Bukefalos 28 år!

Försäkringar

angiepangie

Trådstartare
Vad har ni för försäkringar på era vovvar?

Rörlig/fast självrisk? Betala per månad osv?
Hört bra/dåliga saker om försäkringsbolagen?

Jag har för tillfället if, och är helt nöjd, tänkte bara att det inte skadar
att kolla upp sina alternativ :d
 
Sv: Försäkringar

Jag har provat ganska många försäkringsbolag med alla mina djur och har en vinnare, if.

För 3 hundar betalar jag ca 700 kr/månad. Då har jag 10000-13000 i liv och högsta vetvård. I nästa huvudförfallo kommer jag lägga även min hemförsäkring hos if och blir då if-pluskund, sparar då 2500:-/år på hundförsäkringarna och får några tilläggsförsäkringar.

Det är också det försäkringsbolag som har varit lättast att ha att göra med vid skador, de gnabbar inte om småsaker utan jag upplever att de "ställer upp". Hästarna har jag hos Agria, de är mycket svårare att ha att göra med.
 
Sv: Försäkringar

Har Agria på båda mina. 50 000 i vet.vård, tand, rehab och medicin inkluderat

1100,- +15% i självrisk. Valde Agria bara för att min uppfödare starkt rekommenderade att ha dem i samma som dolda fel-försäkringen Hon hade erfarenhet av att hamna mellan två stolar med olika bolag (dvs ingen ville stå för kalaset). Utan denna rek. hade jag nog också valt IF, känns tryggt med helt fast s-risk.

Betalar mina som helårspremier, hade varit ok om de inte klumpat båda försäkringarna i samma.... det blir 4000 som klumpsumma. Går säkert att ändra om man gör sig besväret bara, det är nog jag varit för lat.

Har kontakt med försäkringsagent, samma tjej varje gång och jag trivs bra med henne, hon "fixar" lite olika rabatter när det finns något och det klagar man ju inte på. Trevlig och hjälpsam, alltid tillgänglig på mob:D

Jag har fått för mig att man gör bäst i att inte byta bolag även om hunden är och alltid varit frisk som en nötkärna, stämmer detta?
 
Sv: Försäkringar

Jag har alltid haft Agria på mina djur (katt, hundar) och har varit/är mycket nöjd med dem. Aldrig något strul med utbetalningarna och då har mina hundar varit sjuka/skadade mycket, rännt hos olika veterinärer för samma skada, gått igenom massa utredningar osv.
Jag har låg självrisk (tror den ligger på 1200:- + 15%) vilket gör att premien är högre men det har verkligen lönat sig för mig ändå.

Jag vill varna lite för att byta bolag, vet många som så att säga har hamnat mellan två stolar när en sjukdom dykt upp. Det nya bolaget hävdar att sjukdomen fanns där innan, det gamla att den kom efter bytet... Många sjukdomar är ju svåra att säga exakt när de debuterade.

Bättre då att hålla fast vid sitt bolag och eventuellt välja ett annat med nästa hund.
 
Sv: Försäkringar

Jag har Folksam

Självrisk 1500kr + 20% utöver.

40 000kr vet vård, 3000kr liv och 3000kr medicin/rehab.

Betalar 1100/år. Har hemförsäkringen i Folksam också så får 10%rabatt

Hitills är jag nöjd. Tog livmodern förra veckan och allt flöt som det skulle med direktreglering.
 
Sv: Försäkringar

Har IF på båda mina, med fast självrisk på 4000 kr. Betalar månadsvis via autogiro, de är livförsäkrade i 9000 -10 000 kr och med full veterinärvård. Betalar ungefär 400 kr/månad sammanlagt får båda!

Har inte haft några problem med IF när jag behövt utnyttja försäkringen, smidiga att ha att göra med, lätt att ringa in och lämna uppgifter och alltid trevliga!

Någon gång har jag tjurat lite då jag kommit upp i ca 3500 kr under en period, men inte kunnat nyttja försäkringen. Men när den stora var dålig i höstas så var jag glad att jag hade fast då det rök iväg mkt pengar sammanlagt....
 
Sv: Försäkringar

Har Agria, är väldigt nöjd med dom hittills. Enda "nackdelen" är väl den rörliga självrisken och hög premie (men jag har ju nyttjat försäkringen en del...) men i övrigt så är dom mkt bra.
Aldrig haft något strul (och då har jag en sjuk hund) med dom och jag gillar deras försäkringar.
Har hört att vissa haft strul med dom, men inget jag själv märkt av!

Gammeltiken (12 år, Pekingese) har en vanlig vet.vård på 25.000 trooooor jag, minns inte riktigt nu faktiskt!

Nero (Schäfer) är försäkrad upp till öronen, 1100 kr fast självrisk plus 15% rörlig.
Vet.vård 50.000 kr, rehab och mediciner för 5.000 kr om jag inte minns helt fel(?!), användbarhetsförsäkring samt liv på 20.000 kr.
Betalar ca 360kr/månad för hans försäkring.
 
Sv: Försäkringar

Jag har Agria till mina vildar. 10-12 000 i liv och 50 000 veterinärvård.
1100 + 15% i självrisk.

Jag betalar typ 2500/år för Billy (har inte exakta siffror just nu).
Ivan har samma försäkring, men med 30% valprabatt.
Och så får jag 10% rabatt genom att vara medlem i SKK.

Hittills har jag inte behövt nyttja försäkringen (mina hundar är av en frisk ras) men med tanke på att Ivan är korsning terrorist/busfrö/mästertjuv, så är det väl bara en tidsfråga innan han sväljer en fjärrkontroll, en stekpanna, en granne eller något... :grin:


Hade även Agria till hästen när jag hade häst. Jag har bilen, moppen, hemmet och fonder i Länsförsäkringar, och ingenting har någonsin krånglat.
 
Sv: Försäkringar

Jag har precis som lady_vip testat en del försäkringsbolag under mina dagar och jag har också en vinnare, If.

Jag har fast självrisk och älskar det! Det är tryggt att veta att jag kan åka till veterinären utan att behöva oroa mig för vad det kommer att kosta. Premien är lite dyrare för ena hunden, men den ska jag lägga om när den behöver förnyas.
 
Sv: Försäkringar

Jag har inte min försäkrad, i IF skulle det kosta 5000.-/året.
Jag har en buffert istället.

Under de fem åren jag haft honom skulle vi heller aldrig behövt utnyttja försäkringen, vet vården har aldrig överstigit självrisken, trots brutna revben etc.
 
Sv: Försäkringar

Har Agria, betalar 260kr/mån med 10% rabatt (medlemsskap i SHU), lägsta självrisken (tror det är 1100+15%), 50000 vetvård, 12000 liv och de tre tillägg som finns (tänder, medicin, rehabilitering om jag minns rätt).

Den ena gången jag skulle direktreglera var han 5½ månad, de ansåg försäkringen nytecknad (tecknades i samband med att han flyttade hem 8 v gammal) och att han kunde ha haft åkomman sen dess. Så det gick inte att direktreglera, men var inga problem att få pengarna efter att ha skickat in besiktningsprotokollet.
I övrigt har jag inte haft så mkt kontakt med dem (har samlat kvitton på hög som jag borde skicka in dock).
 
Sv: Försäkringar

Vi har agria. Kostar nåt på 3000 per år. Har för mig att självrisken ligger på 1100+10% rörligt. Då är hon försäkrad för 13000 kr + veterinärvård.

Jag är nöjd. Har även haft agria i alla år till hästarna och det har alltid fungerat bra.

Just det, vi har också rabatt eftersom vi är medlemmar i SKK.
 
Sv: Försäkringar

Jag vill varna lite för att byta bolag, vet många som så att säga har hamnat mellan två stolar när en sjukdom dykt upp. Det nya bolaget hävdar att sjukdomen fanns där innan, det gamla att den kom efter bytet... Många sjukdomar är ju svåra att säga exakt när de debuterade.

Bättre då att hålla fast vid sitt bolag och eventuellt välja ett annat med nästa hund.

Det är inte riktigt lika viktigt på hund som på häst.
Har man bara inte haft något som kan återkomma, ( rena skador som skärsår i tass odyl, har ingen betydelse) och hunden är fullt frisk vid bytet så är det ytterst sällan, till motsatt till häst, att det ställer till med något att man byttar bolag.

Ett undantag finns och det är när man köper valp, alltid bäst att man har samma bolag som uppfödaren har sin dolda fel försäkring i, åtminstone minst första året. (DF försäkringen varar dock i 3 år)
Självklart ska uppfödarens försäkring funka även om valpköparen har annat bolag och det gör den i de flesta fall också, men sedan har vi dom där som ”hamnar mellan två stolar” för uppfödarens bolag ersätter på valpens försäkring om den hade varit försäkrad i det bolaget.
Men det bolag som valpen är försäkrad inte gör det utan hänvisar till uppfödarens dolda fel…
Inte så vanligt, men det händer tyvärr…
 
Sv: Försäkringar

Fast självrisk på bägge hundarna. Ian har Sveland och Grima har Agria.

Ian är försäkrad med vetvård upp till 50.000 och Grima till 60.000.

Ingen livsförsäkring på någon hund.
 
Sv: Försäkringar

Ah, intressant. Har inte kollat upp försäkringen hos sveland (caesar) sen jag övertog den, men jag var irriterad över att sveland inte gick att teckna lika högt som agria. Men man kan alltså dra den till 50 000 nu?
 
Sv: Försäkringar

Sveland har max 40 tusen och ingen fast självrisk tillkommer
25% se nedan utklipt från deras hemsida:

I Sveland Hund får Du ett ekonomiskt skyddsnät
för veterinärvårdskostnader upp till 40.000 kr
om Din hund skulle bli skadad eller sjuk.
Du kan också välja 20.000 kr i maxersättning
och får då en lägre premie.
För Sveland Hund kan du välja mellan 1.400 kr
eller 1.900 kr i fast självrisk. Därefter ersätts
75% av kostnaderna.
 
Sv: Försäkringar

Jag har Folksam till båda mina.

Självrisk: 1.500:- + 20 %
Livförsäkring: 9.000:- resp. 10.000:-
Vet. vård: 40.000:-
Månadsbelopp: 84:- resp. 86:- (om jag minns rätt).

Nu har jag både boende och uppfödarrabatt så vad det hade kostat/månad annars vet jag inte.
 
Sv: Försäkringar

Sveland till min snart 13-åriga kille.

Självrisk: 1400 kr därefter 25 % av kostnaden
Självriskperiod: 90 dagar
Maxersättning: 20.000 kr (Veterinärvård)
Rehab: upp till 2000 kr.
Premie: Osäker, har ändrats lite genom åren. Man får till exempel 5% rabatt på premien efter varje skadefritt år. Även 5% om hunden är kastrerad


Aldrig haft några som helst problem, inte ens när han opererades utomlands! (utomlands gäller försäkringen precis som i sverige så länge hunden inte befinner sig utanför sverige i mer än 3 månader i sträck varje gång den är ute och reser)
 
Sv: Försäkringar

Har Folksam till Ganti.
Självrisk: 1500+20 %
Livförsäkring: 9000
Vet-vård: 40 000
Detta försäkringsår: 1884
 
Sv: Försäkringar

Det är sjukt svårt att veta riktigt vad som är bäst, men jag är extremt nöjd med min fasta självrisk.
Jag vet exakt vad det kommer gå på om jag skulle behöva åka till veterinären, och sådär. För mig är det en stor trygghet :)

För mig är agria så gott som uteslutet efter en incident med en väns hund där inget betalades eller någonting och dessutom
verkar dom överlag vara svåra att ha och göra med. Men som sagt, är ju helt upp till var och en :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
980
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: lindaf
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 857
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp