Förlita sig på Praktikanter???

Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast nu vet vi ju inte varför denne skickade ett sms.
Kanske det var så att ts smsade och skrev att hon inte kom, och det bara var ett svar på det.

Och egentligen. Varför ska man INTE ta upp det med praktikanten? :confused:
Man ska ju inte behöva gå med en mellanhand för att säga hur praktikanten är /inte är.
Över sms är ju dumt dock givetvis.

Tja vi vet egentligen inte ett dugg mer än att TS påstår vissa saker och när jag svarar utgår jag från att det är sant, dvs "Nu får jag arga sms från min handledare om arbetsmoral och val av yrke med mera. Och hon säger att hon är ensam på gården med 25 hästar."

Detta är inte okej att göra, givetvis kan man ta en diskussion med praktikanten om närvaron och påpeka att man rapporterar all frånvaro till skolan och visst kan man diskutera arbetsmoral, men SMS är inget lämpligt forum.

Man ska inte ta upp med någon över huvudtaget att praktikanten behöver komma så att man inte hinner med arbetet, då uppfyller man inte minimikraven på en praktikplats. Praktikanten ska praktisera inte ta en anställds plats så sjukdom ska inte kunna ställa till med något förutom att praktikanten får underkänt eller icke utfört eller vad man har för betygsskala.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Jo men som jag förstod det så är det ngt större fel än bara förkylning, så jag tänkte mera att man kanske ska säga till handledaren att man eventuellt inte kommer på några veckor / alt. skjuta upp praktiken tills man är 'frisk'.

Det är ju uppenbart att det inte har framgått för handledaren att ts är så pass dålig att hon inte kan vara på praktiken på flera veckor.

Nej det är inte uppenbart, tvärt om TS skriver

"För att göra allt lättare i frågan, så kan jag berätta att jag är sjuk/jag mår inte så bra, och har inte varit på min praktik på flera veckor (är där en gång i veckan), mina lärare i skolan vet om situationen och min mentor har pratat med min handledare."
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Inom vården vet jag att det är stenhårt att praktik = bredvidgång, i alla fall i min kommun. Min närvaro (eller frånvaro) ska inte påverka arbetet, och får heller inte påverka arbetet. Jag vet även att AF har samma krav på praktikplatserna, man är inte anställd och ska således inte heller användas som en.

Självklart utför man arbete ändå för att lära sig, men man ska aldrig någonsin behöva gå in som ordinarie personal. Ett exempel inom vården kan vara att chefen inte får skicka ut en praktikant+anställd på en dubbelbemmaning, det ska vara två anställda+praktikant. SEN kan en av det anställda välja att gå åt sidan och låta praktikanten få hjälpa i t ex ett lyft för att lära sig. Men som sagt, praktikanten ska/får inte ersätta ordinarie personal.

Har din hadledare problem att sköta gården utan sin praktikan bör nog h*n se över sin personal.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Nej det är inte uppenbart, tvärt om TS skriver

"För att göra allt lättare i frågan, så kan jag berätta att jag är sjuk/jag mår inte så bra, och har inte varit på min praktik på flera veckor (är där en gång i veckan), mina lärare i skolan vet om situationen och min mentor har pratat med min handledare."

Ja, fast nu är det ju som sagt uppenbart att handledaren inte förstått/fått det klart för sig att ts kommer vara borta i flera veckor, annars hade hon ju inte skickat ett sånt sms!

Och jag tycker inte heller det är okej med sms konversation på det sättet, men handledaren måste ju haft en anledning till att skicka ett sånt sms.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Eller så skiter h*n i det? I mina ögon är det snarare det som är uppenbart.

Och har praktikvärden inte förstått så struntar h*n i regelverket kring att vara praktikvärd. Givetvis ska mentorn/skolan kontaktas vid dålig närvaro och då hade de kunnat förklara. Anledningen att skicka ett SMS kan lika gärna vara att personen i fråga är en skitstövel som utnyttjar praktikanter och saknar sin stallslav.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Halloj igen! Förlåt för dåligt med svar från min sida...
Ser att alla verkar tycka liite olika kring det här.
För att klara ut lite så är det så att jag fick det här smset efter att jag först ringt och sen inte fått något svar och då smsade jag istället... Fick då till svar det om att h*n är ensam med mera...

Anledningen till att jag har varit borta är som sagt att jag inte mår bra (blev "sjukskriven" från skolan här om dagen), och som jag skrev så har min mentor vetat om att jag är sjuk osv. Hon har pratat med min handledare och som har svarat att allt är okej med det och jag får komma när jag kommer...

Och som jag skrivit tidigare, jag är en person som hjälper till "mer än vad jag behöver" och är alltid glad och posestiv inför det vi ska göra, och det har ju handledaren själv sagt ... :)
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast nu var det precis som jag trodde.
Ts har smsat, förmodligen blev handledaren sur och skrev ett surt sms tillbaka.
Förståeligt, men onödigt.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Nej både oförståeligt och onödigt och framförllt oprofessionellt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 342
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 310
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 514
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp