Förslag typförbättrare med bra gång

HeJe

Trådstartare
Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-)
Stoet är f 2010, med stammen Don Primero-Gauguin de Lully-Presto XX.
Hon är ca 163-164 cm i mankhöjd, av äldre typ med korta framben och en riktigt dålig halsansättning, både kort hals, grovt ansatt och med grov anslutning mot huvudet. Rör sig väldigt trevligt i alla tre gångarter med riktigt bra bakbensmekanik - som hon ärvt från sin mor och dessutom ärvt vidare i sin tur. Den avkomma hon har f 2014 har betydligt bättre halsansättning med normal längd på halsen.
Hon är visad som föl med betygen 888898 och på treårstest 778886,5

Jag söker förslag på en hingst som typförbättrar, nedärver bra front och hals, samt fortsätter att nedärva bra gång. Ett önskemål utöver detta är också att det helst inte ska vara fux då stoet är det... men, en bra häst har ingen färg, så passar en fux bäst så får det bli en fux...
Kopia%201227_zps3m9fgdny.jpg
[/URL][/IMG]
Har tyvärr ingen uppställd bild just nu...
Kopia%201226_zps241plfwk.jpg


Kopia%201227_zps3m9fgdny.jpg
 
Fux iofs men Red hot chilli. Hans första årskull nu och han typer sina avkommor på ett väldigt fint sätt. Ger föl som rör sig väldigt bra.
 
3+3 Donnerhall, men Dalwhinnie kanske? Verkar typa sina avkommor och ge en fin front. Om du är nöjd med den tidigare avkomman kanske Luxus kan vara värd att titta på.
 
Jag tänkte först på Van Vivaldi, men i likhet med Luxus har han dålig fertilitet. Så båda de går bort för dig, skulle jag säga. Jag tänker annars Ampere - han ger riktigt bra front. Annars är Fürstenball en av mina favoriter!
 
Maraton är ju en fantastisk hingst :love: Dock kanske han inte verkar i avel längre, då han ju bör vara hyfsat gammal vid det här laget...
Men av lite yngre hingstar så är ju både Luxus CML och Sir Oldenburg väldigt fina :love:
De kanske skulle kunna vara något för ditt sto?
 
Maraton är ju en fantastisk hingst :love: Dock kanske han inte verkar i avel längre, då han ju bör vara hyfsat gammal vid det här laget...
Men av lite yngre hingstar så är ju både Luxus CML och Sir Oldenburg väldigt fina :love:
De kanske skulle kunna vara något för ditt sto?

Maraton är död sedan 7 år. Det går ganska fort att kolla upp med en googling om hingstarna lever innan man tipsar om dem ;)
 
Maraton är död sedan 7 år. Det går ganska fort att kolla upp med en googling om hingstarna lever innan man tipsar om dem ;)
Tänkte att det kanske fanns fryst kvar ändå på just honom, med tanke på hur bra han är och att det ändå är rätt få år sedan han dog ;)
Jo, ska nog kolla det mer noga, innan jag börjar rekommendera folk hingstar som dog innan de ens var födda :angel:
 
Tänkte att det kanske fanns fryst kvar ändå på just honom, med tanke på hur bra han är och att det ändå är rätt få år sedan han dog ;)
Jo, ska nog kolla det mer noga, innan jag börjar rekommendera folk hingstar som dog innan de ens var födda :angel:

Hade blev hela 32 år vilket är väldigt ovanligt även om det inte var så många år sedan han dog.

Man kan titta på blup och se om hingsten varit i avel de senaste åren eller när hans sista årgång föddes.
 
Om man tittar på blup och nedärvning när det gäller SO är det ju tveksamt om något sto egentligen skulle rekommenderas att använda just den hingsten. Att han är fin är ju en helt annan historia än vad han ger i aveln.

Sir Oldenburg är ju förvisso en typförbättrare även om han kanske inte ger svårklassämnen. Men vill man ha en ganska korrekt byggd häst som rör sig tillräckligt för lätt/msv och vill ha ett temperament som passar hobbyryttaren så visst han kan vara ett alternativ. Jag vidhåller Fürsten-Look eller kanske Fürstenball dock :D
 
Sir Oldenburg är ju förvisso en typförbättrare även om han kanske inte ger svårklassämnen. Men vill man ha en ganska korrekt byggd häst som rör sig tillräckligt för lätt/msv och vill ha ett temperament som passar hobbyryttaren så visst han kan vara ett alternativ. Jag vidhåller Fürsten-Look eller kanske Fürstenball dock :D

Fast typindex 108... Nej, det är faktiskt väldigt mediokert även där. Även om vi är rörande överens om Fürstenhästarna :)
 
Tack så mycket för alla tips och förslag!
Flera intressanta förslag som jag inte hade funderat på innan! Men då kommer det flera frågor... Dalwhinnie t ex - törs man dubbla på Donnerhall när stoet har en gammaldags typ?

Ampere har ju tilltalande gångarter, men de föl/unghästar jag har sett har inte haft så homogen typ, så jag är inte säker på att han typar sina avkommor så tydligt. Dock bor jag i norrland så jag har inte sett jättemånga avkommor irl.

Målet med avkomman är att få fram ett föl med så god typ och goda gångarter att den är säljbar redan som föl.
Avkomman född 2014 e Floricello har en god typ och mycket goda gångarter, gångartspoäng från fölvisning var 8-9,5-8,5 typpoäng 8,5 och allmänt intryck 9.

Sett utifrån den avkomman bör kanske ändå F-hingstarna vara intressantast. Frågan är då om jag, med mitt avelsmål i tanke, bör gå på en äldre hingst med mera säker förärvning, eller om man vågar chansa på någon av de yngre, som kanske dessutom finns i Sverige. Norrland är inte bästa stället att bo på för att ta emot skick från Europa...
Fürstenball är ju fantastisk, ja, även Fürsten Look och Fairway, bedömt utifrån filmer. Fürsten Looks möderne såg bra ut, Fairways var inte lika enkelt att hitta - någon som vet något om mödernet där?

Ytterligare en aspekt är att stoet har -2,5 i mkh på blup, vilket gör att hingsten även behöver tillföra storlek. Floricello-avkomman var dock 155 i mankhöjd på sin ettårsdag, så hon tror jag i alla fall når 170 som vuxen.

Många funderingar - tacksam för att jag får hjälp i mina funderingar!
 
V
Tack så mycket för alla tips och förslag!
Flera intressanta förslag som jag inte hade funderat på innan! Men då kommer det flera frågor... Dalwhinnie t ex - törs man dubbla på Donnerhall när stoet har en gammaldags typ?

Ampere har ju tilltalande gångarter, men de föl/unghästar jag har sett har inte haft så homogen typ, så jag är inte säker på att han typar sina avkommor så tydligt. Dock bor jag i norrland så jag har inte sett jättemånga avkommor irl.

Målet med avkomman är att få fram ett föl med så god typ och goda gångarter att den är säljbar redan som föl.
Avkomman född 2014 e Floricello har en god typ och mycket goda gångarter, gångartspoäng från fölvisning var 8-9,5-8,5 typpoäng 8,5 och allmänt intryck 9.

Sett utifrån den avkomman bör kanske ändå F-hingstarna vara intressantast. Frågan är då om jag, med mitt avelsmål i tanke, bör gå på en äldre hingst med mera säker förärvning, eller om man vågar chansa på någon av de yngre, som kanske dessutom finns i Sverige. Norrland är inte bästa stället att bo på för att ta emot skick från Europa...
Fürstenball är ju fantastisk, ja, även Fürsten Look och Fairway, bedömt utifrån filmer. Fürsten Looks möderne såg bra ut, Fairways var inte lika enkelt att hitta - någon som vet något om mödernet där?

Ytterligare en aspekt är att stoet har -2,5 i mkh på blup, vilket gör att hingsten även behöver tillföra storlek. Floricello-avkomman var dock 155 i mankhöjd på sin ettårsdag, så hon tror jag i alla fall når 170 som vuxen.

Många funderingar - tacksam för att jag får hjälp i mina
Jag skulle säga Temptesion stavning??
Kan väll kanske ge lite humör men de visade har ju bra resultat vill iof själv avvakta själv och se hur psyket blir på avkommorna .
Dock verkar han ju bra nedärvning på både typ och gång .
Och verkar ha bra sperma .
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 484
Senast: HMQ
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·
Avel Hej! Behöver lite tips på hingstar att lägga på ett sto e. Magini-Napoleon. Gärna multitalanger som nedärver ett milt temperament. Har...
Svar
4
· Visningar
1 110
Senast: oxo
·
Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 789
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp