Bukefalos 28 år!

Förskola vs dagis

Alltså lektion ska det väl aldrig vara? Men verksamheten med pedagogik ska vara planerad noga. Det är inte förvaring.

Man kan ha rätt avancerad förskoleverksamhet utan att ha en enda lektion (lektioner är rent förkastligt tycker jag)

@Imogen och @MiniLi js jag vet. Jag var lite ironisk gentemot vem det nu var som påstod att barn bara förvaras. Den har nog ingen som helst förståelse över hur jävla mycket förskollärare jobbar och hur många som bränner ut sig totalt för att skapa bästa möjliga lärmiljö samtidigt som de bokar möten, ordnar utredningar, ansvarar för gruppen, umgås med barnen och analyserar barnens lek, skapar egna verktyg och spel för att stödja barnens lärande, ger upp kaffepauser och toalettbesök för att vara tillgänglig. Osv.

All heder.

Håller med! Det är ju inte som att miljön med dess färger, former, material, spel och leksaker (som byts ut efter säsong och teman som utgår från läroplanen) uppstår ur tomma intet, utan det är förskollärarna som planerar hur miljön ska se ut efter de behov som den barngruppen har vid det tillfället och så att de kan skapa möjligheter till lärande på olika sätt utifrån varje barns behov - förutom alla de organiserade aktiviteter de planerar, planering av utemiljön, utflykter, möten, utvecklingssamtal, dokumentation, osv som du också skrev om i ditt inlägg. De gör ett enormt jobb med väldigt knappa resurser och väldigt lite tid att göra det på.
 
Nej men man kan kräva att bli kallad det som man faktiskt arbetar som, förskolepedagog exempelvis. Jag köper inte argumentet med att folk är lättkränkta, det är betydligt enklare och trevligare att helt enkelt sluta använda underminerande begrepp om andra. DET är orimligt för mig, att folk envisas med att fortsätta med det trots att de vet att det både är felaktigt och kan upplevas som stötande. Till vilket syfte liksom?
Eller så är det helt enkelt så att människor med vanligt förekommande yrken i vardagligt tal får smeknamn för sitt yrke eller arbetsplats. En del av dem historiskt betingade och alla är inte vackra. Medan människor med ovanligare yrken istället ständigt får berätta vad de egentligen jobbar med när de säger en titel som ingen förstår.
 
Sedan vill jag minnas att man lär sig en hel del under förskoletiden, så att kalla personalen för förskollärare är inte alls så tokigt tycker jag. Det gör ju ett enormt jobb och jag kan tänka mig - utan att ha någon som helst inblick i det - att det under framförallt första året i skolan är ganska stor skillnad på barn som gått i förskola och inte.
Sista meningen håller jag med om, Mvh lärare i F-3!
 
Det är väl just det du beskriver (fetat), som utvecklar barn i den åldern. Så varierande lek i en trygg miljö är just utveckling och lärande för de minsta, och inte alls enbart förvaring som jag ser det. Lärande moment i den åldern är ju inte mattelektioner direkt utan motorik, kommunikation, kreativitet, "testa själv", upptäcka osv. :) Jag gjorde en konferens om lekplatser en gång i tiden och måste säga att jag blev förvånad över hur många pedagogiska moment som är genomtänkta och planerade i en vanlig lekställning.
Äh det är väl bara det att jag inte gillar hur man menar med "bara förvaring" och beskrivningen ovan av den verksamheten som man tycker är "bara förvaring".

Låter ibland som om det vore en naturlig att lämna in sina mingvaser till förvaring i ett stall med vattenbufflar under överinseende av ett gäng elefanter. Hämta tillbaka 60% av dem oskadda, resten i skärvor och tycka att det var ju ändå "bara förvaring". :D

Sedan gick ju jag som sagt på just kommunalt dagis, (de var inte så vanliga på 70-talet tidigt 80-tal om man säger så) och de var då verkligen inte "bara förvaring" (i kontexten ovan) som var speciellt mycket sämre än förskola nummer två som mitt barn gick i (även om förskola nr 1 vi hade var överlägsen).
 
Senast ändrad:
Jag är glad att mina barn har lämnar förskolan sedan många år, med tanke på hur kränkta vissa blir om man råkar säga dagis.
Jag säger, i den mån jag pratar om det, nog oftast dagis, utan värdering i det. Jag tycker att det låter så krystat att säga förskola. Och "föris" (som blivit vanligare på senare år) skulle jag inte få för mig att säga.

Jag vågar påstå att orsaken till att föräldrar lämnar sina barn på förskolan är barntillsyn medan de jobbar, i de allra flesta fallen.
Den pedagogiska verksamheten på förskolan ger ett mervärde för barnen som är där, men är inte det primära skälet till att barnen går på förskola.

Tillägg:
Dagis är en benämning som lever kvar hos mig sen jag var barn. Då var daghem = dagis = motsvarande det som idag heter förskola.
Det som då hette förskola kallades även lekskola = lekis = motsvarande det som idag heter förskoleklass.
Och jag är ganska säker på att det förekom viss pedagogisk verksamhet på både det dagis där jag själv gick en kort period och på lekis där jag tillbringade några timmar om dagen året före skolstarten.
Fast det beror ju på att du är vårdnadshavare, att du tänker att du lämnar dina barn eftersom du ska arbeta. Jag tror att de flesta vårdnadshavare tänker att det viktigaste är att mitt barn är glad och känner sig trygg, när jag arbetar :)

Men det man kanske inte har förståelse för att det är förskollärare som antagligen först ser att ditt barn behöver stöd inom något område, och planerar förskolans utbildning så att ditt barn får det stödet. Vidare är det oftast i förskolan som barn som behöver utredas på något sätt uppmärksammas, de kan vara av logoped, barnpsykolog eller annat. Sen är det också i förskolan som brister hos vårdnadshavares omsorg oftast upptäcks och oroanmälas för vidare utredning.

I Sverige har förskolan en viktig roll i att fånga upp barn som behöver hjälp, så att de kan börja skolan och sedan klara resten av livet, på mer jämlika villkor.
 
Eller så är det helt enkelt så att människor med vanligt förekommande yrken i vardagligt tal får smeknamn för sitt yrke eller arbetsplats. En del av dem historiskt betingade och alla är inte vackra. Medan människor med ovanligare yrken istället ständigt får berätta vad de egentligen jobbar med när de säger en titel som ingen förstår.

Jo, jag vet att det sker, varför det blir så är inte mitt huvudbry. Mitt huvudbry är varför folk vägrar uppdatera sitt felaktiga och underminerande språk.
 
Eller så är det helt enkelt så att människor med vanligt förekommande yrken i vardagligt tal får smeknamn för sitt yrke eller arbetsplats. En del av dem historiskt betingade och alla är inte vackra. Medan människor med ovanligare yrken istället ständigt får berätta vad de egentligen jobbar med när de säger en titel som ingen förstår.

Fast det kan ju vara milsvid skillnad på smeknamn och smeknamn. Beroende på just saker som historik, sammanhang osv.

Jag har en yrkestitel som ingen fattar vad jag gör, men de fattar så mycket som att jag har en lång utbildning och antagligen rätt bra betalt. Eventuellt smeknamn på det gör varken till eller från. Rätt olika utgångspunkt jämfört med någon som ständigt får kämpa mot fördomar och för att höja statusen på sitt yrke.
 
Jag är helt övertygad om att det där direkt korrelerar till samhällets syn på yrket i allmänhet och utbildningsnivå i förhållande till lönenivå i synnerhet. Hade pedagogiska yrken varit välbetalda högstatusyrken hade frågan sannolikt inte varit som den är...

Inom verksamheterna tror jag knappast att det förekommer att utbildad personal kräver det ena eller det andra jämfört med sina kollegor. På mina barns förskola kallas alla pedagoger internt, oavsett vad man har för bakgrund eller utbildning.
Det tror jag har att göra med att förskolan vilar på en platt tradition att ”alla kan bidra”. Jag tycker det är synd att det inte är transparent mot vårdnadshavare vem som har vilken utbildning. På de flesta förskolor häromkring bär all personal en namnbricka där det också står yrkestitel förskollärare/barnskötare/assistent/student/vikarie osv jättebra tycker jag.
 
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
Jag säger förskola för att det är så det heter? Inte ens min treåring har problem med det.

Sen tycker jag inte att man ska förminska förskolans betydelse för barnen, allmän förskola finns väl ändå av en anledning. Det ger barn en meningsfull och lärorik tillvaro, en egen värld delad från familjevärlden och möjlighet att hitta trygghet som kanske inte finns i hemmet.

Även små barn (under 3 år) kan ha ett behov av förskola som sträcker sig förbi föräldranas behov av barnomsorg...
 
Ja jag tror att de flesta kan relatera till hur det skulle vara om man upprepat kallas för eller liknas vid något närliggande men där det finns en rejäl kompentensskillnad.

Verkligen. Jag arbetar som bekant i en mansdominerad bransch där kvinnor historiskt sett har kokat kaffe, varit receptionister eller assistenter. Första dagen på jobbet här fick jag frågan om jag var min manliga kollegas nya assistent, jag fick svara att jag har samma tjänst som sagda kollega. Jag blev också inbjuden till möten där de skulle diskutera problemen med fikaservicen i huset. Jag fick svara att jag inte arbetar något med denna. Första halvåret kunde jag knappt röra mig i köksområdet utan att någon frågade när det skulle fyllas på med nya kaffebönor, eller vart bullarna stod. Det var inte superkul, när man är anställd för att arbeta som affärsutvecklare som jag var då. Det är ju inte så att någon menar något illa, de är bara vana vid att kvinnor har vissa tjänster så de gör misstag i sina antaganden. Men precis som med att kalla det dagis och dagisfröken så ansvarar man för att uppdatera sin kunskap om saker och ting. "Jag har alltid sagt, "Det har alltid hetat" osv. är hemskt dåliga argument. En gång i tiden var kvinnor bara kaffeflickor på arbeten också men det är ju liksom bra att vi gått vidare från det.
 
Det tror jag har att göra med att förskolan vilar på en platt tradition att ”alla kan bidra”. Jag tycker det är synd att det inte är transparent mot vårdnadshavare vem som har vilken utbildning. På de flesta förskolor häromkring bär all personal en namnbricka där det också står yrkestitel förskollärare/barnskötare/assistent/student/vikarie osv jättebra tycker jag.

Fast jag skrev ju inte att det inte var transparent mot vårdnadshavare vilka som har utbildning. Vore ju jättekonstigt annars. Det finns ju lagkrav på att det ska finnas förskollärarekompetens på varje avdelning osv.

Jag vet precis vilka som jobbar på mina barns förskola, vad de heter, om de är förskollärare, barnskötare, eller timvikare. Var de jobbade innan de började på vår förskola, var de eventuellt utbildade sig och vad de tycker om att göra på fritiden (finns presentationsbrev om samtliga på förskolans app). Det är uttalat vem man ska vända sig till om man har frågor om den pedagogiska verksamheten (resp avdelnings förskollärare eller förskolans rektor). Jag vet att exempelvis viss städning ingår i barnskötarnas arbetsuppgifter men inte i förskollärarnas och att förskollärarna har vissa timmar de inte är i barngruppen för planering osv.

Men det hindrar ju inte att förskolan inte gör någon skillnad i kommunikationen varken med oss föräldrar eller med barnen. I veckobreven står det "idag har 5-åringarna och några av pedagogerna tränat på siffor", eller "den här veckan har barn och pegagoger varit i skogen och träffat Mulle". Inte vilken pedagog som har gjort vad. Mina barn har inte heller koll på vem av de tre pedagogerna på deras förskola som är utbildad förskollärare och vem som "bara" jobbat 20 år som barnskötare.
 
Verkligen. Jag arbetar som bekant i en mansdominerad bransch där kvinnor historiskt sett har kokat kaffe, varit receptionister eller assistenter. Första dagen på jobbet här fick jag frågan om jag var min manliga kollegas nya assistent, jag fick svara att jag har samma tjänst som sagda kollega. Jag blev också inbjuden till möten där de skulle diskutera problemen med fikaservicen i huset. Jag fick svara att jag inte arbetar något med denna. Första halvåret kunde jag knappt röra mig i köksområdet utan att någon frågade när det skulle fyllas på med nya kaffebönor, eller vart bullarna stod. Det var inte superkul, när man är anställd för att arbeta som affärsutvecklare som jag var då. Det är ju inte så att någon menar något illa, de är bara vana vid att kvinnor har vissa tjänster så de gör misstag i sina antaganden. Men precis som med att kalla det dagis och dagisfröken så ansvarar man för att uppdatera sin kunskap om saker och ting. "Jag har alltid sagt, "Det har alltid hetat" osv. är hemskt dåliga argument. En gång i tiden var kvinnor bara kaffeflickor på arbeten också men det är ju liksom bra att vi gått vidare från det.
Omg, så jävla vidrigt:wtf:
 
Om man tänker att dagis och förskola är samma sak så blir det väl galet, men jag tänker att det som brukade kallas dagis troligen är mer i linje med hur det ser ut hos en dagmamma? Och just förkortningen matchar ju.
Jag tänker framförallt att det blir ännu mer förvirrat om dagis används för två olika verksamheter och båda på ett felaktigt sätt.

Dagmamma heter officiellt pedagogisk omsorg numera.
 
Förskolan borde inte vara en förvaringsplats, men ibland fungerar förskolan så dåligt att barnens grundläggande behov knappt tillgodoses.

Bara för personalen är utbildad eller har lång erfarenhet betyder det att verksamheten är något annat än förvaring. Jag respekterar förskolan och dess personal när de gör ett bra jobb och förtjänar min respekt.

Nej, det är klart. Jag håller med om att det kan finnas dåliga förskolor, tyvärr.
 
Men kan du inte hålla med om att det är rätt stor skillnad mellan att blanda ihop olika ingenjörstitlar (det är ju ändå högskoleutbildningar allihop) och att kalla en förskollärare med flera års högskoleutbildning för "dagisfröken" (dvs barnskötare som enbart har en gymnasieutbildning)? Det är väl inte i huvudsak kränkande utan rejält felaktigt. Sen är inte alla pedagoger utbildade förskollärare men det görs stora riktade satsningar på fortbildning för barnskötare och målet är ändå att personalen på förskola ska ha förskollärarexamen.
Så lågstadielärare får inte heller kallas "fröken"?
 
Förskolan borde inte vara en förvaringsplats, men ibland fungerar förskolan så dåligt att barnens grundläggande behov knappt tillgodoses.

Bara för personalen är utbildad eller har lång erfarenhet betyder det att verksamheten är något annat än förvaring. Jag respekterar förskolan och dess personal när de gör ett bra jobb och förtjänar min respekt.

Det är såklart att det är så att det kan finnas massor med dåliga förskolor som inte lever upp till de krav som finns på dem.

Fast jag tycker ändå det är en väldigt märklig reaktion att börja kalla verksamheten för något annat, förlegat, namn och personalen för andra titlar pga att man inte är nöjd med verksamheten.

Det finns ju liksom säkerligen mängder med dåliga skolor och lärare också. Men jag har aldrig hört talas om någon som vägrar kalla det skola och lärare eftersom verksamheten enligt ens egna uppfattning är för dålig.
 
Fast jag skrev ju inte att det inte var transparent mot vårdnadshavare vilka som har utbildning. Vore ju jättekonstigt annars. Det finns ju lagkrav på att det ska finnas förskollärarekompetens på varje avdelning osv.

Jag vet precis vilka som jobbar på mina barns förskola, vad de heter, om de är förskollärare, barnskötare, eller timvikare. Var de jobbade innan de började på vår förskola, var de eventuellt utbildade sig och vad de tycker om att göra på fritiden (finns presentationsbrev om samtliga på förskolans app). Det är uttalat vem man ska vända sig till om man har frågor om den pedagogiska verksamheten (resp avdelnings förskollärare eller förskolans rektor). Jag vet att exempelvis viss städning ingår i barnskötarnas arbetsuppgifter men inte i förskollärarnas och att förskollärarna har vissa timmar de inte är i barngruppen för planering osv.

Men det hindrar ju inte att förskolan inte gör någon skillnad i kommunikationen varken med oss föräldrar eller med barnen. I veckobreven står det "idag har 5-åringarna och några av pedagogerna tränat på siffor", eller "den här veckan har barn och pegagoger varit i skogen och träffat Mulle". Inte vilken pedagog som har gjort vad. Mina barn har inte heller koll på vem av de tre pedagogerna på deras förskola som är utbildad förskollärare och vem som "bara" jobbat 20 år som barnskötare.
Jag tycker att det är problematiskt att använda termen ”pedagog” även internt. Sen finns det inget lagkrav att det skall finnas en förskollärare per avdelning.
 
Jag tycker att det är problematiskt att använda termen ”pedagog” även internt. Sen finns det inget lagkrav att det skall finnas en förskollärare per avdelning.

Varför är det problematiskt?

Lagkrav kanske det inte är men något sorts krav är det ju iaf? Förskolorna här får iaf nedslag i kommunens årliga "inspektioner" om de inte uppfyller kravet på förskollärarkompetens på varje avdelning. Men det kanske är kommunen som har det kravet då?
 
Så lågstadielärare får inte heller kallas "fröken"?

Inte för att jag sagt något om vad en "får" och "inte får" säga, men jag tycker att det är lämpligare att använda ordet lärare när man talar om yrkesgruppen - det är ju vad de är. Vad barnen sen kallar sin lärare i klassrummet är väl något mellan barnen och läraren, tänker jag mig. Jag kallade min lågstadielärare för X (hennes förnamn), det tror jag är rätt vanligt även idag.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 036
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 697
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp