Försök att avliva myterna......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försök att avliva myterna......

du lade in bilden som ett skolboksexempel på bra form, och jacko själv uttalade sig starkt i tråden ett flertal gånger ang. hur låg nivå AR hästar/ekipage befinner sig på, och att hon aldrig ngnsin sett ngn arbeta i en vettig grundform ens. Jag ifrågasätter hur det är möjligt att ingen kan uppnå ens den grundläggande form som visas, även inom en annan disciplin, enligt detta påstående.


Jag kan nog tycka att jackos bild är ljusår ifrån biggans bild vad det gäller vettig grundform. Jag menar nu att det är jackos bild som visar en bra grundform. biggan anser ju dessutom att hennes häst är både självbärig och ihopkopplad så nog måste man ju då anta att biggans häst skall representera grundformen för en AR häst, eller hur?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Halft kl
Nu har jag följt den här tråden sen dag 1..Och den har gett mig frustration..en del ilska..:o
och faktiskt ren förtvivlan oxå.Den här tråden berör mig verkligen..För hästarnas skull.
Jag är tacksam för flera av era inlägg..Mackans..susans & flash fio mfl.. Ni utrycker det jag så många gånger tänkt/känt men inte får i pränt eller fram i ord. jag är tacksam för det ni gör :bow:

Känns dock som om disskutionen borde ligga under annat forum så taket blev något högre.Just för att kunna fördjupa den ytterligare i vad bra ridning för hästen är utan att behöva trampa någon på tårna pga inriktning.
Jag personligen efterlyser en tråd om just detta ämne.Men jag har för tillfället noll förmåga att formulera mig.Någon annan kanske känner sig manad?
Jag skulle vilja ha en sådan tråd på forumet ridning? i stället för på ett mer grenspecifikt forum.
:o
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Ordet "skadlighet" känns ibland som det börjar gå till överdrift åt andra hållet.
Att det blir sån hets på att "rida korrekt" och kontrollera varje steg och millimeter i huvudpositionen i förtid, innan man eg. kommer få ut denna icke-skadliga effekt och ironiskt nog säkert riskerar att göra mer skada än nytta på vägen dit mot om man låtit hästen får vara lite mer fri.

Jag håller med här också. Jag kämpar ju hårt själv med att våga sitta upp. Jag kan ju inget och tror att hästastackarn ska gå sönder och samman så fort jag slänger benet över ryggen. Någon gång måste man väl få börja? Ingen kan ju allt från början (även om det verkar så emellanåt :grin:).
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Jag skulle vilja ha en sådan tråd på forumet ridning? i stället för på ett mer grenspecifikt forum.
:o
En lämplig rubrik kanske skulle kunna vara: "Vad är god ridning?"

Edit: Själv eftersöker jag en tråd där det är tillåtet med frågor om biomekanik, utbildningstrappor, vad som händer om man hoppar över steg i desamma och där det är fullt tillåtet att visa bilder på sådant man tycker är god ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Du uttrycker dig inte en sekund som ett blåbär - och blåbär är gott i vilket fall :laugh:

Jag tror vetenskapen behövs - just för att det är som du skriver

och det är ju det svåraste av allt - alla bekänner sig till den rätta läram, i ditt och mitt fall utbildnings skalan, men det är först när man skriver som du gör som man visar att man förstått innebörden i Kontakt tex,

Hur förklara man den förändring som det skapar i hästens kropp? För först om du får hästen att ta kontakt genom att förhålla sig till vår hjälpgivning så kan man börja träna den för jämnvikt.

Egentligen så är ju kontakten när den är så som du beskriver den, själva grundförutsättningen för att träningen mot jämnvikt kan börja

Enligt Mx leans definition så kan man vara i jämnvikt utan kontakt - men men kan inte få hästen att börja flytta vitk bakåt med bibehållen jämnvikt utan denna kontakt

jag gillar att knyta ihop säckar - för det är så jag lär mig och förstår sambanden mellan orsak och verkan

Du skriver nyckelordet - hästen söker kontakt - den sträcker halsen framåt och lyfter ryggen och kopplas ihop på längden tack vara att det som initerat det framåtstärckande är att hästen börjar stabilisera bäckenet och vågar leta balansen bakifårn

säkert har du rätt - balans är inte samma sak som självbärighet - vars vetenskapliga namn är equilibrium Mne hur förklara man det - för en som inte upplevt det?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det är definitivt lägre tak på Dressyr jag lovar....

edit såg att du menade Ridning, ja kankse bättre

grejen är ju att det är en diskussion som pågått i flera trådar

och fio benade ut den väldigt bra, och den handlar ju egentligen inte om AR utan vad som ligger i olika begrepp
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Det är tillåtet här - kommentaren har absolut ingenting med dig att göra - det var mitt huvud som slog i taket - inte ditt :laugh:

Fråga på
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Lite därför jag hadde velat ha det på forumet ridning..alternativt hästvård för det är väl just hästvård god ridning är? om man ska dra det till det yttersta.

okey vi kan ju be Immer göra ett snitt här tex

(så kanske jag slipper en varning till då :D )

men kalla det för GS inte God Ridning - för det är redan en floskel, liksom Happy Athlete inte säger ett smack
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

ja jag har också förståelse både för att hon blev ledsen och att de togs bort.
och det handlar ju inte om de bilderna i alla fall, och inte ens om AR utan vad olika begrepp innebär egentligen

det kan tråden heta

Ejenklien!

Men föresten inte hästvård :eek:
där är takstolen i axelhöjd

"ridning ejenklien" - lagom pretantiöst det kan väl ingen störa sig på :D

haha - jag döpte en tråd till "jag fortsätter böga loss på bäckenet"

( men det blev tvingat att byta av någon som tog illa upp)
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

ja jag har också förståelse både för att hon blev ledsen och att de togs bort.
och det handlar ju inte om de bilderna i alla fall, och inte ens om AR utan vad olika begrepp innebär egentligen

Exakt det handlade inte alls om henne eller hennes bilder överhuvudtaget utan enbart om vad olika begrepp innebär helt enkelt och hur man förhåller sig till dessa begrepp.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Nej jag menar inte att alla går likadant -
Du uttryckte dig så.
men jag ser ett systemfel i AR liksom det är ett systemfel i den tävlingsDressyr som ser ut att vilja men inte kunna. dvs den där de inte lyckas träna hästen så den orkar gå i jämnvikt för egen maskin utan måste "hållas kvar med kraftig inverkan av stången
Där generaliserar du rätt grovt tycker jag. Både tävlingsdressyren och AR. Tävlingsryttare rider även de väldigt olika och det går inte att dra alla över den berömda kammen. På tävling kan jag se välridna hästar i härlig balans liksom jag kan se hästar som har en ryttare hängande i tyglarna och hästen gör vad den kan för att komma ifrån plågan. Det är sååå olika. Bra och dålig ridning finns överallt.
Den stora skillnaden tycker jag är att jag har sett en del Dressyrhästar gå i jämnvikt, jag har sett westernhästar (det var på globen utländska) gå i självbärighet - men jag har ännu inte sett än ARhäst gå så
Då är det väl bara att hoppas att du får se det snart. De tävlande ryttarna som tränar enligt AR visar ju inte på tävlingen hur de tränar. Tänk om det är en AR tränad häst du sett på tävling i jämnvikt. Det vet du ju inte.:)
Så nej - alla rider inte lika - men det finns ett systemfel i stilen om man vill leva upp till den klassiska terminologin :idea:
Då är vi i alla falll överens om att alla inte rider lika. Inte illa. :laugh:
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Nej jag menar inte att alla går likadant - men jag ser ett systemfel i AR liksom det är ett systemfel i den tävlingsDressyr som ser ut att vilja men inte kunna. dvs den där de inte lyckas träna hästen så den orkar gå i jämnvikt för egen maskin utan måste "hållas kvar med kraftig inverkan av stången

Den stora skillnaden tycker jag är att jag har sett en del Dressyrhästar gå i jämnvikt, jag har sett westernhästar (det var på globen utländska) gå i självbärighet - men jag har ännu inte sett än ARhäst gå så

Så nej - alla rider inte lika - men det finns ett systemfel i stilen om man vill leva upp till den klassiska terminologin :idea:

Susan!
Har frågat förut, och frågar igen, jag är impad över hur mkt du egentligen kan, så det hade verkligen varit såå kul att få se dig till häst, antingen film eller bilder, kan du ordna det?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

fast flera av de som du säger finns här på forumet rider sina hästar på blank stång trots att hästen inte är vare sig självbärig eller balanserad nog (läs ryttaren inkluderad) för den typen av ridning, och en klassiskt ekipage på samma nivå aldrig skulle komma på tanken att rida på stång, ens kombinerad med ett tränsbett, och framför allt inte ha en tränare som tycker det är en bra ide.
De andra här på forumet känner inte jag och har aldrig sett dem rida eller deras hästar öht. jag skulle inte sätta stång på en häst som inte är färdig för det. Inte heller mina tränare eller de jag träffar på kurser och träningar. Det betyder förstås inte att det inte sker, men det är inget som är vanligt. Det är ungefär samma sak som vilken ryttare som helst som sätter tex ett pelham på hästen fast varken häst eller ryttare klarar av det. Det är fel. Lika fel vilken typ av träning man än´ägnar sig åt. Känner få som rider på blank stång ibland och de är goda ryttare och hästarna har kommit långt i utbildningen.
ang. att använda tävling som måttstock så självklart är det som du säger, man kan uppnå mål utan att träna. Men det blir en viss skillnad och svårare att få en måttstock på sin egen ridning och sin hästs utbildnings ståndpunkt om man enbart rider för ngn hemma i paddocken. vem mäter man sig med då? jo, man utgår från vad tränaren säger, och gör sin egen bild/tolkning av det. Och eftersom tränaren troligtvis inte heller själv har tävlings ramar, så blir det en mer inramad sanning kanske, där man mäter sig inom en mindre cirkel eller hur jag ska förklara det.
Man låter inte bara tränaren se en träna utan även andra tränare, domare och tävlingsyttare. Då får man en bred bedömning. (tycker jag):)
Det gälller väl för alla att hitta sitt eget sätt att få feedback på. (om man vill ha det förstås)
 
Sv: Försök att avliva myterna......

- lyckas man inte få igång den här muskeln, så kan inte hästen bruka sin kropp rätt under ryttare, man upplever att den inte "lyder" tygeln.
problemet sitter då inte i ryttaren eller hästens lydnad - utan i hållningen.
:bow:
Både Crank and Spank och stång är ett sätt att lösa ett problem som egentligen sitter i hästens brist på hällning.
Men det beror ju återigen på varför man rider hästen på stång. Är det för att dölja/maskera ett problem eller är det för att få ett finare verktyg i kommunikationen med sin häst? Om det inte vore det senare skulle inte kandar användas i dressyren.
Den som försöker dölja ett upplevt problem på det viset är okunnig helt enkelt. En klok ryttare rättar till grundorsaken istället och sätter inte på en stång förrän hästen är färdig för detta.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Jag håller helt med dig ang. VD, det är ju precis det jag redan påpekat i den andra tråden som blev låst.
det jag vänder mig emot är att den mycket basic grundform som det illustreras här, faktiskt är högst åtkomlig oavsett vilken disciplin man rider, jag skiljer inte ett endaste dugg på jackos häst bild som susan lade in, och flera andra AR ekipage jag sett. vi pratar fortfarande hästar på grundnivå för dessa.

Fio: jag har inte pratat om bigganls bilder i jmf med denna? över huvud taget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 137
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 904
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp