Liten ponnyhingst med gång!

Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Nej, säker blir man ju aldrig men man får ju förutse så gott man kan. Vad har dina ston längre bak i stammen storleksmässigt? Finns där ngt samband?
I ditt fall har ju hingsten väldigt mkt stort bakom sig D-ponnies och små hästar så det var ju kanske inte helt oväntat?

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Har du tittat på Dartmoorhingstar? Vår lille prins hade allt man kan önska sig i typ, gång och temperament och det borde väl finnas fler? Känner inte till dem men ta en titt!
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Det finns två dartmoorhingstar nära mig och jag har inte hunnit kika så noga på dem ännu. Jag är dock osäker då jag själv har relativt liten erfarenhet av dartmoorponnyer ang. exteriör, rörelser, temperament osv. Jag tycker att de ser väldigt grova ut för sin strl vilket i mitt fall inte är en fördel då mitt sto är lite gammeldags i typen.
Jag ska spåna vidare dock, tack för dina tips!

Mvh JV
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Jag väcker liv i min gamla tråd men omformulerar frågeställningen lite ;)
Jag har nu ett welsh sec C sto, 135 cm som är dräktig med en sec D hingst ca 145 cm. Förhoppningen är att avkomman blir kat. D.

Stoets mamma är 134 cm. Morfar 143 cm. Mormor 130 cm.
Stoets far är är 144 cm. Farfar okänt och farmor 149 cm.
Vad tror ni?

Till våren ska hon betäckas om och eventuellt med samma hingst om fölungen blir fin. Annars är jag ju hemskt förtjust i Henfynyw Tywysog men jag är rädd att avkomman blir liten. Han är ju bara 130 cm. Någon som vet ifall han nedärver litet eller stort?

Tips på andra hingstar? Stoet är visad med 9-8-7-8-8=40 p. Rör sig väldigt bra, fin typ och bra ben. Vacker sida och bra temperament. Helbror tävlar FEI i Danmark endast 7 år gammal. Vilken hingst hade ni valt om man vill att avkomman blir kat D?

Mvh JV
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Jag skulle alla gånger våga använda HT! Han nedärver sina otroliga gångarter och benställning. Har själv haft en uppfödning efter honom med ett sto på 148 som blev 142 (3 åring) Hon fick diplom med 9a på skritten.

Bland sekt D skulle jag titta extra på Fjordglimst Sir Thomson alt Nebo Red Dragon. Min egen favorit bland sekt D, Brougton Replica, kan bli en smula tung för ditt avelsmål.

Bor du i närheten av Öland så har du alltid Reppansonen Brudvik Dyblygiad som är mer en "modern sportcob" med en höjd på ca 156.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Jag har tre avkommor på mitt sto e: Amiral, ue: Curacao, hon är själv 155 cm. Första avkomman är e: Carolinas Foxglove, hon är nu 7 år och 139 cm, växer nog inte över C-ponny måttet. Andra och tredje avkomman är 6 och 5 år och är e: Simberg Senator, 6-åringen är ca. 144 cm och 5-åringen är ca. 145 cm.
Jag är jättenöjd med alla mina avkommor.
C-ponnyn har dessutom fått en avkomma själv med welsh-hingst på 128 cm och den fölungen är nu 3 år och 134 cm.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

*kl*

Förlåt att jag lånar tråden, men hur uttalar man Henfynwy Tywysog?? Han måste ha haft många roliga namn på tävlingarna:D.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

De som red honom förr sa "Henfenyv Tyvysog" när han var hos "oss" och tränade. Men den kallades mest för Tuffe.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

*kl*

Förlåt att jag lånar tråden, men hur uttalar man Henfynwy Tywysog?? Han måste ha haft många roliga namn på tävlingarna:D.

Jo, tack du! På tävling kan det hända att man säger att dom inte tänker försöka uttala hans namn.
Nåt i den här stilen säger jag "Henvenju Toasågg". Det är inte riktigt riktigt heller. Bokstaven y kan uttalas som i ,och w som ou. Tywysog borde bli något i stil med Tioisogg.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Tack för de svar jag fått :)

Ragnhild: Vilka ston skulle du bedöma att han passar till? Brukar han generellt lämna stort eller litet?
Jag gråter ju inte blod om avkomman blir mindre men jag vill kunna rida in, utbilda och visa fram avkommorna och då vill jag inte känna mig för stor...

Aragona: Det låter fint att dina stannat på ponny :D Hur stora var ditt stos föräldrar och mor/farföräldrar?

Welsh: Ja, jag är ju sugen :D Jag älskar verkligen det jag har sett av hingsten och VILL använda honom. Jag känner att jag har ett BRA sto och vill således få en BRA avkomma. Men som sagt vill jag kunna rida in och utbilda ponnyn och jag väger strax över 60 kg vilket begränsar mig lite. Men jag får väl banta i värsta fall… :D

By the way så säger jag Hevenju Toasogg :)

Mvh JV
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Aragona: Det låter fint att dina stannat på ponny :D Hur stora var ditt stos föräldrar och mor/farföräldrar?

Mitt stos mamma Zizi, var 162 cm och pappan är Amiral, vet inte hur stor han var riktigt.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Ok, hittar inte henne på blup, vem är mamma resp morfar? Rent halvblod?
Ditt sto verkar vara ungefär lika stort som mitt. Amiral var 163 cm. Mitt stos far är 169 cm men lämnar ngt mindre enl blup men det gör även Amiral så ditt sto kanske hade aningens bättre förutsättningar. Men det beror ju lite på ditt stos övriga stam.

Mvh JV
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Mamma Zizi var helsyster med bl a godkände hingsten Pepe. e Curacao - Utrillo - Immer - Novarro
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Mamma Zizi var helsyster med bl a godkände hingsten Pepe. e Curacao - Utrillo - Immer - Novarro
Det stämmer, har letat reda på passet. Jag vet inte höjderna på dessa hbl men Zizi har lämnat en valack också med annan hingst och jag tror att han inte heller blev mer än ca 160.
Jag kände att min Amelias stam kunde vara intressant på ponnysidan! Alla tre har hållt "rätt" mått dessvärre har jag inte fått henne dräktig de sista åren. Måste kollas.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Om du är jätteintresserad av slutet på hennes stam är det Lom xx - Christschmuck - Fischerknabe - Eberstein - Cannibale ;)

Du kan gå in på blup.se och kolla, där står många stons mankhöjd och de flesta hingstars.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Aha, denna sida var jag inne på för länge sedan och la ut en bild på henne, sen dess har jag glömt var det var och har inte hittat den igen!!
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Synd att man inte får lägga ut andra avkommor än de med hbl-hingatar. Amelia har ju tre st. med welsh-ponny.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Man får lägga ut de som är registrerade på sidan.

och eftersom det är halvblodsstamboken på nätet så är det kanske inte så konstigt:)
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Läcker WM-hingst med bra gång och vacker färg är Twilight Mystic :)
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Tack för de svar jag fått :)


Welsh: Ja, jag är ju sugen :D Jag älskar verkligen det jag har sett av hingsten och VILL använda honom. Jag känner att jag har ett BRA sto och vill således få en BRA avkomma. Men som sagt vill jag kunna rida in och utbilda ponnyn och jag väger strax över 60 kg vilket begränsar mig lite. Men jag får väl banta i värsta fall… :D

By the way så säger jag Hevenju Toasogg :)

Mvh JV

Jag har ridit Tuffe så jag skulle inte vara så orolig för storleken. Har även haft en av hans mindre avkommor hemma för inridning, lilla Moravikens Matilda, en underbar liten dam med WM mamma om jag inte minns fel. Jag red henne inte men döttrarna gjorde och hon är precis som sin pappa, bred över ryggen och bär upp en längre ryttare väl. Har nog bara träffat på en HTavkomma som inte varit bra, exteriört var den oehört vacker men något knäpp, fast det skyller jag på mödernet :angel: för mamman var likadan.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 224
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 161
Senast: prallan
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 016
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp