Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte riktigt lyckats hålla goda rutiner. Idag var det tredje dagen på rad som jag inte lyckats göra en promenad. Jag har inte heller lyckats göra yoga på två dagar. Den här dagen är ju inte slut än så det finns ju fortfarande en möjlighet att jag får till det idag.

Min mobiltelefon krånglar också. Den påstår att det är fukt i den, hur nu det kan vara möjligt när jag bara haft den inomhus i torr miljö. Den har ju krånglat med det där till och från ända sedan jag köpte den i juli så jag blir tvungen att reklamera den. Det tråkiga i kråksången är att jag måste till Örebro för att göra det. Jag hade behövt åka redan idag för telefonen kommer att vara död i morgon eftersom den inte tar laddning med den påstådda fukten, men jag somnade på reservsängen i stället. Dessutom har jag besvär med magen sedan några dagar. Så nu när jag har tagit en tupplur lär jag få problem att somna i kväll. Det brukar jag få om jag sovit andra tider än på natten.

Igår kom jag i alla fall iväg till frisören. När jag klev in genom dörren fick jag höra att jag ser pigg ut :confused:. Det kändes ju inte så, så jag har ingen aning om vad hon menade. Under klippningen satt jag mest i min egen bubbla. Efteråt konstaterade jag att frisyren inte var särskilt lik den på bilden hon hade visat upp innan, så jag var inte helt nöjd. Skit samma. Där det skulle varit kortare hade det ju gått att rätta men inte där det skulle varit längre. Det får rättas nästa gång. Håret växer som ogräs i alla fall. Jag är i alla fall nöjd med beslutet att klippa håret kort. Det har aldrig varit så lättskött som nu. Snacket om att kort hår kräver en massa fix, stämmer inte här i alla fall. Jag har aldrig ägnat så lite tid åt håret som nu.

Det stör mig att det är så lång väntetid för att få terapi. Jag har så många tankar som mal. Dessutom är jag orolig att jag inte ska kunna komma tillbaka till mitt vanliga jobb igen. Jag känner mig förbrukad.

Och samtidigt som jag skulle vilja träffa folk så orkar jag inte det. Nya bekantskaper känns uteslutet och det är bara ett fåtal av dem jag känner som jag skulle kunna tänka mig vore okej att träffa, men ingen finns ju i närheten. Så jag sitter här och är isolerad.
 

Innan du åker till Örebro, om det är långt för dig, kolla så de ens tar emot reklamationen. Tyvärr brukar det vara tvärnit när det gäller fukt. Alldeles oavsett. Dvs är problemet fukt som telefonen påstår kommer du inte få igenom reklamationen om inte telefonen ska vara fuktsäker. Tyvärr.

Frisören menade säkert exakt vad hon sa. Att du såg pigg ut. Det kan man ju göra fast man inte är eller känner sig pigg. Se det som en komplimang :)
 
Men fint!! :banghead: Telefonjäveln kostade nästan 4000 spänn. Och att det skulle vara fukt i den är ju rent nonsens. Jag laddade upp den till 100% i går kväll och i morse skulle jag fylla på det som fattades och då gick det inte. Då har den alltså inte ens lämnat sovrummet. Det känns inte rimligt alls att jag ska behöva köpa en ny telefon igen :cry:. Fan, fan, fan.

Det är ganska prick en timmes resa till Marieberg i Örebro.
 
Jag har använt mina survival skills. På lagen.nu står det "Enligt 16 § konsumentköplagen (1990:932) skall en vara åtföljas av de anvisningar som krävs för dess montering, användning, förvaring och skötsel. Om detta saknas är varan felaktig."

Bruksanvisningen hittade jag på https://www.sokbruksanvisning.se/samsung/galaxy-a5-2017-sm-a520f/bruksanvisning och jag kan inte så här omedelbart i alla fall hitta något om att telefonen inte får användas utomhus (vilket jag inte ens gjort nu när felet uppstått).

Så jag borde kunna få igenom en reklamation :angel:.
 
Du kan försöka. Var bara beredd på att de normalt slår på tvärnit ang fukt. Och är så himla svårt bevisa att fukten fanns vid köp eller inte badat.

iPhone har, eller iaf hade, en fuktindikator. Som ändrade färg.
Den löste ut av normal användning. Räckte man t ex hade telefonen i fickan och det var fuktigt ute. Extremt känslig. Var den utlöst nekades reklamation. De flesta tillverkare har samma policy, fukt är inte ett ursprungligt fel, täcks inte av garantin etc. Konsumentköplagen ger rätt att reklamera för fel som förelåg vid köpet. Det innefattar även t ex kvalitetsbrist om varan inte klarar normal användning. Men igen så är det det att bevisa att man använt telefonen normalt.

Having said that så har alla mina telefoner haft utlöst fuktspärr samt de flesta har råkat bada osv. Men överlevt det utan problem.
 
Tillägg. Lämna in den snarast. Första halvåret måste företaget bevisa att felet INTE förelåg vid köp. Efter 6 mån (räknat från köp) måste du bevisa att det förelåg vid köp. Så är den köpt i juli är du än inom 6 mån.

Och - får du inte igenom reklamation så kolla om det täcks via hemförsäkringen. De drar av för ålder och självrisk men det är ändå bättre än få noll kronor :)
 
Tillägg. Lämna in den snarast. Första halvåret måste företaget bevisa att felet INTE förelåg vid köp. Efter 6 mån (räknat från köp) måste du bevisa att det förelåg vid köp. Så är den köpt i juli är du än inom 6 mån.

Och - får du inte igenom reklamation så kolla om det täcks via hemförsäkringen. De drar av för ålder och självrisk men det är ändå bättre än få noll kronor :)
Självrisken på min hemförsäkring är 1500 kronor. Det är väldigt mycket, tycker jag.

Egentligen borde jag ta upp olyckan som hände med min kamera i somras, med försäkringsbolaget. Kamera och objektiv, är som begagnade värda 3000. Men jag har inte gjort det.
 
Ja självriskerna brukar ligga där. Och sen gör de ju åldersavdrag. Men vill man ha lägre självrisk måste man teckna separat försäkring. Och då är risken man på sikt betalat lika mycket i premie iaf. Men man får ju välja skydd efter vad man själv vill ha.
 
Min telefon har börjat ta emot laddning igen. Tricket var att stänga av den helt. Problem med fukt? Jo men tjena. Som om den påstådda fukten skulle försvinna för att telefonen stängs av. Det kan ju elgiganten förklara för mig hur det går till. Och nu när telefonen fungerar igen, hur förklarar jag för dem att telefonen är defekt?
 
Min telefon har börjat ta emot laddning igen. Tricket var att stänga av den helt. Problem med fukt? Jo men tjena. Som om den påstådda fukten skulle försvinna för att telefonen stängs av. Det kan ju elgiganten förklara för mig hur det går till. Och nu när telefonen fungerar igen, hur förklarar jag för dem att telefonen är defekt?
Fukten kan ju ha torkat? Jag googlade lite på din modell + fukt i går. De flesta som haft ditt problem ansåg nog att uttaget faktiskt varit fuktigt. Men fukt kan ju torka.

Sedan, när det är allvarliga fel kan man få fel felmeddelanden. Min iphone började påstå att simkortet saknades så fort laddningen nådde 100 proc. Efter många vändor visade det sig vara hårdvarufel, det gick på garantin och jag fick en ny. Men tyvärr är det ju inte lika lätt att se att meddelandet om fukt är fel. Att mitt sim satt i var ju enkelt att konstatera.
 
Fukten kan ju ha torkat? Jag googlade lite på din modell + fukt i går. De flesta som haft ditt problem ansåg nog att uttaget faktiskt varit fuktigt. Men fukt kan ju torka.

Sedan, när det är allvarliga fel kan man få fel felmeddelanden. Min iphone började påstå att simkortet saknades så fort laddningen nådde 100 proc. Efter många vändor visade det sig vara hårdvarufel, det gick på garantin och jag fick en ny. Men tyvärr är det ju inte lika lätt att se att meddelandet om fukt är fel. Att mitt sim satt i var ju enkelt att konstatera.
Men varifrån kommer fukten när telefonen är inomhus i torr miljö? Nu kom problemet över natten.

Det står heller inget i manualen att telefonen inte klarar normal användning inomhus (eller utomhus). Det finns inga anvisningar om att telefonen måste förvaras i en påse med silicagel för att inte skadas av fukt (eller annan åtgärd). Enligt konsumentköplagen är detta fel. Man ska kunna förvänta sig att man kan använda en produkt normalt och om särskilda åtgärder krävs för att varan ska fungera så ska det stå i manualen.
 
Ja då verkar du ha bestämt dig för både att den inte kan ha varit fuktig i uttaget och att felet kommer att uppträda igen. Då får du väl åka tillbaka med den och säga att den har ett intermittent (återkommande) fel.
 
Om du inte gjort det så börja med att blåsa rent uttaget för laddning förresten. Du kan få felmeddelandet av smuts med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
776
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 501
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp