Bukefalos 28 år!

Förklara för mig...om nån orkar

Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Och själva upptaget, dvs hur hunden utvinner/tillgodogör sig näringen ur maten, borde inte påverkas om man ovanpå fullvärdigt torrfoder lägger t ex rent kött. Utan hunden tillgodogör sig torrfodret + köttet lika bra/dåligt om den fått det var för sig?

Näringsupptaget borde inte påverkas av detta, utan den tar upp allting lika bra/dåligt som om den ätit det separat ja.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Risken är väl att hunden i den fiktiva situationen just INTE skulle äta tillräckligt med torrisar för att täcka sitt behov. Det känns rimligt att tro att hunden i första hand äter det färsla och sedan fyller på med torrisar.

Jo, absolut. Fast om TS ger kött, gröt + vitamin + kalk, är det inte jmfbart med ett färskfoder då? Förutsatt att förhållandet är rätt? Då borde det ju inte göra ngt större knas om den får det + lite torrisar, eller om den fick färskfoder + lite torrisar?

(Lite allmänt nyfiken i frågan då ju knatten här snart ska börja utredas kring exakt VAD i maten han inte tål. Vilket kommer innebära en vecka med lite torrisar och MYCKET kyckling, följt av endera X tid med bara torrisar, eller direkt över till 1 v med lite torrisar och MYCKET nöt, osv. Vi ska ju testa både proteinkällor och kolhydratkällor, så vissa veckor blir det lite torrisar och MASSA ris etc)
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Jo, absolut. Fast om TS ger kött, gröt + vitamin + kalk, är det inte jmfbart med ett färskfoder då? Förutsatt att förhållandet är rätt? Då borde det ju inte göra ngt större knas om den får det + lite torrisar, eller om den fick färskfoder + lite torrisar?

Jo, som jag skriver tidigare så handlar inte mitt resonemang om Apollo, eftersom hon inte bara ger kött utan gör ett komplett foder av det. Däremot hade hon läst någonstans, skrev hon, att det blev fel om man blandade, och då tänker jag att den förmaningen hon läste kanske gällde just de som bara lägger till kött till ett redan komplett torrfoder.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Om man nu vill blanda färskt och torrt så ge det torra på kvällen.
Det handlar om PH-värden, det krävs olika ph-värden för att bryta ner maten.
Alltså, inte blanda.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Jo, som jag skriver tidigare så handlar inte mitt resonemang om Apollo, eftersom hon inte bara ger kött utan gör ett komplett foder av det. Däremot hade hon läst någonstans, skrev hon, att det blev fel om man blandade, och då tänker jag att den förmaningen hon läste kanske gällde just de som bara lägger till kött till ett redan komplett torrfoder.

Menade inte du menade just TS, bara tog TS som exempel, att då borde det fungera väl? Just iom att jag är lite intresserad i frågan själv =)
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Det här har jag också funderat över. Jag förstår såklart principen. Men vad händer om man ger hunden fulla portioner fullvärdigt torrfoder och sedan serverar lite kött till? Då får den ju i sig all näring den behöver genom torrfodret, men köttet saknar en del. Alltså, behöver allt hunden äter vara "korrekt" i näringsvärdena? Eh. Vad snurrigt det låter, men ni kanske fattar?

Nu tänker jag på magra hundar som min, som har svårt att gå upp i vikt och som tycks kunna äta hur mycket som helst. Inte på "tjockisar", då kanske det är dumt att ge mat utan rätt näring om man då måste skära ner på torrfodret. Men jag kanske tänker helt fel?


Egentligen är vi ju bättre på att se till att våra djur får bättre och mer balanserad kost än vad vi äter själva. Många gånger äter vi ju det vi tycker är gott och inte katten bruar vi räkna på vår "foderstat" - även om många av oss mått bättre om vi gjort det :angel:

Jag fick en gång lära mig av SLU "matexperter" att 10% kunde man ge av "annat" än rena foderstaten utan att balansen rubbades så det finns ju också marginaler. Ibland kan j mängden energi vara en väsentlig punkt precis som du skriver.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Inte? Det tipset fick jag av en veterinär, fast jag har aldrig testat eftersom min hund är allergisk mot väldigt många födoämnen.

Man trodde det förr :) Jag var väldigt allergisk som barn och blev rådd att frysa mina sängkläder, då man trodde att det dödade kvalstren. Några år senare (för ca 15 år sedan) fick vi veta att det inte har någon verkan. Har läst en del själv om det när jag läste mikrobiologi. Kvalstren går i dvala när man fryser dem, sedan vaknar de upp igen vid rumstemperatur.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Hmm, detta sätter ju mina planer i stöp. Det finns inte något annat sätt att ta död på krypen.:devil:
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Man kan hetta upp dem ordentligt :D Kommer inte ihåg exakt gradantal, men det blir ju kanske inte gå gott med antingen väldigt torra torrisar, eller väldigt blöta och välkokta :p
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Jo, som jag skriver tidigare så handlar inte mitt resonemang om Apollo, eftersom hon inte bara ger kött utan gör ett komplett foder av det. Däremot hade hon läst någonstans, skrev hon, att det blev fel om man blandade, och då tänker jag att den förmaningen hon läste kanske gällde just de som bara lägger till kött till ett redan komplett torrfoder.

Jo så var det, det gällde rent kött utan tillsatser. För mig lät det så som en hel vetenskap då för att få det att funka, färskmat+torrisar tillsammans.

Men det verkar ju inte vara så krångligt.

Det är så mycket info runt hunden just nu så hjärnan går på högvarv för att ta in allting och helst rätt också.:crazy:
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Man kan hetta upp dem ordentligt :D Kommer inte ihåg exakt gradantal, men det blir ju kanske inte gå gott med antingen väldigt torra torrisar, eller väldigt blöta och välkokta :p

:rofl:Ja då kan jag ju lika gärna göra färskfoder av kokta torrisar.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Risken är väl att hunden i den fiktiva situationen just INTE skulle äta tillräckligt med torrisar för att täcka sitt behov. Det känns rimligt att tro att hunden i första hand äter det färsla och sedan fyller på med torrisar.

Hugger bara en knapp som handlar om just denna diskussion i tråden.

Jag kommer ihåg nu att hon på Hälsofoderbutiken sa nåt om att om man blandar kött (utan tillsatser) och torrisar så fanns det en procentmängd som hunden måste äta av torrisarna för att få i sig allt som den behövde.
Nu kommer jag inte ihåg mängden riktigt, men vet att jag tänkte att det kan inte bli mycket kött jag kan sätta till och det var ju det som jag ville skulle vara huvudfödan egentligen så att säga.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Alltså, om hunden verkar må bra så är det ju inga problem. :laugh:

Men det kan uppstå problem då balansen mellan olika näringsämnen kan bli fel. Till exempel omega 3/omega 6-balansen.

Men som sagt, man behöver inte laga det som inte är trasigt. Om hunden mår bra på alla sätt och vis så betyder det förmodligen att fodret man ger är ok.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Det som kan bli fel om man bara lägger till tex kött är ju att torrfodret är balanserat, och köttet inte balanserat. Ger man däremot en del balanserat torrfoder och en del balanserat barf eller tex Bravo/klass ser jag inte problemet. Min får lite av varje.

Ja det var det här jag menade i förra tråden.
Det är inge vidare att ge torrfoder och extra kött till exempel. Eftersom balansen blir fel.

Men ger man en välbalanserad BARF-kost + välbalanserat torrfoder så blir ju resultatet fortfarande balanserat. Även om man kanske ska se upp så att man inte får för mycket av vissa vitaminer osv beroende på vad man ger. För mycket vitaminer är ju typ lika illa som för lite. Eller ibland värre. :)
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Hunddjur är inte så extremt känsliga. Se bara hur olika foder kan vara sammansatta.

Ger man 1, 2 eller 3 helfoder (torrt, färskt, BARF, hemlagat) så blir det ingen obalans.

Tillsätter man rent kött så kan det bli en kalcium/fosfor-obalans där det blir för mycket fosfor.
Det är ju dock enkelt att ge ½ dos benmjöl då man ger extra kött.

Det man också får tänka på är att vissa hundar inte behöver så mycket extra protein.
Överkottet som kroppen inte tar upp ska då renas via njurar och lever.
Blir det ett långvarit överskott kan detta ge klåda.
Hunden är alltså inte allergisk mot proteinet, utan kroppen hinner inte med att rena det som den inte behöver.
 
Sv: Förklara för mig...om nån orkar

Hugger bara en knapp som handlar om just denna diskussion i tråden.

Jag kommer ihåg nu att hon på Hälsofoderbutiken sa nåt om att om man blandar kött (utan tillsatser) och torrisar så fanns det en procentmängd som hunden måste äta av torrisarna för att få i sig allt som den behövde.
Nu kommer jag inte ihåg mängden riktigt, men vet att jag tänkte att det kan inte bli mycket kött jag kan sätta till och det var ju det som jag ville skulle vara huvudfödan egentligen så att säga.

Det beror ju på vilket torrfoder du väljer att ha som bas.
Vissa innehåller väldigt låga vitamin- och mineralnivåer. Där finns det snävt utrymme för tillskott av kött utan benmjöl eller kalk.

Skulle du dock använda Standardt Hjort (som du varit inne på), så finns det lite bredare marginal att spela på.
Dock beror ju de sk allergierna ofta på en sur obalans i kroppen (förutom dåligt immunförsvar), så att balansera upp varje extra köttgiva med kalk/benmjöl är ju att rekommendera.

Alla hundar (och människor) med dåligt immunförsvar visar positivt på kavlsterallergi.
Detta är mest ett tecken på att kroppen inte orkar provoceras av för många ämnen när den har dåligt immunförsvar.

Många "allergiska" hundar klarar fint att äta just Standardt Hjort.
När man blöter det ska vattnet inte vara över 40 grader. Då förstörs flera vitaminer. Dvs inte koka torrfodret...

Det går också bra att blanda torrfoder och färsk mat i samma mål om man så önskar.
Det har ingenting med olika pH-värden att göra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 261
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 908
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Min hund är allergisk mot oidentifierbar substans i vanligt hundfoder (gissar på vete men inga utredningar har gjorts). I samband med...
Svar
3
· Visningar
1 564
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 560
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp