Bukefalos 28 år!

Förklara för mig...om nån orkar

Apollo

Trådstartare
Ursäkta att jag tjatar om mig och min allergi hund.:crazy:
Men allt är så nytt och man kan ju inte allt.

Jag undrar varför man inte kan ge både torrfoder och hemblandad färskmat.
Nån skrev att det blir fel i näringintaget då.

Jag ger 500-600 gram kött/gröt per dag med tillhörande dos vitaminer och kalk.
Vad blir då fel om hon, låt oss säga äter 100-200 gram torroder också.
Vad är skillnaden på att ha fri tillgång på torrfoder eller mitt sätt att ge maten. Måste ju bli lika enligt mitt sätt att se.
Funderar så att när hon åt Bravo så åt hon torrfoder också, och min hemblandade färskmat är ju som Bravo i princip. Min hund har alltid haft torrfoder framme då hon har svårt att hålla hull och varit knepig med maten.

Är det nån som har lust att förklara?:bow:
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Inget alls blir fel.
Ge du lugnt hunden vad den behöver för att må bra och den som är bäst lämpad att avgöra vad som är bäst för din hund är du som ägare och inte någon annan :cool:
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna bli fel är kvalstret i torrfodret, men du kan ju frysa det först.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

SOm någon sagt är det ju i ditt fall kvalstret i torrfodret som är problemet, då din hund är allergisk mot kvalster.

Näringsintag är inga problem att du blandar, men även de 100 - 200 gram av torrfodret innehåller ju kvalster och beroende på hur känslig hunden är kan de ju räcka för att utlösa allergin?
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Det som kan bli fel om man bara lägger till tex kött är ju att torrfodret är balanserat, och köttet inte balanserat. Ger man däremot en del balanserat torrfoder och en del balanserat barf eller tex Bravo/klass ser jag inte problemet. Min får lite av varje.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Ja nej, är ju sant att det lär vara rätt saker som kombineras. Fast även om man blandar 'fel', så borde inte själva näringsupptaget (på en vuxen hund) störas? Kosten blir obalanserad/felbalanserad, men upptaget borde väl inte förändras? *nyfiken*
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Det som kan bli fel om man bara lägger till tex kött är ju att torrfodret är balanserat, och köttet inte balanserat. Ger man däremot en del balanserat torrfoder och en del balanserat barf eller tex Bravo/klass ser jag inte problemet. Min får lite av varje.


Hugger delvis en knapp men samtidigt är du inne på samma som jag tänker dvs att man kan få en foderstat som är obalanserad dvs få över- eller underskott av något ämne. Det råder man ju bot på genom att räkna på foderstaten.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Absolut, jag ville bara nämna det då jag märkt att det är vanligt att en del "lägger till" rent kött på torrfodret ibland för att de vill ge något extra, utan att behöva engagera sig för mkt. Då blir det ju lite snurrigt, men bravos färska helfoder tex är ju en annan sak då det är komplett i sifg, och torrfodret förhoppningsvis är komplett i sig.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Ursäkta att jag tjatar om mig och min allergi hund.:crazy:
Men allt är så nytt och man kan ju inte allt.

Jag undrar varför man inte kan ge både torrfoder och hemblandad färskmat.
Nån skrev att det blir fel i näringintaget då.

Jag ger 500-600 gram kött/gröt per dag med tillhörande dos vitaminer och kalk.
Vad blir då fel om hon, låt oss säga äter 100-200 gram torroder också.
Vad är skillnaden på att ha fri tillgång på torrfoder eller mitt sätt att ge maten. Måste ju bli lika enligt mitt sätt att se.
Funderar så att när hon åt Bravo så åt hon torrfoder också, och min hemblandade färskmat är ju som Bravo i princip. Min hund har alltid haft torrfoder framme då hon har svårt att hålla hull och varit knepig med maten.

Tycker det låter vettigt, som sagt du vet ju vad som passar din hund och vad han/hon behöver för att må bra..:)

Själv ger jag ett torrfoder som heter Oliver+kalk+omega3:D, de mår super..
Valpen får Royal Canin, junior 33..:)

De stora hundarna har fri tillgång på foder, medans jag mäter upp till valpen..

Lycka till på förhand:)
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Det som kan bli fel om man bara lägger till tex kött är ju att torrfodret är balanserat, och köttet inte balanserat. Ger man däremot en del balanserat torrfoder och en del balanserat barf eller tex Bravo/klass ser jag inte problemet. Min får lite av varje.

Det här har jag också funderat över. Jag förstår såklart principen. Men vad händer om man ger hunden fulla portioner fullvärdigt torrfoder och sedan serverar lite kött till? Då får den ju i sig all näring den behöver genom torrfodret, men köttet saknar en del. Alltså, behöver allt hunden äter vara "korrekt" i näringsvärdena? Eh. Vad snurrigt det låter, men ni kanske fattar?

Nu tänker jag på magra hundar som min, som har svårt att gå upp i vikt och som tycks kunna äta hur mycket som helst. Inte på "tjockisar", då kanske det är dumt att ge mat utan rätt näring om man då måste skära ner på torrfodret. Men jag kanske tänker helt fel?
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Inte? Det tipset fick jag av en veterinär, fast jag har aldrig testat eftersom min hund är allergisk mot väldigt många födoämnen.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Kl

Färskmaten som jag ger är ju blandad med vitaminer och kalk så det blir ju som ett helfoder i sig. Nu äter hon den mängden som hon ska ha per dag. Torrfodret blir mer som ett komplement för att jag vill hon ska ha fri tillgång.

Sen får jag ju undersöka detta med kvalsterbiten i det hela. Vill ju hon ska må så bra det nånsin går då denna resa har varit hur jobbig som helst. Nu vill jag kunna gå vidare.

Så detta med att frysa torrisarna funkar alltså inte eller..:confused:

Är det skillnad då på z/d torrfoder som är ett allergifoder, det måste ju finnas kvalster i det med. Beror det på hur fodret är tillverkat eller bara finns det där, för att det är just torrfoder.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Utan att vara expert kan jag tänka mig att det blir ett underskott på kalcium i hundens totala intag, efter som köttrens utan ben inte innehåller så mkt kalcium. Däremot innehåller väl köttet mer fosfor än den balanserade dieten?

Resultatet blir ju inte en balanserad diet + lite kött, utan köttet kommer att utgöra en del av hundens totalkost och tränger då ut det balanserade fodret (då jag utgår ifrån att hunden äter köttet). Läser man på om tex Barf och fodrar utifrån det kan jag inte tänka mig att hunden skulle må dåligt om vissa mål blev torrisar el. om torrisar stod framme tillgängligt. Ingen är ju särskilt oroad över det träningsgodis man ofta ger tex.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Är det skillnad då på z/d torrfoder som är ett allergifoder, det måste ju finnas kvalster i det med. Beror det på hur fodret är tillverkat eller bara finns det där, för att det är just torrfoder.

Som JAG fattat det, så finns de där bara för det är torrfoder. z/d är ju ett foder framtaget för foderallergi. Inte atopisk allergi.

Sen har ju många hundar dubbla allergier, både foder och atopiska. Som kanske behöver z/d för foderallergin men ej torrfoder för den atopiska, och då får man köra med burkvarianten eller så.

Men som sagt, så har jag fattat det, att det är att det är torrfoder i sig som är problemet vad gäller kvalster.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Aah, ja det låter ju vettigt.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Hur menar du med upptaget?

TS undrade ju om näringsupptaget blev fel. Och själva upptaget, dvs hur hunden utvinner/tillgodogör sig näringen ur maten, borde inte påverkas om man ovanpå fullvärdigt torrfoder lägger t ex rent kött. Utan hunden tillgodogör sig torrfodret + köttet lika bra/dåligt om den fått det var för sig?

Däremot kommer det bli en obalanserad foderstat, den kommer få fel förhållanden mellan kalcium och fosfor osv. Men sålänge den äter tillräckligt med torrisar för att täcka behovet, kommer den inte få brist. Däremot överskott.

För sålänge man inte ger något (hela råa ägg utan skal t ex) som stör upptaget, så borde det inte påverkad, däremot bli en obalanserad kost? (Under förutsättning återigen att basen är ett fullvärdigt foder som hunden äter såpass mkt av att det täcker behoven)
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Risken är väl att hunden i den fiktiva situationen just INTE skulle äta tillräckligt med torrisar för att täcka sitt behov. Det känns rimligt att tro att hunden i första hand äter det färsla och sedan fyller på med torrisar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 261
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 908
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Min hund är allergisk mot oidentifierbar substans i vanligt hundfoder (gissar på vete men inga utredningar har gjorts). I samband med...
Svar
3
· Visningar
1 564
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 560
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp