inte se.
Man kan ha ett föl som ser ut att röra sig fantastiskt som föl, som är reslig och snygg som få - men som sen när den är äldre är den tråkigaste hästen ever gångartsmässigt.
Det handlar inte om att gå på att det är en lovande häst, däremot så är det en chansning när ma köper unga hästar. Och man betalar ju det man tycker det är värt.
 
Sv: Fördomar

Haha ja, min bästa vän köpte ett sååååå vackert föl för några år sen. Han bara svävade fram.
Hade han blivit lika fin som han var då så hade hon haft tur - MEN! Den blev något av det fulaste jag sett. Ingen gång öht.
En liten liten en med noll gång. Så kan det också gå. Dock roligare om det blir tvärtom ;)
 
Sv: Fördomar

Är själv nybliven islandshästryttare och måste erkänna att jag hade fördomen att man inte kan rida dressyr på islandshäst. Trodde att det typ var mest gångartsridning på rakt spår/ovalbana plus skogsmulleridning som gällde. Inser nu hur otroligt fel jag haft :o Tack och lov, kan jag tillägga, för jag älskar att rida dressyr :d :banana:
 
Sv: Fördomar

Fast en del hästar är ju inte ens dyra?? men saluförs ändå
som Odins gåva till mänskligheten. :p
 
Sv: Fördomar

Fast där tycker jag att du överdriver.
Har sett några unghästannonser där ordet lovande finns med, men absolut inte många och inte som att deras hästar kommer gå VM eller liknande
 
Sv: Fördomar

Det är för att många har upplevt liknande scenarion.
Sen har det inte med att det är en annan ras att göra, utan det är oftast hur den andra hästen kan kommunicera. Många "vanliga hästar" är inte flockuppfödda och kan därmed inte kommunicera lika bra, då blir det ofta missförstånd.

+ KL

De flesta storhästarna är visst flockuppfödda,
Normal uppväxt för en storhäst fram tills att man rider in dom är att gå o flock på lösdrift.
I de stall jag står i har vi 2 lösdriftar för alla unghästar och där går de från 6-7 månader då de vänjs av från mamman och fram tills att man rider in.
Ingen skillnad alls från vad de allra flesta islandshästarna får växa upp i tills de rids in.


Så där måste jag säga att du har en tråkig fördom mot storhästägarna.
Att några här och där inte låter sitt föl gå med andra är ju beklagligt men ska ju inte representera alla men sånt finns inom alla raser..:)

De flesta uppfödare oavsett vilken ras man har föder ju upp sina föl/unghästar på lösdrift och de har mycket att göra med att det är billigaste sättet att ha häst samt smidigaste.
Det kräver minst tid, man slipper släpa in och ut hästarna varje dag och man behöver inte mocka massa boxar om dagen.
Man bara kör ut en bal med käk då och då, Mockar lösdriften då och då och kollar till hästarna så de lever=)

Betydligt smidigare att ha 10 hästar på lösdrift än 10 på box.

KL

Många av fördomarna skapar vi själva tyvärr så som många sa innan.

Hittills har jag inte mött andra ägare till raser som sagt att inga andra raser än russ får stå uppstallade i detta stall, eller endast sv hbl osv.
Bara islandshästfolk som säger så(läs inte alla)
Och det är som sagt det är för att isisfolk har en fördom om att andra raser inte har ett flockbeteende.

Det gäller oavsett ras på hästarna att VI hästägare kollar av vilken plats i flocken hästarna har innan vi släpper ihop dom. Alla hästar kan inte gå med varandra, en flock med enbart starka ledartyper får aldrig något lugn så är det bara.

Utan man måste hitta hästar som funkar bra ihop.
Hade Jorunn i en hage med enbart islandshästar men det var nog den rörigaste hage jag stått i,
Det var pga ett sto som orsakade hela flocken i obalans.
När hon försvann var det som att vända på en femöring- hela flocken vart sjukt sammansatta och lugna.

Nu går hon med ett halvblod, en valack och dom är som helan och halvan går otroligt bra ihop.

Därför är det så otroligt viktigt att man redan innan man flyttar till ett stall frågar vad man gör om det är som så att sin häst inte går ihop med flocken som är idag? Kan man dela av de flocken så man får 2 mindre med lugna?
Eller vägrar stallägaren detta??



Så ist för att skylla på uppväxten så se ist till att sätta rätt hästar i rätt hage=)
 
Sv: Fördomar

Jag skrev många, inte alla.
och jag har pysslat med andra hästar innan Islandshästarna, samt har vänner som gör det, så sluta bete dig som att jag inte vet vad jag pratar om.

Sen har det visst med uppväxt att göra, vad du än säger om saken.
Ett halvblod (eller russ eller whatever!) som inte gått i flock, kommer bli missförstådd och troligtvis illa behandlad i en flock med hästar som fått en flockuppväxt.
OAVSETT RAS! En islandshäst som inte växt upp i flock skulle bli lika illa behandlad i en flock med halvblod som växt upp i flock.

Så läs innan du citerar och har åsikter, tack.
 
Sv: Fördomar

Jag skrev många, inte alla.
och jag har pysslat med andra hästar innan Islandshästarna, samt har vänner som gör det, så sluta bete dig som att jag inte vet vad jag pratar om.

Sen har det visst med uppväxt att göra, vad du än säger om saken.
Ett halvblod (eller russ eller whatever!) som inte gått i flock, kommer bli missförstådd och troligtvis illa behandlad i en flock med hästar som fått en flockuppväxt.
OAVSETT RAS! En islandshäst som inte växt upp i flock skulle bli lika illa behandlad i en flock med halvblod som växt upp i flock.

Så läs innan du citerar och har åsikter, tack.

Så kan du tagga ner lite i din ton tack!! Inte ett dugg trevligt, man måste kunna diskutera med dig utan att du slänger ut 400 taggar;)

Inte ett dugg otrevlig i mitt sätt att skriva mot dig!
Nu har du ju en tråkig attityd lite_ jag-har -rätt-och-du-fel,

Och då är det ju oerhört svårt att diskutera vidare med en sån människa!


Skriv ist att DIN erfarenhet säger dig att blablabal


Jag har träffat massor av hästar som inte gått i flock och dom är hur trevliga som helst idag som vuxna.
Dom går i hage med olika hästar genom åren utan problem.

De har av olika anledningar inte kunna gått med andra, några har skadat sig svårt som föl/unghästar och växt upp i box/ små hagar själva, Andra där ägarna har köpt föl och haft dom installade och ut i hagen själva för de vill.
Andra har gått på box fårn föl och ut i hagen med visserligen andra hästar i blandad ålder och ras men stått inne om natten och hanterats varje dag.

Inga hästar som vid vuxen ålder har några som helst problem med att gå med andra raser eller hästar öht i hagen.
De kan och vet hur flocken beter sig osv.

Så det är ju MIN erfarenhet.. och då kan du ju inte komma och skrika till mig att de jag upplevt är fel eller hur??:cautious:

10 av 10 fall har bråkiga hästar i flock berott på att man som människa har placerat in fel typer av hästar i samma hage.
När han har flyttat och fixat så rätt häst går med rätt häst har flocken lugnat ner sig och alla går superbra ihop.(min erfarenhet)

hittills har jag inte stött på en häst som är en mördarhäst som plöjjer fram i hagen och äter upp alla andra hästar...faktiskt men de låter på er som ni dagligen upplever sånt och det är ju mkt tråkigt.
Och jag blir mer orolig på hur hästarna mår kanske har de ont? avundsjuka? faktiskt så kan hästar bli arga i hagen av att de är avundsjuka.

En häst en gång i ett stall vart plötsligt arg mot andra i hagen, och när vi tänkte efter så kom hans agg varje gång han ställdes av och ingen kom till han och tog in och pysslade om han.
Varje gång han sattes igång och fick komma in och bli ompysslad vart han snäll och lugn i hagen igen..
Helmysko!:)

Så det finns så många olika faktorer till varför en flock inte går bra ihop än att det alltid beror på att hästen inte är uppväxt i stor flock som föl/unghäst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 982
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 514
Senast: MML
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 270
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 403
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp