Förklara för mig: vad är grejen med energidryck?

Jag drack en del (typ dagligen) energidryck för några år sen. Tyckte det var gott.

Men har helt slutat med de helt och försöker undvika koffein i alla former.

Ett tips är att läsa på om hur det stressar kroppen och binjurarna.

Mångas huvudvärk, migrän och mensvärk beror på koffein.
 
Det finns en liten burk som heter Limitless som jag brukar köpa ibland bara för att den är god och fräsh och i lagom stor burk, den marknadsförs som energidryck men innehåller typ grönt te och en massa annat trams. Inget koffein alls, så begreppet är ju ganska brett också. :)

Ehm grönt te innehåller koffein så jo det finns koffein i drycken men tillverkaren behöver sannolikt inte ange koffein som egen ingrediens eftersom de skriver ut grönt te istället.
 
Ehm grönt te innehåller koffein så jo det finns koffein i drycken men tillverkaren behöver sannolikt inte ange koffein som egen ingrediens eftersom de skriver ut grönt te istället.
Sedär, det står det ju till och med när jag googlar. :D Jag mår inte illa av den i alla fall.
 
Jag har aldrig druckit energidryck faktiskt. Mina syskon och mina barn dricker ständigt, och jag har alltid tyckt att det luktar oerhört skarpt, som parfym liksom, red bull luktar värst. Känner mig inte lockad av att dricka något som luktar som en parfymfabrik i kombination med sockerfabrik.

Jag har fått känslan dock att det är liksom ok att dricka energidrycker, oavsett sort, medan dricker man läsk är det vääääldigt dåligt enligt samma personer. Personligen dricker jag pepsi max eller cola zero och ser inte att det är ett dugg sämre än energidryck.

Jag tycker det är lite komiskt när någon säger att de får huvudvärk om de inte dricker en energidryck på morgonen-för mig är det ett tecken på beroende.... vilket man ju faktiskt kan bli både av kaffe och energidryck.
 
Smakar det som det luktar? Tycker alla jag träffat på luktar väldigt äckligt, inte sött utan bara illa men det är kanske något liknande koriandergenen.

Jag har själv aldrig smakat på någon energidryck, dricker kaffe ibland men det verkar heller inte ge någon vidare effekt. Energidrycker är dock relativt vanligt förekommande i skolan (gymnasiet), har faktiskt inte frågat varför. Tänker att det mesta ändå är hyfsat ofarligt om det inte konsumeras i alltför stora mängder. Dock är jag mycket skeptisk till att det konsumeras av elvaåringar (känner till några), tycker att barn (med några få undantag) bör klara sig utan sådant och att det är en tveksam lösning om barnet känner att det behövs. Med det sagt är det kanske det bästa lösningen för vissa sett till omständigheterna.
 
Smakar det som det luktar? Tycker alla jag träffat på luktar väldigt äckligt, inte sött utan bara illa men det är kanske något liknande koriandergenen.

Jag har själv aldrig smakat på någon energidryck, dricker kaffe ibland men det verkar heller inte ge någon vidare effekt. Energidrycker är dock relativt vanligt förekommande i skolan (gymnasiet), har faktiskt inte frågat varför. Tänker att det mesta ändå är hyfsat ofarligt om det inte konsumeras i alltför stora mängder. Dock är jag mycket skeptisk till att det konsumeras av elvaåringar (känner till några), tycker att barn (med några få undantag) bör klara sig utan sådant och att det är en tveksam lösning om barnet känner att det behövs. Med det sagt är det kanske det bästa lösningen för vissa sett till omständigheterna.
Jag tycker det inte går att svara på om alla smakar som de luktar osv. Redbull tycker jag både luktar och smakar fruktansvärt, medan Monster Ultra smakar nästan åt Sprite-hållet (gjord för att dessutom inte smaka lika sött) och den andra jag dricker, Monster Mango loco (?) smakar kolsyrad mangojuice med extra socker. Den är fruktansvärt söt, nästan för söt för min smak, men den går ned om behovet finns.
 
Forskningen är i sin linda på taurin och människor ännu, men man har hittat vissa samband.

"I en studie från Norrlands universitetssjukhus, där man lät tio friska försökspersoner dricka tre burkar energidryck enbart eller i kombination med alkohol före ett maximalt arbetsprov, observerade man signifikant förändrad hjärtfrekvensvariabilitet (HRV) redan 30 minuter efter intag och före arbetsprovets genomförande. Effekten på HRV förstärktes när energidryck kombinerades med alkohol [11]. Minskad HRV anses vara ett uttryck för obalans i hjärtats autonoma nervsystem korrelerad med ökad risk för arytmi, vilket i sin tur kan ge ökad risk för plötslig död [12]. Studien från Norrlands universitetssjukhus kunde inte påvisa någon ökad förekomst av arytmier.
Biokemiska förklaringsmodeller för taurinets verkan inkluderar påverkan på cAMP-koncentrationen i centrala nervsystemet, med nedsatt aktivitet som följd, och/eller modulerad Ca2+-metabolism i myocyterna [13]."

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2006/09/energidryck-ndash-farlig-eller-inteae/
Men, tre burkar? Eh ja självklart är det dåligt att hinka i sig tre burkar. Antar att det dessutom är på relativt kort tid?
Det är ju mängden som är farlig, särskilt i kombination med alkohol och om man redan har något hjärtfel.


Redbull är hemskt 😆
Den med socker är fruktansvärt söt och de sockerfria smakar som något från vårt chemskåp 😅
Nää, redbull (original) är mums! Älskar!😁❤️
 
Jag dricker 1-2 celsius varje dag.
Vissa smaker tål jag inte men några få älskar jag! Blir vaknare i huvudet på morgonen av dem och sen har jag väl nu blivit beroende tyvärr..
 
Dricker inte energidryck längre men när jag jobbade i stall brukade jag halsa 1-2 powerking (den gröna) /arbetspass. Detta pga fanns ingen tid att brygga kaffe och snabb energi krävdes.
 
Nää, redbull (original) är mums! Älskar!😁❤️

Jag skulle vilja ha den koffeinfri också, så att jag kan dricka om jag blir sugen på kvällen. :rofl:

(Jag tyckte verkligen inte att det var gott från början, men koffein är en potent substans och betingningen på allt som är koffeinhaltigt går fort. :angel:)

Jag dricker 0,5-1 redbull eller nocco de dagar jag inte dricker kaffe (i så fall dricker jag två koppar kaffe per dag). Magen tål inte längre kaffe eller te mer än ett par dagar i veckan, och jag är riktigt morgontrög så om jag skulle gå upp för att "vakna" innan jag är på jobbet hade jag fått gå upp flera timmar tidigare. Dricker sista koppen senast vid 15, för att inte störa sömnen.
 
Jag skulle vilja ha den koffeinfri också, så att jag kan dricka om jag blir sugen på kvällen. :rofl:

(Jag tyckte verkligen inte att det var gott från början, men koffein är en potent substans och betingningen på allt som är koffeinhaltigt går fort. :angel:)

Jag dricker 0,5-1 redbull eller nocco de dagar jag inte dricker kaffe (i så fall dricker jag två koppar kaffe per dag). Magen tål inte längre kaffe eller te mer än ett par dagar i veckan, och jag är riktigt morgontrög så om jag skulle gå upp för att "vakna" innan jag är på jobbet hade jag fått gå upp flera timmar tidigare. Dricker sista koppen senast vid 15, för att inte störa sömnen.
Haha ja! Det hade varit nice!
Jag undviker numera att dricka redbull efter lunch, upplever att jag sover sämre annars. Men kan precis som du bli väldigt sugen på redbullsmaken även när jag inte behöver koffeinet egentligen :D
 
Jag skulle vilja ha den koffeinfri också, så att jag kan dricka om jag blir sugen på kvällen. :rofl:

(Jag tyckte verkligen inte att det var gott från början, men koffein är en potent substans och betingningen på allt som är koffeinhaltigt går fort. :angel:)

Jag dricker 0,5-1 redbull eller nocco de dagar jag inte dricker kaffe (i så fall dricker jag två koppar kaffe per dag). Magen tål inte längre kaffe eller te mer än ett par dagar i veckan, och jag är riktigt morgontrög så om jag skulle gå upp för att "vakna" innan jag är på jobbet hade jag fått gå upp flera timmar tidigare. Dricker sista koppen senast vid 15, för att inte störa sömnen.
En kompis sa att den smaken finns som sak till soda streamer. utan koffein osv förstod jag det som.
 
Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck.

Jag började fundera på de här frågorna, när en familjemedlem skulle genomgå en medicinsk undersökning, och skulle leva på flytande föda, och "klara drycker" under flera dagar, och något som rekommenderades var att använda "energidrycker".

Varför heter det "Energidryck"? De innehåller ibland noll energi (noll kalorier eller väldigt få), om de är sockerfria, en del säljs även med argumentet "no calories". De innehåller rejäla mängder koffein, som man ju eventuellt blir piggare av, men för mig är energi = megajoule (kalorier) som man kan förbruka eller använda för att snabbt ersätta lågt blodsocker.

Borde inte dryckerna utan socker kallas för något i stil "piggelinläsk" istället?

Väldigt få energidrycker innehåller någon äkta fruktjuice, och de som innehåller fruktjuice har väldigt litet innehåll av frukt. Det är typiskt dubbelt så mycket apelsinjuice i en vanlig läsk med fruktsmak som Zingo än i någon av de innehållsförteckningar på energidrycker som jag läst.

Min upplevelse (och familjemedlemmens) av smaken på de många energidrycker som vi provsmakade inför och efter den medicinska undersökningen, var att de smakar väldigt "konstgjort", "klibbar i munnen" och är smakmässigt "obalanserade" jämfört med i stort sett vilken läsk som helst (med eller utan socker).

Kort sagt: efter att ha provat igenom stora delar av sortimentet hos två större matvarubutiker, så hittade vi noll sorter som vi tyckte var genuint "goda", utan det smakmässiga omdömet varierade mellan "knappt godtagbar" till "riktigt läbbigt".

Vanlig läsk gillar vi många många sorter av!

Är det inte godare, enklare (och billigare) att äta en frukt för att få vitaminer och mineraler, dricka te eller kaffe (varmt eller som iste/iskaffe) för att få i sig koffein och kanske dricka en vanlig läsk för att få i sig vätska istället?

Varför är det så populärt när det smakar urk?

Bli inte arga på mig nu, men jag förstår verkligen inte?
Det lär vara ett missförstånd. Vården rekommenderar helt enkelt inte energidrycker om man inte kan/får äta. Däremot näringsdrycker.

Att endel dricker energidrycker är väl inte konstigare än att endel dricker kaffe eller te. Att du inte förstår det är däremot konstigt. För egen del dricker jag varken kaffe, te eller energidrycker men skulle jag tvingas välja hade jag alla dagar i veckan hellre druckit energidrycker som finns med god smak än kaffe eller te.

Jag tror knappast att folk tror att det lilla mineral och vitamininnehållet i energidrycker är ett bra sätt att få i sig vitaminer och mineraler. Lite bättre än så kan vi väl ändå tro om våra medmänniskor.
 
En kompis sa att den smaken finns som sak till soda streamer. utan koffein osv förstod jag det som.

Den finns som syrup, fast bara med koffein. (Och socker. Har aldrig sett någon lightvariant vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att lightläsk är svårare att få bra med sodastreamer.) Inget taurin i den heller. (Jag har en flaska stående bland mina syrups. Tycker faktiskt att den smakar helt ok, klart bättre än många av de varianter som finns i affären.)
 
Det låter inte gott. Blaskig redbull utan socker:yuck:
Hon fick sluta dricka energidryck, drack red bull, på grund av problem med hjärtat på grund av dem. Så kanske hade hon inget val att gilla det helt enkelt, men tycker det var ett bra substitut på smaken när hon nu inte kunde få orginalet längre.
 
Den finns som syrup, fast bara med koffein. (Och socker. Har aldrig sett någon lightvariant vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att lightläsk är svårare att få bra med sodastreamer.) Inget taurin i den heller. (Jag har en flaska stående bland mina syrups. Tycker faktiskt att den smakar helt ok, klart bättre än många av de varianter som finns i affären.)
Aha, med koffein, då förstod jag fel. Men, bra att det finns tänker jag, för de som gillar smaken. Blir väl inte helt samma, själv gillar jag pepsi max och har svårt att tänka mig att pepsi skulle vara gott till soda streamern. eller om jag minns rätt var den bara en dyr nödlösning hahahaha

Jag gick tillbaka till att köpa och bära hem Loka i olika smaker, pepsi max samt cola zero :)
 
Jag börjar min dag med en koffeintablett, jag vaknar inte till annars. Dricker inte kaffe, så det är min ersättning. Ska jag kunna gå upp 2-3 på morgonen, så behöver jag det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 704
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 909
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 236
Senast: cassiopeja
·
Småbarn ... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover...
Svar
18
· Visningar
2 116
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp