Försök att avliva myterna......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försök att avliva myterna......

Biggan vill avliva något som hon upplever som myter - andra inte
Du höll ju själv med mig om att alla ryttare inte rider likadant inom en inriktning. Det var den enda myten jag ville avliva.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

nix. Vore det så, skulle tråden heta "vad är en korrekt form" eller "vad är en korrekt grundform". Inte handla om fördomar mot olika skolor.

att du finner den ett utmärkt läge att föreläsa är en helt annan sak. Jag tycker inte du skall bli förvånad att folk undrar varför, med tanke på vad tråden är ämnad som från början, som sagt.

:bow::bow:
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Känns dock som om disskutionen borde ligga under annat forum så taket blev något högre.Just för att kunna fördjupa den ytterligare i vad bra ridning för hästen är utan att behöva trampa någon på tårna pga inriktning.
J
Starta en egen tråd då. Den här tråden handlar inte om det.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

De andra här på forumet känner inte jag och har aldrig sett dem rida eller deras hästar öht. jag skulle inte sätta stång på en häst som inte är färdig för det. Inte heller mina tränare eller de jag träffar på kurser och träningar. Det betyder förstås inte att det inte sker, men det är inget som är vanligt. Det är ungefär samma sak som vilken ryttare som helst som sätter tex ett pelham på hästen fast varken häst eller ryttare klarar av det. Det är fel. Lika fel vilken typ av träning man än´ägnar sig åt. Känner få som rider på blank stång ibland och de är goda ryttare och hästarna har kommit långt i utbildningen.

Man låter inte bara tränaren se en träna utan även andra tränare, domare och tävlingsyttare. Då får man en bred bedömning. (tycker jag):)
Det gälller väl för alla att hitta sitt eget sätt att få feedback på. (om man vill ha det förstås)

Jag vet att du anser och säger det, och faktum kvarstår att det jag sett betecknar jag som oerhört typiskt för AR, och att många användare här på forumet som kallar sig AR ryttare, illustrerar exakt detta. Om sen du och Immer mfl inte rider så , så illustrerar det likväl ngt helt annat här på forumet bland många andra användare, och många IRL vad jag sett av AR och AR tränare. Men som sagt, du har din bild och jag har min, och jag tror inte ngn av oss kommer att kunna fastställa att den andres bild är den felaktiga och den andres den rätta : ) Men du kan fortfarande inte frånta mig att jag har en helt annan bild än du, grundad i konkreta fakta jag sett. Enligt dina beskrivningar är du den mest ovanliga AR ryttare jag ngnsin stött på typ, när du hävdar att det inte finns ngra skillnader, att det som nämns här är a-typiskt etc etc. Men måste det vara en så stor grej att folk har en bild av en viss gren, om det ändå inte stämmer in på dig själv? Det är ju samma som att folk har åsikter om ridtravare, och ridtravar ryttarna i all oändlighet känner behov av att hävda motsatsen. Det finns liksom ingen lösning som jag ser det, utan man får väl syssla med det man själv tror på och låta det övriga bero liksom.

KL
jag fortsätter säga att jag tycker tråden spårat ur och tagit absurda proportioner då den är i en gren specifik tråd, och diskuterar allmän god form. För mig blir det läktarridning på mkt hög nivå när bilder på hästar som inte går ett LB program i dressyr, framhålls som skolboks exempel jmf med grenen som diskuteras trots att det hävas att den absolut inte diskuteras : )
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

*kl*

Ville bara säga, för formens skull, att jag tycker diskussionen är jätteintressant, så spretig den är. Jag tar in allt och jobbar med sållning allt eftersom, eftersöker studier och "mästares" olika filosofier,
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Jag tror att man kan bara försöka förklara. Och jag tror att om fått en bra förklaring kan man koppla ihop en känsla med den förklaringen och ordet och då får man en sån där käck "aha upplevelse".

För tyvärr måste man nog lära sig rida själv... Man kan ha tränare som ger en verktyg och guidar en till en bra känsla och ser till att man inte hamnar på nåt påhittat sidospår. Man ingen blir bra bara för att man har en bra tränare. Precis som det inte alltid är tränarens fel att folk rider illa.

Så heder åt dig och alla som försöker förklara!
Jag tror dock att det är viktigt att man inte blir frustrerad när folk inte förstår eller vill förstå. För även om man kan tycka att det här med ridning är komplicerad så är människor tusen gånger mer komplicerade än hästar. Man kan förklara men sen får man backa av. Man kan inte banka in en bra känsla.

Jag tror att denna diskussionen fastnar ibland för att man mitt i allt hästspråk och samspel mellan häst och ryttare glömmer människotänket. Jag vet att jag ofta gräver ner hälarna när någon är "på" mig men mjuknar när jag får lite spejs att tänka själv. Lite som en häst:angel:
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det känns egentligen lite sådär att diskutera enskilda användares bilder, som dom inte ens själva lagt in för att visa, men jag tycker nog inte att jag har sett nån AR-häst här i den formen av dom jag har sett.
Grundform, javisst, men många här (dem jag har sett) har inte något jag ens skulle kalla grundform för i det anser jag att det ska finnas vissa saker, annars är det bara häst på bogarna. Men det beror ju på vad man lägger i grundform också.

Det kan hända att många AR-ekipage skulle kunna visa en bra grundform men jag har inte sett det än i alla fall och eftersom man inte prioriterar de grundläggande delarna som är nödvändiga för den grundform som jackos häst har så tvivlar jag på att man ens är intresserad av det eller i vissa fall ens förstår vad det innebär:confused:


KL
Som sagt, kan vi vara eniga om att det är andra vägar mot andra mål så ok. Och ang myter så tror jag absolut inte att alla inom en inriktning rider exakt lika men jag förutsätter att man står för den röda tråd som inriktningen innebär och det är vad det handlar om för mej, att de trådarna skiljer och de leder inte till samma mål:idea:
 
Sv: Försök att avliva myterna......

KL
Som sagt, kan vi vara eniga om att det är andra vägar mot andra mål så ok. Och ang myter så tror jag absolut inte att alla inom en inriktning rider exakt lika men jag förutsätter att man står för den röda tråd som inriktningen innebär och det är vad det handlar om för mej, att de trådarna skiljer och de leder inte till samma mål:idea:

Det håller jag med om, och jag tycker det blir absurt att hävda att man inte alls känner igen sig i sin gren, utan den är precis likadan som "den andra grenen". Det blir som att säga att jag är ut i fingerspetsarna social demokrat, men jag har format min eget lilla parti inom partiet, som är moderat, så jag har inte en aning om varför folk antar att jag är social demorkat, samtidigt som jag som sagt hävdar benhårt att jag är det.

vad blir vitsen? Då har man väl snarare startat ett helt eget parti, eller? :confused:

ang. grundform: jag hävdar inte och har aldrig gjort, att jag sett en massa AR ryttare som illustrerar det, utan det jag vänder mig emot är att det illustrerats här som att det skulle vara omöjligt att ens UPPNÅ en så grundläggande form, om man rider AR. Har detta varit otydligt så vill jag nu förtydliga detta, att det är det jag gått igång på. Men tråden är snårig och folk inklusive mig själv relaterar till diskussionerna i de två stängda trådarna, och då blir det svårare att hålla reda på både tangenter och vad som sagts, i denna tråd eller i de andra.....
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

jag fortsätter säga att jag tycker tråden spårat ur och tagit absurda proportioner då den är i en gren specifik tråd, och diskuterar allmän god form.

Fast form är ett uttryck för inriktningens mål, det hör väl till saken:confused:
Det är ju hela diskussionen varje gång här, att det skiljer och då blir formen ett uttryck för det.
Det som leder till diskussioner här är när man säger att man inom denna inriktning har samma krav och arbetar mot samma mål när det helt uppenbart inte är så, vilket jag försökte visa med att lägga in de olika utbildningsvägarna och det diskuterades även om skillnader i krav på form.

Som sagt igen det är ok för mej om vi kan konstatera att det skiljer och inte envist påstår att det inte skiljer, och om vi är överens om att vi har olika mål. Helt OK.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det håller jag med om, och jag tycker det blir absurt att hävda att man inte alls känner igen sig i sin gren, utan den är precis likadan som "den andra grenen". Det blir som att säga att jag är ut i fingerspetsarna social demokrat, men jag har format min eget lilla parti inom partiet, som är moderat, så jag har inte en aning om varför folk antar att jag är social demorkat, samtidigt som jag som sagt hävdar benhårt att jag är det.

vad blir vitsen? Då har man väl snarare startat ett helt eget parti, eller? :confused:

Ja ungefär så:D
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Fast form är ett uttryck för inriktningens mål, det hör väl till saken:confused:
Det är ju hela diskussionen varje gång här, att det skiljer och då blir formen ett uttryck för det.
Det som leder till diskussioner här är när man säger att man inom denna inriktning har samma krav och arbetar mot samma mål när det helt uppenbart inte är så, vilket jag försökte visa med att lägga in de olika utbildningsvägarna och det diskuterades även om skillnader i krav på form.

Som sagt igen det är ok för mej om vi kan konstatera att det skiljer och inte envist påstår att det inte skiljer, och om vi är överens om att vi har olika mål. Helt OK.

Fast det jag har motsatt mig är läktar ridningen i tråden från ryttare/teoretiker som inte rider ett uns bättre själva, och den ändlösa föreläsningen om form rent allmänt som pågått sida upp och sida ner.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

tyvärr inte

Sedan det här känns lite provokativt, och lite ja - vad har det med saken att göra - hur jag rider - om jag inte kritiserar enskilda andra ryttare vilket jag inte gör.

Vad vill du egentligen? Annat än dunka mig i huvudet
- ställ dig i kö

varför ska detta gå ned på person när det finns en så mycket viktigare varelse närvarande i denna diskussion

Om jag rider som en kratta eller som en gud, eller mittemellan förändrar ju ingenting
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Fast det jag har motsatt mig är läktar ridningen i tråden från ryttare/teoretiker som inte rider ett uns bättre själva, och den ändlösa föreläsningen om form rent allmänt som pågått sida upp och sida ner.

jojo att det handlar om mig det framgick tidigt :p
 
Sv: Försök att avliva myterna......

KL
jag fortsätter säga att jag tycker tråden spårat ur och tagit absurda proportioner då den är i en gren specifik tråd, och diskuterar allmän god form. För mig blir det läktarridning på mkt hög nivå när bilder på hästar som inte går ett LB program i dressyr, framhålls som skolboks exempel jmf med grenen som diskuteras trots att det hävas att den absolut inte diskuteras : )

Men du du är faktiskt inte här så ofta längre och kan kanske därför inte se varför det har blivit som det har blivit, så att du kommer in här som en moderator blir kanske lite fel

Det finns flera hästar bland mina exempelbilder som gått mer än lätt B, och vad är det för konstigt argument egentligen?

Hellre ingen tävling alls självbärig än svår Dressyr inte självbärig. Du om någon drar ju iväg denna diskussion åt alla möjliga håll

Fio har förklarat exakt vad diskussionen handlar om - låses en tråd för att diskussionen inte gillas så fortsätter den någon annanstans

men du sysslar ju med en privat agenda - hör det ihop med tråden?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det förändrar väl allt i allra högsta grad, om du rider som en kratta eller som en gud.

Rider du som en kratta, så blir det ju som du själv beskriver och redan rackat ner på, du har i det fallet inga referensramar att veta vad det är du ska veta. Annat än i teorin.

Jag har inte kritiserat enbart dig utan flera andra. Men ja, jag kritiserar dig och det har jag inte döljt utan jag har vänt mig specifikt både till dig och övriga jag addresserat. Jag är här mkt frekvent, har ingen privat agenda alls utan jag är rätt rättfram vad jag avser här i tråden. Fio har jag inga synpunkter på alls, jag vet att hon har koll. Jag skrev att JACKOS häst inte går lätt B, och jag ifrågasatte hur hon kunde uttala sig så krasst om den låga nivån genrellt på alla AR ryttare, med sin egen som ett skolboks exempel, för hon godkände ju att du använde bilden som en sådan.

är det tydligt nu eller behöver jag upprepa ngt?
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

visst har du rätt

Och jag har inte som ambition att undervisa eller pracka på eller ngt - men när okunskap får stå oemtosagd så sprider den sig som en löpeld. Om någon stannar upp och säger - hallå här.
så kankse de som lyssnar då åtminstonde får två olika versioner - och då kan de ju börja ifrågasätta båda två och leta mer kunskap

Jag är inte intresserad av at omvända någon - det rä ju helt omöjligt, men jag tror att man igen och igen måste diskutera innebörden av begrepp så de inte förflackas
 
Sv: Försök att avliva myterna......

tyvärr inte

Sedan det här känns lite provokativt, och lite ja - vad har det med saken att göra - hur jag rider - om jag inte kritiserar enskilda andra ryttare vilket jag inte gör.

Vad vill du egentligen? Annat än dunka mig i huvudet
- ställ dig i kö

varför ska detta gå ned på person när det finns en så mycket viktigare varelse närvarande i denna diskussion

Om jag rider som en kratta eller som en gud, eller mittemellan förändrar ju ingenting

Jag är absolt inte ute efter att dunka vare sig dig eller ngn annan i huvudet, själv tycker jag att det kan vara svårt att se vissa saker som tex om hästen verkligen går i en korrekt grundform eller inte,men du bla har ju beskrivit väldigt bra vad man ska titta efter, tack! men jag tycker du verkar väldigt duktig på det du förklarar och beskriver, så min tanke är väl mest att du troligen även får till det i praktiken med, och eftersom vi fått se en bild på en häst i en ändamålsenig grundform så vill jag gärna se mera...och har väl helt enkelt en nyfikenhet på dig då jag läst så mkt som jag gillat....
 
Sv: Försök att avliva myterna......

För dig privat kanske det är viktigt, framförallt att ingen rider bättre än någon annan. Men det får stå för dig faktiskt.

jag har redan avböjt att käbbla med Immer - tänker def inte käbbla med dig
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Nej vissa rider helt klart bättre än andra. Själv anser jag mig högst medioker och har aldrig tänkt tanken att framhäva mig som ngt annat per automatik.

jag har sagt mitt och mer därtill när det gäller till dig specifikt, så rent käbblel finns det inget behov av alls från min sida. Jag säger bara ifrån när jag anser att ngn predikar över sina egna förmågor och mer därtill. Det skulle jag göra oavsett vem det vara må, precis som du anser att du gjort gällande biggans ridning fast det inte är mot henne personligen osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 137
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 904
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp