Bukefalos 28 år!

Försäkra upp?

biffen

Trådstartare
Kontrollerade mitt försäkringsbesked, och fann att min häst var försäkrad till 20 000, fast jag hade för mig att det var 25 000. Nu funderar jag på om jag ska ta och försäkra upp till 30 000. Hur mycket höjs premien på en höft?

Hur mycket är "normalt" att ha försäkringen på? Ev värde vid försäljning, inköpssumma eller utbildningsståndpunkt? Hur värderar man?
 
5000kr/år i höjning på A1 brukar inte vara några problem, vid större summa får man räkna med besiktning.
100 000kr+ krävs röntgen.

"Användare: biffen
Ämne: Re: Försäkra upp?

Kontrollerade mitt försäkringsbesked, och fann att min häst var försäkrad till 20 000, fast jag hade för mig att det var 25 000. Nu funderar jag på om jag ska ta och försäkra upp till 30 000. Hur mycket höjs premien på en höft?

"Hur mycket är "normalt" att ha försäkringen på"
-Försäkringsvärde är högst individuellt, men generellt är hästar i A1 ofta undervärderade pga dyr försäkring.

"Ev värde vid försäljning, inköpssumma eller utbildningsståndpunkt? Hur värderar man?"
-Meningen med livvärdet är att man skall kunna köpa en liknande häst, alltså är riktvärdet marknadsvärdet.
Det är dock för de flesta en ekonomisk fråga eftersom den heltäckande försäkringen (A1) gör att livvärdet får premien att skjuta i höjden, särskilt på halvblod/fullblodstyp.
 
Det är ju upp till varje ägare hur mycket man vill ha sin häst försäkrad för.
Vad hade den varit värd vid försäljning?
Vad har du råd med?
Vad kostade den i inköp?

Jag har bla ett halvblodssto som jag har försäkrat för 30000(A1) och 15000(A2)det är den summan jag tycker att hon är värd just nu o vad jag har råd att betala. Jag har nämligen 2 hästar till att betala försäkring på.
Premien ligger på just under 5000kr/år på henne.


Du kan gå in på Agrias hemsida och räkna ut vad just din försäkring skulle kosta:)
 
:bow: Tack!

Hästpriserna har ju skjutit i höjden på de år jag har ägt honom verkar det som.... dessutom är han mer utbildad idag.
Eftersom det verkar vara lite mindre "krångel" med det så ska jag börja där med att höja till 25 000.
 
Det är nog lättast att ta hem villkor från båda och jämföra. Jag valde Folksam från början för att det tog evigheter innan Agria ens svarade på mina försök att försäkra mitt kallblod, så han gick oförsäkrad i tre månader :eek: Besiktningen blev ogiltid osv. Folksam fixade det dagen efter jag ringde, ombudet kom ut på studs.

Sen så ersätter de 100% och jag ser framför mig låååååååånga vistelser på klinik, det är då det lönar sig. :)

Och, ponnyn är försäkrad i Folksam sedan födseln.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 588
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 774
Senast: ako
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
958
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp