Förskola vs dagis

Bodde du någon annanstans än i Sverige? :) Jag är också född i slutet av 80-talet och det fanns flera dagis (alltså daghem, motsvarande dagens förskolor) och de flesta av mina jämnåriga har gått på dagis. Det fanns förstås också några som gick hos dagmamma.
Nej jag är uppväxt i Sverige men på landsbygden (glesbygd). Det fanns dagis, men i stan. Att köra ungarna 3 mil enkel resa var det ingen som gjorde då.

Mina syskon som är födda sent 90-tal gick däremot på dagis. Uppväxta på samma ort.
 
Hur många anmälningar till skolinspektionen ifrån föräldrar har någonsin lett till ett indraget tillstånd?

Förhoppningsvis inte särskilt många eftersom det borde vara en åtgärd man tar till i yttersta nödfall med tanke på konsekvenserna det kan få för barnen. (Däremot borde man såklart ta till åtgärder vid brister direkt, givetvis)

Men fortfarande är inte det här som har något med saken att göra öht. Är det fel att skolor kallas skolor eftersom det finns dåliga skolor och det är väldigt svårt som förälder att få en skola nedlagd genom anmälan till skolinspektionen?
 
Shit, vilken märklig diskussion! 😂

Vissa i tråden som hävdar att de minsann får kalla det dagis påminner starkt i sin argumentation om de som menar på att de visst får använda n-ordet.
(”Ja, man säger ju vitlök!” 🤦🏻‍♀️)

Varför vill man säga fel? Varför vill man framstå som både obildad och ignorant?

Jag fattar verkligen inte?!
 
För att ordet förskola är värdeladdat och betyder för en del personer något mer än bara en verksamhet som har rätt bedriva förskoleverksamhet.

Här är några exempel på att ordet förskola är värdeladdat.
@corzette verkar tycka att dagis är förvaring och förskola något annat:
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/#post-19687206

@Jenka verkar gör en koppling mellan barnpassning och dagis
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-1968728

@Voeux verkar tycka att läroplanen är en anledning att kalla en verksamhet förskola
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-19687337

Tyvärr kan varken du eller ovanstående användare bestämma att det heter nåt annat än förskola, oavsett hur dålig den pedagogiska verksamheten är.
 
Tycker förresten verkligen inte att det går att jämföra hur man använde begreppen dagispersonal/förskollärare med hur städare har blivit lokalvårdare. Det första berör ju en faktiskt skillnad i krav, kompetens, utbildning osv.
Det senare är en ren eufemism och ett professionaliseringsförsök.

HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis. Jodå kollade med min syster angående "kemi och fysik mm lärandet" (som de har på hennes nuvarande jobb), lika mkt som de lär sej nu gjorde vi när vi va små. Så OJ va före vårt dagis måste varit ...
 
HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis. Jodå kollade med min syster angående "kemi och fysik mm lärandet" (som de har på hennes nuvarande jobb), lika mkt som de lär sej nu gjorde vi när vi va små. Så OJ va före vårt dagis måste varit ...
Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om förskolan idag är bättre än dagis för 40 år sen. Tycker oavsett det är så sjukt konstigt att använda sig av ordet dagis för att hävda något (vad?) Det heter ju förskola. Vill du ha ditt barn i verksamhet kan du ju tex inte söka efter dagis och förvänta dig hitta något som heter så. Det finns inte.
jag tycker hela diskussionen är så konstig, förstår att man kan ha missat att det heter förskola, men att fortsätta hävda att det minsann heter dagis. För mig får man så klart säga vad man vill men verkar liksom rätt samhällsfrånvänt att använda fel ord bara för att. Var ändå typ 20 år sen de bytte namn
 
Tyvärr kan varken du eller ovanstående användare bestämma att det heter nåt annat än förskola, oavsett hur dålig den pedagogiska verksamheten är.
Nej, men jag kan säga förskola om verksamheten är bra och dagis om verksamheten är dålig på samma sätt jag säger sylta om resturangen är dålig

Jag kan påverka språket om jag använder det.
 
Nej, men jag kan säga förskola om verksamheten är bra och dagis om verksamheten är dålig på samma sätt jag säger sylta om resturangen är dålig

Jag kan påverka språket om jag använder det.
Hur ska folk i din närhet förstå vad du menar när du säger dagis vs förskola? Tänker att man måste vara typ tankeläsare för att förstå att du menar en dålig förskola när du säger dagis. Det är liksom verkligen inte självklart.
 
Förhoppningsvis inte särskilt många eftersom det borde vara en åtgärd man tar till i yttersta nödfall med tanke på konsekvenserna det kan få för barnen. (Däremot borde man såklart ta till åtgärder vid brister direkt, givetvis)

Men fortfarande är inte det här som har något med saken att göra öht. Är det fel att skolor kallas skolor eftersom det finns dåliga skolor och det är väldigt svårt som förälder att få en skola nedlagd genom anmälan till skolinspektionen?
Ja, eftersom en förskola är en verksamhet som har ett tillstånd inget annat och därför förstår jag varför det är så viktigt att dessa verksamheter kallas för förskolor av vanligt folk.
 
Hur ska folk i din närhet förstå vad du menar när du säger dagis vs förskola? Tänker att man måste vara typ tankeläsare för att förstå att du menar en dålig förskola när du säger dagis. Det är liksom verkligen inte självklart.
Jag tror det blir väldigt tydligt om jag med avsmak använder ordet dagis och i nästa mening använder ordet förskola.
 
Kallar det för vad stället heter eller så blir det barnomsorg, som i tex vilken barnomsorg går ert barn på?.
Förskola låter så håret och som om det är ett ställe där barnen tidigt ska stöpas in i en form för att passa in i samhället. Nä jag har inga positiva minnen av skolan.
 
Jag tror det blir väldigt tydligt om jag med avsmak använder ordet dagis och i nästa mening använder ordet förskola.

Jag tror att om du med avsmak använder ordet dagis om en förskola så är det ganska många saker som blir väldigt tydligt för de flesta. Men kvalitén på verksamheten på förskolan i fråga är INTE en av dem.
 
Hade helst sätt att det fotfarande hette dagis som det gjorde när jag gick. Tycker dagis låter så inbjudande och hjärtligt utöver känns så bra i munnen när jag säger det.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 480
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 572
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp