Bukefalos 28 år!

Försäkringar

Exit

Trådstartare
Hoppas tråden är på rätt ställe..

Hur är det i era försäkringar, jag började just läsa villkoren lite noggrannare och såg att försäkringen inte ersätter hälta till följd av ridning eller tävlande och inte heller tillväxtstörningar hos unghäst, såsom lös benbit som klassas som tillväxtstörning.

Är detta vanligt? Jag menar, om man har en häst som konstateras ha ex kotledsinflammation, anses detta då komma av att gå i hagen eller?:grin:

Jag blir knäpp på dåliga försäkringsvillkor (bor inte i sverige by the way)

Hur är det med tid på era försäkringar? Hur länge är de i kraft och blir de sämre med åren på något vis då hästen blir äldre?

Exit
 
Sv: Försäkringar

Min livförsäkring täcker inte hälta pga ridning el dyl, det har jag valt bort för att få lägre premie. Däremot täcker den hälta pga av olycksfall (typ spräcka hoven i 2 delar, snitta upp sträcksenan med en brodd osv).

Veterinärvården täcker däremot det mesta.
 
Sv: Försäkringar

Min hästs livförsäkring täcker inte heller förslitningsskador. Det går såklart att välja att ha en full livförsäkring men då blir premien dyrare.

Det finns ju alla varianter av veterinärvårdsförsäkring. Jag har valt en veterinärvårdsförsäkring som i stort sett täcker allt.
 
Sv: Försäkringar

Jag menar, om man har en häst som konstateras ha ex kotledsinflammation, anses detta då komma av att gå i hagen eller?

Nej, tvärtom.

OM du kan bevisa att kotledsinflammationen kommit enbart av att hästen kan gå i hagen så kan du nog få ersättning, men inte om den uppkommit av träningen. Det senare är nog långt vanligare, dock.

Flera försäkringsbolag (och deras övriga premiebetalande kunder...) har lessnat på att ersätta "sönderridna" hästar, det förekommer även i Sverige. Agria införde det väl i våras, t.ex.

I klartext: Rid bättre eller betala skadorna ur egen ficka. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 527
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 330
Senast: Spirax
·
Hästmänniskan Jag har en valack på 11 år som jag vill byta försäkringsbolag på. Idag har jag Sveland, 20 000:- i A1, 20 000:- i A2. Jag hade tänkt...
Svar
6
· Visningar
1 677
Senast: Etienne
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp