Min farmor ligger för döden och jag är inte där

Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra i slutet av augusti varje år. Farmor skrattade, skålade i sherry och konstaterade nöjt att hon minsann lyckats få med sig båda hörapparaterna idag. Hon blev så glad för korsordstidningen och krukväxten hon fick i present.

Två dagar senare åkte farmor in på sjukhus med andningssvårigheter och hjärtsvikt. Jag ställde in mig på att avboka min flygbiljett tillbaka till Skottland, men farmor piggnade till riktigt bra efter ett par dagar och jag bestämde mig för att flyga tillbaka som planerat i onsdags. Det såg ut som att hon lyckats lura döden ännu en gång.

Vid lunchtid idag fick jag besked om att hon blivit sämre. Hon har vatten i lungorna, men de kan inte ge henne mer vätskedrivande medicin eftersom att blodtrycket är för lågt. Först när den blodtryckshöjande medicinen börjat verka kan de åtgärda vattnet i lungorna.

I eftermiddags skrev pappa och berättade att farmor nu fått enskilt rum på sjukhuset, och att han och hans systrar fått lov att komma och hälsa på henne (vilket inte gått tidigare p.g.a corona).

För 1 timme sedan skrev han och sa att farmor nu får morfin, att det går mot slutet och att han blir kvar hos henne på sjukhuset under natten. De tillåter nu besök från samtliga anhöriga, så min bror är på väg ner från Göteborg för att träffa henne en sista gång.

Och jag känner liksom att jag går sönder lite. Min älskade, fina farmor som har spelat en så stor roll under min uppväxt. Jag har sådan ångest över att jag åkte hem medan hon fortfarande låg på sjukhus, även om det då såg ut att ordna sig och även om jag vet att det inte fanns något jag kunnat göra. Jag har sådan ångest över tanken på hur ledsen världens bästa pappa måste vara, och vad de går igenom där borta nu. Jag har sådan ångest över allt jag önskar att jag hade frågat henne, pratat med henne om, men aldrig gjorde.

Vi har ju naturligtvis varit väldigt lyckligt lottade som har fått ha farmor med oss såhär länge, och jag vet att hon verkligen levt på övertid de senaste åren. Varje gång jag träffat henne det senaste året har jag på sätt och vis hanterat det som om det vore sista gången, just för att jag vet hur fort det kan gå utför när man är så gammal som hon är. Jag gör detsamma med mormor, som är 98 och om möjligt ännu skröpligare än farmor.

På flera sätt är det nog skönt för henne att det kanske är över nu, att kroppen kanske kan få sluta kämpa efter ett långt liv med x antal fysiska åkommor men där hon ändå kunnat bo hemma i sin egen lägenhet hela tiden. Och det var ju väntat, på sätt och vis. Men när hon blev bättre där i onsdags trodde jag verkligen att hon skulle ta sig igenom det här också. Det ser det inte ut som att hon kommer att göra.

Det är så väldigt sorgligt alltihop, och jag behöver skriva av mig lite. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mig själv, eller var jag ska ta vägen. Jag pendlar mellan att bara gråta och att känna mig helt tom. Tanken på att min älskade farmor kan ligga och dö i just exakt denna minut, utan att jag vet om det, är outhärdlig.

Ska jag försöka flyga tillbaka till Sverige genast för att kanske hinna träffa henne en sista gång? Kommer jag att hinna? Blir jag ens bli insläppt på sjukhuset?

Ska jag sitta kvar här i Skottland och bara vänta på att få det där samtalet där pappa berättar att hon gått bort? Är det där "sista mötet" kanske överskattat, vore det bättre för oss båda om mitt sista minne av farmor var sittandes i solen med ett sherryglas i högsta hugg?

Jag vet inte vad jag vill, eller borde, eller ska. Men kanske kan det hjälpa att ha fått ner tankarna i skrift här på Buke, som stöttat mig genom så mycket redan.
 

Det är inte huruvida du är är där i slutögonblicken som definierar er relation. Det låter som hon har sällskap bredvid sin sida, det tänker jag är huvudsaken för henne. Du har ju ett fantastiskt fint sista minne av henne.
Min sambo var med när hans morfar dog och var väldigt tacksam för det, han tyckte det var betydelsefullt. Jag har inte varit med när någon av mina far-eller morföräldrar dött och det är ingenting jag ångrar heller.
Jag kan absolut känna lite som du, att jag får ångest över att man inte tagit tillvara på tiden mer och vårdat relationerna ännu mer. Jag tänker att sådana lärdomar är en del av att vara människa och bli gammal och klok, och jag försöker ta tillvara på de lärdomarna i relation till mina föräldrar och andra människor runt om mig istället.
Mycket klokt resonerat, tack! :heart
 
Tack för allt stöd och alla fina ord. Det känns under omständigheterna okej, men en märklig sak är att jag skakar som ett asplöv och har så gjort från och till sedan jag fick samtalet i eftermiddags. Alltså riktigt sådär så att tänderna skallrar om jag slappnar av i ansiktet, som om jag blivit riktigt nedkyld. Jag har tagit en varm dusch, ätit varm mat och har mycket kläder på mig men det hjälper inte. Är det någon slags sorgereaktion eller, är det nån som vet?
 
Tack för allt stöd och alla fina ord. Det känns under omständigheterna okej, men en märklig sak är att jag skakar som ett asplöv och har så gjort från och till sedan jag fick samtalet i eftermiddags. Alltså riktigt sådär så att tänderna skallrar om jag slappnar av i ansiktet, som om jag blivit riktigt nedkyld. Jag har tagit en varm dusch, ätit varm mat och har mycket kläder på mig men det hjälper inte. Är det någon slags sorgereaktion eller, är det nån som vet?

Det är chocken! Kroppen kan reagera märkligt. Jag upplevde samma sak när min pappa gick bort. Ta ett varmt bad, ett glas vin, lyssna på bra musik och försök slappna av. Var nära din kära ❤️ Det kommer lätta!
Kram!
 
Det är chocken! Kroppen kan reagera märkligt. Jag upplevde samma sak när min pappa gick bort. Ta ett varmt bad, ett glas vin, lyssna på bra musik och försök slappna av. Var nära din kära ❤ Det kommer lätta!
Kram!
Ja, jag funderade på om det kunde vara något sådant. Märkligt dock eftersom jag inte känner mig chockad som så, det var ju liksom ganska väntat på något vis. Men kroppen kan reagera på märkliga sätt ibland! Sitter nedbäddad i sängen med ett glas rödvin i skrivande stund och försöker tänka glada tankar 😊
 
Ja, jag funderade på om det kunde vara något sådant. Märkligt dock eftersom jag inte känner mig chockad som så, det var ju liksom ganska väntat på något vis. Men kroppen kan reagera på märkliga sätt ibland! Sitter nedbäddad i sängen med ett glas rödvin i skrivande stund och försöker tänka glada tankar 😊

Kroppen kör sitt race...
Det låter toppen! Tänk fina tankar och minns alla fina minnen med fin farmor! Vill du skriva av dig eller ngt är det bara slänga iväg ett PM!
Stor kram! ❤
 
Tack för allt stöd och alla fina ord. Det känns under omständigheterna okej, men en märklig sak är att jag skakar som ett asplöv och har så gjort från och till sedan jag fick samtalet i eftermiddags. Alltså riktigt sådär så att tänderna skallrar om jag slappnar av i ansiktet, som om jag blivit riktigt nedkyld. Jag har tagit en varm dusch, ätit varm mat och har mycket kläder på mig men det hjälper inte. Är det någon slags sorgereaktion eller, är det nån som vet?

Som @tornblomma sa, det är chocken och en helt normal sorgereaktion. Att duscha och bädda ner dig med lite vin var väldigt smart, vi ska ta hand om oss själva också i en sådan här situation.

Jag är vid datorn en stor del av dagen så PM:a om du vill prata :)
 
Dagen har gått över förväntan och jag har hittills bara gråtit två gånger vilket är en förbättring jämfört med hur det var lördag-tisdag. Jag är lite småledig från jobbet resten av veckan, chefen har bara sagt "take as long as you need", men småjobbar ändå lite utspritt över dagen för att få något att fokusera tankarna på.

Värst är det på morgnarna och som nu på kvällen, då ger sig den där stora värkande klumpen i halsen/bröstet till känna på riktigt och ångesten knackar på. Jag försöker bota det med vin, choklad och Gilmore Girls 🤷‍♀️

Kan för övrigt inte rekommendera att gå igenom något sådant här medan man sitter i karantän (vilket jag gör i en vecka till p.g.a Sverigeresan) och inte får lämna hemmet, det suger att inte ens kunna ta en promenad för att skingra tankarna! Det brukar annars vara min bästa "coping mechanism" när jag mår dåligt, men nu går inte det. Har i alla fall suttit på en stol i trädgården med min bok en stund idag, men den handlade så mycket om sjukhus att jag fick lägga bort den.
 
Dagen har gått över förväntan och jag har hittills bara gråtit två gånger vilket är en förbättring jämfört med hur det var lördag-tisdag. Jag är lite småledig från jobbet resten av veckan, chefen har bara sagt "take as long as you need", men småjobbar ändå lite utspritt över dagen för att få något att fokusera tankarna på.

Värst är det på morgnarna och som nu på kvällen, då ger sig den där stora värkande klumpen i halsen/bröstet till känna på riktigt och ångesten knackar på. Jag försöker bota det med vin, choklad och Gilmore Girls 🤷‍♀️

Kan för övrigt inte rekommendera att gå igenom något sådant här medan man sitter i karantän (vilket jag gör i en vecka till p.g.a Sverigeresan) och inte får lämna hemmet, det suger att inte ens kunna ta en promenad för att skingra tankarna! Det brukar annars vara min bästa "coping mechanism" när jag mår dåligt, men nu går inte det. Har i alla fall suttit på en stol i trädgården med min bok en stund idag, men den handlade så mycket om sjukhus att jag fick lägga bort den.

Vin, choklad och Gilmore Girls låter helt rätt 🖤
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: et_flickan
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 334
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 626
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp