Bukefalos 28 år!

Försäkring gammal häst

torpa

Trådstartare
Om man föesäkrar en 20 årig häst i 25 000kr.
Han dör av ålder när han är tex 29 år. Får man fortfarande tillbaka 25000kr då eller försvinner det vid en viss ålder?
Vilket bolag är bäst att försäkra en så gammal häst i? Läste på agria att livförsäkringen är Max 40 000kr. Menas det att om han skadar sig så får vi betala resten själv isåfall?
 
Om man föesäkrar en 20 årig häst i 25 000kr.
Han dör av ålder när han är tex 29 år. Får man fortfarande tillbaka 25000kr då eller försvinner det vid en viss ålder?
Vilket bolag är bäst att försäkra en så gammal häst i? Läste på agria att livförsäkringen är Max 40 000kr. Menas det att om han skadar sig så får vi betala resten själv isåfall?
Du kan inte skaffa en livförsäkring på en häst över 15 år. Veterinärvårdsförsäkring däremot kan du skaffa utan problem oavsett ålder.
 
Du kan inte skaffa en livförsäkring på en häst över 15 år. Veterinärvårdsförsäkring däremot kan du skaffa utan problem oavsett ålder.

Om förra ägaren har livförsäkring på den kan man ta över den då när man köper hästen eller slutar den gälla ändå?
 
Du kan inte skaffa en livförsäkring på en häst över 15 år. Veterinärvårdsförsäkring däremot kan du skaffa utan problem oavsett ålder.
Är du säker på det?
Det är aldrig något bolag som sagt att det går till mig när jag haft gamla hästar. Låter ju väldigt bra om det är sant.
 
Är du säker på det?
Det är aldrig något bolag som sagt att det går till mig när jag haft gamla hästar. Låter ju väldigt bra om det är sant.

Jag kunde inte A1-försäkra min 16-åring, men utan problem A2-försäkra (vilket i princip täcker frakturer, sårskador och kolik men egentlingen inget annat) efter vanlig gårdsbesiktning. Agria.
 
Jag kunde inte A1-försäkra min 16-åring, men utan problem A2-försäkra (vilket i princip täcker frakturer, sårskador och kolik men egentlingen inget annat) efter vanlig gårdsbesiktning. Agria.
Jag har genom åren kunnat försäkra hästar med livvärde upp tills att dom varit 17 år p g a jag haft så många andra hästar försäkrade. Men jag har hittills inte kunnat få någon som helst försäkring på en 20-åring mer än s k katastrofförsäkring. Därför tycket jag det låter spännande om det numera skulle gå att teckna veterinärvård på gamla hästar.
 
Min hästs livvärde föll med 20% varje år från det hon var 16 år. Har för mig att den stannade vid något värde men minns inte vilket.
 
Min hästs livvärde föll med 20% varje år från det hon var 16 år. Har för mig att den stannade vid något värde men minns inte vilket.

Min gamle blir ju 25 nästa år (herregud så gammal JAG är :eek:) Han har inget livvärde kvar nu. Bara A1 vet vård vilket jag var tacksam för förra året då han blev tvungen att ta bort sitt öga efter 1 månad på sjukhus!
 
Islandshäst, Araber, Shettis och Lippsianare har en högre ålder för liv. Här trappas försäkringen ner från 18 år, och man kan således även få teckna ett visst livvärde fram till dess också. Men det är nog äldsta åldern.
https://www.folksam.se/media/S11694_2015_tcm5-17463.pdf
Sidan 7, såvitt jag vet gäller detta för de flesta försäkringsbolag.
 
Min sjuttonåring hade sjunkit med fem tusen i värde när han gick bort. Nu var han inte jättehögt försäkrad från början, men den sänkningen var på bara något år.

26-åringen fick vi inte ut någonting för. Hon gick bort på grund av ålderdom. Men var försäkrad hela tiden, och försäkringen tog mycket av veterinärvården så sent som när hon var 25.
 
Livförsäkring på min gammelman försvann helt när han blev 25 år. Hade bara kvar vet-försäkringen. När han togs bort 31 år gammal, fick jag inte ut något alls. Hade Agria A1 försäkring som det hette då på den tiden.
Liv-försäkringen började sänkas när han var 18 tror jag. Kallblodstravare
 
Om man föesäkrar en 20 årig häst i 25 000kr.
Han dör av ålder när han är tex 29 år. Får man fortfarande tillbaka 25000kr då eller försvinner det vid en viss ålder?
Vilket bolag är bäst att försäkra en så gammal häst i? Läste på agria att livförsäkringen är Max 40 000kr. Menas det att om han skadar sig så får vi betala resten själv isåfall?

En 20-årig häst som är tidigare oförsäkrad kan du enbart skaffa Agrias katastrofförsäkring eller veteranförsäkring på. I veteran ingår katastrof som är en väldigt begränsad olycksfallsförsäkring. Veteran innehåller även en begränsad veterinärvård som täcker vissa andra saker. Vetvård upp till 80 000 kr per år. Självrisk 3500 kr + 20% i katatrof. Man kan ha ett livbelopp med men det gäller inte om hästen dör av hög ålder.
 
Min erfarenhet är att man kan förhandla sig till försäkring och bolag kan göra enskilda undantag för nyteckning. Jag har nytecknat A1, med livsumma på inköpspriset trots att hästen hade passerat reglerna i ålder. Det krävdes också att jag aktivt sökte upp ett ombud och inte bara gick på de vanliga kontaktuppgifterna, samt aktivt diskuterade ett undantag för just den här hästen och mig. Flera bolag sa dock nej, och det var slutligen folksam som hjälpte mig. Och jag fick som sagt nyteckna A1 efter en klinikbesiktning. Köpet skulle inte bli av om jag inte fått teckna liv, då det är alldeles för mycket pengar för mig att slänga ut utan någon form av säkerhet. Livvärdet minskar ju i takt med att marknadsvärdet minskar i och med åldrandet. I mina villkor räknas det som 15% av livvärdet efter 16 års ålder. Har haft hästen nu ett par år, och kommer att förhandla om försäkringen när livvärdet inte längre väger upp utgifterna för försäkringspremie. Veterinärvårdsvillkoren vill jag också ändra i takt med att hästen åldras, då gränsen för vad och hur mycket jag skulle utsätta en gammal häst för är mindre än en ung.
 
@Jakobine sista stycket, det behöver du inte några ändrade villkor för?
Det jag menade var att jag kommer att vilja göra om försäkringen, ta bort livvärdet helt och se över taket för veterinärvård och på så sätt få ner kostnaderna i premie. Detta för att anpassa försäkringen efter de behov jag anser att jag har ekonomiskt för en gammal häst (som jag ändå inte kommer att utsätta för långdragen och avancerad vård och vars marknadsvärde minskat så pass att det inte lönar sig att ha hästen livförsäkrad). Villkoren ändras ju beroende på vilken typ av försäkring man har ...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 860
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 821
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: Angel
·
Gnägg Hej! Ska köpa en häst som idag är försäkrad i ett bolag men vill försäkra i ett annat. Någon som vet hur det går till? Får mitt nya...
Svar
9
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp