Förslag till nya regler om hästhållning

Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Jag har tänkt på samma sak. Vi har två hästilskna ston i stallet som absolut inte går att släppa ihop med andra hästar såvida vi inte vill att de slår ihjäl varandra. Däremot finns det hästar i andra hagar, bara några meter från deras, samt i boxarna bredvid i stallet.

Så vad folk måste tänka på är att alla hästar faktiskt inte uppskattar en hästkompis, utan mår bra av att gå ensamma.

Att det sedan även måste göras undantag för hingstar hoppas jag också att man förstår.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

"Allmänna råd till 2 kap 3 §
Utrustning såsom täcken och vojlockar bör vara torra när de läggs
på."

hör det här hemma i en djurskyddslagstiftning????
14åriga tjejer kanske bekymrar sig men skall myndighetssverige göra det???
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

"7 § Föl ska vara minst 5 månader gamla innan de avvänjs."

då blir man lagbrytare om fölet råkar vara 4,5 månad när det avvänjs - böter väntar eller fängelse - trots att man har sett till att fölet lärt sig äta ordentligt med foder i en creep feed och att den få en kompis vid avvänjningen, ett gott råd ok och det bör lyda att föl avvänjs normalt från 5 månaders ålder till 9-10 mån
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

"11 § För hästar som behöver särskild vård ska det på varje anläggning där hästar hålls finnas
1. boxar för individuell uppstallning av hästar,
2. utrymme som kan värmas upp och som vid behov kan användas för
behandling och uppstallning av häst."

om 2an hur många klarar av detta? räcker det med värmelampa?


"Allmänna råd till 3 kap 11 §
Det utrymme som avses i punkt 1 bör kunna hysa minst var 10:e
häst."

en råd som säkert kommer bli föreskrift eller tolkas som nödvändigt???? tro inte att råd tolkas som råd av djurskyddsinspektörerna, råd blir föreskrifter i deras värld ibland
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

"3 § Hästar som hålls i en temperatur som överstiger 0°C ska ha fri tillgång till dricksvatten. När hästar hålls vid lägre temperatur ska de ha tillgång till vatten i frostsäker automat, källa eller motsvarande eller erbjudas uppvärmt dricksvatten och ges möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger dagligen, jämnt fördelat över dygnet. Vattnet ska vara tjänligt för hästarna."

de här paragrafen måste granskas noggrant - när hästar är ensilage med t ex 30 % ts så är resten vatten, dvs äter de 20 kg foder = 6 kg ts så får de i sig 14 liter vatten samtidigt, en sån häst kan inte ha så stort behov av att dricka jämt, naturligt så dricker hästar väldigt sällan, de bär med sig vattnet i magen, bundet till foderet som smälts.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Det är jättebra att man ser till att våra hästat ska ha det bra. Men Djurskyddsmyndigheten missar mycket. Man kan inte alltid ha flera hästar i samma hage, hingstar, klapphingstar kan inte gå med andra hästar. Jag skaffade för länge sen en ganska dåligt skött häst, idag går han som ensamhäst hemma på gården, han är en glad och gosig häst. Han är blank i hårremmen (även i fällningsperioder), han kan gå lös med mej i skogarna, han kommer glad i hagen. Säg sen att han inte mår bra. Jag har provat att ställa in andra hästar i hans hage, men då blir han grinig, hängig, misslynt och allmänt i dåligt humör. Jag gosar med honom ca 4 gånger om dagen eftersom jag har honom hemma, däremot tycker jag det är dåligt av folk som skaffar häst och ställer in hästen på ett s.k. fullskötselstall för att sen ha lite ridning på helgerna, det borde stoppas.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

"5 kap. Rastning och utevistelse
Skötsel
1 § Hästar ska dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga
gångarter, genom att vistas i beteshage, rasthage eller motsvarande.
För föl och unghästar upp till två års ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte;
1. hästar som måste vila på grund av skada eller sjukdom,
2. när hästar befinner sig på annan plats än där de stadigvarande hålls,
3. vid extrem väderlek."


den här paragrafen måste noggrant gås igenom
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Flera regler från DSM att hästen ska ha vatten 2 gånger om dagen. Otroligt !!! En häst ska ha fri tillgång till bra vatten dygnet om.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Varför inte stoppa spiltor överhuvudtaget, en häst är ett flyktdjur som man binder fast med bakdelen utåt faran, den kan inte gå runt fritt i spiltan, den kan inte lägga sej ner, den står fastbunden. Djurplågeri tycker jag. Nu får man inte bygga nya spiltor, men vad är det som säger att en gammal spilta ska få användas men inte en ny. Nä, har man inte plats för boxar så ska man inte ha häst alls. Det ska även gälla ridskolor.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

LUGN!
Det står att om det inte ligger en skaderisk med att ha hästar ihop så bör man ha det. Så de som inte kan gå med andra får lungt gå kvar i sin hage. Det är dessutom viktigt att lära sin häst att kunna gå själv också. /Nenne
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

experten skrev:
"3 § Hästar som hålls i en temperatur som överstiger 0°C ska ha fri tillgång till dricksvatten. När hästar hålls vid lägre temperatur ska de ha tillgång till vatten i frostsäker automat, källa eller motsvarande eller erbjudas uppvärmt dricksvatten och ges möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger dagligen, jämnt fördelat över dygnet. Vattnet ska vara tjänligt för hästarna."

de här paragrafen måste granskas noggrant - när hästar är ensilage med t ex 30 % ts så är resten vatten, dvs äter de 20 kg foder = 6 kg ts så får de i sig 14 liter vatten samtidigt, en sån häst kan inte ha så stort behov av att dricka jämt, naturligt så dricker hästar väldigt sällan, de bär med sig vattnet i magen, bundet till foderet som smälts.

Det är inte relevant att räkna på det viset... ska du ta hänsyn till att hästar som äter mer fett också behöver mer vatten än hästar som äter motsvarande energimängd i form av kolhydrater pga att fett ger mindre metaboliskt vatten än kolhydrater också ?

Sluta gnäll !

Att under vintertid se till att hästen får dricka sig otörstig två gånger per dygn är knappast tilltaget i överkant:mad:
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

mia6611 skrev:
Varför inte stoppa spiltor överhuvudtaget, en häst är ett flyktdjur som man binder fast med bakdelen utåt faran, den kan inte gå runt fritt i spiltan, den kan inte lägga sej ner, den står fastbunden. Djurplågeri tycker jag. Nu får man inte bygga nya spiltor, men vad är det som säger att en gammal spilta ska få användas men inte en ny. Nä, har man inte plats för boxar så ska man inte ha häst alls. Det ska även gälla ridskolor.

Det står i förslaget att spiltan ska vara utformad så att hästen kan ligga utsträckt på sidan och sova....

Hos förprövningspliktiga stallar så ska spiltorna bort vid om-, till- och nybyggnation... flyttar man på eller byter ut en spiltvägg så är det ajöss med spilteriet i det stallet.

Annars håller jag med dig, spiltan är en form av hästhållning som hör hemma i det förgångna tillsammans med åderlåtning och tron på att jorden är platt...
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Om det inte är mer än det så säger jag som ngn annan sa, det blir inte svårt att följa de lagarna.

Men problemet är att jag tror den lagen blir lika tandlös som många andra lagar! Det kommer fortfarande inte fungera att direkt kunna ta vanvårdade hästar från ägarna. Jag tror att det fortfarande kommer vara låååångsamt maaaalande byråkratiska kvarnar, så nya lagar kommer vara helt tandlösa.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

AnetteA skrev:
LUGN!
Det står att om det inte ligger en skaderisk med att ha hästar ihop så bör man ha det. Så de som inte kan gå med andra får lungt gå kvar i sin hage. Det är dessutom viktigt att lära sin häst att kunna gå själv också. /Nenne

"Hästilskna" ston har ofta blivit det som en följd av att dom inte har fått lära sig att umgås med andra hästar....vi behöver ju knappast skapa fler missanpassade hästar än dom som redan finns.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Det där är inget nytt.
Så har det varit jättelänge.

Och jag klarar definitivt båda.
5 boxar i isolerat och uppvärmningsbart stall.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Hästar skall kunna vara både med sällskap och ensamma i en hage.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

vi kan tänka oss att hästar som arbetar hårt, tränas hårt och förutom detta går i horse walker - dvs vi har en kontrollerade rörelser hos hästarna, kan detta tillfredställa deras rörelsebehov???

nu är jag inte negativ till att släppa hästar i hage men var går gränsen????
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

kopparberg skrev:
Om det inte är mer än det så säger jag som ngn annan sa, det blir inte svårt att följa de lagarna.

Men problemet är att jag tror den lagen blir lika tandlös som många andra lagar! Det kommer fortfarande inte fungera att direkt kunna ta vanvårdade hästar från ägarna. Jag tror att det fortfarande kommer vara låååångsamt maaaalande byråkratiska kvarnar, så nya lagar kommer vara helt tandlösa.

det är precis det som behövs - lagarna måste utformas så att de verkligen gör att man kan ta itu med de som vansköter djur - inte dåligt underbygda och detaljerade bestämmelser som skapar problem för de vanliga djurägarna
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Håller med!
Man har skaffat sig rejäla problem om man inte lärt hästen vara själv i stallet eller i hagen! Tex om hästen blir konvalescent. Eller om man har två hästar och den ena blir sjuk och "inlagd" på klinik.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

denna lag låter mycket vettig tycker jag...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk Ponnysport har på sin facebook presenterat förslag till nya regler för både kval till SM och mästerskapets genomförande samt även...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 936
Senast: Cornelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten GP) Nya regler för hästhållning ska ge hästar i city rätt att vistas i tillräckligt stora hagar varje dag En...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) Ridskolor får svårt att leva upp till det nya kravet att hästar ska få gå ute minst åtta timmar per dygn. Det anser Åke...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 583
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp