Förlossningsfång

P

parchita

Mitt sto fölade för 6 veckor sedan. ca 1½ vecka innan fölning var hovis ute och alla hovarna var jättefina.

Fölningen gick snabbt och lätt, moderkakan kom ut till synes hel, men stoet tempades morgon och kväll i 5 dygn för att vara på den säkra sidan. Inga konstigheter.

Stoet har hela tiden travat, galopperat, busat och varit sig själv. Om något så har hon rört sig bättre och fräschare än hon gjort under hela dräktigheten.

Så idag var hovis ute. Jag har tyckt att hovarna flytit ut lite i fram, men tänkt att det berott på att gräset växer som det gör. Stoet är i bra hull, lite högre hull än hos en riden, men så diar hon ju fölis, så jag tycker att hon ser bra ut. När hovis började klippa så tittar vi båda på varandra - lamellranden är väldigt bred och med blodinslag.

Fång sa båda. Men hur är det möjligt? Förlossningsfång måste det ju vara, men varför har hon inte ont? Ingen förhöjd puls, inte varma hovar, hon avlastar absolut inte fram. Lägger all tyngd i fram när hon vänder, inga problem att verka - även då lägger hon all tyngd på frambenen och vilar med ena bakhoven samtidigt som ena fram är lyft. Går ut på gårdsplan med rätt stora stenar i gruset (vi har bara fått dit bärlager än) och inga problem. Lägger även då yngden fram i svängar och rör sig obehindrat.

Vi har fångverkat hovarna och jag har varit i kontakt med veterinär på klinik som inte tyckte att det var något att hänga upp sig på. Mår hon bra, så låt henne gå i hage som vanligt. Ingen medicinering, ingen större risk för förlossningsfång igen, det var bara en olycklig slump, ingen större risk för foderfång än vilken annan häst som helst.

Men jag undrar hur i hela fridens namn hon kan vara så smärtfri att jag inte märkt något alls??? Jag har ju varit tvungen att ta bort en ponny tidigare efter några års kämpande med fång, så är det något jag är uppmärksam på så är det fångtendenser. Hovis stod lika frågande eftersom fånghästar brukar inte vilja verkas så här tidigt.

Är det någon som har kommentarer, funderingar eller tankar runt det här, för jag känner mig helt matt och utblåst. Nu mår ju hästen uppenbart bra och rekommendationen var att vänta med ridning, men eftersom hon går med föl så är det ju inget vi gör ändå.
 
Sv: Förlossningsfång

Min islänning hade typ alltid breddad lamellrand och ibland blodig sådan när han skoddes om. Det var inget hovis tyckte var konstigt alls :crazy:
Han hade inte fång och var inte halt eller så.

När vi hade honom barfota så försvann breddningen fort, vilket jag tolkar som att den inte gick så högt upp. Och när vi började sko kom den tillbaka.

Så jag skulle gissa på att breddningen helt enkelt beror på felaktig belastning i hovväggen. Har hon gått barfota nu så är antagligen 7 veckor för lång tid mellan verkningarna, sommartid har jag en period på 4 veckor på mina barfotingar om de inte rids och sliter mycket själva.

Om hästen inte visar några tendenser på att ha ont är jag gansa säker på att du kan vara lugn.
Det händer ju mycket i kroppen efter en förlossning, kanske är det bara så att hennes hovar just då inte klarade samma som de skulle göra annars.
 
Sv: Förlossningsfång

Jag har haft henne barfota i alla år och hon har gått betydligt mer än 7-8 veckor utan problem tidigare. Bakhovarna var dessutom inte specielt övervuxna, men jag ska höra med min hovis.

Någon annan som har tankar?

Jag fattar inte hur det skulle kunna ha hänt, när man läser om förlossningsfång så blir ju stona skitdåliga väldigt fort och många får livmodersinflamationer m.m.

En vanlig fånghäst har jag ju haft och även den ponnyn var ju rejält skruttig. Det syns verkligen verkligen ingenting på detta stoet. Hon har inte ont nånstans. SKulle vilja röntga för att bekräfta, men har ingen lust att åka med fölis till klinik pga smittorisk.
 
Sv: Förlossningsfång

Jaha, men då är det säkert bara en töjning som väl blivit i samband med förlossning och alla hormoner.
Om hon är oöm och mår bra skulle jag ta det lugnt.
 
Sv: Förlossningsfång

Problemet är att stoet är sålt (handpenning lagd) och nya ägaren är rätt missnöjd.
 
Sv: Förlossningsfång

Förlossningsfång måste det ju vara, men varför har hon inte ont? Ingen förhöjd puls, inte varma hovar, hon avlastar absolut inte fram.

Nej, det är nog inte förlossningsfång som ditt sto har haft utan hon har blivit insulinresistent på grund av dräktigheten. Dräktighet förorsakar insulinresistens som i sin tur kan leda till laminitis och fång. Det är inte alls ovanligt att hästar som har anlag för att bli IR drabbas av en lättare form av laminitis under dräktigheten. Detta är en form av endokrinopatisk laminitis som är annorlunda än laminitis som orsakas av bakterier och toxiner såsom förlossningsfång. Eftersom hästen normalt inte rids i slutet av dräktigheten händer det ganska ofta att hästägaren inte är medveten om att hästen har laminitis/fång. Hovslagaren brukar se det när hon/han skor om.
 
Sv: Förlossningsfång

Men läser du trådstarten så är hon verkad 1½ vecka innan förlossning utan hovpåverkan, så hon hade absolut inte fång på slutet. Hon har mått oförskämt bra på alla plan både före och efter. Och rört sig helt obehindrat. Inga fånghästar jag träffat har lagt så mycket tyngd på framhovarna.
 
Sv: Förlossningsfång

Hur kan du ställa diagnosen insulinresitens på den i sammanhanget bristande information som getts av TS i den här tråden? Jag kan inte läsa något om depåer utan endast att hästen är i lite högre hull än en riden häst. Det i sig säger ju ingenting om insulinresistens.
 
Sv: Förlossningsfång

Problemet är att stoet är sålt (handpenning lagd) och nya ägaren är rätt missnöjd.

Ok, men stoet ska väl ändå stå kvar ett tag hos dig?
Så låt köparen avvakta med att genomföra köpet några veckor till, så kommer hovarna antagligen snart se helt normala ut.

Visserligen så kan jag tycka att man får vara beredd på att det kan hända saker under fölning och perioden därefter om man köper en högdräktig häst.
Det är väl inte något att krångla om? Vill man vara säker avvaktar man med att lägga handpenning tills en god tid efter fölning, kanske tom tills hästen är i full kondition igen?
 
Sv: Förlossningsfång

JA, det är första fölet.

Det du beskriver har jag vid mer än ett tillfälle sett på just ston vid deras första födsel och även högdräktiga ston som verkas lite för nära inpå planerad fölning.

Personligen brukar jag planera in sista verkningen på fölston ca 1 månad innan planerad fölning och då inte verka mera än att det finns en liten marginal i slitaget på bärranden.

Tänk på att det är just nu som stoet har störst belastning på sina bakhovar och för hårt verkad o/e verkad för nära in på fölning kan mkt lett senare uppvisa sig hovarna.

Av det du skrivit så framgår inte en stavelse att du behöver fundera mera på fång..

Mera troligt en helt naturlig reaktion som med god hovvård inom en snar framtid är övergående.
 
Sv: Förlossningsfång

Tack så hemskt mycket för svar. Jag ska föra vidare informationen och nu har jag verkligen lärt mig något nytt. Svårt att veta exakt när märren behagar att föla, men nästa gång ska jag se till att ta sista verkningen i mycket bättre tid.

Är jättetacksam att ni alla tar er tid att svara. :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 923
Senast: Mineur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp