Förlovningsring

Men förstår du inte varför flera reagerar i den här tråden? För att diamantindustrin ser ut som den gör.

Att lägga så mycket pengar på något som egentligen bara är opraktiskt men kanske fint att titta på är visserligen obegripligt för mig, men det som stör mig är att betala för något som orsakar så mycket skit bara för att man vill ha det där fina att titta på. Att man tycker det är ok att bortse från baksidan med det bara för att man har pengar och vill ha.

Har faktiskt aldrig riktigt reflekterat över det etiska. Men det är klart, det känns ju inte så bra och förtar ju lite glädjen med en fin ring. Jag ska fråga guldsmeden om vilka alternativ som finns när jag är där för att prova. Kanske blir positivt överraskad av andra ädelstenar, vem vet.
 
Jag vet att det är min egen åsikt men jag sitter faktiskt som en fågelholk inför delar av den här diskussionen. Kan inte få in i mitt huvud att man vill lägga sexsiffriga belopp på en ring. Jag har aldrig tänkt tanken.

Det är samma här ärligt talat :o när vi gifte oss lade vi ca 3000 kr på BÅDA våra ringar och jag va skitirriterad på att det va så dyrt för något helt ”oanvändbart och värdelöst” :o köpte en tunn guldring med pyttediamanter på, den är så tunn att den inte ens gick att gravera. Av den anledningen har jag faktiskt funderat nån gång på en lite flashigare ring med någon större sten att komplettera med och även kunna gravera, men tack vare att den här tråden öppnat mina ögon om vilken otrevlig industri diamantindustrin är har jag ännu en bra anledning att INTE göra det :up:

Men självklart gör alla som de vill och även om jag aldrig skulle lägga sådana summor på vare sig ringar eller hästar har vi senaste veckorna lagt typ det dubbla på garagebygge... :meh: så folk prioriterar ju helt enkelt olika och lägger sina pengar på olika saker.
 
Äsch då, du är inte ensam. OM jag någonsin tänkte tanken skulle jag slå mig själv med något hårt i huvudet och sedan ha ett ALLVARLIGT samtal med mig själv på temat Vem tror du att du är, prinsessan Madeleine? :laugh:
Vickans ringar har väl kostat drygt en mille. Så ts får väl börja spara lite till.
 
Skatan i mig gillar denna, mycket glitter!
https://odwyer.se/produkt/belle-blue-spinel-ring/

Men den är kanske lite too much. Dock ingen diamant.

Eller denna, men den är lite lik den i Titanic kanske.
https://odwyer.se/produkt/antique-blue-sapphire-castel-ring/

Gode gud. Det är typiska bröllopstorget-ringar. Om du ska lägga så mycket pengar,,varför ine välja nåt eget? JUst han är dessutom sjukt överprisad pga hipp-faktor, du får ju inte ett extraordinärt hantverk.
 
Gode gud. Det är typiska bröllopstorget-ringar. Om du ska lägga så mycket pengar,,varför ine välja nåt eget? JUst han är dessutom sjukt överprisad pga hipp-faktor, du får ju inte ett extraordinärt hantverk.

Haha men jag är väl en typisk sådan kanske :D De ringarna jag länkade är inte dyra alls.

Tex denna https://odwyer.se/produkt/colour-aquamarine-blue-sapphires-ring/ kostar under 15. Men jag vet inte, jag kommer nog tröttna i och med att den är färgad.

Jag vill inte ha extraordinärt hantverk tror jag, jag vet inte ens hur ett sådant ser ut? Visa gärna exempel för jag har svårt att föreställa mig vad du tänker :)
 
Jag tyckte dom var ganska vulgära, ingen finess eller skönhet.

Jag är lite vulgär at heart :angel: nej men det är svårt att bestämma, måste prova först. Antingen vill jag köra all in på färg och lite vulgärt (fast jag tycker de är fina) eller en stilren enkel stor diamant bara (eller annan sten pga allt hemskt med diamanter, vi får se).
 
Haha men jag är väl en typisk sådan kanske :D De ringarna jag länkade är inte dyra alls.

Tex denna https://odwyer.se/produkt/colour-aquamarine-blue-sapphires-ring/ kostar under 15. Men jag vet inte, jag kommer nog tröttna i och med att den är färgad.

Jag vill inte ha extraordinärt hantverk tror jag, jag vet inte ens hur ett sådant ser ut? Visa gärna exempel för jag har svårt att föreställa mig vad du tänker :)

Haha men jag är väl en typisk sådan kanske :D De ringarna jag länkade är inte dyra alls.

Tex denna https://odwyer.se/produkt/colour-aquamarine-blue-sapphires-ring/ kostar under 15. Men jag vet inte, jag kommer nog tröttna i och med att den är färgad.

Jag vill inte ha extraordinärt hantverk tror jag, jag vet inte ens hur ett sådant ser ut? Visa gärna exempel för jag har svårt att föreställa mig vad du tänker :)

Jag skulle kolla på Torun Bülow-Hübe eller Wiven Nilsson. Det är tidlöst, klassiskt och en fantastisk hantverksskicklighet och känsla, om du frågar mig.
 
Jag skulle kolla på Torun Bülow-Hübe eller Wiven Nilsson. Det är tidlöst, klassiskt och en fantastisk hantverksskicklighet och känsla, om du frågar mig.

Googlade men nja, de var fina men inte riktigt jag. Toruns ringar såg ut som vikingasmycken tyckte jag.
 
Jag är lite vulgär at heart :angel: nej men det är svårt att bestämma, måste prova först. Antingen vill jag köra all in på färg och lite vulgärt (fast jag tycker de är fina) eller en stilren enkel stor diamant bara (eller annan sten pga allt hemskt med diamanter, vi får se).

Men de är lite Barbie-aktiga. Vill du verkligen utstråla det? Om, och du skiter i allt som diamanter medför så kör. Men gör då ett medvetet val, och fråga i alla fall om ursprunget. Är det för billigt är det ännu större sannolikhet att det är barnarbete inblandat. Köp liksom inte stenar (glasbitar) på nätet från Kongo är du snäll.
 
Jag är lite vulgär at heart :angel: nej men det är svårt att bestämma, måste prova först. Antingen vill jag köra all in på färg och lite vulgärt (fast jag tycker de är fina) eller en stilren enkel stor diamant bara (eller annan sten pga allt hemskt med diamanter, vi får se).
Har du funderat på att googla runt på stenar i smycken och sen försöka leta upp något ställe som har dessa? Då borde man ju kunna få se dem irl och få lite känsla för dessa innan man bestämmer sig.
 
Men de är lite Barbie-aktiga. Vill du verkligen utstråla det? Om, och du skiter i allt som diamanter medför så kör. Men gör då ett medvetet val, och fråga i alla fall om ursprunget. Är det för billigt är det ännu större sannolikhet att det är barnarbete inblandat. Köp liksom inte stenar (glasbitar) på nätet från Kongo är du snäll.

Nja kanske inte Barbie men jag vet inte riktigt, inte Birgitta 64 heller. Ska först gå till guldsmeden och prova typ allt de har. Sen se om jag kan få tag på den sten jag vill ha hos tex Kaplans. Som sista utväg köpa en ny sten, om det inte blir så att jag väljer helt annan ädelsten men jag måste läsa på lite om vilka stenar som är etiska (mer eller mindre antar jag) isåfall.
 
Har du funderat på att googla runt på stenar i smycken och sen försöka leta upp något ställe som har dessa? Då borde man ju kunna få se dem irl och få lite känsla för dessa innan man bestämmer sig.

Tycker det är så svårt för jag skulle vilja prova allt. När jag googlar blir det lite åh det här var fint, och det här med, och den med.
 
Tycker det är så svårt för jag skulle vilja prova allt. När jag googlar blir det lite åh det här var fint, och det här med, och den med.
Ja Det var lite därför jag tänkte att du kanske kan få se några du gillar i butik. Kolla hur de ser ut i ljus, skugga, hur färgen faktiskt är irl osv. Då kan du ju hitta stenar som känns som de matchar det mesta (tänker att stor röd sten+rosa långärmad kanske kan kännas lite tokigt t.ex om man är noga med sånt). Och såklart hur de letats fram.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 212
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 479
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 615
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 427
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp