Förklara för mig: vad är grejen med energidryck?

Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck.

Jag började fundera på de här frågorna, när en familjemedlem skulle genomgå en medicinsk undersökning, och skulle leva på flytande föda, och "klara drycker" under flera dagar, och något som rekommenderades var att använda "energidrycker".

Varför heter det "Energidryck"? De innehåller ibland noll energi (noll kalorier eller väldigt få), om de är sockerfria, en del säljs även med argumentet "no calories". De innehåller rejäla mängder koffein, som man ju eventuellt blir piggare av, men för mig är energi = megajoule (kalorier) som man kan förbruka eller använda för att snabbt ersätta lågt blodsocker.

Borde inte dryckerna utan socker kallas för något i stil "piggelinläsk" istället?

Väldigt få energidrycker innehåller någon äkta fruktjuice, och de som innehåller fruktjuice har väldigt litet innehåll av frukt. Det är typiskt dubbelt så mycket apelsinjuice i en vanlig läsk med fruktsmak som Zingo än i någon av de innehållsförteckningar på energidrycker som jag läst.

Min upplevelse (och familjemedlemmens) av smaken på de många energidrycker som vi provsmakade inför och efter den medicinska undersökningen, var att de smakar väldigt "konstgjort", "klibbar i munnen" och är smakmässigt "obalanserade" jämfört med i stort sett vilken läsk som helst (med eller utan socker).

Kort sagt: efter att ha provat igenom stora delar av sortimentet hos två större matvarubutiker, så hittade vi noll sorter som vi tyckte var genuint "goda", utan det smakmässiga omdömet varierade mellan "knappt godtagbar" till "riktigt läbbigt".

Vanlig läsk gillar vi många många sorter av!

Är det inte godare, enklare (och billigare) att äta en frukt för att få vitaminer och mineraler, dricka te eller kaffe (varmt eller som iste/iskaffe) för att få i sig koffein och kanske dricka en vanlig läsk för att få i sig vätska istället?

Varför är det så populärt när det smakar urk?

Bli inte arga på mig nu, men jag förstår verkligen inte?
Placebo är grejen.
 
Den här klassas kanske inte som energidryck men vad är grejen med Prime :confused:

Innehåll
Filtrerat vatten, KOKOSsvatten (från koncentrat), surhetsreglerande medel; E330, antioxidationsmedel; E340, surhetsreglerande medel; E345, naturlig arom, frukt & grönsaksjuice för färg, äppelsyra, sötningsmedel; E955, L-isoleucin, L-Leucin, L-Valin, Vitamin E, sötningsmedel; E950, Vitamin A, B6, B12. Innehåller trädnötter (KOKOSNÖT).

För denna fashionabla dryck kan man få betala 32 spänn för 500 ml ett literpris på 64 kr litern :jawdrop:

Jag smakade den med Lime och det var INTE gott :yuck:
 
Den här klassas kanske inte som energidryck men vad är grejen med Prime :confused:

Innehåll
Filtrerat vatten, KOKOSsvatten (från koncentrat), surhetsreglerande medel; E330, antioxidationsmedel; E340, surhetsreglerande medel; E345, naturlig arom, frukt & grönsaksjuice för färg, äppelsyra, sötningsmedel; E955, L-isoleucin, L-Leucin, L-Valin, Vitamin E, sötningsmedel; E950, Vitamin A, B6, B12. Innehåller trädnötter (KOKOSNÖT).

För denna fashionabla dryck kan man få betala 32 spänn för 500 ml ett literpris på 64 kr litern :jawdrop:

Jag smakade den med Lime och det var INTE gott :yuck:
Det är lite samma som med de andra, fast nu i ny tappning (och nu med mindre fokus på energi, men Prime gör energidryck också). Märket är skapat av redan kända influencers som varit extremt skickliga på att driva upp hype och popularitet kring sin produkt på framförallt TikTok och YouTube. Folk vill liksom ha produkten bara för att ha den, och den har ofta varit svår att få tag i vilket drivit upp både priserna och hypen kring den ännu mer. I vissa fall säljs en flaska på 500ml för långt över 100 kr. Det mest besvärande här är dock att Prime tenderar att locka en betydligt yngre målgrupp, främst eftersom att deras huvudsakliga kanal för marknadsföring är just TikTok/YouTube, och att den gruppen är så extremt lättpåverkad i en miljö där det finns väldigt lite kontroll gällande vilket typ av innehåll de bombarderas med.

FDA har nu blivit ombedda att utreda Prime eftersom deras nya energidryck innehåller dubbelt så mycket koffein som rekommenderas för barn i åldern 12-17. Företaget försvarar sig med att energidrycken inte alls är ämnad för så pass unga konsumenter, men det hjälper liksom inte att man sätter den (lagstadgade) lilla etiketten "not suitable for under 18s" ifall ens lättpåverkade målgrupp redan är just folk under 18 🙄
 
Jag har för mig att alla Prime inte är med koffein, ofta de som importerats till Sverige så snordyra drycker från vad som verkar vara en totalidiot där de lyckats med att vad ovan säger, svåråtkomlig och hypad. Helt befängt att stödja detta men ungdomar vill ha vad som är svårt att komma åt, som deras favoritinfluencers använder. Vilket blir ett stort problem när de följer idioter...
 
När jag hade brorsdottern och kompisen här på besök blev de helt stolliga över hur billiga Prime var här och köpte med sig ett gäng hem till Sverige. Jag frågade vad dryckerna smakade, och det visste de inte. Uppenbarligen inte så viktigt. 😂
 
Jag blir noll påverkad av koffein. Hade kunnat dricka ett flak energidrycker och sen sovit gott fem minuter senare. Helt obegripligt för mig hur man kan bli pigg av en energidryck (eller kaffe eller vad det nu kan vara).
 
Jag har ingen aning om vilka som har koffein och inte, men burkarna och flaskorna i butiken går på £2, så typ trettio spänn om jag minns rätt hur pundet ligger.
Ja men då är det nu ungefär samma pris i Sverige för här kan man köpa dom för 32:-
Googlar man lite kan man dock hitta annonser för flaskor a 500 spänn O_o
 
Ja men då är det nu ungefär samma pris i Sverige för här kan man köpa dom för 32:-
Googlar man lite kan man dock hitta annonser för flaskor a 500 spänn O_o
Det kanske beror på var i Sverige man befinner sig också. :) Jag har ingen aning, men flickorna tyckte det var tokbilligt.
När de först kom ut kostade de runt £5-£7 och tog slut på ett par timmar, då vet jag att gubbarna på jobbet försökte sälja dem på Ebay. 😂 Det är rena rama vansinnet.
 
Nu har det gjorts en studie på möss som visar på ökad bentäthet och föryngring.
Blir intressant om samma resultat kommer visas på människor. Då kan taurin göra stor skillnad för äldre människor.

Skulle inte förvåna mig faktiskt. Först är något bra, sen dåligt och sen bra igen.
Drick mycket vatten, nej, drick inte mycket vatten, njurarna tar skada! Ät ägg, så bra! Ät absolut inte ägg, livsfarligt!
Intressant, eftersom jag har totalförbud på energidryck just pga taurinet. Jag är njurtransplanterad (med en kanonbra njure) men får inte dricka t.ex. Red Bull.
 
Intressant, eftersom jag har totalförbud på energidryck just pga taurinet. Jag är njurtransplanterad (med en kanonbra njure) men får inte dricka t.ex. Red Bull.
Har du fått begränsningar även på kött? Taurininnehållet i kött borde påverka också om taurin i energidryck gör det. Vad är det i taurin som anses vara farligt? Du behöver såklart inte svara men jag blev så nyfiken!
 
Har du fått begränsningar även på kött? Taurininnehållet i kött borde påverka också om taurin i energidryck gör det. Vad är det i taurin som anses vara farligt? Du behöver såklart inte svara men jag blev så nyfiken!
Nå inte alls. Tvärtom bör jag se till att få i mig tillräckligt med protein.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 704
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 909
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 236
Senast: cassiopeja
·
Småbarn ... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover...
Svar
18
· Visningar
2 116
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp