Förklara för mig: vad är grejen med energidryck?

Med tanke på att du avslutar med "Därför dricker jag inte ens kaffe. Det är bättre att leva hälsosamt" så låter det ju som att du anser att koffein = ohälsosamt?
För de flesta av oss påverkar inte koffein hur vi lever - men det kan göra livet lite trevligare som mycket annat. Jag är tex rätt otrevlig att ha att göra med utan koffein på morgonen oavsett sömn.

Det är ohälsosamt att dricka en energidryck istället för att sova ordentligt, äta hälsosamt och motionera lagom. Att dag efter dag efter dag behöva koffeinet för att orka med dagen och livet.
 
Nej, det tror jag att det är ganska ovanligt att folk gör. Däremot är det lite av en "permissible indulgence", alltså något som egentligen inte är särskilt nyttigt men där producenten ger kunden "tillåtelse" att njuta av produkten ändå genom att marknadsföra den som något lite sportigt och coolt, eller som något som ger en väldigt positiv effekt på kundens mående. Där spelar även den sockerfria aspekten in, Nocco mfl hade aldrig någonsin blivit så populära som de är ifall de hade innehållit socker.

Det finns massor av märken och produkter som bevisat att så länge den utlovade positiva effekten är stark nog, eller så länge en produkt innehåller tillräckligt mycket av en önskvärd ingrediens/makronutrient (typ frukt och grönt eller protein) så kan kunderna som annars säger att de helst vill konsumera naturliga och "rena" produkter förlåta både den ena och den andra tillsatsen ;)

Ett exempel från verkligheten: Mina, i övrigt välinformerade, föräldrar såg glatt på när vi barn hinkade i oss litervis med sockertoppad oboy, med resonemanget "det är ju bra med mjölk".
 
Det är ohälsosamt att dricka en energidryck istället för att sova ordentligt, äta hälsosamt och motionera lagom. Att dag efter dag efter dag behöva koffeinet för att orka med dagen och livet.

Det är ju dock så för de flesta, fast i många fall kaffe eller te istället.
Det är så mycket man borde och ska men livet har så himla många måsten att det faktiskt inte alltid går att leva helt perfekt. Då är det ju tur att det finns saker som kan underlätta.
 
Det finns ju en såan uppsjö av energidrycker nuförtiden att en inte riktigt kan säga att de smakar si eller så. I början hade i princip alla samma "smakprofil" som RedBull men nu finns det nog något som faller de flesta i smaken om de vill hitta en - jag förstår helt och hållet det smidiga i att hälla i sig en boost. Själv kör jag ibland på iskaffe istället, då det är något i de flesta energidrycker jag inte tål. Jag tror det är koffeinet tillsammans med taurin. Jag blir helt skakig och sjuk, och då kan jag ändå dricka en hel kanna med kaffe. :confused:
 
Själv ser jag ingen skillnad på var ifrån koffeinet kommer ifrån. Kaffe, energidricka eller tabletter, vad spelar det för roll. Eller jag själv är jag inget fan av kaffeandedräkt så någon jag ska vara nära för helst välja någon av dom andra 2.

Trots en liten arbetsgrupp så finns det alla 3 + 1 som inte inte tar någon koffeinet på morgonen.
 
Jag har inga åsikter om dryckerna i sig, däremot tycker jag att det är lite obehagligt vilken lavinartad trend det är hos ungdomen. Bredvid vår Coop ligger en skola där det vallfärdas för att köpa godis och energidryck varje rast och lunch verkar det som. Dels är det ju dyrt, och dels är det tragiskt om 14-15 åringar antingen upplever att de inte orkar utan energidryck eller har blivit itutade att det är så. Men alltid är det väl nåt, på min tid rökte vi i högstadiet så jag är väl den sista som ska säga något. Trender kommer och går och det mesta är väl bättre än rökning. Men det måste kosta ungdomarna en hel del av deras månadspeng och det klart det skaver lite om så unga människor upplever att de behöver hjälp med energin.
 
Det finns ju en såan uppsjö av energidrycker nuförtiden att en inte riktigt kan säga att de smakar si eller så. I början hade i princip alla samma "smakprofil" som RedBull men nu finns det nog något som faller de flesta i smaken om de vill hitta en - jag förstår helt och hållet det smidiga i att hälla i sig en boost. Själv kör jag ibland på iskaffe istället, då det är något i de flesta energidrycker jag inte tål. Jag tror det är koffeinet tillsammans med taurin. Jag blir helt skakig och sjuk, och då kan jag ändå dricka en hel kanna med kaffe. :confused:

Alla energidrycker innehåller ju inte taurin. Nocco gör det tex inte. :)
 
Jag dricker 1-2 celsius per dag, börjar pisstidigt på morgonen och behöver den kicken. Börjar må illa av kaffe (och tycker det smakar skit)
 
Jag köpte för övrigt en RedBull för ett par månader sedan. Vet att jag gillade det när jag var yngre men OJ.. det krullade sig i hela munnen. Satan vad sött det var 😅 Kunde inte dricka upp den. Då gillar jag ändå lösviktsgodis så hur mycket sötare kan det bli liksom.
 
Det finns en liten burk som heter Limitless som jag brukar köpa ibland bara för att den är god och fräsh och i lagom stor burk, den marknadsförs som energidryck men innehåller typ grönt te och en massa annat trams. Inget koffein alls, så begreppet är ju ganska brett också. :)
 
Jag köpte för övrigt en RedBull för ett par månader sedan. Vet att jag gillade det när jag var yngre men OJ.. det krullade sig i hela munnen. Satan vad sött det var 😅 Kunde inte dricka upp den. Då gillar jag ändå lösviktsgodis så hur mycket sötare kan det bli liksom.

Redbull är hemskt 😆
Den med socker är fruktansvärt söt och de sockerfria smakar som något från vårt chemskåp 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 704
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 910
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 236
Senast: cassiopeja
·
Småbarn ... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover...
Svar
18
· Visningar
2 116
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp