Första hund, ras?

B

beclos

Jag har länge funderat på att skaffa hund nu, och det känns som om det börjar bli ganska seriöst :)

Har aldrig haft hund förut, varken själv eller i familjen, så det blir min första hund, men har haft två egna katter och hållt på mycket med hästar, så helt borttappad i djurvärlden är jag inte ;) Dock har kusinerna en Irish Softcoated Wheaten Terrier (med MYCKET energi) som jag har haft hand om på somrarna. Jag är väldigt inresserad av agility och lydnad, men det har inte riktigt vart kusinernas hunds grej :( haha så jag skulle vilja ha en hund som tycker det är riktigt kul med sådant! Har även läst om både spår, sök och rapport, och ALLT verkar så himla roligt! Får se lite vad jag vill hålla på med, men jag vill i alla fall aktivera hunden och kanske prova lite olika saker med den!

Vill helst ha en mellanstor-stor hund, har alltid fastnat för dom mer ;) Helst korthårig.
Har läst en del om Korthårig Collie, och den verkar jättetrevlig - förutom rädslan som finns i rasen - och arbetsvillig (snygg dessutom), någon som vet hur den hunden är i vardag och så?

Annars är jag öppen för förslag om raser! :D
 
Sv: Första hund, ras?

Har en vän med en korthårscollie och fyra shelties. Enligt henne så är sheltisarna mer orädda än vad kc:n är.
Detta trots att den har ett mycket bra psyke.
Eller så har hon ena sjujäkla tuffa sheltisar.
 
Sv: Första hund, ras?

Det tycker jag låter konstigt, på vilket sätt har kortisen mycket bra psyke om den inte är orädd? Jag har en korthårscollie som inte har jättebra psyke(ljudkänslig) men i alla andra situationer är han framåt, glad, nyfiken och orädd.

Är man noggrann vid sitt val av valp tycker jag att det är en jättetrevlig ras om man vill ha en lagom aktiv hund som passar till det mesta utan att vara för krävande. Det finns fler personer här på forumet som har kortisar, bl a en person som tävlar elitlydnad och lägre rapport om jag inte minns fel. Det finns också flera korthår som är mycket duktiga i agility. Vill man däremot vara säker på att nå eliten i bruks finns det säkrare kort att satsa på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 730
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 327
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp