Förslag till nya regler om hästhållning

Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Sånt trams !
Skrittmaskin kan aldrig fullt ut ersätta hagvistelse.

Det är ett utmärkt lagförslag.

Vanliga djurägare har inte "horsewalker" och många av dom sköter sina hästar lika bra eller bättre än du.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

mia6611 skrev:
Flera regler från DSM att hästen ska ha vatten 2 gånger om dagen. Otroligt !!! En häst ska ha fri tillgång till bra vatten dygnet om.

du missar fakta - hästar skall natuligtvis dricka fritt men de behöver inte ha tillgång till vatten hela tiden eftersom de har stora reseverver i kistan, naturligtvis är det bra om de har vatten fritt, särkilt i samband med utfodring. men det är inte nödvändigt att ha vatten tillgängligt hela tiden!!!! hur klarar sig ökenhästen? hästar på prärien?? - jo de gick till vattenhål nån gång om dan
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Tacitus skrev:
Sånt trams !
Skrittmaskin kan aldrig fullt ut ersätta hagvistelse.

Det är ett utmärkt lagförslag.

Vanliga djurägare har inte "horsewalker" och många av dom sköter sina hästar lika bra eller bättre än du.

jag var på irland och red jakt, jakthästarna gick jakter 2-3 ggr i veckan a 4-5 timmar - dvs 8-15 h arbete i veckan - mycket mer än vad en normal häst i sverige gör, övrig tid stod de i box och gick i horse walker (1 h per dag ca), jag har väldigt svårt att påstå att dessa hästar led och att ägaren borde få böter, viten för att ändra sin häst hållning, till saken hör också att de gick på bete i 6 månader, hästarna var mycket bra, hade inga olater, var inte svåra att rida i jaktfältet - ett väldigt naturligt sätt att bedriva sport på!

nej, DSM har tyvärr ett väldigt svävt perspektiv
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Detta är ett förslag!
Det är inte en ny lag! Lagar tar tid att ändra. det kan säkert se annorlunda ut ipraktiken.
Glimm skrev:
Efter alla skriverier som har varit tycker jag att de har lagt fram ett bra förslag.
Äntligen ska alla stackars olyckliga ensamma hästar få sällskap.
Bra också att tiden för utevistelse ändrats till 16 timmar.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Hej!
Jag har inte läst texten eftersom den är för liten på min skärm, men jag har hört om det på nyheterna. Jag tycker att det är en bra grej. Äntligen kanske alla förstår att hästar är ett flockdjur och att de inte mår bra av att gå själva! En häst som är "ilsk" mot andra hästar eller människor, är ofta en häst som mår dåligt, kanske just för att de får gå ensamma!

Vad säger föreskriften egentligen? Handlar det om att hästarna måste ha sällskap i hagen eller runtomkring? Tänker lite på hingstar och skadade hästar som inte kan gå i hop med andra...

Efter lång erfarenhet av hästar så vet jag med säkerhet att de mår bättre att gå i en flock, och att vistas ute större delen av dygnet. Mitt sto som blev sjuk och fick stå ensam i sjukhage (trots hästar runtomkring som hon kunde nosa på) blev så deppig att hon slutade äta... jag har även sett hur MÅNGA hästar fullkomligt tappar livsgnistan då de blir berövade sina hästkamrater. Jag tycker att det är bra med dessa nya föreskrifter!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

experten skrev:
det är precis det som behövs - lagarna måste utformas så att de verkligen gör att man kan ta itu med de som vansköter djur - inte dåligt underbygda och detaljerade bestämmelser som skapar problem för de vanliga djurägarna
Skapar knappast mkt problem för den vanlige hästägaren men väl för den som enbart ser hästen som en tävlingsmaskin som inte behöver någon frihet, samt for dom som inte bryr sig.
PL
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

experten skrev:
kommer de som tvingas vänja av sin fölunge vid 4 månader få böter? trots att fölungen klarat det bra (därför att man har kunskapen hur man skall göra)
Ja om det inte finns klara medicinska eller liknade skäl.
Varför annars vänja av vid 4 mån?
PL
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

experten skrev:
"11 § För hästar som behöver särskild vård ska det på varje anläggning där hästar hålls finnas
1. boxar för individuell uppstallning av hästar,
2. utrymme som kan värmas upp och som vid behov kan användas för
behandling och uppstallning av häst."

om 2an hur många klarar av detta? räcker det med värmelampa?


"Allmänna råd till 3 kap 11 §
Det utrymme som avses i punkt 1 bör kunna hysa minst var 10:e
häst."

en råd som säkert kommer bli föreskrift eller tolkas som nödvändigt???? tro inte att råd tolkas som råd av djurskyddsinspektörerna, råd blir föreskrifter i deras värld ibland

Hur menar du att en veterinär skall kunna genomföra en vettig undersökning o behandling med tex dropp om det är 20 grader kallt.
Veterinären har dessutom rätt till en rimlig arbetsmiljö!
PL
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Precis som hagvistelse aldrig kan ersätta rörelse!
Jag låter mkt sällan min häst bara gå i hagen de dagar eller perioder han vilar. För han och de hästar jag känner, de gör inte många knop i hagen under dagen! Visst, han leker lite med sin kompis mellan ätandet, men det är inte många minuter!

Så så länge inte mina vuxna kusar som rids och tävlas inte går på lösdrift, då kommer jag aldrig att anse att bara gå i hagen är nog mkt rörelse för dem!
Så min häst antingen skrittas för hand eller går i skrittmaskin 99% av de dagar han har vila.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

peter_lundin skrev:
Ja om det inte finns klara medicinska eller liknade skäl.
Varför annars vänja av vid 4 mån?
PL


det kan finnas en rad skäl som jag själv kan bedöma rimligheten av, t ex att stoet magrat av för mycket, vilket kan hända på dåliga beten, eller att stoet säljs och skall betäckas
det går att göra om man lär fölet äta annan föda, en 4 månaders unge kan äta mer än 2 kg kraftfoder + bete/hö och då är det inget problem att få i den 50-60 MJ, sen åste den ha en kompis förstås

måste man fråga veterinären om lov alltid????

jämför med kalvar som knappt får stanna en dag hos sin mödrar
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

peter_lundin skrev:
Hur menar du att en veterinär skall kunna genomföra en vettig undersökning o behandling med tex dropp om det är 20 grader kallt.
Veterinären har dessutom rätt till en rimlig arbetsmiljö!
PL

en stallform som får problem är de sk engelska uteboxarna som är oisolerade, stänger man om dem får man en uppvärmning med hjälp av hästens kropp men en massa kondens,

en värmelampa eller värmefläkt borde räcka för att det skall kallas uppvärmningsbart... jag tror djurskyddsinsp har en rätt liberal syn på det här
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

peter_lundin skrev:
Skapar knappast mkt problem för den vanlige hästägaren men väl för den som enbart ser hästen som en tävlingsmaskin som inte behöver någon frihet, samt for dom som inte bryr sig.
PL

suck, tyvärr måste jag det, jag värnar om god djurhållning men tvingande föreskrifter måste vara sakligt och vetenskapligt underbygda och ge ett faktiskt djurskydd, alltför detaljerade bestämmelser gör inte det dessutom är det en demokratifråga, vi kan inte ha en massa bestämmelser som sen skall kontrolleras - då är vi på väg in i ett totalitärt samhälle, DDR-Sverige där halva befolkningen bevakar den andra halvan,
jag menar att vi kan befrämja god djurhållning med branschegna program och där lagstiftningen är till för att sätta dit de som verkligen missköter sig!!!!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Men de är väl bara att ha ett särskilt sjukstall för det?
Hur svårt kan det vara?
Man isolerar en box och skaffar vettig ventilation i den.
 
förbjud dressyrridning anser djurskyddsmyndigheten

så kanske det kommer att låta i framtiden:

"Dressyrridning är oerhört psykiskt pressande på hästar. Hästen tvingas till frambjudning samtidigt som den pressas tillbaka med en skarp järnstång i munnen. Dessa samtidiga motstående krav ger hästen en stark känsla av frustration och stress. Järnstången orsakar en sådan smärta så att hästen tvingas till onaturliga rörelser och en onaturlig hållning med huvudet. Särskilt uttalat blir detta när sk hjälptyglar används. Dressyrhästar tränas dessutom väldigt ensidigt i ridhus och många hästar motioneras nästan aldrig utomhus. Den ensidiga träningen gör att många hästar får hältor och slås ut. Tiden mellan hälta och utslagning av hästar sker under lång tid och under stort djurlidande. Djurskyddsmyndigheten överväger nu att förbjuda ensidig dressyrträning i ridhus eller att dressyrhästar ges möjlighet till regelbunden och tillräcklig motion i alla gångarter och tempon utomhus. Detta är en väsentlig djurskyddsfråga."

uttalande av Torsten Jakobsson, tf generaldierktör på DSM

(ok - feikat förstås, men storebror kommer snart lägga sig idet här också!!!!!)
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

experten skrev:
det kan finnas en rad skäl som jag själv kan bedöma rimligheten av, t ex att stoet magrat av för mycket, vilket kan hända på dåliga beten, eller att stoet säljs och skall betäckas
det går att göra om man lär fölet äta annan föda, en 4 månaders unge kan äta mer än 2 kg kraftfoder + bete/hö och då är det inget problem att få i den 50-60 MJ, sen åste den ha en kompis förstås

måste man fråga veterinären om lov alltid????

jämför med kalvar som knappt får stanna en dag hos sin mödrar
Dålig utfodring ser jag knappast som ngt skäl till tidig avvänjning!
Säljas o betäckas??? Ngt som inte stämmer tidsmässigt!! Då talar vi väl om avvänjning vid 2-3mån.
PL
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

När det gäller det vetenskapliga underlaget för tex hästens sociala behov mm så finns det. Kontakta DSM så får du säkert hänvisningar.
Vad beträffar branschegna program så har jag inte sett några. Om hästsporten fått fram o fått genomslag för sådana hade det säkert miskat behovet av nya regler men nu är det för sent.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Regelförslaget ger full frihet för djurägaren att fixa sjukboxen på sitt eget sätt men jag personligen kommer att KRÄVA att det fungerar när jag står där o skall göra mitt jobb.
PL
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Jag har ett stall byggt främst för att ta emot hovslagare och veterinär.
Samt för att stalla upp sjuka hästar.
Mina hästar går på lösdrift ute när de är friska.

Behöver jag säga att jag alltid får hjälp mycket fort med både sjuka hästar och dåliga hovar?
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

:bow: :bow: :bow:
Men sen finns det de som tror att vet o hovslagare kan göra ett lika bra jobb i en kolsvart iskall ligghall el utebox, alt inte bryr sig.
Inte lätt att rektalisera en kolikhäst iklädd skoteroverall!
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk Ponnysport har på sin facebook presenterat förslag till nya regler för både kval till SM och mästerskapets genomförande samt även...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 936
Senast: Cornelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten GP) Nya regler för hästhållning ska ge hästar i city rätt att vistas i tillräckligt stora hagar varje dag En...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) Ridskolor får svårt att leva upp till det nya kravet att hästar ska få gå ute minst åtta timmar per dygn. Det anser Åke...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 583
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp