Första dagen/dagarna?

P

Puffis

Jag är lycklig! Hästen kommer på måndag!

Men då vill jag ju att allt bli rätt! Så då tänkte jag höra med er vad ni tycker man ska göra först när han kommer.

Han har ju stått i transporten i alla fall 4 timmar. Ska man ta in honom i boxen direkt, släppa ut honom i hagen -han ska gå med två snälla hästar i en paddck i en övergångsperiod tills han vant sig vid stället (så småningom ska han ju gå med hela stora flocken) -eller ta en promenad i grimma och grimskaft? :confused:

Finns det några generella råd? Vad tycker ni?

Vi tänkte ta det lugnt första veckan och bara lära känna honom och låta honom lära känna oss och hästarna i stallet. Ta promenader och titta på omgivningarna och så småningom börja rida lite promenadridning tillsammans med någon som är säker på omgivningen.
 
Så här skulle jag ha gjort:
- ställt in hästen i boxen med "mat" så han får vänja sig vid lukten och ljuden i stallet några timmar.
- ställt honom ensam i en hage bredvid dom snälla hästarna första dagen.
- promenader i omgivningen varje dag i minst 1 vecka.
- mycket hanterings- och ledarskapsövningar, med väldigt låga krav i början för att succesivt öka kraven.
- ställt ihop honom med dom snälla hästarna andra dagen.
- fungerar det, så hade han fått gå ut till flocken efter ytterligare 2 dagar.
 
Jag hade:
-Matat i boxen. Mat är (nästan) alltid positivt i hästars ögon ;)
-Ut och promenerat, tittat på hästarna i hagen. En liten upptäcksrunda helt enkelt.
-In i boxen igen, borstat och myst.

Nästa dag:
-Låtit den bekanta sig med hästarna i paddocken.
-Kanske en promenad till, om hästen har lust. (Den kanske har fullt upp med att leka i hagen)
-Meeeera mys


När jag flyttade min häst till mitt nuvarande stall gick allt väldigt smärtfritt.
Norpan kommer in i hagen, "hej alla hästar", nosa-nosa-skrik, "åh. Hej MAT!", Norpan skiter i de andra hästarna, börjar äta och rullar sig sen lääänge.
Sen var det klart liksom ;)
Men nu har ju min häst världens självförtoende också...
 
Jag är så hemsk så jag har släppt ut min mara direkt till de andra hästarna med ett undantag och det var när jag inte var på plats själv, då fick hon gå ensam ett tag men fick gå med de andra ganska omgående ändå.

Hanteringsmässigt så blev det korta promenader ut ur sommarhagen där hon stod, lite besvärligt då. När vi flyttade till stallet där jag står nu så lekte vi lite på ridbanan och lärde känna varandra där och sen gick vi promenader i skogen och så.
 
När hästen kommit skulle jag:
-först och främst skrittat runt med den på stallplan och omkring stallet tills den lugnat ner sig lite, sträckt på benen och andas normalt. Alltså ca en halvtimme-timme.

-Sen in i boxen och vattnat, fodrat med hö och ev. senare med kraftfoder, beroende på tidigare foderstat och låtit hästen få lite lugn och ro. Viktigt är att låta den vara ifred och att det är tyst och lugnt omkring den.

-Ut i en paddock nära de andra hästarna så de kan bekanta sig på avstånd första dagen.

-Följande dagar ut på promenader i området samt ut i en hage med en snäll häst som den kan få chansen att lära känna. Rykt och gull så mycket som hästen vill ha av den varan. Viktigt är att inte stressa upp dig själv utan bara ta det lugnt tillsammans den första veckan och först därefter lägga på sadeln och kräva lite mer.

Lycka till!
 
håller fullt med bengall. så skulle jag med ha gjort.

Eller kanske inte gått promenader i en hel vecka men första 3 dagaran kanske och sedan skrittat samma promenader och sedan successivt (stavas?) ökat det och kanske rida ut med någon av de snälla hästarna som han då går med i hagen (om det går bra)

Lycka till! :bump:
 
Det beror ju på vad hästen blir mest stressad av.

Om han stressas av nya hästar/nya omgivningar så skulle jag låta honom vänja sig långsamt. Om han stressas över att vara själv så skulle jag släppa ihop honom med de andra hästarna nästan direkt.

Varför så många vill släppa ihop hästarna i en paddock förstår jag inte? Där har de ju perfekt underlag och kan gå på varandra ganska rejält. Ute i hage måste de vara lite försiktiga och det brukar gå lugnare till (även öppnare så de inte känner sig trängda).
 
hade ställt in den boxen för mat och lungn och ro sen ev släppt ut den nån timme,borstat och sånt..
..och sen hade den fått gå SJÄLV i hagen först sen med de andra..
 
Ett tips: Ska du promenera, så ta Inte grimma, utan använd träns. allt är juh så nytt... ;)
 
Det beror helt på vad det är för häst tycker jag. Är den van att åka behövs det väl bara en kortare bensträckare direkt efter transporten, är den stressad och kanske tom svettig är väl en längre proomenad att föredra, om den inte blir ännu mer stressad av den nya miljön förståss.

Vad det gäller ihopsläppandet så tycker jag som nån tidigare att paddok verkar lite litet, ju större utrrymme de har ju mindre risk är det att nån kännser sig trängd och att det blir skador.

Vad det gäller ridning och motion första tiden beror det ju också på hästen, är den i full tävlingskondition skulle inte jag vänta så länge som en vecka med att rida, man brukar ju höra om hur prilliga en del hästar blir bara de vilar en dag eller två, varför utsätta sig för det första ridturen? Jag skulle med en sån häst komma igång att rida (köra, tömköra eller liknande) redan första eller andra dan, inte med några större krav naturligtvis men så att den får röra på sig ordentligt och inte samlar på sig en massa överskottsenergi. Är det en unghäst eller annan häst som inte är i kondition och van att ridas varje dag så skulle jag där emot ta det precis så lugnt som många andra skriver.

Det var mina tankar om det hela, lycka till det kommer säkert inte att vara några större problem.
 
Jag har aldrig fått hem en helt ny häst till ett nytt stall så jag vet bara hur jag gjort med min kuse som jag redan haft en relation med...

När han flyttat till ett nytt stall så har jag låtit honom stå inne för att lära känna stallet, boxen och de nya kompisarna. Ev har jag skrittat ut en sväng med någon i stallet, särskilt om det är nya omgivningar och om han kommit dit på dagen.

Dag 2 har han fått gå ut i hagen med hagkompisen, under uppsikt. Ridit lite lugnt. jag har alltid stått i närheten av ridhus så det måste man ju kolla in också ;)

Sen har det väl bara rullat på som vanligt. Lite lugnare i början kanske.

Om jag fick hem en helt ny häst skulle jag nog ta promenader i början. Först skulle jag nog hålla mig på gårdsplanen för att ta mig längre och längre bort. MEn det beror på hur lugn hästen är också. FÖrsta dagarna skulle jag nog bara låta den gå i hagen och kolla in allt därifrån.

Hoppas att det kommer gå bra för er!

M.
 
Gör det som känns bäst för hästen.
Nu när du fått så många tips, ta de du tycker låter bäst och vad som passar dig.

Ta det bara lungt och ställ inga höga krav den första veckan...tänk , du har hela livet framför dig med hästen....så det finns nog tid för ett och annat!!!!
Lycka till!!!

Sam
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 139
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 802
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp