Är foder så viktigt, egentligen?

makarontanten

Trådstartare
Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst.

Det finns ju en uppsjö av foder av varierande kvalite i både vanliga mataffärer, zooaffärer och hos veterinär. Självklart skiljer både pris och fodrets innehåll om man tittar på innehållsförteckningen, men skiljer det så mycket att det ena kan kallas dåligt och det andra bra?

Man läser ju ofta i trådar här att vissa foder är "skit" ( oftast mataffärens doggy, icas egna, axess, pedigree mfl), man läser att veterinärens foder av typ science, royal ( stavas?) mfl är dåliga och oftast kommer barf, färskfoder och något torrfoder upp, så som standardt, som skapliga och bra alternativ till annat. Jag har också i någon tråd här för länge sedan fått svar på att man INTE ska blanda olika foder till hunden ( som jag då gör ändå) för att det blir "fel" i näringsämnerna som hunden behöver.

Jag är absolut inte för att ge ett sk "skitfoder". Jag betalar gärna för ett bra foder och ger min hund det hon behöver, men...

Jag växlar foder. Köper kanske en säck med standart ena gången, en billigare variant nästa gång. Blandar även hennes torrfoder med just BARF, med färskfoder av olika sorter, mycket ben, en del matrester och ibland en hel del vilt jag får tag i. JAG anser att min hund uppskattar smakombyterna, jag ser att hon är förväntansfull på olika mat och hon håller vikt, utvecklar muskler samt är fin i kroppen med lagom hull och mycket muskler, fin i pälsen mm.

Jag har också en annan hund i min bekantskap som lever endast på Doggy, och endast det. Hunden har blank fin päls, är pigg och välmående. Så... spelar fodret någon roll?

Jag tänker tillbaka på "förr" i tiden, då hundar fick de få matrester som blev kvar av deras egna mat, torrfoder fanns inte då. Jag tänker på de jakthundar förr i tiden, levandes i hundgårdar och som fick det billigaste möjliga alltid. Jag tänker på de mindre rika personer idag ( arbetslösa, sjukskrivna, pensionärer) som inte har råd att köpa ett "dyrt" foder, men som ändå har friska hundar. Jag tänker på de hundar som vi kallar hemlösa, gatuhundar som lever på den lilla mat de får tag i på gatan. De lever ju och överlever..

Är vi överdrivna med foder? Vem säger att hunden mår bättre på det ena eller andra fodret? Vem "bestämmer", att ett foder rikt på kött är bättre för just din hund? Vem vet sanningen om vad just DIN och MIN hund mår bäst av?
 
Senast ändrad:
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ja, foder spelar givetvis en jättestor roll.

Men jag tror inte heller att man behöver dra det till dess absoluta ytterkant så som vissa människor gör. Varken åt "Min hund lever på Coop X-tra hundfoder och mår bra" eller åt BARF-världens "Jag skulle hellre hugga av min arm och ge den till hunden än ge den torrfoder en dag".

Jag tror starkt på att hundar är opportunister och gör det bästa av det dom får. Men samtidigt är det skillnad på att LEVA och ÖVERLEVA. Det är vår skyldighet att ge våra djur det bästa vi kan, efter våra egna förutsättningar. Vi bör alla sträva efter att ge våra hundar ett optimalt foder efter deras behov.
 
Senast ändrad:
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Mina hundar borde nog vara "döda" i mångas ögon.

Dom bor ute i hundgården, jagar några dagar i veckan. (nu när sambon är ledig så är han ute med någon/några hundar varje dag) och dom får färsk våm direkt från slakteriet uppskuret i stora bitar.

Dom hade aldrig orkat, klarat hullet eller vart så fina i pälsen om inte våmmen täckte deras behov.

Bra pälsstruktur och utmärkt temperament fick ena hunden i sitt omdöme på sthlm hundmässa.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

tror foder spelar stor roll på hundar som Jobbar, är sjuka, ex allergier å sånt , annars ser man hundar som går på vadsomhelst o är pigga o glada , min gamla schäferblandning åt bara konsums torra de första 5 åren i sitt liv , hade han inte fått det hade han svultit ihjäl för han åt helt enkelt inget annat , när han blev kastrerad som 8 åring blev han lite gladare i mat men innan var han helt hopplös
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ja, foder spelar givetvis en jättestor roll.

Men jag tror inte heller att man behöver dra det till dess absoluta ytterkant så som vissa människor gör. Varken åt "Min hund lever på Coop X-tra hundfoder och mår bra" eller åt BARF-världens "Jag skulle hellre hugga av min arm och ge den till hunden än ge den torrfoder en dag".

Jag tror starkt på att hundar är opportunister och gör det bästa av det dom får. Men samtidigt är det skillnad på att LEVA och ÖVERLEVA. Det är vår skyldighet att ge våra djur det bästa vi kan, efter våra egna förutsättningar. Vi bör alla sträva efter att ge våra hundar ett optimalt foder efter deras behov.


Håller med!

Kan tillägga att jag också TRODDE att mina hundar mådde perfekt på torrfoder. Jag var helt övertygad om det och ville därför INTE börja med ens färskfoder till en början, varför skulle jag när mina hundar redan mådde bättre än de flesta i bekantskapskretsen? De hade finare pälsar, bajsade mindre, byggde lätt muskler och hade helt ok tänder.

Efter ett tag började jag ändå ge färskfoder, och alltså... mina hundar mår ännu bättre nu. Jag förstod helt enkelt inte hur bra de faktiskt kunde må eftersom jag aldrig sett hur bra det kunde vara.

Men visst, mina hundar skulle absolut överleva på torrfoder och de har inga allergier eller andra problem som kräver specialkost. Det är bara jag som känner mig skyldig att inte bara ge hundarna "något som fungerar", jag vill ge dem det absolut bästa tänkbara. Jag känner att jag är skyldig dem det.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tror att ju striktare man är med att endast ge ett enda foder ju viktigare är det att fodret är riktigt bra.
GP hade något test för några år sedan som jämförde hur väl innehållsförteckningen stämde med innehållet i olika hundfoder.Allt foder var dugligt som hundfoder om jag minns rätt,men både billigare och dyrare foder kunde ha rejäla avvikelser.
Då kan det bli galet om hunden bara äter en viss mat hela sitt liv.

Jag blandar fodersorter och ger även rester eftersom jag är övertygad om att det jämnar ut sig och att det är mer givande och naturligt för hundar än att bara äta en enda sak.

Bortsett från tiken med rubbad mättnadskänsla(av svår svält) har jag har friska hundar med bra päls,muskler och mage.
 
Senast ändrad:
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Fast vet vi hur hundarna mår/mådde som lever på gatan, som förr bara stod i hundgård och fick slängt till sig lite mat? Skulle de gå igenom en hälsokoll kanske de inte mår hundra, det vet vi inte.
Detta var bara en tanke :)


För jag tror hundarna mår ganska så bra även av ett sk skitfoder, så länge de inte har problem med allergier, magproblem osv..

Men sen torr jag också att bara gå till tex mig själv, skulle jag ständigt äta samma mat som egentligen inte är den bästa. Så tror jag inte jag skulle må hundra % bra. Kanske inte skulle synas på utsidan, men gjorde man tester/prover så kanske det skulle ge utslag att något fattades osv..
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tror att ju striktare man är med att endast ge ett enda foder ju viktigare är det att fodret är riktigt bra.
GP hade något test för några år sedan som jämförde hur väl innehållsförteckningen stämde med innehållet i olika hundfoder.Allt foder var dugligt som hundfoder om jag minns rätt,men både billigare och dyrare foder kunde ha rejäla avvikelser.
Då kan det bli galet om hunden bara äter en viss mat hela sitt liv.

Jag blandar fodersorter och ger även rester eftersom jag är övertygad om att det jämnar ut sig och att det är mer givande och naturligt för hundar än att bara äta en enda sak.

Bortsett från tiken med rubbad mättnadskänsla(av svår svält) har jag har friska hundar med bra päls,muskler och mage.

Så tror jag också. Våra får sitt foder, men alltid annat också som vi blandar i. Hundar som alltid äter samma sak tycker jag också får känsligare mage. Magen får aldrig vänja sig vid annat.
Märker vi om vi är hundvakt. En del vet inte ens vad märgben är och tittar med avsmak på det, men inser till slut det är gott.
Våra är aldrig dåliga i magen, men just hundar som aldrig få smaka på annat blir lätt lösa i magen osv..
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ja, foder spelar givetvis en jättestor roll.

Men jag tror inte heller att man behöver dra det till dess absoluta ytterkant så som vissa människor gör. Varken åt "Min hund lever på Coop X-tra hundfoder och mår bra" eller åt BARF-världens "Jag skulle hellre hugga av min arm och ge den till hunden än ge den torrfoder en dag".

Jag tror starkt på att hundar är opportunister och gör det bästa av det dom får. Men samtidigt är det skillnad på att LEVA och ÖVERLEVA. Det är vår skyldighet att ge våra djur det bästa vi kan, efter våra egna förutsättningar. Vi bör alla sträva efter att ge våra hundar ett optimalt foder efter deras behov.

Väljer att svara dig, utan att det är dina påstående jag diskuterar:)

Visst är det skillnad på att leva och överleva, men ändå..

Man ska ju inte jämföra människor och djur, men jag gör det ändå här ( vi är båda levande däggdjur med mat som ska få oss att må bra/överleva).

Det finns alltså människor som lever på vegetarisk kost ( för mig inte naturligt), det finns människor som lever efter LCHF, de som lever efter att minska fettet ( viktväktarna) och de som svälter sig med 5/2 dieten. det finns också dem som äter allt med normala mängder mat och behåller vikten. Det finns de som inte gillar grönsaker & frukt, det finns dem med soppmetoder mm.

Själv lever jag nog ganska osunt:o. Jag älskar fett och salt, även om det nu inte hör till tråden.

Men iallafall. Det finns människor och hundar som lever på olika kost. jag känner folk som lever vegetariskt, jag känner folk som är sockerberoende, jag känner folk som går på olika dieter och de mår bra. Varför skulle våra hundar må dåligt på kosten som ändå är anpassad för dem?

ALLA foder som säljs här i Sverige som är testade för att vara fullfoder, borde ju vara det, för att hunden ska få i sig det den behöver? OM du har ett fullfoder ( oavsett innehåll), så borde hunden må bra på det eller? Tänker likt våran kostcirkel som riktmärke. Sen att vissa djurhundar/människor behöver mer av det ena eller andra för att må bättre, borde ha en sekundär betydelse, så länge man får i sig det man behöver , eller?
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Väljer att svara dig, utan att det är dina påstående jag diskuterar:)

Visst är det skillnad på att leva och överleva, men ändå..

Man ska ju inte jämföra människor och djur, men jag gör det ändå här ( vi är båda levande däggdjur med mat som ska få oss att må bra/överleva).

Det finns alltså människor som lever på vegetarisk kost ( för mig inte naturligt), det finns människor som lever efter LCHF, de som lever efter att minska fettet ( viktväktarna) och de som svälter sig med 5/2 dieten. det finns också dem som äter allt med normala mängder mat och behåller vikten. Det finns de som inte gillar grönsaker & frukt, det finns dem med soppmetoder mm.

Själv lever jag nog ganska osunt:o. Jag älskar fett och salt, även om det nu inte hör till tråden.

Men iallafall. Det finns människor och hundar som lever på olika kost. jag känner folk som lever vegetariskt, jag känner folk som är sockerberoende, jag känner folk som går på olika dieter och de mår bra. Varför skulle våra hundar må dåligt på kosten som ändå är anpassad för dem?

ALLA foder som säljs här i Sverige som är testade för att vara fullfoder, borde ju vara det, för att hunden ska få i sig det den behöver? OM du har ett fullfoder ( oavsett innehåll), så borde hunden må bra på det eller? Tänker likt våran kostcirkel som riktmärke. Sen att vissa djurhundar/människor behöver mer av det ena eller andra för att må bättre, borde ha en sekundär betydelse, så länge man får i sig det man behöver , eller?

För mig blir det inte helt rätt att jämföra så. Det blir mer rätt om man jämför en människa som lever på färdiglagad mat hela livet jämfört med någon som äter bara hemlagad och ordentlig mat hela livet.

Men absolut, hundar har olika behov! Inte ens mina två hundar som dessutom är halvsyskon, lever likadana liv osv äter samma kost, helt enkelt för att de har olika behov.

---

Kan tillägga en sak om människor också när jag ändå är i farten ;)
Jag har alltid försökt äta så varierat som möjligt, och sen jag började intressera mig för barf så började jag kolla mer noga på vad jag själv åt. För att göra en lång historia kort så testade jag en period att inte äta bröd alls. Även om jag inte tänkt innan på att jag inte mått bra, så visade det sig att jag genom att ta bort brödet absolut mådde bättre och när jag sedan provade bröd igen så alltså.. fy vad illa jag mådde! Likadant blev det för min mor när hon bestämde sig att prova.

Dessutom åt jag själv all möjlig mat, snabbmat, godis osv tidigare och tänkte att jag mår bra. Så drog jag ner på mängden godis och fick finare hy än någonsin, började laga mer ordentlig mat själv och blev piggare och sov bättre... Likadant där som med hundarna alltså, att jag helt enkelt inte visst hur bra det bästa faktiskt kunde vara. Nu fuskar jag en del ändå, men nu märker jag utan tvekan hur kosten faktiskt påverkar hur jag mår. Och med tanke på hur många människor som har sömnproblem, är stressade, behöver tusen olika handkrämer, smink för att få finare hy, är överviktiga osv så blir jag övertygad om att folk inte fattar vad de pysslar med när det gäller mat till sig själva.
 
Senast ändrad:
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Fast vet vi hur hundarna mår/mådde som lever på gatan, som förr bara stod i hundgård och fick slängt till sig lite mat? Skulle de gå igenom en hälsokoll kanske de inte mår hundra, det vet vi inte.
Detta var bara en tanke :)


För jag tror hundarna mår ganska så bra även av ett sk skitfoder, så länge de inte har problem med allergier, magproblem osv..

Men sen torr jag också att bara gå till tex mig själv, skulle jag ständigt äta samma mat som egentligen inte är den bästa. Så tror jag inte jag skulle må hundra % bra. Kanske inte skulle synas på utsidan, men gjorde man tester/prover så kanske det skulle ge utslag att något fattades osv..

Nej, det vet vi inte men...

En hund är ju allätare ( vilket jag relaterar lite till människan där också om att vi stoppar i oss det mesta). De flesta människor äter ju en kost med tex ganska mycket kolhydrater, men oj om det förekommer kolhydrater i ett hundfoder, då är det bannlyst:o

Det är klart att om man bara äter tex potatis, bara kött, bara grönsaker mm så får man brister som människa, och det borde gälla även hunden. Men om man blandar tex torrfoder, ben, kött, färskfoder, grönsaker, matrester mm så borde ju även hunden få ett smakrikare liv med sin mat? Jag säger inte att jag har rätt, men mina erfarenheter är ändå att en hund som är van vid olika mat ( torrfoder, färskfoder, ben, matrester mm) är betydligt mer frisk i magen än de som som chockas av olika mat vid tex foderbyte och blir lösa i magen av olikheterna. Skryter och säger att min hund aldrig vart dålig i magen på snart 1,5 år och har fått pröva det mesta som inte är för starkt..
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Visst är det skillnad på att leva och överleva, men ändå..

Man ska ju inte jämföra människor och djur, men jag gör det ändå här ( vi är båda levande däggdjur med mat som ska få oss att må bra/överleva).

Det finns alltså människor som lever på vegetarisk kost ( för mig inte naturligt),
Fast man måste skilja på fakta och åsikt. "Inte naturligt för dig" har ju inget med fakta att göra. Det är din tro och övertygelse.

Vi vet att vissa födoämnen omvandlas till socker i våra och hundars kroppar. Ett gott exempel på det är olika sädeslag, tex vete. Utöver det innehåller många hundfoder konserveringmedel, smakförstärkare, betmassa, härdat fett etc. Om vi ska ta Doggy som exempel så innehåller den största mängden råvar a i deras foder just spannmål. Det gör att fodret är billigt att producera, men det bidrar också till generellt sämre kvalité eftersom att hunden får utvinna vad den kan ur dessa spannmål och tillsatta (ofta syntetiska) mineraler och vitaminer. I vår värld tycker jag att man kan jämföra Doggy med Mcdonalds, fast med mindre kalorier. Man klarar sig på att käka det varje dag, men man mår inte särskilt bra i längden. En annan jämförelse är kanske frysmat. En rätt "anpassad" för människor som dock inte alls är särskilt nyttig.

Det är ingen hemlighet att människor som äter bra mat mår bättre än de som äter mycket skräp. Det är ju självklart likadant för våra hundar. Ju bättre kvalite, ju bättre anpassad efter hunden= mer välmående hund.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Nej, det vet vi inte men...

En hund är ju allätare ( vilket jag relaterar lite till människan där också om att vi stoppar i oss det mesta). De flesta människor äter ju en kost med tex ganska mycket kolhydrater, men oj om det förekommer kolhydrater i ett hundfoder, då är det bannlyst:o

Det är klart att om man bara äter tex potatis, bara kött, bara grönsaker mm så får man brister som människa, och det borde gälla även hunden. Men om man blandar tex torrfoder, ben, kött, färskfoder, grönsaker, matrester mm så borde ju även hunden få ett smakrikare liv med sin mat? Jag säger inte att jag har rätt, men mina erfarenheter är ändå att en hund som är van vid olika mat ( torrfoder, färskfoder, ben, matrester mm) är betydligt mer frisk i magen än de som som chockas av olika mat vid tex foderbyte och blir lösa i magen av olikheterna. Skryter och säger att min hund aldrig vart dålig i magen på snart 1,5 år och har fått pröva det mesta som inte är för starkt..

Fast hunden har tex mycket kortare tarmar än vad vi människor har och är också mycket sämre på att ta upp näring från vegetabilier än vad människor är. Men absolut, jag är helt med dig på att hundarna borde leva ett mycket bättre liv ju mer variation de får. Det finns ju också studier som visar att tex tikar som får en del rå mat under tiden de är dräktiga får valpar som inte lika lätt blir allergiska osv. Dessutom har jag hört en hel del om att många "allergier" i själva verket är näringsbrist som ger allergiliknande symptom.

För att åter igen prata om mina hundar, så får min ena tik rinniga ögon om hon får för lite lever. Skulle man däremot prata med många veterinärer och säga att hon fått rinniga ögon, då skulle de med största sannolikhet börja prata om allergier och vilja ta bort grejer från hennes kost.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag förstår din poäng, men ändå varierar det ju så olika.

En del människor mår bättre utan så mycket kött, en del mår dåligt av för mycket kolhydrater, en del föredrar eller avskyr grönsaker, en del lever "osunt" enligt vissa, men mår hur bra som helst. Varför inte jämföra det med våra hundar, som precis som oss "ska" vara allätare?

OM vi ska jämföra med vår varg (som iallfallfall jag tror är ursprunget till våra hundar), så äter de det de får tag i. Alltså djur ( kött, ben och inälver), blandat med bla bär och andra ätbara saker i naturen. Inte så nogräknade och kräsna.

Att jag idag köper en tam hund, men med ursprung från den vilda vargen, så borde behoven vara ungefär detsamma. Kött i första hand, men även en blandad kost utefter att de är allätare.

Att baseras av att ett foder som har för mycket kolhydrater, så undrar jag, och säger att de har det i innehållet och utifrån vad bestäms det att det är för mycket??
 
Senast ändrad:
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Människor har absolut inget behov av att äta kött. Får vi i oss de näringsämnen som finns i kött på annat håll så mår vi minst lika bra, om inte bättre. Att det skulle vara svårt att få i sig järn köper jag inte heller. Jag har som kvinna i fertil ålder ett fantastiskt bra järnvärde i blodet trots att jag inte har ätit kött på nästan 20 år. Nu äter jag förvisso fisk men det ska väl vara det röda köttet som är särskilt rikt på järn.

Men slarvar man med maten så mår man kasst. Jag har de senaste 2 åren ätit alldeles för skräpig mat. Mycket grönsaker och så, men också för mycket som knappast borde få kallas mat. Och vad händer? Jo jag har blivit pluffsig, energinivån har sjunkit och hyn har blivit ännu sämre. Jag har levt ganska sunt tidigare så jag märker ju av skillnaden väldigt tydligt.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Men nu blandar du ihop "naturligt" med "optimalt". Det är inte samma sak.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag förstår din poäng, men ändå varierar det ju så olika.

En del människor mår bättre utan så mycket kött, en del mår dåligt av för mycket kolhydrater, en del föredrar eller avskyr grönsaker, en del lever "osunt" enligt vissa, men mår hur bra som helst. Varför inte jämföra det med våra hundar, som precis som oss "ska" vara allätare?

Vilka mår hur bra som helst av att leva osunt eller så som du beskriver? Förklara, för den kemiska processen i kroppen som sker vid matintag förändras ju inte folk emellan. Däremot tål ju vissa andra olika födoämnet på ett annat sätt, men det är ju inte likställt med att de mår optimalt bra på det dom äter.

OM vi ska jämföra med vår varg (som iallfallfall jag tror är ursprunget till våra hundar), så äter de det de får tag i. Alltså djur ( kött, ben och inälver), blandat med bla bär och andra ätbara saker i naturen. Inte så nogräknade och kräsna.

De äter en uteslutande kost på bytesdjur. Inte "vad de får tag i". De äter även bär ja, men annars kan jag inte komma på något annat de äter. Maten de äter är ju i allra högsta grad av god kvalité och helt oprocesserad vilket gör råvaran optimal.

Att jag köper en tam hund, men med ursprung från den vilda vargen, så borde behoven vara ungefär detsamma. Kött i första hand, men även en blandad kost utefter att de är allätare. Att basera att ett foder har för mycket kolhydrater, så undrar jag, säger att de har det och utifrån vad?
Förstod inte sista frågan..hur menar du?
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Min erfarenhet är att foder spelar enormt stor roll. Min hund har under sitt liv ätit ca 3-4 olika foder. Jag märkte enorm skillnad när jag bytte till spannmålsfritt foder. Ännu större skillnad när jag började ge henne färskt.

Nu är min hunder födoämnesallergiker (INTE näringsbrist i hennes fall) & kvalsterallergiker så för henne är maten extremt viktig. Det är ju väldigt dumt att mata henne med något hon är allergisk mot d.v.s proteiner hon inte tål eller kvalster. Men ur den aspekten får hon ju ses som ett specialfall.

Ser jag till mig själv, visst jag kan äta skräp ibland och må bra. Men blir det mycket dålig mat över en längre period märker jag helt klart skillnad. Men pizza eller Mc donken en gång någon vecka är inget jag mår jättedåligt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag säger inte att jag har rätt, men mina erfarenheter är ändå att en hund som är van vid olika mat ( torrfoder, färskfoder, ben, matrester mm) är betydligt mer frisk i magen än de som som chockas av olika mat vid tex foderbyte och blir lösa i magen av olikheterna. Skryter och säger att min hund aldrig vart dålig i magen på snart 1,5 år och har fått pröva det mesta som inte är för starkt..

Där håller jag med, min erfarenhet är också sån.
Vår äldsta hund älskar stark mat, och tror aldrig jag sett henne dålig i magen.
Min man hade henne när vi träffades och när han fick hem henne som 8 veckors valp så blev hennes första måltid pizza och kebab :crazy: De skulle ju fira lite att hon kommit hem. Sen dess är det nog bland det bästa hon vet. Vi brukar skoja och säga hon vande sin mage direkt :D


Men sen tycker jag att vi är skyldiga att ge våra djur bra mat, de har inget val mer än äta det vi ger.
Vill vi själva äta skräpmat så är det vårat val och vi kan också tänka att nu mår jag skit för jag åt "det" i dag. För visst äter man mat ibland som man tycker är så gott, fast man vet man känner sig lite :wtf: efteråt :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 444
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 724
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp