Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

skuggi

Trådstartare
Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa föreläsningar osv så jag tänkte ge min syn på det hela :angel:

Till att börja med ska jag väl klargöra att jag föredrar att ha mina hästar barfota, men inte till vilket pris som helst. jag är också väldigt skeptisk till alla universallösningar som folk presenterar men jag vill gärna sätta mig in i hur de tänkt innan jag bildar mig en uppfattning. Jag fördömer varken järnskor eller barfota.

Så jag gick med öppet sinne till en föreläsning där jag visste att flera mycket välutbildade hovslagare bland annat skulle vara med, hoppades på en givande diskussion där man kunde dela med sig av erfarenheter och ta till sig andras.

Tyvärr verkar det stämma att det är svårt att föra en diskussion med O.L om man verkar det minsta kritisk. Det är väldigt synd att stämningen blir hätsk på gränsen till oförskämd när hovslagare vill att han utvecklar sina tankar kring vissa saker. :( Vi andra amatörer fick gärna ställa kritiska och provocerande frågor utan att bli ovänligt bemötta dock. :crazy:
Jag gissar att anledningarna till detta är många, säkert är O.L trött på att folk försöker "sätta dit" honom med kritiska och provocerande frågor, säkert har han mött mycket negativa personer som bara vill göra ner hans metod utan att lyssna. Men så är det när man kommer med lite annorlunda saker, man måste vara ödmjuk och inte fördöma det gamla bara för att man kommer med något nytt. (jmf bomlöst vs. bomsadel) Tyvärr verkar O.L ha lite väl kort stubin vilket ledde till att hovisarna drog sig för att diskutera eftersom de inte ville förstöra föreläsningen.. :(
Ytterligare en anledning tror jag är det klassiska manliga syndromet med oförmågan att säga att de inte vet. Det märks att O.L inte har lika omfattande anatomiska och fysiologiska kunskaper som hovisarna har, även om han säkert gott och väl kan tillräckligt för att sköta om hästarna. Men vissa saker märks det att han bara har fått lära sig, utan att veta varför det funkar så. Och när han får frågan varför och inte kan svara så blir han en aning oförskämd.

Han har också kanska kontroversiella åsikter om vissa saker, som tex hästhållning. En fråga kom upp om hur man skulle göra med alla de hästar i sverige som vår och höst står i lera upp till knäna, eftersom O.L menade att hästen måste leva på det underlag den sedan ska arbeta på. Vilket skulle innebära att dessa hästar bara kan ridas i lera vår och höst i stor sett. Då häver han ur sig att då ska man inte ha häst om man inte kan ha den någon annanstans än i lera till knäna. När det påpekades att så ÄR ju nu fallet i många fall, så hur gör vi? Så bara upprepade han att så ska man inte ha häst, såna människor ska ha kanariefågel... :crazy: Såklart blir folk upprörda när man får höra att man är en så dålig hästägare att man hellre borde ha fågel.. :( Och det är så onödigt att hårddra det så... jag kan hålla med till viss del, jag har en torr och fin hage året om och det är värt guld för mig, jag vill inte ha mina hästar någon annanstans och jag tycker att det är det enda rätta för dem. Men om man inte KAN fixa en så bra hage så... tja... folk blir arga på honom förståss, och det känns också så onödigt... dumt att basunera ut sånt och få folk emot sig helt i onödan... :(

För när jag pratade med hovisarna som var där, och som inte alls verkare särskilt vänligt inställda till O.L, så sa de iaf att det han säger stämmer ju i det stora hela, och de skulle också barfotaverka sådär.

Så min slutsats är att O.L.s metod är inget som går emot vad en utbildad hovslagare anser vara rätt, han bara råkar uttrycka sig kontroversiellt och hamna i blåsväder...
Som det där med att man kan underhållsverka sin egen häst efter en helgkurs. Min hovslagare tog nyligt av skorna på mina hästar, och då frågade jag om jag kunde hålla efter lite mellan hans besök. Javisst sa han, gav mig en av hans gamla raspar och visade och förklarade hur jag skulle göra osv. Skillnaden är väl att min hovis inte tar något betalt för en sådan snabbkurs, medan O.L. tjänar en hel del pengar på det... Kanske är det det som provocerar mest? :idea:

Hur som helst var det väldigt intressant att höra vad han hade att säga, och kul att så många kom och ställde så många smarta frågor och funderingar! Härligt att hästägare börjar intressera sig för hur hovarna ska se ut och funka, oavsett om de sedan väljer skor eller inte! :banana:
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Gud vad intressant att läsa! :bow:
Ska också på en föreläsning med honom senare i sommmar.
Bra att veta vad man kan förvänta sig.... ;)
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Glömde ju en ganska väsentlig del... :crazy:

Han pratade en hel del om hovbenssänkning och hovbensrotation och visade lite bilder som jag nog tyckte verkade stämma...
Det gick ut på att man på röntgen inte ser hela den horisontella ytan på hovbenet utan tydligast ser man en spets som egentligen ser ut som hovbenet i genomskärning. Och det är utifrån att jämföra en linje längs med "spetsens" framsida med en linje längs med hovväggen som man avgör om hästen har hovbensrotation. Om dessa linjer inte är parallella så är diagnosen hovbensrotation. I grova drag. Men om man antar att hästen har för höga trakter och att hovväggen släppt från hovbenet och har fläkts ut, så är ju hovbenet i och för sig inte markparallellt, men det kan vara sulparallellt. Svårt att förklara utan de enormt pedagogiska bilderna som O.L hade ( :bow: för dem btw) Så genom att få sulan parallell med marken så skulle hovbenet också bli det, han menade att det inte finns särskilt mycket plats mellan hovben och sula för att det faktiskt ska kunna rotera mer än någon mm... Det LÄT och SÅG riktigt logiskt ut, och hovisen jag satt närmast och klämde ur kommentarer tyckte också att det såg riktigt ut :idea:
MYCKET häftigt och lite svindlande... I princip skulle man kunna "bota" hovbensrotation genom att sänka trakterna så att sulan är markparallell och runda hovväggen så att den inte bär vikt. :idea:
Så nu är jag väääldigt sugen på att röntga nån av pållarna för att se hur det ser ut egentligen...

Tror ni att någon vet. har rtgbilder på hovar som man kan få kolla på? PL? Du bor ju ganska nära mig?
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

skuggi skrev:
I princip skulle man kunna "bota" hovbensrotation genom att sänka trakterna så att sulan är markparallell och runda hovväggen så att den inte bär vikt. :idea:
Så nu är jag väääldigt sugen på att röntga nån av pållarna för att se hur det ser ut egentligen...

Tror ni att någon vet. har rtgbilder på hovar som man kan få kolla på? PL? Du bor ju ganska nära mig?

När mitt sto haft fång och man konstaterade hovbensrotation efter röntgen, så fick jag med mig kopior på röntgenbilderna hem. De visade jag för min hovis och så har hon verkat hästen utifrån bilderna, för att sänka trakten och förhoppningsvis "bota" rotationen. Mitt sto är dock skodd på framhovarna, eftersom hon är väldigt plattfotad och öm och jag vill inte utsätta henne för att gå med smärta, eftersom hon dessutom är dräktig och ganska tung.:crazy: Men verkningen är ju ungefär densamma; att sänka trakten för att hjälpa hovbenet "på plats" och att runda tån för att avlasta.
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

:bow: :bow: :bow: Tack för denna recension! Mkt intressant läsning!

Tråkigt om O.L. inte har personligheten att framföra en bra idé på ett utvecklande sätt här i Sverige. Sånt gör ju att personer som jag, som gärna skulle vilja börja jobba som verkare, blir trött redan innan när man vet vilket motstånd man kan möta - bara för han retar upp folk i onödan. Därför tänker jag gå den traditionella vägen FÖRST via utbildade hovslagare, och SEDAN se vad de andra riktningarna har att säga. Det sista man vill bli anklagad för är ju att vara oseriös när man lägger in hela sin själ och sitt intellekt i något så väsentligt som hästens hovar.
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Tråkigt att O.L fortfarande är likadan när man försöker diskutera =/ Känner tyvärr igen precis allt från när jag var på föreläsning med honom =/

/Alexandra - också fått en rasp av hovslagaren för att hålla efter valackens tår mellan verkningarna när han gick barfota =)
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Ang hovbensrotation så finns det ju 'traditionellt verkade/skodda' hästar som haft (via rtg) konstaterad hovbensrotation, som sedan efter korrigerad skoning (fortf på traditionellt vis mha kortad tvärtå osv) när de röntgats om inte haft hovbensrotation. Så jag är helt inne på att man visst kan - i viss mån, vågar inte uttala mig om det går att 'häva' de grova fallen - kan avhjälpa hovbensrotation med verkningen. Jag ger mig dock inte in på HUR - det är ett jobb för de som kan =)
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

skuggi skrev:
Tyvärr verkar det stämma att det är svårt att föra en diskussion med O.L om man verkar det minsta kritisk.

Ja.
Fast han borde ju vara förberedd på diskussion, han utrycker sig ju ganska kontroversiellt ibland.
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

skuggi skrev:
Glömde ju en ganska väsentlig del... :crazy:

Han pratade en hel del om hovbenssänkning och hovbensrotation och visade lite bilder som jag nog tyckte verkade stämma...
Det gick ut på att man på röntgen inte ser hela den horisontella ytan på hovbenet utan tydligast ser man en spets som egentligen ser ut som hovbenet i genomskärning. Och det är utifrån att jämföra en linje längs med "spetsens" framsida med en linje längs med hovväggen som man avgör om hästen har hovbensrotation. Om dessa linjer inte är parallella så är diagnosen hovbensrotation. I grova drag. Men om man antar att hästen har för höga trakter och att hovväggen släppt från hovbenet och har fläkts ut, så är ju hovbenet i och för sig inte markparallellt, men det kan vara sulparallellt. Svårt att förklara utan de enormt pedagogiska bilderna som O.L hade ( :bow: för dem btw) Så genom att få sulan parallell med marken så skulle hovbenet också bli det, han menade att det inte finns särskilt mycket plats mellan hovben och sula för att det faktiskt ska kunna rotera mer än någon mm... Det LÄT och SÅG riktigt logiskt ut, och hovisen jag satt närmast och klämde ur kommentarer tyckte också att det såg riktigt ut :idea:
MYCKET häftigt och lite svindlande... I princip skulle man kunna "bota" hovbensrotation genom att sänka trakterna så att sulan är markparallell och runda hovväggen så att den inte bär vikt. :idea:
Så nu är jag väääldigt sugen på att röntga nån av pållarna för att se hur det ser ut egentligen...

Tror ni att någon vet. har rtgbilder på hovar som man kan få kolla på? PL? Du bor ju ganska nära mig?

Detta är väl inte nytt :confused:

Visst, man sänker trakterna men det luriga är ju sedan att få hästen att fungera och hålla för arbete.
Vinklarna i lederna ändras och böjsenorna får en längre väg att gå och det i sin tur kan ge andra problem.
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Alexandra_W skrev:
/Alexandra - också fått en rasp av hovslagaren för att hålla efter valackens tår mellan verkningarna när han gick barfota =)

Mmmm, jag raspar också själv nu för tiden.
Hovis brukar fika och titta på när jag verkar o raspar de oskodda hovarna.

Hade förresten nytta av att han lärt mig fixa tappskorna själv senast i morse :smirk:
Faktiskt bra för hovarna hann inte gå sönder.
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Nej jag har numera inte tillgång till några rtg-bilder utom i böcker.
Vid en lång utfläkt tå går breddningen inte hela vägen upp så det går att skilja på rgt från en färsk hovbensrotation, däremot inte lika lätt från en äldre under läkning där den nya växten snyggt följer hovbenet.
Mkt av det OL säger är helt ok o pedagogiskt presenterat. Tyvärr är en hel del okunnigt svammel o annat allmänt accepterat men OL presenterar det som nyheter som dom okunniga veterinärerna o hovslagarna inte har en aning om, ngt som den okunniga delen av publiken förstås sväljer med hull o hår.
OL verkar mer inresserad av att göra en show som går hem hos rätt del av publiken än att hålla sig till fakta.
PL
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Geisli skrev:
:bow: :bow: :bow: Tack för denna recension! Mkt intressant läsning!

Tråkigt om O.L. inte har personligheten att framföra en bra idé på ett utvecklande sätt här i Sverige. Sånt gör ju att personer som jag, som gärna skulle vilja börja jobba som verkare, blir trött redan innan när man vet vilket motstånd man kan möta - bara för han retar upp folk i onödan. Därför tänker jag gå den traditionella vägen FÖRST via utbildade hovslagare, och SEDAN se vad de andra riktningarna har att säga. Det sista man vill bli anklagad för är ju att vara oseriös när man lägger in hela sin själ och sitt intellekt i något så väsentligt som hästens hovar.

Smart av dig! Önskar jag hade råd att göra så jag med... både vara utb hovis och "barfotaverkare"... :bow:
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

lundsbo skrev:
Detta är väl inte nytt :confused:

Visst, man sänker trakterna men det luriga är ju sedan att få hästen att fungera och hålla för arbete.
Vinklarna i lederna ändras och böjsenorna får en längre väg att gå och det i sin tur kan ge andra problem.

Inte vet jag? :o :crazy:
Jag har bara sett en fånghäst och den tycker jag skoddes så den blev högre i trakterna... det gick åt skogen kan jag säga :cry:
Fast som jag förstod det så anser ju OL att lägre trakter är naturligt för hästen, men har den haft höga trakter måste man väl sänka dem sakta så allt hinner med? Man skulle ju inte ha så låga trakter att hovbenet är annat än markparallellt, och då är det väl i vinklar som det är tänkt att det ska vara?
Tyckte det lät smart iaf, nytt för mig :p
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Jaaa.. och det där är ju så synd... :(

Men du, som har sett en del rtgbilder, KAN man se den horisontella delen på hovbenet på rtg? Enl OL var det mycket svårt...

Vet du om det skulle vara möjligt att få se på några rtgbilder om man far till någon vet och ber snällt? Eller är det konfidentiellt? Skulle vilja se en bild eller två utan att behöva rtg mina egna :crazy:
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Jag har röntgenkopior på min hästs hovar efter Fång med måttlig rotation.

Även efter 5 o 10 v. där hovarna var Ok
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Visst kan man se hela hovbenet. Det du skriver liknar mest en beskrivning av hur en genomsågad kadaverhov ser ut, dår ser vinkeln mot marken helt fel ut eftersom hovbenet sett underifrån är konkavt.
Om du går in på horseshoes.com forumet så brukar där finnas en del röntgenbilder.
PL
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Ja!!! :) :idea: Smarta jag kunde inte TÄNKA mig att det skulle finnas rtgbilder på nätet :o :crazy: sökte och hittade ju massor!
Och där ser man ju hur tydligt som helst hela den horisontella delen på hovbenet... :confused: varför sa han att man bara kunde se den jättesvagt då? :confused: *suck* skulle ju ha kollat upp detta med röntgenbilder INNAN föreläsningen... :smirk:

Men PL, om vi tänker oss att jag rtg min häst och ser att hovbenet inte är markparallellt och att den har höga trakter, inte kan jag utsätta leder och senor för felaktig belstning om jag skulle ta ner trakterna då så att hovbenet blev markparallellt? För det är ju så det är tänkt att det ska vara?

Vad kostar det att ta en rtgbild tro?
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Det är en exponeringsfråga. Vid en svag exponering syns hovkapseln bra men hovbenet syns otydligt. drar man på ordentligt syns knappast hornkapseln men benet syns tydligt.
Jag hör till dom som inte all är säker på att hovbenet SKALL vara markparallellt utan att det är lika naturligt om det lutar några grader.
PL
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Skuggi - min klinik tar 860 kr + moms för fyra digitala röntgenbilder. Sen får du lägga på klinikavgift 240 kr + moms med, och lugnande 150 kr + moms.Bilder utöver 4 bilder kostar 160 kr + moms per bild.

ATG brukar dock vara billigare än de flesta andra kliniker och nu har de väl digital röntgen på alla sina kliniker? (Jag åker inte till ATG längre så dålig koll på deras priser)
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

skuggi skrev:
Glömde ju en ganska väsentlig del... :crazy:

Han pratade en hel del om hovbenssänkning och hovbensrotation och visade lite bilder som jag nog tyckte verkade stämma...
Det gick ut på att man på röntgen inte ser hela den horisontella ytan på hovbenet utan tydligast ser man en spets som egentligen ser ut som hovbenet i genomskärning. Och det är utifrån att jämföra en linje längs med "spetsens" framsida med en linje längs med hovväggen som man avgör om hästen har hovbensrotation. Om dessa linjer inte är parallella så är diagnosen hovbensrotation. I grova drag. Men om man antar att hästen har för höga trakter och att hovväggen släppt från hovbenet och har fläkts ut, så är ju hovbenet i och för sig inte markparallellt, men det kan vara sulparallellt. Svårt att förklara utan de enormt pedagogiska bilderna som O.L hade ( :bow: för dem btw) Så genom att få sulan parallell med marken så skulle hovbenet också bli det, han menade att det inte finns särskilt mycket plats mellan hovben och sula för att det faktiskt ska kunna rotera mer än någon mm... Det LÄT och SÅG riktigt logiskt ut, och hovisen jag satt närmast och klämde ur kommentarer tyckte också att det såg riktigt ut :idea:
MYCKET häftigt och lite svindlande... I princip skulle man kunna "bota" hovbensrotation genom att sänka trakterna så att sulan är markparallell och runda hovväggen så att den inte bär vikt. :idea:
Så nu är jag väääldigt sugen på att röntga nån av pållarna för att se hur det ser ut egentligen...

Tror ni att någon vet. har rtgbilder på hovar som man kan få kolla på? PL? Du bor ju ganska nära mig?

bara-undrar om han visade röntgenbilder på hovarna som togs på SLU på den hästen han själv skott av och barfotaverkat vilken omgående fick avlivas då den stod med höggradig belastningsfång
och föranledde anmälan från högre instans utifrån all dokumentation.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 514
Senast: Morces
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 593
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
628
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp