Försäkring på 15+ hästar?

Reville

Trådstartare
Ni med äldre hästar, från 15år och uppåt, vad har ni för försäkring på dem? Och vilket bolag? Eller är de oförsäkrade? Vad jag har kunnat läsa mig till så sänks livvärdet sakta men säkert med åren oavsett vilket försäkringsbolag det gäller.
Dela gärna med er😊
 
För att veta vilket bolag som passar just dig och din häst så får du läsa villkoren.

Men är hästen oförsäkrad idag?
Annars hade jag inte bytt bolag eftersom man enligt min erfarenhet vill ha så lång obruten försäkring som möjligt.
Här finns lite information:
https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/fraga-hur-den-ar-forsakrad-nar.htm


Jag har mina i Agria, en fyller 19 och en 16 i år.
Ja, livvärdet sänks varje år.
Jag frågade om avgiften för livförsäkringen nyligen, och för mig blev det rätt liten skillnad på att ta bort livförsäkring och bara ha veterinärvård avgiftsmässigt, så jag behöll livförsäkringen.
 
Jag har en 25-årig haflinger som bara har veterinärvård, och den är begränsad till 30.000:-. Vad ska ens hända för att jag ska låta honom gå igenom någonting som kommer kosta mer tänker jag. Jag har dessutom bortforslingskostnader inkluderade i försäkringen så jag slipper betala för den biten (förutom självrisken) när det är dags. Han är försäkrad i Agria. Kostar typ 50:-/månaden.
 
För att veta vilket bolag som passar just dig och din häst så får du läsa villkoren.

Men är hästen oförsäkrad idag?
Annars hade jag inte bytt bolag eftersom man enligt min erfarenhet vill ha så lång obruten försäkring som möjligt.
Här finns lite information:
https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/fraga-hur-den-ar-forsakrad-nar.htm


Jag har mina i Agria, en fyller 19 och en 16 i år.
Ja, livvärdet sänks varje år.
Jag frågade om avgiften för livförsäkringen nyligen, och för mig blev det rätt liten skillnad på att ta bort livförsäkring och bara ha veterinärvård avgiftsmässigt, så jag behöll livförsäkringen.
Min äldsta häst är 9år så det var mer en generell frågeställning efter att ha pratat med en annan hästbekant☺️
 
Jag har IF på ena. Han har haft den sen han låg i mammas mage så den ändrar jag inte. (Han är 19)
Ena stoet har jag skaffat Agria begränsad veterinärvård (pga ålder kunde jag inte skaffa annat). Hon är 20.
Och den sista har ingen försäkring (har henne på foder och ägarna är inte intresserade av att ha henne försäkrad)

Om din häst är oförsäkrad nu så är det inte säkert du kan få livförsäkring på den. Men det sänks rätt rejält varje år från dom är 15-16.
 
Har Agria. Gamlingen blir 21 i år. 20' livvärde och 60 000 vetvård har jag för mig att vi har. A1.

Är nöjd. Var ju in för en vecka sen på hältutredning och fick ersättning utan knussel. Så hittills har jag faktiskt gått plus på hans försäkring.
 
Hade veterinärvård drygt 60 tusen och livförsäkringen var nere i 5000 när jag tog bort min haflinger vid en ålder av 22 år. Hon var försäkrad i Agria hela livet.
 
Har Agria. Gamlingen blir 21 i år. 20' livvärde och 60 000 vetvård har jag för mig att vi har. A1.

Är nöjd. Var ju in för en vecka sen på hältutredning och fick ersättning utan knussel. Så hittills har jag faktiskt gått plus på hans försäkring.
Har samma upplevelse. De skador/sjukdomar jag haft genom åren har det gått väldigt smidigt med skaderegleringen av.
Gått plus totalt har jag väl däremot inte, men har haft agria i 15 år, flera av åren på flera hästar och inte haft mycket skador så det är ju inget konstigt.
 
På min förra så sänktes livdelen from 16 års ålder och hann försvinna.
Men efterhand borde jag ju såklart tagit bort livdelen direkt. Nu har det en billig häst så han kostade inte så mycket ändå varje månad.

Veterinärdelen hade jag ju kvar som vanligt hela tiden.
 
Hade ett sto som blev 28 år. Hennes livvärde började sänkas när hon var 16. Hon var försäkrad i Agria när jag köpte henne och jag tog över den försäkringen. Hade 60 000 i veterinärvård.

När hon blev 22 och hennes yngsta avkomma var avvand tog jag bort försäkringen helt. Sista gången hon hade råkat ut för något som krävde veterinärvård var hon 15 år så hon var frisk. När hon var 27 fick hon kolik en kväll. Hade jag haft försäkring på henne hade jag fått ut runt en tusenlapp så jag tjänade ändå in många tusenlappar på att ha henne oförsäkrad. Hon hatade boxvila, sjukhage och kliniker så jag hade lovat henne att hon skulle slippa.

Jag vet att många inackorderingsstall kräver att hästarna ska vara försäkrade men jag hade aldrig problem med det när jag sökte ny plats till henne, alla hade förståelse för hur jag resonerade kring min gamling.
 
Jag hade min gamle försäkrad i Folksam från det han var 4 tills jag sålde honom när han var 22 (mig veterligen har han fortfarande samma försäkring, 25 år gammal i år, nya ägaren tog över min försäkring). Han var som mest försäkrad till ett livvärde på 45' men var kanske då, när han var som bäst, värd 65' - 70' i alla fall. När han såldes var livvärdet nere i strax under 20'. Veterinärvårdsförsäkrad till 120', vilket för mig varit en stor förlustaffär då han aldrig (!) under dessa år varit sjuk/halt så att försäkringen behövt utnyttjas!
 
Ni med äldre hästar, från 15år och uppåt, vad har ni för försäkring på dem? Och vilket bolag? Eller är de oförsäkrade? Vad jag har kunnat läsa mig till så sänks livvärdet sakta men säkert med åren oavsett vilket försäkringsbolag det gäller.
Dela gärna med er😊
Min var veteranförsäkrad (dvs begränsad veterinärvård, täcker väl typ sårskador, kolik och frakturer men absolut ingenting annat) från att han var 17 (efter en miss med försäkringen ett år, jag höll på att flytta, missade en faktura, och när jag försökte nyteckna tre dagar efter att försäkringen avslutats fick jag inte A1-försäkra honom pga åldern).

Avslutade försäkringen när han var 24. Han är going on 26 nu och jag skulle ändå aldrig utsätta honom för några större kolik-- eller frakturbehandlingar och ev. sårskador i rimlig omfattning kan jag hosta upp pengar för ändå.

Åren mellan 17-24 gick jag ändå "plus" sett till att han hade en del luriga sårskador som krävde veterinärvård. En veteranförsäkring är väldigt billig (tror jag betalade typ en tusenlapp per år).
 
Jag har IF på ena. Han har haft den sen han låg i mammas mage så den ändrar jag inte. (Han är 19)
Ena stoet har jag skaffat Agria begränsad veterinärvård (pga ålder kunde jag inte skaffa annat). Hon är 20.
Och den sista har ingen försäkring (har henne på foder och ägarna är inte intresserade av att ha henne försäkrad)

Om din häst är oförsäkrad nu så är det inte säkert du kan få livförsäkring på den. Men det sänks rätt rejält varje år från dom är 15-16.
Tack för svar.
Som jag nämnde tidigare i tråden så är det bara en generell frågeställning som uppkom efter samtal med en bekant☺️
 
Jag har nyss köpt en 14-åring och har honom försäkrad i Agria, vetvård 80000, Liv-och användbarhet 70000 och Begränsad Liv 30000. Självrisk 5000 + 25%. Detta är en dyr historia på drygt 1300 kr/mån. Har tänkt ha det så första året så får jag se sedan.
 
På min förra så sänktes livdelen from 16 års ålder och hann försvinna.
Men efterhand borde jag ju såklart tagit bort livdelen direkt. Nu har det en billig häst så han kostade inte så mycket ändå varje månad.

Veterinärdelen hade jag ju kvar som vanligt hela tiden.
Kan nämna att jag aldrig en enda gång utnyttjade försäkringen på den hästen.. Jag hade honom i sexton år ändå.
Men man vet ju aldrig!
 
Hade en A2 försäkring i vet.vård på min gamla numera bortgångna häst, tror det är A2 som enbart är olycksfall ungefär? Betalade inte mycket för den men var glad att jag hade den när hon skadat hornhinnan och stod på Ultuna några dagar över helgen...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Trots 20+ års erfarenhet av ridning och hästhantering känns det som att vissa saker lär man sig bara genom att äga häst :) Går i...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 766
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 138
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp