Bukefalos 28 år!

Förskola vs dagis

Jag använder nog orden synonymt men säger dagis oftare eftersom det var så det hette när jag sist var i kontakt med en sådan verksamhet.
Jag funderar sällan över att använda korrekt yrkestitel när det gäller sanitetstekniker eller renhållningsarbetare och klumpar nog mer eller mindre ihop både högskoleingenjörer och civilingenjörer i facket ingenjör trots rätt stor skillnad i utbildningstid osv. Jag umgås i princip bara med människor med någon form av högskoleutbildning både på jobb och privat och ingen är supernoga med sin exakta modernt anpassade yrkestitel eller att bli beskriven med exakt examen eller doktorstitel osv så jag ser inte det specifikt kränkande för just förskolelärare om man säger fel. Skulle någon bli upprörd så skulle jag väl av ren artighet använda det föredragna ordet när de hör men skulle i smyg undra varför de har någon sorts mindesvärdeskomplex kring sitt yrke.

Det är ju stor skillnad på om någon ibland benämner ens yrkestitel fel vilket kanske inte ens är åt ett värderande håll, än att ständigt få höra "dagis" och "dagisfröken" för ett arbete som krävt pedagogisk universitetsexamen. Själv är jag marknadsansvarig men kallas marknadsförare eller kommunikatör oftast, till och med internt. Det är ju inte så att jag säger "Hallå, jag är marknadsansvarig, stor skillnad!" Men jag blir inte heller konstant pratad till med ett förminskande språk heller.
 
Jag tycker ändå att det är stor skillnad på att "av gammal vana" utan värdering fortsätta med dagis för att det hette så när man själv gick där och att man idag aldrig kommer i kontakt med begreppet förskola. Jämfört med att tex som förälder till barn på förskola idag envisas med att fortsätta säga dagis för att man själv bestämt sig för att förskola är töntigt typ..
Jag har inga barn så det är inte ett problem att de kommer säga fel. Och skulle man ha barn så får de väl göra det normala för barn och helt enkelt rätta sin förälder när de tycker att den säger fel ;)
 
Dagmamma är en annan sak än dagis och finns fortfarande. Förhoppningsvis inte i den tappning du beskriver, dock.
Fast när jag var liten fanns det inget annat att välja på. Mer än att byta dagmamma möjligen, men jag är född i babyboomåren under slutet på 80-talet och det var fullt överallt så det gick inte att byta. Mina föräldrar satte oss (mot betalning) hos mormor till slut, för det var så fruktansvärt hos den där dagmamman, pappa har flera gånger efteråt sagt att det är det enda han verkligen ångrar i sitt föräldraskap, att han inte tog oss därifrån fortare.
 
Fast om det vore så, varför skulle det vara illa?

Skulle det vara illa om barn var på en trygg plats, med mycket natur, lekredskap, pysselmaterial, byggklossar och ägnade sig åt den så väldigt viktiga fria leken? tillsammans med andra barn, under överinseende av pedagoger som kan se till att inget barn hamnar utanför eller råkar illa ut? Istället för att ha hela dagen inrutad med lärande moment helt styrda av personal?

Dvs förvaras.

Även om det såklart är ännu bättre som det ska vara, med lärande moment också.

Jag skulle snarare säga att man måste vara ganska noga med att inte ha helt lektionsfyllda dagar för 2-5 åringar.

Då verkar det betydligt mer deprimerande det man hört från USA att de har upphört med raster i skolan på vissa platser.
Alltså lektion ska det väl aldrig vara? Men verksamheten med pedagogik ska vara planerad noga. Det är inte förvaring.

Man kan ha rätt avancerad förskoleverksamhet utan att ha en enda lektion (lektioner är rent förkastligt tycker jag)

@Imogen och @MiniLi js jag vet. Jag var lite ironisk gentemot vem det nu var som påstod att barn bara förvaras. Den har nog ingen som helst förståelse över hur jävla mycket förskollärare jobbar och hur många som bränner ut sig totalt för att skapa bästa möjliga lärmiljö samtidigt som de bokar möten, ordnar utredningar, ansvarar för gruppen, umgås med barnen och analyserar barnens lek, skapar egna verktyg och spel för att stödja barnens lärande, ger upp kaffepauser och toalettbesök för att vara tillgänglig. Osv.

All heder.
 
Det är ju stor skillnad på om någon ibland benämner ens yrkestitel fel vilket kanske inte ens är åt ett värderande håll, än att ständigt få höra "dagis" och "dagisfröken" för ett arbete som krävt pedagogisk universitetsexamen. Själv är jag marknadsansvarig men kallas marknadsförare eller kommunikatör oftast, till och med internt. Det är ju inte så att jag säger "Hallå, jag är marknadsansvarig, stor skillnad!" Men jag blir inte heller konstant pratad till med ett förminskande språk heller.
Det finns gott om arbeten man kan ha både med eller utan examen och få precis samma yrkestitel. Ska man då kräva att bli kallad någonting annat än sina oexaminerade kollegor bara för att göra en poäng i att man faktiskt har en examen, till skillnad från dom andra....
Det låter helt orimligt inom många yrkesgrupper så jag undrar fortfarande varför just pedagogisk personal skulle vara så lättkränkta över sin utbildning att de i vardagligt tal som inte är riktat direkt mot dem skulle bli kränkta över förskola vs dagis.
 
Det finns gott om arbeten man kan ha både med eller utan examen och få precis samma yrkestitel. Ska man då kräva att bli kallad någonting annat än sina oexaminerade kollegor bara för att göra en poäng i att man faktiskt har en examen, till skillnad från dom andra....
Det låter helt orimligt inom många yrkesgrupper så jag undrar fortfarande varför just pedagogisk personal skulle vara så lättkränkta över sin utbildning att de i vardagligt tal som inte är riktat direkt mot dem skulle bli kränkta över förskola vs dagis.
Det har väl förmodligen med verksamhetens förändring att göra? Just att gå mot mer och mer pedagogik och med större krav på utbildad personal.
Sen tror jag att mångas "kränkthet" är direkt kopplat till att de är sjukt trötta på mossiga människor som vägrar ändra sig och liksom är dryga om hela grejen.
 
Jag har inga barn så jag bryr mig faktiskt inte det minsta om att använda korrekt titel för en verksamhet jag inte kommer i kontakt med så länge folk förstår vad jag menar. Särskiljer du på Universitetssjukhus och Lasarett i vardagligt tal tex? Eller en teknisk högskola och ett universitet?

Även om du aldrig kommer i kontakt med förskollärare så är det väl onödigt att säga fel?

Jag tycker det är konstigt att envisas med att säga fel när det gäller folks yrkestitlar bara för att en har lust att säga fel. Ja, jag skiljer på högskola och universitet, och skillnaden mellan barnskötare och förskollärare är mycket större än så.
 
Det finns gott om arbeten man kan ha både med eller utan examen och få precis samma yrkestitel. Ska man då kräva att bli kallad någonting annat än sina oexaminerade kollegor bara för att göra en poäng i att man faktiskt har en examen, till skillnad från dom andra....
Det låter helt orimligt inom många yrkesgrupper så jag undrar fortfarande varför just pedagogisk personal skulle vara så lättkränkta över sin utbildning att de i vardagligt tal som inte är riktat direkt mot dem skulle bli kränkta över förskola vs dagis.

Jag är helt övertygad om att det där direkt korrelerar till samhällets syn på yrket i allmänhet och utbildningsnivå i förhållande till lönenivå i synnerhet. Hade pedagogiska yrken varit välbetalda högstatusyrken hade frågan sannolikt inte varit som den är...

Inom verksamheterna tror jag knappast att det förekommer att utbildad personal kräver det ena eller det andra jämfört med sina kollegor. På mina barns förskola kallas alla pedagoger internt, oavsett vad man har för bakgrund eller utbildning.
 
Det har väl förmodligen med verksamhetens förändring att göra? Just att gå mot mer och mer pedagogik och med större krav på utbildad personal.
Sen tror jag att mångas "kränkthet" är direkt kopplat till att de är sjukt trötta på mossiga människor som vägrar ändra sig och liksom är dryga om hela grejen.
Det är väl lite som de där människorna som vägrar säga chokladboll och blir jättekränkta när någon annan påtalar att de ska kalla det just chokladboll och inte det andra ordet?
 
Alltså lektion ska det väl aldrig vara? Men verksamheten med pedagogik ska vara planerad noga. Det är inte förvaring.

Man kan ha rätt avancerad förskoleverksamhet utan att ha en enda lektion (lektioner är rent förkastligt tycker jag)

@Imogen och @MiniLi js jag vet. Jag var lite ironisk gentemot vem det nu var som påstod att barn bara förvaras. Den har nog ingen som helst förståelse över hur jävla mycket förskollärare jobbar och hur många som bränner ut sig totalt för att skapa bästa möjliga lärmiljö samtidigt som de bokar möten, ordnar utredningar, ansvarar för gruppen, umgås med barnen och analyserar barnens lek, skapar egna verktyg och spel för att stödja barnens lärande, ger upp kaffepauser och toalettbesök för att vara tillgänglig. Osv.

All heder.
Jo men det är någonting sådant jag menar.

Det låter som om förvaring av barn skulle ske, om det skedde, på någon usel plats a la flugornas herre, medan personalen dricker kaffe i ett annat rum.

Men om jag förvarar någonting så gör jag ju såklart det helst på en plats där det förvarade inte kommer tillbaka trasigt (kroppsligen eller mentalt). Så en plats som är anpassad för förvar av detta och med personalen som har erfarenhet och kunskap nog att förvara det. :)

Så egentligen protesterar jag nog mot samma sak som du gör. Att det på minsta sätt skulle vara så lätt att ens förvara barn även utan pedagogisk plan, utan att riskera att få hem skadat gods.

Dvs en skadlig plats är ju inte "bara förvar" utan en skadlig plats.
 
Det finns gott om arbeten man kan ha både med eller utan examen och få precis samma yrkestitel. Ska man då kräva att bli kallad någonting annat än sina oexaminerade kollegor bara för att göra en poäng i att man faktiskt har en examen, till skillnad från dom andra....
Det låter helt orimligt inom många yrkesgrupper så jag undrar fortfarande varför just pedagogisk personal skulle vara så lättkränkta över sin utbildning att de i vardagligt tal som inte är riktat direkt mot dem skulle bli kränkta över förskola vs dagis.

Nej men man kan kräva att bli kallad det som man faktiskt arbetar som, förskolepedagog exempelvis. Jag köper inte argumentet med att folk är lättkränkta, det är betydligt enklare och trevligare att helt enkelt sluta använda underminerande begrepp om andra. DET är orimligt för mig, att folk envisas med att fortsätta med det trots att de vet att det både är felaktigt och kan upplevas som stötande. Till vilket syfte liksom?
 
På tal om högskola och universitet: försök kalla ett universitet för en högskola inför en akademiker som jobbar på sagda universitet och se hur mycket den personen bryr sig om det! Eller prova att kalla en administratör för en lektor, eller tvärtom. De kommer att reagera, en del ganska starkt skulle jag gissa, trots att de arbetar på samma arbetsplats, med delvis samma studenter och samma kurser.

Barnskötare och förskollärare har delvis olika uppgifter på en förskola, men alla uppgifter är förstås viktiga. Jag har en dotter som går på förskola och jag kallar alla i personalen för pedagoger vilket de ju är, men på olika nivå och med delvis olika arbetsuppgifter (och en del uppgifter som är samma, förstås).
 
Att kalla dagmamma för dagis blir ju minst lika fel dock?
Om man tänker att dagis och förskola är samma sak så blir det väl galet, men jag tänker att det som brukade kallas dagis troligen är mer i linje med hur det ser ut hos en dagmamma? Och just förkortningen matchar ju.
 
Fast om det vore så, varför skulle det vara illa?

Skulle det vara illa om barn var på en trygg plats, med mycket natur, lekredskap, pysselmaterial, byggklossar och ägnade sig åt den så väldigt viktiga fria leken? tillsammans med andra barn, under överinseende av pedagoger som kan se till att inget barn hamnar utanför eller råkar illa ut? Istället för att ha hela dagen inrutad med lärande moment helt styrda av personal?

Dvs förvaras.

Även om det såklart är ännu bättre som det ska vara, med lärande moment också.

Jag skulle snarare säga att man måste vara ganska noga med att inte ha helt lektionsfyllda dagar för 2-5 åringar.

Då verkar det betydligt mer deprimerande det man hört från USA att de har upphört med raster i skolan på vissa platser.

Det är väl just det du beskriver (fetat), som utvecklar barn i den åldern. Så varierande lek i en trygg miljö är just utveckling och lärande för de minsta, och inte alls enbart förvaring som jag ser det. Lärande moment i den åldern är ju inte mattelektioner direkt utan motorik, kommunikation, kreativitet, "testa själv", upptäcka osv. :) Jag gjorde en konferens om lekplatser en gång i tiden och måste säga att jag blev förvånad över hur många pedagogiska moment som är genomtänkta och planerade i en vanlig lekställning.
 
Alltså lektion ska det väl aldrig vara? Men verksamheten med pedagogik ska vara planerad noga. Det är inte förvaring.

Man kan ha rätt avancerad förskoleverksamhet utan att ha en enda lektion (lektioner är rent förkastligt tycker jag)

@Imogen och @MiniLi js jag vet. Jag var lite ironisk gentemot vem det nu var som påstod att barn bara förvaras. Den har nog ingen som helst förståelse över hur jävla mycket förskollärare jobbar och hur många som bränner ut sig totalt för att skapa bästa möjliga lärmiljö samtidigt som de bokar möten, ordnar utredningar, ansvarar för gruppen, umgås med barnen och analyserar barnens lek, skapar egna verktyg och spel för att stödja barnens lärande, ger upp kaffepauser och toalettbesök för att vara tillgänglig. Osv.

All heder.

Men ja, håller helt med. Så träffar man konstant föräldrar som kallar en för dagisfröken, nä, jag hade också blivit less tillslut.
 
Men ja, håller helt med. Så träffar man konstant föräldrar som kallar en för dagisfröken, nä, jag hade också blivit less tillslut.
Ja jag tror att de flesta kan relatera till hur det skulle vara om man upprepat kallas för eller liknas vid något närliggande men där det finns en rejäl kompentensskillnad.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 495
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 973
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 713
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp