Bukefalos 28 år!

Förlovningsring

Enda ring jag noterat skulle kunnat vara väldigt dyr, satt på en äldre kvinna i England. Hon hade den på sig i stallet, å jag var rädd att den skulle ramla av hennes smala fingrar och försvinna i halmen. Mina ringar är smala och har 8 pyttesmå diamanter. Dom har suttit på mitt finger i snart 30 år, och jag blir glad varje gång jag ser dom. Inte för att dom är värdefulla, utan för att jag faktiskt älskat min man sedan vi gifte oss.

* Jenny *
 
Det finns ju inget annat som bryter ljuset som en diamant gör, det är ju därför de är så uppskattade. Det, och att de är sällsynta och hållbara.

Som @Hyacinth sa finns det ju andra vita stenar plus att det finns också diamanter skapade i laboratorium. Laboratoriestenarna tror jag nog inte är så mycket billigare men jag är absolut inte insatt i det hela.

Som kuriosa kan jag berätta att när jag pluggade fick vi se en av diamanterna (naturlig) de använde i laboratoriet. Den var STOR och brilliantslipad av hög kvalité (det var tvunget för testerna). Vi var fyra tjejer på den kursen och läraren så lite orolig ut när han såg våra miner när han kom in med stenen :angel::D Den skulle komma att förstöras under testerna... dvs det var en förbrukningsvara :nailbiting:

Jag trodde faktiskt att de flesta diamanterna vi hittar i vanliga butiker var odlade. Att det var mer ovanligt att köpa diamanter brutna i naturen.
Men som det låter här i tråden så har jag väldigt dålig koll...
 
Jag vet inte hur många som ser att det är en diamant.

Själva ringarna, alltså de exempel som visats i tråden, ser för mig ut att ha rätt låg originalitet. Det exklusiva ligger väl i stenen.

Diamant är ju, på grund av priset och arbetsvillkoren, ett extremt sätt att signalera vikten av flärd samt att man inte bryr sig om världen. Typ som en päls från utrotningshotade eller plågade djur.

Förstår inte varför tillverkaren inte höjer priset och med den extra inkomsten ger arbetarna det bättre? Det skulle ju vara mer lyxigt att ha diamant då dels för priset men dels för att arbetarna har det bra.
 
Är pärlor ok? Googlade lite och hitta jättefina ringa med pärlor men tänkte att de var lika illa som diamant.

Det finns naturligtvis problem med nästan all brytning/utvinning av råmaterial när den sker i länder utan ordentliga miljö- och arbetslagar. Däremot är musslor känsliga för miljöförstöring och gifter så pärlodlarna- och -fiskarna vill ju inte se miljön förstörd.

Jag köper pärlor med nästintill inga mellanhänder och småskaligt odlade (jag föredrar tahitipärlor över akoya). De är däremot väldigt ömtåliga så jag skulle aldrig skaffa en pärlring, mina pärlsmycken är halsband.
 
Senast ändrad:
Det finns naturligtvis problem med nästan all brytning/utvinning av råmaterial när den inte sker i länder med ordentliga miljö- och arbetslagar. Däremot är musslor känsliga för miljöförstöring och gifter så pärlodlarna- och -fiskarna vill ju inte se miljön förstörd.

Jag köper pärlor med nästintill inga mellanhänder och småskaligt odlade (jag föredrar tahitipärlor över akoya). De är däremot väldigt ömtåliga så jag skulle aldrig skaffa en pärlring, mina pärlsmycken är halsband.

+ @Sedna

Okej jag förstår. Synd med ömtåligheten men det låter ju rätt logiskt när jag tänker efter.
 
Givetvis blir den mindre men så mycket kan det ändå inte bli. Ingen aning om man får bort alla repor men man får väl se till att hitta en som inte är i alltför dåligt skick.

Synd, nästan alla på Kaplans var väldigt repiga. Vill ha en så flawless som möjligt. Repor gör väl att det gnistrar mindre också tänker jag.
 
Synd, nästan alla på Kaplans var väldigt repiga. Vill ha en så flawless som möjligt. Repor gör väl att det gnistrar mindre också tänker jag.

Helt uppriktigt: diamaneter är oerhört hårt material. Så himla mycket repor blir det inte, jag har haft mina vigselringar i +10 år nu och använt dem HÅRT i skitig miljö, så pass tuff att titanringarna är ovala men stenarna är enbart skitiga, inte skadade.
 
Helt uppriktigt: diamaneter är oerhört hårt material. Så himla mycket repor blir det inte, jag har haft mina vigselringar i +10 år nu och använt dem HÅRT i skitig miljö, så pass tuff att titanringarna är ovala men stenarna är enbart skitiga, inte skadade.

Ja, det är ju det hårdaste naturliga materialet... plus att det finns få konstgjorda material som är hårdare.
 
Förstår inte varför tillverkaren inte höjer priset och med den extra inkomsten ger arbetarna det bättre? Det skulle ju vara mer lyxigt att ha diamant då dels för priset men dels för att arbetarna har det bra.

För att diamanter ofta är en smutsigare handel än knark. Kongo är skräckexemplet, de är ett av världens rikaste länder sett till naturtillgångar. Däremot har det bara fört med sig krig, exploatering och är något av det värsta som pågår i nutid. Kan lätt jämföras med 2:a världskriget, Filippinernas ”knarkkrig” osv. Man vill inte betala mer. Man vill tjäna så feta pengar som möjligt och skiter fullständigt i barn och vuxna som letar fram skiten i gruvorna. Jag tänker inte länka eftersom det är så gräsligt, men googla på diamanter+Kongo och se vad du hittar. Att köpa diamant är att underhålla efterfrågan, man bidrar till fruktansvärda saker.
 
Tänkte fråga @Hyacinth först men du kanske har bättre koll. Vad finns det för alternativ till diamant som ser liknande ut? Som inte är omöjligt att få tag på utan som liksom finns i butikerna.

Såg ganska nyligen en tjej som köpt en sten som va väldigt lik diamant (till och med mer "blingig") men var gjord i lab. Den va dessutom nästan lika hård som diamant, kan kolla vad den hette :)
 
Såg ganska nyligen en tjej som köpt en sten som va väldigt lik diamant (till och med mer "blingig") men var gjord i lab. Den va dessutom nästan lika hård som diamant, kan kolla vad den hette :)

Stenen heter Moissanite, finns tydligen i naturen men de kan tillverkas i lab. Jag vet inget om dom förutom att jag såg den här Youtube videon. Tror hon hade små diamanter i sin ring med om man vill se hur de skiljer sig. Känns iaf som ett rimligare alternativ rent etiskt enligt mig
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 893
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 605
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 807
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp