Förlovningsring

Jag vet att det är min egen åsikt men jag sitter faktiskt som en fågelholk inför delar av den här diskussionen. Kan inte få in i mitt huvud att man vill lägga sexsiffriga belopp på en ring. Jag har aldrig tänkt tanken.
Men man får ju göra som man vill, eller hur? Bara för att barn plågas till döds i jakten på glittret i Kongo så kan väl JAG få glittra lite? Man förlovar sig ju bara en gång!
 
Stenen heter Moissanite, finns tydligen i naturen men de kan tillverkas i lab. Jag vet inget om dom förutom att jag såg den här Youtube videon. Tror hon hade små diamanter i sin ring med om man vill se hur de skiljer sig. Känns iaf som ett rimligare alternativ rent etiskt enligt mig
Toppen tack för tips!
 
Jag vet att det är min egen åsikt men jag sitter faktiskt som en fågelholk inför delar av den här diskussionen. Kan inte få in i mitt huvud att man vill lägga sexsiffriga belopp på en ring. Jag har aldrig tänkt tanken.
Äsch då, du är inte ensam. OM jag någonsin tänkte tanken skulle jag slå mig själv med något hårt i huvudet och sedan ha ett ALLVARLIGT samtal med mig själv på temat Vem tror du att du är, prinsessan Madeleine? :laugh:
 
Äsch då, du är inte ensam. OM jag någonsin tänkte tanken skulle jag slå mig själv med något hårt i huvudet och sedan ha ett ALLVARLIGT samtal med mig själv på temat Vem tror du att du är, prinsessan Madeleine? :laugh:

Madeleines ring kostar nog snarare lätt över en halv miljon, källa damtidningar :angel:

Bland mina vänner och bekanta är iaf ringar runt 100 inget konstigt. Jag vill ha en stor sten, thats it. Stora stenar kostar, tyvärr. Visst kan jag köpa en mindre men jag vet hur det kommer sluta. Kommer vara halvnöjd och sen ändå efter ett tag köpa den jag ville ha från början = har köpt två då istället, sjukt onödigt på alla vis.
 
Många i Sverige tillhör medelklass och jag tror rätt få köper förlovningsringar för över 100 papp.

Kanske, jag vet inte :) Men hade jag köpt en häst för det hade ingen reagerat. Typ en häst för 150 sen ska man kanske ha ett släp för 50-100 till och så utrustning för typ 50 till (ny sadel + lite annat, 50 räcker nog inte) mycket mer pengar och det ser jag ju folk göra hela tiden (köpa häst, släp och utrustning typ i ett svep).
 
Madeleines ring kostar nog snarare lätt över en halv miljon, källa damtidningar :angel:

Bland mina vänner och bekanta är iaf ringar runt 100 inget konstigt. Jag vill ha en stor sten, thats it. Stora stenar kostar, tyvärr. Visst kan jag köpa en mindre men jag vet hur det kommer sluta. Kommer vara halvnöjd och sen ändå efter ett tag köpa den jag ville ha från början = har köpt två då istället, sjukt onödigt på alla vis.
Men vad är poängen, mer än att möjligen bräcka dina vänner? Jag ser ingen annan poäng med en ring för 100K än skrytfaktorn inför andra. Man får väl inte ut särskilt mycket av att sitta och beundra sin ring och tänka Yay, jag har en ring för 100K.
 
Kanske, jag vet inte :) Men hade jag köpt en häst för det hade ingen reagerat. Typ en häst för 150 sen ska man kanske ha ett släp för 50-100 till och så utrustning för typ 50 till (ny sadel + lite annat, 50 räcker nog inte) mycket mer pengar och det ser jag ju folk göra hela tiden (köpa häst, släp och utrustning typ i ett svep).

För mig är det i alla fall sak samma. En häst för 150' är sjukt mycket pengar. Att skriva att var och varannan Svensson skulle kunna spara ihop till det känns ganska verklighetsfrånvänt.
 
Men vad är poängen, mer än att möjligen bräcka dina vänner? Jag ser ingen annan poäng med en ring för 100K än skrytfaktorn inför andra. Man får väl inte ut särskilt mycket av att sitta och beundra sin ring och tänka Yay, jag har en ring för 100K.

Nej för mig handlar det inte om det. För mig handlar det om att jag vill ha en fin ring som jag trivs med och förhoppningsvis kommer bära resten av livet. Ja men lite så, kommer beundra den och bli glad. Lite samma som med mina nya tuttar (som för övrigt kostat runt 100k, det sparade jag ihop till snabbt så jag kan ju spara annars hade jag aldrig velat ha en sån ring) de är jag jätteglad och nöjd över, men jag springer inte runt naken och visar upp de för alla för att bräcka. Utan det är för min skull för att jag blir glad, jag står ofta och beundrar mina nya bröst i spegeln hemma :o

Men alla tycker olika och det är ju helt okej. Jag kommer aldrig förstå de som säljer allt de äger och reser jorden runt och vissa förstår inte att jag vill ha en fin ring.
 
Nej för mig handlar det inte om det. För mig handlar det om att jag vill ha en fin ring som jag trivs med och förhoppningsvis kommer bära resten av livet. Ja men lite så, kommer beundra den och bli glad. Lite samma som med mina nya tuttar (som för övrigt kostat runt 100k, det sparade jag ihop till snabbt så jag kan ju spara annars hade jag aldrig velat ha en sån ring) de är jag jätteglad och nöjd över, men jag springer inte runt naken och visar upp de för alla för att bräcka. Utan det är för min skull för att jag blir glad, jag står ofta och beundrar mina nya bröst i spegeln hemma :o

Men alla tycker olika och det är ju helt okej. Jag kommer aldrig förstå de som säljer allt de äger och reser jorden runt och vissa förstår inte att jag vill ha en fin ring.
Och du tänker att det inte går att hitta en fin ring som du trivs med för under 100K?
 
För mig är det i alla fall sak samma. En häst för 150' är sjukt mycket pengar. Att skriva att var och varannan Svensson skulle kunna spara ihop till det känns ganska verklighetsfrånvänt.

Ja jag tycker också det är dyrt för en häst. Har aldrig köpt och kommer aldrig köpa en häst för det. Med två (heltids)inkomster och inga dyra hobbys (ingen häst alltså) borde de flesta kunna spara ihop den summan. OM man vill, man får ju prioritera
 
Men vad är poängen, mer än att möjligen bräcka dina vänner? Jag ser ingen annan poäng med en ring för 100K än skrytfaktorn inför andra. Man får väl inte ut särskilt mycket av att sitta och beundra sin ring och tänka Yay, jag har en ring för 100K.

Om alla ens vänner köper ringar för 100k finns det väl ett visst mått av grupptryck/social kod att följa, tänker jag.
 
Kanske, jag vet inte :) Men hade jag köpt en häst för det hade ingen reagerat. Typ en häst för 150 sen ska man kanske ha ett släp för 50-100 till och så utrustning för typ 50 till (ny sadel + lite annat, 50 räcker nog inte) mycket mer pengar och det ser jag ju folk göra hela tiden (köpa häst, släp och utrustning typ i ett svep).
Men förstår du inte varför flera reagerar i den här tråden? För att diamantindustrin ser ut som den gör.

Att lägga så mycket pengar på något som egentligen bara är opraktiskt men kanske fint att titta på är visserligen obegripligt för mig, men det som stör mig är att betala för något som orsakar så mycket skit bara för att man vill ha det där fina att titta på. Att man tycker det är ok att bortse från baksidan med det bara för att man har pengar och vill ha.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 310
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 525
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 666
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp