Saker du lärt dig när du köpt egen häst 👍

Tänk inte ens tanken "jag ska bara ut lite snabbt o kvällsfodra så hinner jag till ...." eller dylikt. Samma stund som tanken dyker upp i ditt huvud spränger någon nåt staket, rullar fast i en box eller får kolik. Garanterat. 😅

En bra bonde, hovslagare, vetrinär samt mark/stallägare är värd sin vikt i guld och lite till. Ta väl hand om dom.


Jag kommer aldrig kunna stå i ett inackorderings stall igen. Inte för att jag hade dåliga erfarenheter där, utan för att efter ha provat på att i princip ha eget stall tsm med min bästa vän kan jag inte tänka mig ngt bättre. Förutom en egen gård då.


Välj försäkring med omsorg, men var beredd på att betala myyycket ur egen ficka om det skulle behövas. Kan dom ringla sig ur att behöva betala gör dom gärna det när räkningen är som fetast.


Fritid? Vad då, vad är det? 😂


Vill man rida så är man kvar på ridskola/medryttare. Är så mycket billigare och du får nästan garanterat rida. Egen häst skulle jag bara rekomendera till någon som vill allt det där runt om som hör till att ha häst. Om jag bara ville rida tror jag inte jag varken skulle orka eller vilja lägga ner dom pengar och tid jag gör. Men allt är värt det när jag ser dom trygga o glada i sin hage. Att få rida är bara min bonus. ♥️
Kan inte nog understryka dina ord i att vara tacksam för en bra bonde, hovslagare osv. och det där att rida, ja jag älskar att rida men jag har inte häst för att rida. Jag rider för jag har häst :heart.
 
Något annat som jag lärt mig är att se över kontraktet ordentligt när du flyttar till ett nytt stall. Jämför det som står i kontraktet med vad du blev lovad när du tittade på stallet. Har varit med om att mycket lovats som inte alls stämde när jag väl flyttade in, och kontraktet var väldigt svepande utan detaljer om vad som ingick. Jag har även lärt mig att fråga vad som förväntas av mig som hästägare. Har varit med om att saker inte uttalats, eller att de förändrats efter att jag skrivit kontrakt.
 
Trots 20+ års erfarenhet av ridning och hästhantering känns det som att vissa saker lär man sig bara genom att äga häst :) Går i funderingarna nu att köpa min första egna och undrar om ni kan dela med er av era erfarenheter.
Jag tänker lite som när man fick barn 😅 Första åren och allt sånt, vissa saker går inte att läsa sig till, det är learning by doing.
Typ:
Första vintern som hästägare insåg jag att...
Jag trodde att .... ingick i min försäkring.

(Jag ska ej tävla med min häst och ska ha den i ett kollektivstall där både box och lösdrift finns)

Något man blir varse är att tid är något väldigt relativt.
Jag tycker inte att det tar så lång tid i stallet, men min partner tycker det tar oändligt med tid.

Jag skall "bara", är ett vanligt svar när någon ringer och stressar på för att man borde "varit hemma för länge sedan".

Och det där med tiden det lär man sig aldrig. Det tar alltid mer tid än man tror.
 
Trots 20+ års erfarenhet av ridning och hästhantering känns det som att vissa saker lär man sig bara genom att äga häst :) Går i funderingarna nu att köpa min första egna och undrar om ni kan dela med er av era erfarenheter.
Jag tänker lite som när man fick barn 😅 Första åren och allt sånt, vissa saker går inte att läsa sig till, det är learning by doing.
Typ:
Första vintern som hästägare insåg jag att...
Jag trodde att .... ingick i min försäkring.

(Jag ska ej tävla med min häst och ska ha den i ett kollektivstall där både box och lösdrift finns)
Att man måste kunna allt. Allt från stängsel, alla foder, spruta häst, tappskor, massage, måla, medicin, massage, bett, sadel, städa, rida, känna hältor, etc tja ”You name it” dvs allt annars blir det för dyrt. Det är därför det är bra att rida på ridskola länge och stalla in så du får olika sorters hjälp av stallets kontakter.
 
Just ja på tal om sårvården, så lärde jag mig hur man bandagerar.
Är det ett sår på framknät går det inte att bara bandagera knät, måste ta nerifrån hoven och upp. 😅
 
Lite off topic här, men nu blev jag ju nyfiken. Vad ger du din artroshäst?
Har inte kvar han, men nypon till exempel. Vetenskaplig såväl som traditionell förankring :). Gurkmeja gav även bra resultat på just honom.

Djävulsklo vid mildare skov (smärtstillande som är mildare mot magen än ex metacam), men blev det för illa så metacam istället.

Och det är jätteviktigt att alltid informera sin veterinär om vilka tillskott man ger, så det inte är risk för interaktioner. Ibland är det inte säkert att veterinären vet om interaktioner mellan örterna förresten, gurkmeja är en sån riktigt aktiv en, så den ska man vara försiktig med att kombinera med annat, även aminosyror.
 
Att man måste kunna allt. Allt från stängsel, alla foder, spruta häst, tappskor, massage, måla, medicin, massage, bett, sadel, städa, rida, känna hältor, etc tja ”You name it” dvs allt annars blir det för dyrt. Det är därför det är bra att rida på ridskola länge och stalla in så du får olika sorters hjälp av stallets kontakter.
Men hur ska man kunna allt från början? 🙈
 
Att man måste kunna allt. Allt från stängsel, alla foder, spruta häst, tappskor, massage, måla, medicin, massage, bett, sadel, städa, rida, känna hältor, etc tja ”You name it” dvs allt annars blir det för dyrt. Det är därför det är bra att rida på ridskola länge och stalla in så du får olika sorters hjälp av stallets kontakter.
Men hur ska man kunna allt från början?
Jag lärde mig mer om sårvård än jag kunde innan.

Hur jag fick bukt med mugg och hur jag skulle bli av med älgloppor i svansroten.

Sen finns det säkert mer saker som jag inte kommer på just nu.
Vad är älgloppor?
 
Det där med foderstat! Och vilka foder man ska ge. När jag hade min första häst för 30+ år sedan var man lyckligt ovetande om foderstater. Jag fick liksom info om att en fjording äter ca x kg hö och x kg havre och så fick han det och så hade han en saltsten och fick något mått med mineraler. Sedan handlade det mest om att han inte fick bli för fet:D.

Nu är det hösilage med analys och kvoter hit och dit och beräkningar, bara för att konstatera att nej, min häst är inte en tabellhäst och han tappar muskler och hull så fort det blir för lite. Han behöver betydligt mer. Och då hamnar man i valet och kvalet på vilket sätt man ska tillföra mer protein när han redan får 180% av MJ via hösilaget (och inte orkar äta mer). Och ska man ge någon form av tillskott eller preparat? B-vitamin, olja, biotin, Magnesium, hyaluron, djävulsklo mm mm mm (ja, alla dessa burkar och flaskor finns att hitta i vår foderkammare).

Jag har valt hösilage, proteinpellets och lite havrefri müsli och mineraler. Inga tillskott. Morötter och äpplen förstås och en och annan godisbit.
Vad kostar en analys och hur exakt går det till? Har alltid undrat 😅
 
Det här med ett bra team runt sin häst är guld värt. Och om man inser att någon i teamet inte riktigt funkar att man får leta efter en ny. Min hästs hovar såg inte bra ut efter skoning längre så då fick jag byta hovslagare tex. Och duktigt folk är ofta redan uppbokade/tar inte nya kunder så det är svårt att hitta rätt.

Hur veterinärbesök verkligen funkar, och att behöva fatta svåra beslut kring sin häst.

Hur svårt det är att hitta bra stall och att inget uppfinner alla kriterium.

Tiden. Det tar längre tid än man tror och får man en skadad häst får man vara beredd på att det blir ännu mer och fler gånger om dagen.
 
Vad kostar en analys och hur exakt går det till? Har alltid undrat 😅

Man ser till att grovfoderproducenten gör analysen. Alltså att man köper det grovfoder man behöver analyserat. Det kostar lika mycket att köpa analyserat grovfoder som oanalyserat. Vi som kunder behöver alltså lära oss att begära en analys :).

Jag har haft samma grovfoderleverantör i över 10 år. Vissa år är det suveräna värden på grovfodret och andra år blir det dyrt med proteintillskott. Men jag VET vad jag behöver komplettera mitt grovfoder med. Både när det gäller protein och mineraler.

Sedan skaffar man sig denna bok och lär sig räkna foderstater. Lär sig hur hästen reagerar på foderstaten och gör eventuella korrigeringar.

https://www.boktugg.se/bok/9789127356016/

/Lizzie
 
Nu har jag haft egen häst sen jag var barn så jag vet inte riktigt hur det är att bara ha tillgång till andras hästar. Däremot tänker jag spontant att man nog lär sig uppskatta de små detaljerna mer än det stora ibland och att markservicen ofta tar betydligt mycket mer energi och tid än den faktiska hästträningen. All tid och energi man lägger på att jaga grovfoder inför vintern, alt samordna huggning, pressning osv om man tar eget grovfoder. All den tid och energi man lägger på att styra upp hovslagarbesök, veterinärbesök, ET-besök, foderinköp, foderstatsberäkningar, träningsupplägg, utvärdering av hästens fysiska och mentala status när något känns off aka "felsökning". Den där rullande to-do-listan som hela tiden finns i bakhuvudet. Man lär sig att prioritera bort roliga saker som att rida till förmån för andra mindre roliga saker som tex mocka hagar, laga staket, högtryckstvätta stall och byta lysrör. Står man inackorderad så slipper man ofta vissa av underhållssysslorna som är kopplade till själva stallet och anläggningen i stort men har man eget stall så tar sånt ofta mer tid än man tror.
 
Men hur ska man kunna allt från början? 🙈
Det kan man förstås inte, men man måste vara ödmjuk för att det är så. Att tro att man kan mer än vad man gör och låta bli att söka hjälp för att man vet bäst själv är oftast skadligt för hästen i längden.
De värsta brukar vara de som haft häst något år som tycker att nu kan de allt. De vill inte lyssna på andra och känner sig kränkta när andra påtalar brister i deras kunskaper. Ingen kan någonsin allt men man kan bli väldigt kunnig.

Jag brukar säga att den viktigaste kunskapen är att kunna se när något inte är som det ska, och att söka relevant hjälp.
 
Det mesta löser sig, om man bara är ödmjuk inför sin okunskap och ber om hjälp. Ingen blir fullärd, det finns alltid nya områden att gräva ner sig i och ny forskning ändrar på gamla sanningar. En bra mentor och bollplank är guld värt, men även att ha olika personer för att få flera vinklar på samma grej.

Allra bäst är om man kan be om en förklaring, tex Varför ska just den här hästen ha en svängd sadelgjord? Varför är havre bättre än mucle up till detta hö för denna ponny? Vad är anledningen till att den här hästen ska skrittas igång för hand innan uppsittning? Dvs motiveringen bakom kan vara värd mycket mer kunskapsmässigt än ett lösryckt påstående, eftersom hästar är individer och situationerna kan skilja sig enormt.

Jag hade haft häst i ca 15 år innan jag behövde ge penicillinspruta själv första gången, det är ett bra exempel på en sån grej man kommer få lära sig av veterinären om behovet uppstår. Och om man inte klarar av det så ber man någon annan eller betalar veterinären för att lösa det.
 
Kom på en till sak jag lärt mig de senaste åren (ovan som jag är vid halta hästar).

Man ska springa olika fort på premiering jämfört med hältutredning när man visar häst vid hand.
 
Att de gillar att skada sig på helgerna.
Hur svårt de är att få tag på bra veterinär som kommer ut till stallet.
Att jag red mer när jag var medryttare än hästägare.
Att det är få som bryr sig mer än om sin egen häst i alla de stall jag stått i.
Att flera har så skilda åsikter även om det finns forskning bakom mycket (utevistelse, foder, sällskap mm) men de gäller inte många andras hästar..
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 610
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 411
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp