Förslag till nya regler om hästhållning

Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Äntligen!!! Verkar dessutom som om det inte blir så svårt att leva upp till, och TACK för att hästar får gå ute 16 timmar på vintern!!!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Tycker också det verkar vara ett steg i rätt riktning!!:) :)
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

det gäller att skilja ut det som är av vikt för djurskyddet och vad som är goda råd! det borde finnas en paragraf som undantar en hel del i specifika fall. eller så är reglerna alldeles för detaljerat skrivna..

Vi behöver i alla fall en sansad debatt om vad som egentligen är djurskydd i sammanhanget!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Efter alla skriverier som har varit tycker jag att de har lagt fram ett bra förslag.
Äntligen ska alla stackars olyckliga ensamma hästar få sällskap.
Bra också att tiden för utevistelse ändrats till 16 timmar.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Änligen tycker jag att de gör något som är bra för hästarna,att hästarna nu får gå ute 16 timmar på vintern är jätte bra och att alla hästar ska få komma ut,guld!!!!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Jag förstår inte det förslaget alls. Hästar kan ha sällskap av andra djur som tex kor, får, getter men det ska man inte ha utan man måste ha en häst till. Men det är inte olagligt att inte sköta om hovarna på en häst, jag kan ha en häst i 20 år utan att en hovslagare gjort något åt den, det är inte olagligt så länge det inte är en tävlingshäst. Ändra den lagen först åtminstone för det är djurplågeri!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Tycker att det verkar som ett väldigt vettigt förslag.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Det är faktiskt olagligt att inte sköta om sin häst. Hovar och allt. Att hästen inte får lida står klart och tydligt i djurskyddslagen.
Och hästar har faktiskt sämre sällskap av andra djur än hästar. Det finns det vetenskapliga undersökningar på.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Enligt djurskyddsombudet i min kommun så finns inga sådana regler utan hästarna i fråga hade troligen inte sett någon hovslagare i sitt liv, varav den äldsta var 4 år. De fick endast halm att äta och var uppenbart magra, vatten fick de sporadiskt. Men inget av detta var mot lagen för de hade ju vindskydd!
Frågade även veterinär som sa att det finns ingen lag att man måste verka hovar.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Jag vet inte om jag missuppfattade, eller om andra missuppfattade, men i texten står det väl att hästarna inte får stå UPPBUNDNA mer än sexton timmar, och inte att dom måste vara ute sexton timmar ?
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

FrontLine_ skrev:
Jag vet inte om jag missuppfattade, eller om andra missuppfattade, men i texten står det väl att hästarna inte får stå UPPBUNDNA mer än sexton timmar, och inte att dom måste vara ute sexton timmar ?
Både du och andra har rätt; i förslaget står att en häst inte får stå uppbunden i en spilta i mer än 16 timmar i sträck ( och där funderade jag på om jag förstod det rätt om jag tolkar texten som att man itne får bygga nya spiltor?), men den får nu också vara ute i max 16 timmar utan krav på vindskydd, istället för 12 som förut.

Sedan funderade jag på att det stod att hästar skulel ha kontakt med företrädelsevis andra hästar, betyder det typ helst? Då komem det ju itne att bli lag på att man ska ha två hästar? Eller någon som förstår det bättre än jag som kan förklara?

Det är bra att det ska bli nya regler, det gör mig glad!:banana:
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

xmariax skrev:
Enligt djurskyddsombudet i min kommun så finns inga sådana regler utan hästarna i fråga hade troligen inte sett någon hovslagare i sitt liv, varav den äldsta var 4 år. De fick endast halm att äta och var uppenbart magra, vatten fick de sporadiskt. Men inget av detta var mot lagen för de hade ju vindskydd!
Frågade även veterinär som sa att det finns ingen lag att man måste verka hovar.
Jag är ganska säker på att djurskyddet vet vad de gör och om hästarna var i så dåligt skick som du beskriver så är det ju ett solklart fall av djurplågeri. Enligt lagen måste man ge hästen vatten så den kan dricka sig otörstig två gånger om dagen. Den måste alltså inte ha vatten i hagen elelr boxen. Det är ett brott mot djurskyddslagen att inte sköta hästarnass hovar då det tar kortare tid än 4 år för att hovarna ska bli i ett så dåligt skick att det är skadligt för dem. Nej det finns nog ingen lag om att man måste verka hovarna, bara de sköts på annat sätt....hur de nu ska kunna göras det.
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Nu kommer en fråga här.
Jag hörde på radion i stallet att dom sa
"Hästar ska inte få stå ensam i stall eller hage"
Om det är så, måste dom alltså ha en kompis i hagen?
Hästen som jag rider nu är inte snäll på andra hästar, och det har hänt olyckor där han varit för tuff.
Nu vill varken hästägaren, eller någon som äger de andra hästarna släppa ihop honom med någon annan, med risk att någon av hästarna skulle bli skadade.
Han har däremot kompisar runt om sig överallt, närmast 1 meter.

Kan någon förklara detta för mig?


Annars tycker jag att det var ett jättebra förslag, äntligen!

/Sanna
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Då måste du nog be både djuskyddsinspektören och veterinären att läsa på lite bättre. Har precis tentat detta och visst finns det lagkrav om vård!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Synd att det inte finns nåt om storleken på rasthagar, hur man ska sköta rasthagar (mockning å sånt) samt beskaffenheten på rasthagar i övrigt...Eller missade jag det?
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

suck - jag tycker debattörerna inte fattar att det är nya föreskrtifter - dvs nåt som kan användas emot er i domstol! ni kan drabbas av djurhållningsförbud, viten, fängelse etc

Därför måste reglerna utformas så att de verkligen stävjar dålig djurhållning där djuren lider - inte bestå av en massa goda råda!
Många hästägare behöver goda råd och det är bra att de finns som komplement med lagstiftningen men det måste finnas utrymme för variation

kommer 14000 hästägare drabbas av viten, djurhållningsförbud med den nya lagen? fasten att deras ensamma hästar inte lider!

kommer de som tvingas vänja av sin fölunge vid 4 månader få böter? trots att fölungen klarat det bra (därför att man har kunskapen hur man skall göra)
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

Jag har läst igenom remissen... OCH JAG TYCKER ATT DEN ÄR UNDERBAR !

Ensamma hästar lider, i vart fall i 99 fall av 100.

Det står ingenting i remissen som jag inte redan gör för mina hästar, så jag oroar mig inte ett dyft för att någon skulle använda den som ett verktyg mot mig :smirk:

Äntligen kanske man får ett påtryckningsmedel till att få människor att låta sina hästar vara just hästar :)
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

är det ingen som reagerar på att man får ha en häst uppbunden i 16 timmar!!!??? tycker det är för mycket!!:mad:

Att inte få ha en häst själv i stallet eller i hagen är ju konstigt..håller inte med!! jag har en hingstig kille som tyvärr bara går ihop med en annan häst... Hur ska jag göra då om jag ska ut och rida??
han är lugn både i hagen och stallet själv!
 
Sv: Förslag till nya regler om hästhållning

sanni skrev:
är det ingen som reagerar på att man får ha en häst uppbunden i 16 timmar!!!??? tycker det är för mycket!!:mad:

Att inte få ha en häst själv i stallet eller i hagen är ju konstigt..håller inte med!! jag har en hingstig kille som tyvärr bara går ihop med en annan häst... Hur ska jag göra då om jag ska ut och rida??
han är lugn både i hagen och stallet själv!

håller med dig om att 16 timmar är väldigt mycket för en häst att vara uppbunden..
och det där med att dom inte får vara ensamma.. jag tror självklart att du får lämna din häst ensam när du rider den andra osv. det vore ju väldigt opraktiskt annars.
det hela handlar väl om att man inte ska ha en häst ensam överlag, vilket jag tycker är bra. hästar är ju flockdjur.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk Ponnysport har på sin facebook presenterat förslag till nya regler för både kval till SM och mästerskapets genomförande samt även...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 949
Senast: Cornelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten GP) Nya regler för hästhållning ska ge hästar i city rätt att vistas i tillräckligt stora hagar varje dag En...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) Ridskolor får svårt att leva upp till det nya kravet att hästar ska få gå ute minst åtta timmar per dygn. Det anser Åke...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 583
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp